Autor Wątek: Wymiana sterów a-head  (Przeczytany 272 razy)

Online Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6245
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 08:12 »
Cześć,

Od jakiegoś czasu mam podejrzane trzaski w rowerze i chyba luz na sterach. Zakładam, że znowu zmieliło mi kulkę i konieczna jest wymiana. Nigdy nie zajmowałem się sterami, nigdy tego nie rozbierałem. Obejrzałem kilka samouczków i raczej nie jest to trudne, ale chcę zminimalizować czas, gdy rower nie nadaje się do jazdy. Dlatego zanim wezmę się za wymianę, chce kupić nowe. Tylko nie wiem jakie :/

Mój rower to Surly Long Haul Trucker, składany swego czasu przez "speca", który założył tam stery Accent, tyle o nich wiem :/ W międzyczasie były wymienianie co najmniej dwa razy (raczej więcej), też przez speca i nie wiem na jakie. A tymczasem widzę, że istnieją zintegrowane, półzintegrowane, na lożyskach kulkowych, maszynowych, etc. Być może muszę mieć konkretny rodzaj, żeby pasowały, a może pasują każde, ale jakiś rodzaj lepiej kupić od innych? Najbardziej interesuje mnie trwałość, bo mam wrażenie, że często mi te stery lecą (co dwa lata?).

Nie mam pojęcia, co kupić. Możecie coś podpowiedzieć?
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Online Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10863
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 08:27 »
Nie pomogę, więc się włączę

Co Ty robisz tym sterom?

Ja raz w życiu wymieniałem stery, w starym rowerze, kupionym za grosze dla samej ramy, i zajechanym na maxa. Mój główny ma 80kkm, poprzedni jakieś 40kkm (i ujeżdża go syn) i nic.

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 1650
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 08:56 »
Tu goście restaurują LHT'ego:
- można podpytać.
Trzeba przyznać, że fachowo - z planowaniem główki i wprasowywaniem misek. Stery wyglądają na klasyczne - z miskami wciskanymi 1 1/8; czy łożyska będą kulkowe z wiankami czy tzw. maszynowe to rzecz wtórna aczkolwiek miski stanowią komplet z łożyskami i bieżnią na widelcu. Są drobne różnice w łącznej wysokości sterów i warto to ocenić, jeśli sterówka jest na styk, bez podkładek.

Offline Mężczyzna michal.je

  • Wiadomości: 207
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 24.10.2024
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 09:37 »
Wygląda na klasyczne miski sterowe zewnętrzne 1 1/8 z obu stron, możesz mieć w środku normalne kulki/ kulki na wianku (takie złączone), lub (w co wątpię) łożysko maszynowe.

Rozkręcenie wyczyszczenie i złożenie wszystkiego do kupy może pomóc (ewentualnie wymiana kulki, wianka, łożyska (wymieniałbym oba maszynowe wtedy). Wtedy masz sprawę prostą i szybką - do godziny jak się guzdrzesz.

Ale jeśli bieżnie są zjechane to masz do wymiany całe stery i trzeba je najpierw "wycisnąć/wybić", są na to domowe sposoby, bez specjalistycznych narzędzi (nie polecam, ale da się to łatwo zrobić), no i nowe wbić (też potrzebna praska specjalna, ale da się zrobić bez). Tutaj już tak kolorowo nie będzie bo bez narzędzi łatwo zepsuć nowe stery jak się nie ma wprawy.


Nie pomogę, więc się włączę

Co Ty robisz tym sterom?

Ja raz w życiu wymieniałem stery, w starym rowerze, kupionym za grosze dla samej ramy, i zajechanym na maxa. Mój główny ma 80kkm, poprzedni jakieś 40kkm (i ujeżdża go syn) i nic.

Sam też mam ten problem, że w niektórych rowerach stery wytrzymują dziesiątki tysięcy km bez jakiegokolwiek zaglądania, nawet się nie rozregulowują. A w innym rowerze co raz coś. Takie teraz jakości  ;)

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2993
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 09:49 »
Nie wiem, co masz zalożone aktualnie.
Ale, na 99% nie są to stery zintegrowane ( wtedy gniazdo łożyska sterowego jest w ramie (to jest część ramy, fabrycznie przygotowana)) i tego się nie da nijak zmienić.

W pozostałych przypadkach:
Półzintegrowane - wbija sie gniazda łożysk w rame, trzeba znać średnicę wew. (góra i dół) bo bywają tapered).
Do tych gniazd wkłada się  łożyska - to są łożyska kulkowe/stożkowe - wyglądają tak:
https://a.allegroimg.com/s512/119a15/4b5b30794fa8a5d52e7e548c67d1/Lozysko-maszynowe-steru-polzintegrowane-1-1-8
No i w powinieneś sobie takie założyć - raczej nic lepszego nie znajdziesz do tego Surly..

Są jeszcze zwykłe stożkowe, w skrócie: bieżnia dolna, kulki w wianku, bieżnia górna (wciskane w ramę i na rurę ster.) - to jest najprostszy system - i taki upierdliwy w obsłudze, mało trwały. Te półzintegrowane to takie same są, tylko koszyk jest plastikowy , są w całości i maja stożkowe scięcia na krawędziach..

Przy wymianie pózintegrowanych wystarczy tylko łożyska wymienić (jak na fotce, maja takie ścięcie krawędzi, to pasuje do stożka w gnieździe), w zasadzie ja wymieniam tylko dolne, jak już widzę rdzę czy brud. Gniazd w ramie nie wybijam - musiałby być bardzo duży luz by się zniszczyło (to jest tylko oparcie dla łożyska (nie bierznia), nie powinno sie zużywać).
Górne łożysko jest praktycznie nieobciążone - zostawiam.


ps.
Jeżeli masz wianek z kulkami (gniazda są bieżniami łożysk) i chcesz przejść na półzintegrowane to musisz zwymienić  gniazda.

Stery mogą padać, bo np. brak osiowości rury sterowej, te z wiankami są odkryte, woda,kurz - zużywają się. Pólzintegrowane - tam jest uszczelnione łożysko - powinno dłużej służyć.


ps2. tak doprecyzuję, półzintegrowane raczej wtedy  gdy łożysko jest schowane w ramie tzn. gniazdo łożyska wbija się w główkę ramy i praktycznie całe łożysko jest schowane w ramie.
Trzeba znać średnicę główki ramy i decydować jakie łożyska.
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 11:34 sinuche »

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7364
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 12:59 »
W surlym masz niezintegrowane, z miskami na zewnątrz.
Sprawdź, czy masz kulki w środku, czy łożyska maszynowe. Łożyska maszynowe są do kupienia, ale mają parę więcej parametrów, po których się szuka (chociażby kąt kulek).
Można też sobie rozwalić same miski i odseparować je od ramy, ale to byś raczej zauważył :)

My home is where my bike is.

Online Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6245
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 18:25 »
Dzięki za wszystkie odpowiedzi. W środku niewątpliwie mam kulki w wianku. Wiem, bo kiedyś od serwisanta "dostałem" swoje stare stery po wymianie na nowe. I teraz pytanie: czy da się założyć w zamian maszynowe? Bo coś czuję, że byłyby trwalsze...

No, ale zakładając, że pozostanę przy kulkowych, to jakie stery kupić? Albo jakie same łożyska? Chodzi mi o rozmiar. Przypomnę, że wolałbym najpierw kupić, a dopiero potem (jeśli to możliwe) rozbierać rower, żeby całą naprawę wykonać za jednym zamachem.

Co Ty robisz tym sterom?

Dobre pytanie! Zwłaszcza, że mam pięć rowerów i tylko w Surlym problem ze sterami. Nawet w fullu NIGDY nie musiałem tam zaglądać, mimo że full ma 37% dystansu w terenie (a Surly... 1,5%).
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1029
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 20:11 »
Nie wsadzisz maszyn, bo stery na wianki mają okrągłe bieżnie o kształcie kulek i tylko kulki tam pasują.

Jakbyś chciał stery na całe życie to polecam półzintegrowane Hope na maszynach - niezniszczalne i doskonale uszczelnione. Ostatnio przełożyłem swoje do trzeciej kolejnej ramy, a łożyska tylko co sezon otwieram, czyszczę i smaruję na nowo.
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 20:21 Siara_iwj »

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7364
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 21:18 »
Tylko polzintegrowane stery są mu potrzebne jak rybie rower.

Kupujesz dowolne stery zewnętrzne, niezintegrowane na 1 1/8 cala po obu stronach. Stare trzeba wybić. Narzędzia nie są zbyt skomplikowane, a surly to mało delikatna rama. Deską, młotkiem i długim śrubokrętem ogarniesz.
Jedynie nabijanie pierścienia na widelcu bez narzędzi jest denerwujące, ale jak masz frez na 30mm, to można przygotować deseczkę i taką deseczką z dziurą go nabić równo.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2993
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 22:13 »
Np. takie:
https://allegro.pl/oferta/stery-ahead-accent-hst-air-1-1-8-ec34-ec34-lozyska-maszynowe-czarne-17526655867

Wewnętrzna średnica główki w takich stalowych ramach to zwykle 34mm, ale można sprawdzić.

A pierścień stożkowy na widelec, to bywa aluminiowy (użytkuję taki) - ich się nie nabija tylko wsuwa - to jest rozcięty stożek, zakleszcza sie na rurze pod łożyskiem (podobnie jak w górnym łozysku).
Tylko to rozwiązanie nie jest zbyt pewne - przy luzach (słabo ściśnięte łożyska) - pierścień się zniekształca no i trzeba nowy.
Już lepsze stalowe, nabijane stożki.

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1029
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 22:21 »
Tylko polzintegrowane stery są mu potrzebne jak rybie rower.

Kupujesz dowolne stery zewnętrzne, niezintegrowane na 1 1/8 cala po obu stronach. Stare trzeba wybić. Narzędzia nie są zbyt skomplikowane, a surly to mało delikatna rama. Deską, młotkiem i długim śrubokrętem ogarniesz.
Jedynie nabijanie pierścienia na widelcu bez narzędzi jest denerwujące, ale jak masz frez na 30mm, to można przygotować deseczkę i taką deseczką z dziurą go nabić równo.

Półzintegrowane polecam z dwóch powodów: wygląd - siedzą niżej w główce i imo ładniej wyglądają. Poza tym trudniej je zniekształcić wbijając deską, czy nawet przy pomocy prasy, jak się za mocno ściśnie - te wystające miski są z dość cienkiego aluminium i można przedobrzyć. Jak nie to niech chociaż szuka takich z pierścieniem bez nabijania - są takie przecięte i wchodzą na koronę widelca ręką.

<edit> A, sinuche pisał o pierścieniach. W takim razie wedle uznania, ja nigdy z przeciętym problemów nie miałem.
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 22:30 Siara_iwj »

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7364
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 23:16 »
Półzintegrowane polecam z dwóch powodów: wygląd - siedzą niżej w główce i imo ładniej wyglądają.
Ale one nie wejdą w ramę, bo rama pod takie stery ma inne wymiary. To nie jest wymienne.

Pierścień z przecięciem jest montowany na górze. Na dole zwykle nabijany, bo tam są większe siły. Rozcinanego na dole przy zewnętrznych sterach raczej nie będzie

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1029
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 23:22 »
Popatrz na mój rower, który wkleiłem w dziale o naszych rowerach, temat "mój park maszyn'. mam tam moje stare stery Hope, półzintegrowane. Sterówka to najzwyklejsze 1 1/8. Popatrz jak nisko one tam siedzą. Wystaje w zasadzie tylko górna krawędź. I pierścień u dołu mam wycięty. Nie wiem, może to zbiegi okoliczności ;)

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7364
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 23:24 »

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1029
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: Wymiana sterów a-head
« Wczoraj o 23:27 »
Wymiary czego, wewnętrzne wymiary główki ramy..?

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum