Autor Wątek: Alfine 11 a klasyczne napędy  (Przeczytany 6494 razy)

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2817
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 12:30 »
Hej,

mamy okazję zmienić rowery i szukam realnych, subiektywnych wrażeń użytkowników piasty Alfine 11. Najbardziej zależy mi na wrażeniach tych, którzy przesiedli się ze standardowych 3x8-10 na napęd z Alfine 11, zdarza im się pokręcić trochę pod górę na takim rowerze i potrafią ocenić różnice.

Oczywiście forum przejrzałem, ale mimo że to niemłody wynalazek, to za dużo nie znalazłem. Więcej jest chyba o Rohloffie, do którego jednak trudno porównywać Alfine 11. Znam procentowy zakres przełożeń, znam podstawowe kwestie techniczne, znam kalkulatory, ale wolałbym coś bardziej ludzkiego, osobistego.

Kręcił tym będzie Gates, ale o nim już jest fajny wątek.

Dzięki!

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, a w nim:
najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna Diver

  • Wiadomości: 1104
  • Miasto:
  • Na forum od: 26.06.2013
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 14:39 »
Ja mam Alfine 11 od circa 7 lat. Ale co chciałbyś wiedzieć ?
Miejsce gdzie czuć różnice to jazda po mieście. Łapie Cię światło. Stojąc zmieniasz bieg na lżejszy do startu. Miał być rower na wyprawy po asfalcie, ale nigdy do tego nie został użyty. Świadomość, że jest tylko kilka miejsc w Polsce gdzie to można naprawić powstrzymuje mnie przed oddalaniem się za daleko od domu na Alfine 11.

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2817
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 15:32 »
Właśnie - z tym naprawianiem staram się w ten sposób jak Ty nie myśleć, bo przecież z założenia ma być na to jednak mniejsza szansa, co? :)

Ale to co mnie głównie interesuje, to sama technika jazdy w górach. Wydaje się, że z przeciętnym zestawem 3x10 można sobie znaleźć jakieś 5-8 przełożeń, na których można podjeżdżać pod podjazdy 5-10% w zależności od siły, kondycji, podjazdu. W Alfine najpierw ograniczy to jednorzędowa charakterystyka, potem sama charakterystyka piasty. I zostanie ile - 3? 5? Dobrze myślę? Czy to wystarcza czy nie brakuje pośrednich przełożeń?

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, a w nim:
najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 15:43 »
W Alfine najpierw ograniczy to jednorzędowa charakterystyka, potem sama charakterystyka piasty. I zostanie ile - 3? 5? Dobrze myślę? Czy to wystarcza czy nie brakuje pośrednich przełożeń?
Zakładam, że w Alfine jest podobny problem jak w Rohloffie. Na niskich przełożeniach rosną opory piasty, bo więcej elementów w środku się rusza (aby zbić przełożenie). Jest to nieco upierdliwe, bo para idzie w gwizdek głównie wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 16:22 »
Gdzieś czytałem, że Alfine 11 nie lubią dużych obciążeń, czyli między innymi jazdy po górach. Piasty mające mniej biegów miałby bardziej odporne / trwałe.

Główną zaletą piasty z biegami była mniejsza ilość zbierającego się syfu. Przestało mnie to zupełnie kusić od czasu, gdy zacząłem parafinować łańcuchy, bo problem brudu właściwie już nie istnieje.

Jak coś to mam na zbyciu nieużywaną korbę Shimano pod pasek :P :P :P
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2817
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 16:40 »
Gdzieś czytałem, że Alfine 11 nie lubią dużych obciążeń, czyli między innymi jazdy po górach.

Że w ogóle nie lubią dużego obciążenia, ciężkiej nogi - też to czytałem.

Ale czy to, że nie lubią takiego obciążenia, znaczy też, że sobie gorzej z nim radzą? W końcu można kogoś nie lubić, ale jednak sztucznie się uśmiechać... ;)

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, a w nim:
najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 17:02 »
Wyobrażam sobie, że skoro piasta ma te same wymiary niezależnie od liczby biegów, to ta, która ma biegów więcej może mieć drobniejsze elementy. Czytałem, że Alfine 11 potrafi po prostu przestać działać. Oczywiście nie są to informacje z pierwszej ręki, informacje wręcz nieludzkie, więc lepiej nie czytaj ;) Moje ogólne wrażenie jest takie, że jest to produkt przeznaczony do jazdy po mieście.

Ja bym sobie zrobił rozpiskę za i przeciw.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 17:13 »
Wykres sprawności piast przekładniowych w porównaniu do single speeda i napędu z przerzutką.
Jest i Alfine 11.


https://bicycles.stackexchange.com/questions/188/whats-the-efficiency-of-hub-gears-compared-to-derailleurs

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2817
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:16 »
Wykres sprawności piast przekładniowych w porównaniu do single speeda i napędu z przerzutką.
Jest i Alfine 11.

Dzięki :), widziałem, ale uczciwie przyznam, że uznałem, że to jednak nie zawiera napędu ze zwykłych przerzutek, bo dlaczego miałby go reprezentować tylko trzybiegowy wykres? :)

To jest chyba najistotniejszy wniosek:

"The Shimano Alfine 11 gets less efficient as the gears get higher. That means that in the top gear, you’re losing ~15w through drivetrain inefficiencies when compared to the Rohloff. If you do the bulk of your riding in the higher gears (ie. on the flat) you will have the most to lose."

Czyli z Alfine efektywniej będzie w górach niż po płaskim. Pytanie tylko, w jakich górach.

I jeszcze dotarło do mnie, że z oczywistych powodów tu nie ma szybkozamykacza. Czyli z Alfine lub Rohloffem nie można używać przyczepek w ten sposób montowanych?


Dla zainteresowanych, więcej o artykule, z którego pochodzi wykres:

https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, a w nim:
najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:22 »
Sprawność dla napędów z przerzutkami zależy głównie od przekosów.
Brak przekosów, czy to mała tarcza, czy duża, sprawność jest w okolicach 95%.
Z trzema tarczami można to jeszcze lepiej zoptymalizować (w górach)

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2817
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:30 »
Sprawność dla napędów z przerzutkami zależy głównie od przekosów.
Brak przekosów, czy to mała tarcza, czy duża, sprawność jest w okolicach 95%.
Z trzema tarczami można to jeszcze lepiej zoptymalizować (w górach)

Ach, teraz czaję! Dzięki :)

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, a w nim:
najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:40 »
Nie wiem, skąd bierzecie te sprawności.
 W technice przekładnia zębata ma 99%, łańcuchowa 98%, pasowa (płaska) 97, a pasek klinowy 95.
Jak patrzę na wykres, że jakaś tam piasta ma 80% sprawności, to przecież ona by sie robiła gorąca w czasie jazdy.

Nawet jeśli to Alfine miałoby 4 zazębienia, to sprawność nie może być gorsza od 96%. W turystyce - bez znaczenia.

Przy uszkodzeniach przekładni decyduje moment obrotowy, czyli niestety nie noga, tylko przełożenie wstępne. Chęć założenia małego blatu na korbie, by lekko sie podjeżdżało z sakwami, podobno miele bebechy piasty. Z Rohloffem jest to samo, nawet w instrukcji są podane minimalne przełożenia przekładni łańcuchowej.

No i sprawność przekładni łańcuchowej w zależności od przekosów nie dotyczy współczesnych łańcuchów. Natomiast sprawności podane są dla łańcucha nowego, gdy rolka wchodzi w przypór z zębem w punkcie. Wpływ rodzaju i ilości smaru również jest wtedy pomijalny. Gdy łańcuch jest zużyty, rolka obtacza się po zębie (możecie zobaczyć to, naciskając na korbę roweru i patrząc, jak łańcuch unosi się na zębie) i wtedy sprawność spada. Wtedy też brud i brak smaru zaczyna nabierać znaczenia.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:47 »
No i sprawność przekładni łańcuchowej w zależności od przekosów nie dotyczy współczesnych łańcuchów.

Dotyczy :)

Zależy od kąta (cosinusa kąta), pod jakim łańcuch (współczesny, czy średniowieczny ;)) zazębia się z zębatką - fizyka, szkoła podstawowa.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 18:52 »
Oczywiście, że nie - to dotyczy tylko łańcuchów rolkowych, jak w BMX.
I wrzuć ten wzór z podstawówki, bo ja mam tylko PKM, tam nie ma.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Alfine 11 a klasyczne napędy
« 12 Lut 2021, 19:06 »


Dla 30st. jak na rysunku, sprawność ciągnącego sanki jest cos(30)=0.86
W łańcuchu dołożyć trzeba straty na tarcie (rolek o blaszki), które też rośnie wraz z kątem (przekosem).

Bardziej obrazowo, jak bedziesz ciągnął sanki pod kątem 90, to sprawność wynosi 0.
Sanki wtedy nie jadą. ;D

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum