Autor Wątek: Zmiana korby z 48T na 40T  (Przeczytany 43579 razy)

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 669
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 11:04 »
Chcę zmienić korbę z 48/36/26 na 40/30/22 i zastanawia mnie taka sprawa. Czy przy takiej zmianie będę musiał również zmienić przerzutkę przednią? Wodzik przerzutki ma w sumie jakiś promień. Jak rozumiem powinien być "zgrany" z promieniem tarcz. Chcę dokonać dość dużej zmiany w geometrii napędu. Więc zaintrygowało mnie, czy ta stara przerzutka będzie działać z nowymi tarczami. Pytałem w dwóch serwisach, ale o dziwo dostałem odpowiedź, że się okaże.... Z drugiej strony spotkałem uwagę w opisach przy kilku korbach: maksymalnie dla tarczy np. 42T. Ale może to chodzi tylko o zmianę z mniejszego promienia na większy? Nie wiem.
 I tak to zmienię, ale chciałbym wiedzieć co mnie czeka. Czy macie jakąś wiedzę w tym temacie?
Z góry dzięki.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna menel

  • Wiadomości: 3311
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 11:51 »
Różnica między dużą a małą jest mniejsza więc powinno hulać.

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 2701
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 17:27 »
Co to za model przerzutki?

Ja tak zmieniałem kiedyś i nie było problemów, przerzutkę starczy przesunąć w dół i wyregulować. Zakres pracy, w sensie różnicy promieni tarcz (proporcjonalny do różnicy ilości zębów) jest nawet mniejszy, więc powinno być ok. Te opisy producentów raczej dotyczą tego, że przerzutka jest "dedykowana" pod taki a nie inny napęd, ale to jeszcze nie musi oznaczać niekompatybilności czy nawet pogorszenia pracy.

Gorzej by było, jakbyś chciał zwiększyć rozpiętość, np. przechodząc na 22-32-48 czy inne dziwne kombinacje; wtedy mocno spada kultura pracy.

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 669
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 12 Kwi 2017, 09:30 »
Ta przerzutka przednia  to Shimano Deore LX.
Zamówiłem tę korbę, więc wkrótce się przekonam, czy będę domawiał przerzutkę.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 669
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 19:07 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20.  Przerzutka przednia została bez zmian. Działa.  Piszę bo może ktoś  w przyszłości  będzie  miał  podobne wątpliwości jak ja.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna Ricardo

  • Wiadomości: 792
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.05.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 19:50 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20
Darek, jak ty będziesz teraz z górki dokręcał  ;D

Offline Mężczyzna krajewski

  • Wiadomości: 796
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.04.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 20:20 »
Podłączam się do tematu z tym, że moim rowerze mam 42/32/22, a zastanawiam się zamontować korbę: 38/26. Czy muszę wymienić przednią przerzutkę oraz manetkę? Czy jednak można to wyregulować?

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 669
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 21:46 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20
Darek, jak ty będziesz teraz z górki dokręcał  ;D
  Doszedłem do wniosku, że w dół to mnie ciągnie masa.  Ale od teraz pod górkę to miej się  na baczności.   ;) ;) ;) Teraz Tosor byłby również mój. Ha ha ha........
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 723
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:00 »
Stało się. Po wymianach kilku kaset, zębatki w korbie Suntoura 48/28 w moim Pokraku wykazały stopień zużycia, który nie daje się dłużej akceptować. Dokonałem kilku obliczeń, oceniłem potrzeby i kupiłem parę części. Czekając na realizację zamówienia, podzielę się obawami.
Nieco danych - rower uzbrojony mam w napęd 8rz:
- kaseta od zawsze 11/28 (pojemność 17T);
- przerzutka tylna Alivio -  bodajże m410 (napęd 8rz);
- korba Suntour 48/28 48-38-28 (pojemność 20T; linia łańcucha 47,5 mm);
- przednia zmieniarka - z grupy Shimano c101 (napędy 7rz, 8rz - wg specyfikacji producenta zestawiana m.in. z korbami z grupy Tourney, obejmującymi model 42/24T 42-34-24 o pojemności 18T) - wielokrotnie myślałem o zmianie na coś precyzyjniejszego, ale po dokładnej regulacji działała bez większych problemów. Po wymianie fatalnych manetek Revoshift na Sram Trigger Attack, okazało się że jej praca jest więcej niż zadowalająca i została ze mną...

Problem z dostępnością przyzwoitych elementów napędu 8rz sprawia, że mus mi kombinować. Jako że w posiadanej konfiguracji nie korzystałem z patelni i najmniejszych koronek (niemal wcale), a brakowało mi miękkich przełożeń, postanowiłem coś zmienić i wybrałem korbę nowego Alivio 40/22 40-30-22 (pojemność 18T; linia łańcucha 50 mm) i kasetę 8rz 11/30 - całkowita pojemność napędu się nie zmieni, a ja w teorii dostanę napęd, który zacznę wykorzystywać w całości. Chętnie wymieniłbym zmieniarkę przednią, ale niestety przerzutki dedykowane do korb o największej zębatce 40T, dostępne są wyłącznie w wersjach pod napęd 9rz, czyli ich wodziki będą znacznie węższe. Mógłbym kombinować z przesiadką całego napędu na 9rz i nie korzystać z jednej koronki z tyłu (doskonałe manetki 8rz...) ale wiązałoby się to z dodatkowym wydatkiem na przednią i tylną zmieniarkę. Jeżeli wszystko zadziała, zostawię jak jest i następny krok w strone dziewięciu rzędów zrobię przy kolejnej wymianie kasety (najpewniej w przyszłym sezonie, biorąc pod uwagę miękkość stali, z której produkowane są zębatki HG51).
Parę pytań do tych, którzy dobrnęli do tego momentu:
(1) zakładam, że przerzutka przednia o  pojemności większej niż korba, po właściwej regulacji powinna dogadać się z nową korbą - tak zresztą twierdzili przedmówcy, ale - czy parametr "linii łańcucha" istotny jest również w przypadku przerzutek? Bo tej cechy żaden producent nie podaje i rozsądek podpowiada mi, że właściwą pozycję zmieniarki powinienem ogarnąć napięciem linki;
(2) linia łańcucha korby 9rz a kaseta 8rz - ma to jakieś znaczenie? Zwłaszcza, że w przypadku napędu 8rz w każdym wypadku łańcuch w zasadzie wciąż pracuje z jakimś przekosem. Producenci nie podają linii łańcucha dla tego komponentu, a szerokość kasety 8rz i 9rz jest identyczna;
(3) kompatybilność korby 9rz z łańcuchem 8rz - powinno działać bez problemu, ale może coś mi umyka?
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:31 jendrzych »

Offline Mężczyzna Turysta

  • Kapituła MP-P 2017
  • Wiadomości: 5530
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:17 »
Ja właśnie niedawno do napędu 8rz wstawiłem korbę 40/30/22 9rz i wszystko działa elegancko.
Powody do zmniejszenia ilości zębów podobne jak u Ciebie - mogę powiedzieć, że jestem zadowolony ze zmiany. Ciekawy jestem, w jaki sposób zużyje się kaseta.
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:31 Turysta »

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 723
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:25 »
Ja zmieniałem kasety praktycznie co rok - łańcuch wyjadał mi trzecią, czwartą i piątą zębatkę w takim stopniu, że mimo kulturalnej współpracy poszczególnych komponenetów na pojedynczych zębatkach, za nic nie szło wyregulować pracy przerzutki i jeżeli ślicznie działała na wyższych/niższych biegach, to w środkowym przedziale za nic nie chciała współpracować z manetkami. I na odwrót. Jest nadzieja, że przy szerszym wykorzystaniu możliwości kasety, obciążenia rozłożą się bardziej równomiernie po całości i ten kawałek plastaliny służył będzie nieco dłużej. Tyle teoria - czas pokaże.
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:34 jendrzych »

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 29 Cze 2017, 22:02 »

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 29 Cze 2017, 22:24 »
jak jest za mała różnica pomiędzy blatem, a środkową tarczą, to bywają problemy, żeby zrzucić bieg.

nie bierz tylko tarcz do napędów 1x, one się nie nadają.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 30 Cze 2017, 08:46 »
jak jest za mała różnica pomiędzy blatem, a środkową tarczą, to bywają problemy, żeby zrzucić bieg.

nie bierz tylko tarcz do napędów 1x, one się nie nadają.
No tak. Ale czy odległość jest dobra to nie wiadomo. Patrząc na kompatybilności wg producenta to właściwie za każdym razem trzeba zmienić korbę albo pozostać przy fabrycznym układzie.
Chyba się skuszę na tą SLX. 50% ceny w stosunku do XT a "drążona tarcza dla obniżenia masy przy zachowaniu sztywności" wskazuje, że to jest dokładnie to za co płacić dla mnie nie ma sensu. Dedykowana jest do napędu 2x10, ale właściwie wszystkie 40T i 38T są robione dla napędów 2x.
« Ostatnia zmiana: 30 Cze 2017, 08:52 Sedymen »

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 723
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Lip 2017, 23:05 »
Po pierwszych kilkudziesięciu kilometrach od przeszczepu, sam odpowiem sobie na kilka zadanych uprzednio pytań:
(1) "linia łańcucha" przedniej przerzutki jednak ma znaczenie, mimo że producent nie definiuje jej wprost; raczeni jesteśmy w zasadzie wyłącznie informacją o kompatybilności zmieniarki z danym rodzajem napędu. Moja przerzutka dedykowana była do korb o linii łańcucha 47,5 mm, podczas gdy nowa korba zaprojektowana jest z założeniem linii o wartości 50 mm. Te 2,5 mm więcej dało się odczuć przy regulacji - starej zmieniarce brakowało wysięgu nad patelnią korby. Lekkie gięcie wodzika przerzutki załatwiło sprawę, choć łańcuch w skrajnym przełożeniu biegnie wyjątkowo blisko ścianek wózka. Na razie gra i buczy;
(2) linia łańcucha korby 9rz a kaseta 8rz - wszystko dogaduje się pierwszoklaśnie;
(3) kompatybilność korby 9rz z łańcuchem 8rz - lepiej być nie może.

Reasumując - napęd pracuje miodnie, a miękciuchne przełożenia pozwalają wjechać, gdzie dotychczas pchałem. Nogi pracują z większą kadencją, ale prędkości nie ubyło znacząco. Polecam!

Offline Mężczyzna Diver

  • Wiadomości: 1104
  • Miasto:
  • Na forum od: 26.06.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Lip 2017, 11:57 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20. 

Mógłbyś podać model korby, bo nie spotkałem się dotąd z korbą 40/30/20 ?

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 669
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Lip 2017, 18:17 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20. 

Mógłbyś podać model korby, bo nie spotkałem się dotąd z korbą 40/30/20 ?
Sorrki to był czeski błąd. Oczywiście 40/30/22. Ale i tak jestem bardzo zadowolony.  ;) Niepotrzebnie tyle lat się męczyłem. 
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 17 Lip 2017, 21:02 »
Dzisiaj zmieniłem blat z 44z na blat 40z.
Wyjściowy układ to korba FC-M760 blaty 44-32-22 na 9x rozstaw 4x104mm
Założyłem blat SLX 40z dedykowany do FC-M675 i napędu 10s 2x. Reszta została
Było trochę zabawy. Wszystkie ramiona blatu trzeba było delikatnie zebrać.
Blat jednak ostatecznie wszedł na miejsce i działa. Przerzutka nie wymaga regulacji.
Wniosek zatem taki, że 9s i 10s oraz 3x i 2x można miksować bez problemów w działaniu.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 11:47 »
Cześć,

Mam pytanie czy tarczę marki Shimano można założyć do korby Sram jeżeli rozmiary są takie same?

Posiadam korbę Sram via Centro z dwoma tarczami. Tą większą z 48 zębami chciałbym wymienić na mniejszą 44 zęby, gdyż nie wykorzystuję najmniejszych zębatek w kasecie. Rozstaw śrub w korbie to 4 x 104 mm, chciałbym do tego zakupić np. coś takiego: Shimano tarcza korby 44z Deore FC M530 (https://www.rowertour.com/p/50846/shimano-tarcza-korby-44z-deore-fc-m530-alu-czarna).

Czy w takim przypadku będzie to pasować, czy może producenci sprzętu robią różne zabiegi by nie mieszać podzespołów od konkurencji?

Drugie pytanie, czy jak założę tarczę mniejszą o 4 zęby, będę musiał regulować przednią przerzutkę? Czy bez regulacji łańcuch mógłby spadać na zewnątrz?

Prośba o wsparcie i pozdrawiam.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 12:00 »
1. czasem trzeba podpiłować korbę, by tarcza weszła.
2. tak, inaczej wózek będzie za wysoko.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 12:33 »
Taka ciekawostka. Wymieniałem w rowerze taty korbę. Ponieważ używa go do jazdy miejskiej z trzyrzędowy korby wykorzystywałby tylko największą z zebatek - 42t, więc postanowiłem przełożyć ją na środek. Okazało się, że bez pilnika nie jest to możliwe.

Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 13:41 »
czasem trzeba podpiłować korbę, by tarcza weszła.
Ciekawe. Ja piłowałem tarczę, wydaje się łatwiej niż korbę.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 13:42 »
korba jest z aluminium i ją piłujesz tylko raz, potem tylko wymieniasz tarcze ;)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 13:44 »
To fakt. Z zamiarem wymieniania kilku tarcz ma to większy sens.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna kolega_na_fullu_;-)

  • ~(FSM)~
  • Wiadomości: 1176
  • Miasto: Paluch Warszawski
  • Na forum od: 23.01.2012
    • Luźny Kanon przetłumaczony na j. Polski w .PDF.
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 15:12 »
Jeżeli chcesz, Felek, to oddam ci używane 42z.
« Ostatnia zmiana: 13 Kwi 2020, 15:31 kolega_na_fullu_;-) »

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:31 »
Jeżeli chcesz, Felek, to oddam ci używane 42z.

O bardzo chętnie przyjmę:) napiszę wiadomość na prv.

Dziękuję też pozostałym za odpowiedzi.

P.s. Jeszcze jedno pytanie mam, jeżeli zmieniam średnicę dużej zębatki to czy nie powinienem skrócić łańcucha, jak tak czy można przyjać że dwa zęby to jedno ogniwo?

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:34 »
Jak będzie ci wisiał łańcuch, to sobie skrócisz.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:39 »
Jak będzie zwisał to ciachnę;) dzięki!

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14257
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:39 »
P.s. Jeszcze jedno pytanie mam, jeżeli zmieniam średnicę dużej zębatki to czy nie powinienem skrócić łańcucha, jak tak czy można przyjać że dwa zęby to jedno ogniwo?

Zależy jak był napięty wózek w starym napędzie, ale przy 4 zębach różnicy to raczej trzeba będzie skrócić łańcuch.
"Miałem krewnego, który studiował trygonometrię, aż mu wąsy odpadły, a kiedy już się wszystkiego nauczył, przyszła jakaś Buka i go zjadła. No i leżał potem w brzuchu Buki z całą tą swoją mądrością!"
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:42 »
Najlepiej skracać małymi kawałkami. To jedna z tych decyzji, których nie należy podejmować pochopnie.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna kolega_na_fullu_;-)

  • ~(FSM)~
  • Wiadomości: 1176
  • Miasto: Paluch Warszawski
  • Na forum od: 23.01.2012
    • Luźny Kanon przetłumaczony na j. Polski w .PDF.
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 19:53 »
Łańcuch można przedłużyć. Z przewodem hamulcowym tak nie zrobimy.

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 627
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 20:36 »
Przepraszam za wcinkę... A propo hamulca to czy można skrócić przewód hamulcowy bez odpowietrzania?

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14257
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 20:39 »
Przepraszam za wycinkę... A propo hamulca to czy można skrócić przewód hamulcowy bez odpowietrzania?

Nie, bo żeby go skrócić to musisz go uciąć, więc powietrze się zawsze dostanie do środka.
"Miałem krewnego, który studiował trygonometrię, aż mu wąsy odpadły, a kiedy już się wszystkiego nauczył, przyszła jakaś Buka i go zjadła. No i leżał potem w brzuchu Buki z całą tą swoją mądrością!"
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 627
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 20:43 »
Ok dzięki  :)

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 20:52 »
Ok, wielu rzeczy jeszcze nie robiłem przy rowerze, ale czas być bardziej samodzielnym.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 13 Kwi 2020, 23:15 »
Przepraszam za wcinkę... A propo hamulca to czy można skrócić przewód hamulcowy bez odpowietrzania?
Oczywiście. Nawet jeśli nie masz w ogóle oleju, możesz zaślepić odcinaną rurkę (szczypcami chirurgicznymi, ściskiem stolarskim - co tam masz pod ręką) i po zarobieniu końcówki wkropić płyn. 

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 09:38 »
I uważaj na klamki, żeby ze zbiorniczka wyrównawczego nie wyciekł olej. Ale z tym więcej w sumie zabawy, niż odciąć i odpowietrzyć.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 627
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 10:19 »
W takim razie zrobiłem pętlę i poczeka do remontu    ;D

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 11:19 »
Ale nie bój się odpowietrzania. W obecnych hamulcach to banalna sprawa. Szczególnie, że skracając przewód przy klamkach zacisk ci się nie zapowietrzy.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 627
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 11:44 »
Ok dzięki. Pzdr

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14257
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 13:57 »
Rzeczywiście mój błąd, jak się uważa to da się to zrobić bez odpowietrzania, aczkolwiek trzeba się liczyć, że może być konieczność odpowietrzenia. A w hamulcach nowej generacji odpowietrzanie jest jest bardzo proste, jak to się porówna z tym sprzed ok.8-10 lat to dużo prostsza zabawa, a i skuteczność sporo większa; bo ze starym typem to miałem parę razy na trasie duże problemy z zapowietrzaniem.
"Miałem krewnego, który studiował trygonometrię, aż mu wąsy odpadły, a kiedy już się wszystkiego nauczył, przyszła jakaś Buka i go zjadła. No i leżał potem w brzuchu Buki z całą tą swoją mądrością!"
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Offline Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 262
  • Miasto: Sosnowiec
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 16:35 »
Skracałem parę lat temu przewody w SLXach, poszło gładko. Gdzieś wisiał nawet film jak to robić i w jakiej kolejności żeby uniknąć konieczności odpowietrzania. Chodzi np. o poluzowanie i ustawienie klamek w odpowiedniej pozycji.
Trzeba pamiętać że oliwki i baryłki powinny być nowe.
"Jest tylko cienka czerwona między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna Księgowy

  • .::Kolarska Patologia::.
  • Wiadomości: 3827
  • Miasto: Warszawa/Jabłonna
  • Na forum od: 30.12.2010
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 14 Kwi 2020, 18:32 »
Jak będzie zwisał to ciachnę;) dzięki!

Lubie wyrwane z kontekstu zdania;) ;D ;D ;D ;D
Jadę tam gdzie znika horyzont.

MP 2014 - 500km 25h28`|MP 2015 - 300km 20h30`|MP 2017 - 300km 21h01`|MP 2018 (DNF)- 519km 27h30``|BBT 550km (DNF) | POM500 46h33`

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2020, 20:11 »
 :)

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Maj 2020, 16:12 »
To jeszcze jedno pytanie, czy jeżeli mam kasetę 9 rzędową, to mogę z korbie zamontować np. taką tarczę opisaną jako do kasety 10 rzędowej? https://www.rowertour.com/p/48725/shimano-tarcza-korby-deore-fc-m610-42z-alu-czarna-ae-typ

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Maj 2020, 16:15 »
Nie powinno mieć to wielkiego znaczenia. Mieszałem korbę 7-rz z napędem 10-rz i działało dobrze. Nawet przerzutki mają tolerancję jednego rzędu.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Maj 2020, 12:46 »
Dziekuje!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 22:59 »
1. czasem trzeba podpiłować korbę, by tarcza weszła.
2. tak, inaczej wózek będzie za wysoko.

Hej, jestem po zakupach. Mniejsza zębatka jest ok, większa https://www.rowertour.com/p/189398/shimano-alivio-tarcza-korbowa-36t-fc-m4050-b2 faktycznie wymaga podpiłowania - przy każdej ze śrub należałoby spiłować po około 1,5 mm materiału.

Końcówka jest lekko zaokrąglona podobnie jak miejsce w korbie, w które powinna wejść. Sama zębatka jest ze stali, czy można to w miarę dokładne spiłować, jak tak to pilnikiem czy raczej np. szlifierką? Gdyby zębatka była z aluminium pewnie byłoby łatwiej.

Co doradzacie, te ramiona powinny być chyba przypiłowane w miarę równo by korba prawidłowo się kręciła. A może dokonać zwrotu tej zębatki i kupić coś z aluminium co będzie łatwiej dopasować?

I jeszcze jedno pytanie, takie od amatora. Czy poza wagą i wytrzymałością są jakieś inne różnice między zębatką aluminiową a stalową? Czy na stalowej szybciej zużyje się łańcuch?

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:11 »
Tu nie ma reguły. Dobre koronki alu robią przebiegi powyżej 50000km (np. Campa), a lipne stalowe potrafią się zużyć po kilku tysiącach. Dość trwałe są 36t z Deore 9s. Wszystkie stalowe Shimano są miękkie jak łajno, bez problemu zbierzesz materiał pilnikiem. 1,5mm to tak z 10 muśnięć porządnym pilnikiem.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:13 »
Zaktualizowałeś wiadomość:) Serio, tak łatwo będzie taką stalową zębatkę/koronkę spiłować?

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:19 »
Jeśli masz imadło i dobry pilnik, to po 10 sekund w 4 mocowaniach. Keśli nie, możesz działać szlifierką lub nawet Dremelem.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:30 »
Z narzędziami to raczej na bakier jestem, pilniki się znajdą, ale czy dobre to nie wiem, teść ma szlifierkę - mogę też zawsze udać się do jakieś speca, albo zakupić dobry pilnik - wydatek raczej nie będzie duży.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2170
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:32 »
Możesz sobie nawet nabyć trzpień z kamieniem szlifierskim lub papierem ściernym (najlepiej 60) do zamocowania w wiertarce.

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 11:36 »
Felek, jak masz pilnik do metalu to go użyj i nie kombinuj. Piłowałem już ręcznie kilka blatów i żaden nie stawił oporu. Z maszynami uważaj, bo zbierzesz więcej niż być chciał. Szczególnie odradzam kantówki. 1,5mm najlepiej pojechać ręcznie.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 12:23 »
Ok, ale mam kolejne pytanie. Średnica nowej zębatki 36T jest około 5 cm mniejsza od starej 48T. Pisaliście, że trzeba będzie obniżyć przednią przerzutkę.

Czy przy opisanej średnicy wynoszącej 5 cm, powinienem obniżyć przerzutkę o połowę tego rozmiaru czyli 2,5 cm?

Jeżeli tak to pojawia się problem, bo obecnie wózek przerzutki w dolnej pozycji jest oddalony od dolnej rury tylnego widelca o około 1,5 cm jak na zdjęciach.

Chyba, że to nie jest takie kluczowe i wystarczy obniżenie o te maksymalnie 1,5 cm?






Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 12:37 »
Nie wiem o ile powinieneś obniżyć, bo nigdy tak do tego nie podchodziłem. Po prostu wyreguluj przerzutkę pod nowe blaty. Obniż tyle ile to konieczne, oczywiście haczenie o ramę jest limitem. Zobaczysz, czy działa. Często działa nawet jeżeli rura dolna ogranicza, a jedyny problem, to np. ocieranie pantografu na skrajnych przekosach. I dobrze, bo nie będziesz przekaszał łańcucha :). Jeżeli to za mało, to musisz szukać przerzutki z krótszym pantografem. Duża różnica, właśnie w pantografie, jest między 2x a 3x.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 13:09 »
Ale tak jak patrzę to chyba za małe to koronki kupiłem 36T i 22T. Zamienię je na 40T i 26T powinno być bardziej uniwersalnie a i z przerzutką nie powinno być wtedy problemu...

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 13:19 »
Przerzutka powinna być tak ustawiona, żeby dostosować wysokość do dużego blatu - wtedy blokuje łańcuch przed spadaniem.

Co do rozmiaru zębatek, to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków. Przerzutka przednia ma wybrzuszenia, które powinny znajdować się nie za nisko i nie za wysoko.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14257
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:04 »
Nie każda przerzutka do każdego zestawu pasuje, ale też oficjalnie podawane zakresy są nieco umowne, z reguły da się z niej trochę więcej wycisnąć. Ale to dopiero przy ustawianiu widać, musisz zmontować korbę i na rowerze ustawić przerzutkę, optymalnie powinno być, że wózek na dużej tarczy jest te 2-3mm nad ząbkami, ale w przypadku sporego zmniejszenia tarczy może nie być możliwości idealnego ustawienia.

Ale tak jak patrzę to chyba za małe to koronki kupiłem 36T i 22T. Zamienię je na 40T i 26T powinno być bardziej uniwersalnie a i z przerzutką nie powinno być wtedy problemu...
Ale to przerzutkę powinieneś dostosować do pożądanego zakresu biegów, a nie zakres do przerzutki. Przednie przerzutki to nie jest jakiś porażający koszt, wiec nawet jakby zaszła potrzeba wymiany to nie są to wielkie koszta.
"Miałem krewnego, który studiował trygonometrię, aż mu wąsy odpadły, a kiedy już się wszystkiego nauczył, przyszła jakaś Buka i go zjadła. No i leżał potem w brzuchu Buki z całą tą swoją mądrością!"
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:05 »
Przerzutka powinna być tak ustawiona, żeby dostosować wysokość do dużego blatu - wtedy blokuje łańcuch przed spadaniem.

Co do rozmiaru zębatek, to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków. Przerzutka przednia ma wybrzuszenia, które powinny znajdować się nie za nisko i nie za wysoko.

No właśnie przerzutki nie mogę na tyle opuścić, by w całym zakresie zapewnić, że to wybrzuszenie będzie na wysokości łańcucha:( Zamówiłem już większe zębatki 40T i 26T, biorąc pod uwagę proporcje wygląda na to, że dla tej 40T wystarczy obniżenie przerzutki o 1,5 cm czyli tyle ile faktycznie mogę.

p.s. Co rozumiesz przez zwrot: 'to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków'. Czy chodzi o to, że jeżeli zmniejszam większy blat z 48T na 40T, to mniejszy powinie być też zmniejszony o 8 zębów czyli z 32T na 24T?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:16 »
Dobrze mnie zrozumiałeś.To co napisałem, to trochę uprzedzenie, bo rzeczywistości różnica promieni zegarek zębatek powinna być stała.

Korby często występują w wersjach, gdzie jedną korba ma np. obie zębatki mają o 2t mniej.

Przednie przerzutki są raczej tolerancyjne, przeważnie dają sporo swobody w modyfikacjach.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:27 »
No to ja zamówiłem teraz 40T i 26T, czyli większą zmniejszam o 8 zębów (z 48 na 40) a mniejszą o 6 zębów (z 32 na 26), czy to przejdzie?

Wilku,

Co do dostosowywania przerzutki do blatów masz rację. Po prostu po namyśle stwierdziłem, że te 36T to będzie jednak za mało, wziąłem jeden kalkulator przełożeń i wyszło mi, że jednak będzie lepsze coś pośredniego między 36 a 48, a że przy okazji może rozwiąże się problem z przerzutką przednią i maksymalną możliwością jej obniżenia to i dobrze:)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:35 »
Nie pisałeś wprost co to za korba. Dwa, czy blaty? Jakie było oryginalne stopniowanie?

Ja mam korbę 36/24. Koła 28" z wysokimi oponami 44 mm. Twardych przełożeń nie brakuje. Z kasetą 11-34t jest dosyć miękko gdy trzeba (choć nie bardzo miękko). Troszkę tylko denerwuje mnie przeskok między 36 a 24. 26t byłoby bardziej płynne, ale nie wiem, czy nie za twarde.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:50 »
Mam korbę SRAM via z 2 blatami 48T-32T, z tyłu kaseta 9 rzędowa z koronkami od 11 do 36 z czego 4 najniższych praktycznie nie używam dlatego pomyślałem by zmienić tą 48T na coś mniejszego.

Z kolei 32T chcę zmienić bo w wakacje mamy zamiar pojechać rodzinnie na wyprawę z pełnym osakwieniem i dodatkowo przyczepką rowerową:)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:59 »
W szosie mam teraz 46 i 30 - korba mtb przerobiona na kompaktową. Kasetę mam 11-32, też 9-rz ;) Większej różnicy ząbków na korbie bym nie chciał.

Jednej rzeczy nie rozumiem.. do 110 bcd chyba nie da się założyć mniejszej zębatki od 30t - o ile nawet takie istnieją. Coś tu się nie zgadza.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4538
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 19:20 »
No to ja zamówiłem teraz 40T i 26T, czyli większą zmniejszam o 8 zębów (z 48 na 40) a mniejszą o 6 zębów (z 32 na 26), czy to przejdzie?
Przejdzie. O nic się nie martw.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna kolega_na_fullu_;-)

  • ~(FSM)~
  • Wiadomości: 1176
  • Miasto: Paluch Warszawski
  • Na forum od: 23.01.2012
    • Luźny Kanon przetłumaczony na j. Polski w .PDF.
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 22:20 »
Zawsze ustawiałem przerzutkę (Deore LX) tak, by prowadnica była ok 3 mm nad ząbkami. Działało z 44/32/22, 36/22 i 32/22.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 660
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 5 Cze 2020, 08:04 »
Zostawiłem jednak te 36T/22T. Spiłowałem blaty, zamontowałem, dołożyłem nowy łańcuch, kasetę i wyregulowałem przerzutki, nie taki diabeł straszny jak go malują:). Co prawda koronka większego blatu jest ponad 1 cm niżej niż krawędź pantografu przerzutki, ale tu nic nie poradzę. No i uzyskałem to na czym mi zależało, dwa dodatkowe biegi w kasecie, z których nie korzystałem, przy blacie 40T byłby to tylko jeden bieg. Pozdrawiam i bardzo dziękuję wszystkim za pomoc i rady a szczególnie MCsubi, który wspierał mnie na infolinii:)


Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Kwi 2021, 14:34 »
Witam
Udało mi się zakupić korbę Alivio FC-M4050 (40-30-22) 9-rzędową, którą zamierzam wykorzystać w moim 8-rzędowym napędzie zamiast Korby na kwadrat FC-M411 (48-36-26).
Jakich problemów mam się spodziewać?
Wymiana przerzutki? Manetka obsłuży (czy jest inny skok pomiędzy tarczami korby)?

W przyszłości planuje dalszy upgrade na 10-rzędowy napęd. Czy ta korba da radę?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Kwi 2021, 14:39 »
Będziesz musiał skrócić łańcuch, z resztą nie powinno być problemów.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 334
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Kwi 2021, 23:37 »
Jakich problemów mam się spodziewać?
Teoretycznie żadnych. Praktycznie może uda Ci się doprowadzić do czegoś takiego:



Na zdjęciu korba Shimano pod 8 (nie pamiętam modelu), łańcuch Shimano pod 9 i wymieniona środkowa koronka na jakąś innej firmy, ale też pod 8. W rezultacie łańcuch zamiast spadać na zęby, wieszał się na nich i miałem bieg jałowy.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6948
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 08:02 »
W tej korbie można było wyjąć podkładki na kominach, o ile dobrze pamiętam.

My home is where my bike is.

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 3997
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 08:12 »
Też mam pytanie z tego zakresu.
Czy korba z systemu 9 rzędowego shimano pasuje do napędu 10 rzędowego?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 09:51 »
Teoretycznie żadnych. Praktycznie może uda Ci się doprowadzić do czegoś takiego:



Na zdjęciu korba Shimano pod 8 (nie pamiętam modelu), łańcuch Shimano pod 9 i wymieniona środkowa koronka na jakąś innej firmy, ale też pod 8. W rezultacie łańcuch zamiast spadać na zęby, wieszał się na nich i miałem bieg jałowy.
Wygląda bardzo podobnie do Deore LX M550, tylko one były z grupy 7-rz. Używałem z łańcuchem 10-rz i działało prawidłowo. Może zapomniałem o wspomnianych podkładkach..?

Też mam pytanie z tego zakresu.
Czy korba z systemu 9 rzędowego shimano pasuje do napędu 10 rzędowego?
Różnica między łańcuchem 9 a 10 jest niewielka. Nie będzie problemów.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 11:06 »
Dzięki za odpowiedzi.
To jeszcze jedno pytanie, nieco off-topic, czy piasta Novatec 802SB przyjmie kasetę 10-rzędową?
Czasem w opisach widzę, że to piasta pod 8 i 9 rzędów, a czasem gdzieś się znajdzie, że i pod 10.
Pewnie kiedyś koła i tak będę zmieniał żeby przejść na tarcze, ale najpierw chciałbym zrobić 10 rzędów.

Offline crust

  • Wiadomości: 99
  • Miasto:
  • Na forum od: 21.08.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 11:11 »
...
« Ostatnia zmiana: 5 Lip 2021, 13:25 crust »

Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 11:22 »
Thx

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 11:30 »
O ile mowa o kasecie do MTB, to jeszcze 11 i 12 (z 11t) to też ten sam bębenek. Na bębenek 7-rz wchodzi kaseta 10 bez jednej z zębatek.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 3997
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 11:55 »
Cytat: EASYRIDER77 w Dzisiaj o 07:12
Też mam pytanie z tego zakresu.
Czy korba z systemu 9 rzędowego shimano pasuje do napędu 10 rzędowego?
Różnica między łańcuchem 9 a 10 jest niewielka. Nie będzie problemów.

dziękuję za odpowiedź.

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 334
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Kwi 2021, 13:33 »
W tej korbie można było wyjąć podkładki na kominach, o ile dobrze pamiętam.
I teraz mi om tym mówisz? Teraz, gdy tej korby już dawno nie mam? Poradziłem sobie inaczej. Na dużą tarczę od wewnętrznej strony nalałem warstwę z kleju montażowego. Była na tyle gruba, że łańcuch przestał się mieścić między koronkami i elegancko wpadał na zęby. :)

Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2021, 11:44 »
Zmieniłem wczoraj napęd.
Dla przypomnienia, weszła korba 40-30-22 zamiast 48-36-26 i kaseta 11-34 zamiast 11-30.
Przerzutka tylna to RD-M410, teoretycznie obsługuje kasety do 34T, ale trochę ciężko wchodzi największa zębatka na kasecie.
Nie skracałem łańcucha (wg. mnie nie wygląda na za długi). Czy skrócenie może pomóc, czy muszę się przyzwyczaić?
Można coś jeszcze podregulować?

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 866
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2021, 12:00 »
Ja ustawiam łańcuch na środkowych korby i kasety i skracam tak, żeby wózek był prostopadle do podłoża. Można dołożyć ogniwko jeśli duża kasety jest 34 i więcej. Tutaj mi wygląda na sporo za długi. (wg moich kryteriów i praktyki)

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2021, 13:03 »
Nie skracałem łańcucha (wg. mnie nie wygląda na za długi). Czy skrócenie może pomóc, czy muszę się przyzwyczaić?
Można coś jeszcze podregulować?
Nic nie skracać.

Do tego jest regulacja, śruba regulacyjna "B", w przerzutce. Jest z tyłu przerzutki (rozmiar M3) opiera się na haku.
Trzeba ją wkręcać, jeżeli górne kółko przerzutki ociera o największą koronkę.
Częsty przypadek przy zamianie  na większą, ostatniej koronki.

Oczywiście trzeba też sprawdzić śrubę górnego ogranicznika zakresu przerzutki ( te 2 obok siebie).

ps. wpisz w google: "śruba regulacyjna "B przerzutka" i wyświetli się opis z manuala shimano, jak się tą srubą reguluje przerzutkę.

Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2021, 13:16 »
Wkręciłem tę śrubkę (tutaj jest na wkrętak płaski i krzyżak), ale nie zauważyłem efektu. Pobawię się jeszcze z regulacjami przerzutek, bo wczoraj już zmarzłem. Założyłem na szybko łańcuch żeby sprawdzić czy i o ile go skrócić.
Kółko przerzutki się nie opiera o koronkę, ale jest bardzo blisko i pewnie sztywność łańcucha i minimalna przestrzeń utrudnia wrzucanie.
Myślałem czy w razie potrzeby nie zmienić przerzutki, ale wszystkie 8-rzędowe obsługują największą koronkę w rozmiarze 34T (chyba większych nie było w napędach 8-rz), czyli będzie pewnie tak samo. 9-rzędowe maja już chyba do 36T, ale nie wiadomo czy nie będzie problemów z kompatybilnością z łańcuchem 8S.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 15 Kwi 2021, 16:33 »
+4 -8 = -4, o tyle zmniejszyła się liczba ząbków i adekwatnie należałoby skrócić łańcuch. W tym momencie efektywnie zmniejszasz pojemność tylnej przerzutki o 4t, więc nie ma się co dziwić, że biegi nie wchodzą prawidłowo. Do tego zbyt długi łańcuch grozi zerwaniem.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna qbab

  • Wiadomości: 1086
  • Miasto: łódzkie
  • Na forum od: 25.12.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 16 Kwi 2021, 08:14 »
Dzięki za odpowiedzi.
+4 -8 = -4, o tyle zmniejszyła się liczba ząbków i adekwatnie należałoby skrócić łańcuch. W tym momencie efektywnie zmniejszasz pojemność tylnej przerzutki o 4t, więc nie ma się co dziwić, że biegi nie wchodzą prawidłowo. Do tego zbyt długi łańcuch grozi zerwaniem.
To są obliczenia względne (względem starego łańcucha, który chyba troszkę skracałem).

Skróciłem łańcuch o dwie pary ogniw. Efekt, w różnych konfiguracjach, na załączonych zdjęciach (może się to komuś przyda). Przednia przerzutka obniżona o około 5mm. Na razie wszystko wydaje się działać, ale testowałem tylko na podjeździe domu.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum