Autor Wątek: Zmiana korby z 48T na 40T  (Przeczytany 50124 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9105
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 7 Maj 2020, 16:15 »
Nie powinno mieć to wielkiego znaczenia. Mieszałem korbę 7-rz z napędem 10-rz i działało dobrze. Nawet przerzutki mają tolerancję jednego rzędu.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 8 Maj 2020, 12:46 »
Dziekuje!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 22:59 »
1. czasem trzeba podpiłować korbę, by tarcza weszła.
2. tak, inaczej wózek będzie za wysoko.

Hej, jestem po zakupach. Mniejsza zębatka jest ok, większa https://www.rowertour.com/p/189398/shimano-alivio-tarcza-korbowa-36t-fc-m4050-b2 faktycznie wymaga podpiłowania - przy każdej ze śrub należałoby spiłować po około 1,5 mm materiału.

Końcówka jest lekko zaokrąglona podobnie jak miejsce w korbie, w które powinna wejść. Sama zębatka jest ze stali, czy można to w miarę dokładne spiłować, jak tak to pilnikiem czy raczej np. szlifierką? Gdyby zębatka była z aluminium pewnie byłoby łatwiej.

Co doradzacie, te ramiona powinny być chyba przypiłowane w miarę równo by korba prawidłowo się kręciła. A może dokonać zwrotu tej zębatki i kupić coś z aluminium co będzie łatwiej dopasować?

I jeszcze jedno pytanie, takie od amatora. Czy poza wagą i wytrzymałością są jakieś inne różnice między zębatką aluminiową a stalową? Czy na stalowej szybciej zużyje się łańcuch?

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2305
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:11 »
Tu nie ma reguły. Dobre koronki alu robią przebiegi powyżej 50000km (np. Campa), a lipne stalowe potrafią się zużyć po kilku tysiącach. Dość trwałe są 36t z Deore 9s. Wszystkie stalowe Shimano są miękkie jak łajno, bez problemu zbierzesz materiał pilnikiem. 1,5mm to tak z 10 muśnięć porządnym pilnikiem.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:13 »
Zaktualizowałeś wiadomość:) Serio, tak łatwo będzie taką stalową zębatkę/koronkę spiłować?

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2305
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:19 »
Jeśli masz imadło i dobry pilnik, to po 10 sekund w 4 mocowaniach. Keśli nie, możesz działać szlifierką lub nawet Dremelem.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:30 »
Z narzędziami to raczej na bakier jestem, pilniki się znajdą, ale czy dobre to nie wiem, teść ma szlifierkę - mogę też zawsze udać się do jakieś speca, albo zakupić dobry pilnik - wydatek raczej nie będzie duży.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2305
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Cze 2020, 23:32 »
Możesz sobie nawet nabyć trzpień z kamieniem szlifierskim lub papierem ściernym (najlepiej 60) do zamocowania w wiertarce.

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4625
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 11:36 »
Felek, jak masz pilnik do metalu to go użyj i nie kombinuj. Piłowałem już ręcznie kilka blatów i żaden nie stawił oporu. Z maszynami uważaj, bo zbierzesz więcej niż być chciał. Szczególnie odradzam kantówki. 1,5mm najlepiej pojechać ręcznie.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 12:23 »
Ok, ale mam kolejne pytanie. Średnica nowej zębatki 36T jest około 5 cm mniejsza od starej 48T. Pisaliście, że trzeba będzie obniżyć przednią przerzutkę.

Czy przy opisanej średnicy wynoszącej 5 cm, powinienem obniżyć przerzutkę o połowę tego rozmiaru czyli 2,5 cm?

Jeżeli tak to pojawia się problem, bo obecnie wózek przerzutki w dolnej pozycji jest oddalony od dolnej rury tylnego widelca o około 1,5 cm jak na zdjęciach.

Chyba, że to nie jest takie kluczowe i wystarczy obniżenie o te maksymalnie 1,5 cm?






Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 4625
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 12:37 »
Nie wiem o ile powinieneś obniżyć, bo nigdy tak do tego nie podchodziłem. Po prostu wyreguluj przerzutkę pod nowe blaty. Obniż tyle ile to konieczne, oczywiście haczenie o ramę jest limitem. Zobaczysz, czy działa. Często działa nawet jeżeli rura dolna ogranicza, a jedyny problem, to np. ocieranie pantografu na skrajnych przekosach. I dobrze, bo nie będziesz przekaszał łańcucha :). Jeżeli to za mało, to musisz szukać przerzutki z krótszym pantografem. Duża różnica, właśnie w pantografie, jest między 2x a 3x.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 13:09 »
Ale tak jak patrzę to chyba za małe to koronki kupiłem 36T i 22T. Zamienię je na 40T i 26T powinno być bardziej uniwersalnie a i z przerzutką nie powinno być wtedy problemu...

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9105
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 13:19 »
Przerzutka powinna być tak ustawiona, żeby dostosować wysokość do dużego blatu - wtedy blokuje łańcuch przed spadaniem.

Co do rozmiaru zębatek, to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków. Przerzutka przednia ma wybrzuszenia, które powinny znajdować się nie za nisko i nie za wysoko.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14529
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:04 »
Nie każda przerzutka do każdego zestawu pasuje, ale też oficjalnie podawane zakresy są nieco umowne, z reguły da się z niej trochę więcej wycisnąć. Ale to dopiero przy ustawianiu widać, musisz zmontować korbę i na rowerze ustawić przerzutkę, optymalnie powinno być, że wózek na dużej tarczy jest te 2-3mm nad ząbkami, ale w przypadku sporego zmniejszenia tarczy może nie być możliwości idealnego ustawienia.

Ale tak jak patrzę to chyba za małe to koronki kupiłem 36T i 22T. Zamienię je na 40T i 26T powinno być bardziej uniwersalnie a i z przerzutką nie powinno być wtedy problemu...
Ale to przerzutkę powinieneś dostosować do pożądanego zakresu biegów, a nie zakres do przerzutki. Przednie przerzutki to nie jest jakiś porażający koszt, wiec nawet jakby zaszła potrzeba wymiany to nie są to wielkie koszta.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 680
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 3 Cze 2020, 14:05 »
Przerzutka powinna być tak ustawiona, żeby dostosować wysokość do dużego blatu - wtedy blokuje łańcuch przed spadaniem.

Co do rozmiaru zębatek, to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków. Przerzutka przednia ma wybrzuszenia, które powinny znajdować się nie za nisko i nie za wysoko.

No właśnie przerzutki nie mogę na tyle opuścić, by w całym zakresie zapewnić, że to wybrzuszenie będzie na wysokości łańcucha:( Zamówiłem już większe zębatki 40T i 26T, biorąc pod uwagę proporcje wygląda na to, że dla tej 40T wystarczy obniżenie przerzutki o 1,5 cm czyli tyle ile faktycznie mogę.

p.s. Co rozumiesz przez zwrot: 'to chyba najlepiej zachować oryginalną różnice ząbków'. Czy chodzi o to, że jeżeli zmniejszam większy blat z 48T na 40T, to mniejszy powinie być też zmniejszony o 8 zębów czyli z 32T na 24T?

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum