Autor Wątek: niby-kolarka 13.ooo km - co winienem wymienić  (Przeczytany 2272 razy)

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Cytuj
wymiana linek i pancerzy da odczuwalnie lepsze efekty, niż wymiana manetki na najbardziej wypasioną.
Co więcej, żadnej z tych operacji nie trzeba wykonywać! Jeździłem na manetkach Srama od prawie topowych po budżetowe i w zasadzie.. wszystkie działają ;)
Cytuj
Linki tylnej przerzutki przeżywają u mnie przeciętnie 10-15k km
A potem co się dzieje? Łamią się? zacierają? rdzewieją?
Nie no przecież. Wymieniasz je zanim cokolwiek się stanie :P
« Ostatnia zmiana: 9 Kwi 2015, 10:20 wikrap1 »

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
zrywają się. W manetce. Oczywiście nie dzieje się to od razu, można wyjąć postrzępioną już linkę z manetki. Wyciąganie urwanej linki z szosowych klamkomanetek do ciekawych czynności nie należy.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6915
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
/.../
Generalnie sam przebieg niewiele mówi, ważne w jakich warunkach sprzęt jest używany. Jeśli jest ciorany w błocie, piasku, zalewany wodą itd. to można wymieniać w ciemno ale jeśli nie jest katowany tylko użytkowany w normalnych warunkach to profilaktyczna wymiana jest zwykłą rozrzutnością.

Wszystkie drogi. Choć głównie asfalty, jednak b. dużo szutrów, lasy, inne w nie- i pogodę.

No chyba, że ktoś wychodzi z założenia: a kto bogatemu zabroni ?  To co innego…

Nie o mnie - aj, jaka szkoda.

Jeśli również zdejmujesz łańcuch to przy okazji sprawdź kółka tylnej przerzutki, czy lekko się kręcą i czy nie wydają dziwnych odgłosów. Jak coś nie teges, to odkręć, wypłucz w benzynie, nasmaruj i złóż z powrotem. No chyba że to jakiś top-end z łożyskiem maszynowym, wtedy wystarczy wyczyścić z wierzchu, a jeśli źle działa — wymienić.

Dziękuję. :) No, zapomniałem wspomnieć. To też rozbiorę, oczyszczę, przepłuczę (w takiej zwykłej, bezołów benz.). Zapas kółek mam.


Szosówka raczej targana po błocie to nie jest zazwyczaj..

To jest szosówka rehabilitacyjna, inaczej taki szybki rower wielozadaniowy. Jedzie wszędzie tam, gdzie szosówką nawet nie pomyślisz. Regularnie robię kółka drogami, które - ze względu na wybite, szutrowo-leśne nawierzchnie - z przebiegu trasy MRDP zostały wykluczone (choć biegną bliżej granicy państwa).


P.S. Jak ktoś musi "profilaktycznie" wymienić jakieś części, to chętnie przyjmuję. Naprawiamy charytatywnie rowery dzieciakom ze szkoły specjalnej. Coś może się zawsze przydać ;)

W biegach zewn. dopiero zaczynam. Ciachnij zakładkę z info konkretnie jakie 'coś' przydać się może.


Oszczędność jest tylko wtedy, gdy twój czas jest nic nie wart.

Linki tylnej przerzutki przeżywają u mnie przeciętnie 10-15k km. Brak ich wymiany w tym czasie będzie skutkował tym, że gdzieś na trasie stracę czas i będę miał uwalone ręce, a i tak nie zrobię tego tak dobrze jak u siebie w warsztacie. Wolę więc wymienić wszystkie i mieć spokój.

Tak samo można powiedzieć o metodzie "na 2-3 łańcuchy". Jak jeszcze słyszę, że niektórzy wymieniają je po 300-500km, to chyba wolałbym wydać tą stówę na komplet kaseta + łańcuch. Osobiście łańcuchy rotuję co 4-5 tys km, gdy kończy się ich żywot trafiają do mieszczucha na zarżnięcie.

Po drugie, wymiana linek i pancerzy da odczuwalnie lepsze efekty, niż wymiana manetki na najbardziej wypasioną. Najtańszy tuning, jaki można sobie zafundować, a który daje efekty.

Ogląd sytuacji rowerowej właściwie mam znikomy, pogląd na tę - j.w.


P.S. Kolarką lub niby-kolarką zwykle dziewczyny gonisz lub od nich (również przed ich kolegami/mężami) uciekasz. Wyobraź sobie możliwie żywo (przywołaj z pamięci/filmów/książek/przechwałek kolegów), że już właśnie dochodzisz lub odjeżdżasz … a tu trach! linka pęka (bo pożałowałeś dychę). :o

Już lepiej fryzjera przełożyć - niech wiatr w grzywce hula.
« Ostatnia zmiana: 9 Kwi 2015, 09:06 łatośłętka »
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Drzewo

  • Wiadomości: 1619
  • Miasto:
  • Na forum od: 16.09.2014
Pomierz pancerze - niech Ci dotną już w serwisie (nie musisz kupować specjalnej obcinarki i się męczyć). Zrób to w miarę dokładnie - ja kiedyś z pośpiechu zapomniałem o tych fragmentach siedzących w końcówkach (a nawet 0,5cm krótszy niż powinien pancerz przy tylnej przerzutce shadow robił mi różnicę).
Linki docinam brzeszczotem trzymając kombinerkami. Jeden ruch palcami i znika postrzępienie na końcu. Maczam dociętą końcówkę linki w kleju np puchnącym do drewna i nasuwam na nią osłonkę (końcówkę linki) zgniatam ją wąskimi kombinerkami. Prostsze niż zabawa w lutowanie i zgrzewanie. Lepsze niż taśma izolacyjna.
Ja wymieniam też fajki przy hamulcach - ale je jeżdżę trochę MTB. Gumowe koraliki na linki prowadzone na zewnątrz górnej rury też kupuję ale nie wiem po co...

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4404
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Pancerze bardzo wygodnie tnie się Dremelem. Tarcza i wysokie obroty, tak z 20krpm. Ważne, żeby zrobić to dość szybkim, zdecydowanym ruchem, żeby nie przegrzać i nie stopić plastików.

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Cytuj
zrywają się. W manetce.
Czyli może to wynika z typu manetki. W GripShiftach Srama linka nawija się i odwija po łuku i żadne ostre gięcie tam nie zachodzi (przynajmniej nic mi się nie łamie po tak krótkim dystansie).
Cytuj
Ciachnij zakładkę z info konkretnie jakie 'coś' przydać się może.
Spoko pomysł ;)

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2246
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Ze skrajności w skrajność. Nie można po prostu oglądnąć linki na ile są zużyte i wymienić jeśli faktycznie druty zaczynają pękać?

Kolarką lub niby-kolarką zwykle dziewczyny gonisz lub od nich (również przed ich kolegami/mężami) uciekasz. Wyobraź sobie możliwie żywo (przywołaj z pamięci/filmów/książek/przechwałek kolegów), że już właśnie dochodzisz lub odjeżdżasz … a tu trach! linka pęka

Bez linki możesz nadal gonić/uciekać  ;D

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6915
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Pomierz pancerze - niech Ci dotną już w serwisie (nie musisz kupować specjalnej obcinarki i się męczyć).

Możesz podać, jak taka obcinarka wygląda? - coś tam w tym kontekście z narzędzi już kupiłem.

Do serwisu z samą linką trochę łyso. Byłem w jednym -pono- dobrym i zapytałem, czy za odpłatność pan serwisant powoli przeprowadzi czynności wymiany linek tak, abym coś z tego jeszcze wyczaił. - Szybko musiałem uciekać. :o

Chcę nie tylko umieć utrzymywać równowagę na 2 kołach, obsługiwać klamki i korbę lecz również - w oparciu o zrozumienie praw/myśli leżących u podstaw zjawiska 'rower' - rower sam prawić (zrozumieć, opanować i zapanować nad prawami fizyki, mechaniki … zmyślnie myślą uporządkowanymi w zakres pojęciowy "rower'). Bowiem kiedy już 'masz pojęcie' - właśnie różne zakresy pojęciowe połączyły się w dla ciebie zrozumiałą całość; temat zrozumiałeś, pojąłeś. Nie umiem wymienić linki, bowiem czynności - na tę chwilę - dla mnie (jeszcze) są ukryte; pojąć = odpowiednie prawa/cechy myślnie odczytać. Chodzi więc o porzucenie postawy konsumenckiej na rzecz współ-twórczości.

Zrób to w miarę dokładnie - ja kiedyś z pośpiechu zapomniałem o tych fragmentach siedzących w końcówkach (a nawet 0,5cm krótszy niż powinien pancerz przy tylnej przerzutce shadow robił mi różnicę).

Chyba mam większego lęka niż przed maturą.


Linki docinam brzeszczotem trzymając kombinerkami. Jeden ruch palcami i znika postrzępienie na końcu.

Znaczy nie cęgami, tym narzędziem, co i linki?

Maczam dociętą końcówkę linki w kleju np puchnącym do drewna i nasuwam na nią osłonkę (końcówkę linki) /.../.

Podaj, proszę, namiar kleju.

zgniatam ją wąskimi kombinerkami. /.../

Tak jakoś lekko, aby nie klinowało swobodnego ruchu linki?

Prostsze niż zabawa w lutowanie i zgrzewanie. Lepsze niż taśma izolacyjna.

Sądziłem, iż: cęgi - ciach - śruba i dalej.
(Ja-cie-nie-sune!)

Ja wymieniam też fajki przy hamulcach - ale je jeżdżę trochę MTB. Gumowe koraliki na linki prowadzone na zewnątrz górnej rury też kupuję ale nie wiem po co...

Zamontowane są takie -regulowane- adaptery z kółkiem.

Pancerze bardzo wygodnie tnie się Dremelem. Tarcza i wysokie obroty, tak z 20krpm. Ważne, żeby zrobić to dość szybkim, zdecydowanym ruchem, żeby nie przegrzać i nie stopić plastików.

Kilka lat temu żona powiedziała mi, że 'przecież nie potrzebujemy' - wówczas nie, jednak teraz byłoby 'jak znalazł'.

/.../
Spoko pomysł ;)

Po-ważka (ludzie są przecież dobrzy; poza tym: animuj pośród emigracji /przykładowe hasło podzięki: molto gracja emi!/).


Bez linki możesz nadal gonić/uciekać  ;D

Podpuszczasz: ;) przecież pewnie już masz to doświadczenie, iż - koniec-końców - sprawa polega na tym, aby skutecznie dogonić i nawiać.  (rozkoszując się widokiem szosy w salonie - chwile tkliwie wspominasz :D)
« Ostatnia zmiana: 9 Kwi 2015, 11:24 łatośłętka »
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Obcinaczki do linek/pancerzy zakupiłem w Castoramie za 50% ceny tych dedykowanych jako rowerowe. Polecam rozważyć jako alternatywę do Dremela - małżonka powinna zaakceptować. ;)
#Steel is Real

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6915
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Obcinaczki do linek/pancerzy zakupiłem w Castoramie za 50% ceny tych dedykowanych jako rowerowe.

Dziękuję. :)

Polecam rozważyć jako alternatywę do Dremela - małżonka powinna zaakceptować. ;)

Skoro taniej iiiiii - chłe chłe chłe - jeśli kocha. ;)
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline pajak

  • Wiadomości: 1846
  • Miasto: Gdynia
  • Na forum od: 22.06.2010
Pancerze warto wymieniać z tego powodu, że warstwa teflonowa lubi się wycierać na zgięciach. Traci wtedy precyzja działania (przy zrzucaniu łańcucha) i siła potrzebna do "wciągnięcia" łańcucha (co właśnie jest głównym powodem zrywania linek i psucia się manetek).

Inna sprawa.. Kółka na przerzutce są drugim winowajcą złego działania przerzutki tył. "Maszyny" rozwiązują problem dość dobrze, ale też się wycierają (robi się "kółeczko", "gwiazdka ninja", itp). Znacznie tańszym rozwiązaniem jednak jest wymieniać "badziewiaki" częściej (jak tylko zaczynają zmieniać "geometrie") niż porządne na łożyskach (maszynowych).
Trole są samotnikami i unikają słońca.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6915
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Pancerze warto wymieniać z tego powodu, że warstwa teflonowa lubi się wycierać na zgięciach. Traci wtedy precyzja działania (przy zrzucaniu łańcucha) i siła potrzebna do "wciągnięcia" łańcucha (co właśnie jest głównym powodem zrywania linek i psucia się manetek).

Inna sprawa.. Kółka na przerzutce są drugim winowajcą złego działania przerzutki tył. "Maszyny" rozwiązują problem dość dobrze, ale też się wycierają (robi się "kółeczko", "gwiazdka ninja", itp). Znacznie tańszym rozwiązaniem jednak jest wymieniać "badziewiaki" częściej (jak tylko zaczynają zmieniać "geometrie") niż porządne na łożyskach (maszynowych).

B. dziękuję. :)
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1944
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Generalnie używanych linek i pancerzy się nie smaruje. Pomijam, zestawy fabrycznie nowe, smarowane przez producenta. Oczywiście każdy robi jak uważa i lubi.
Jeżeli pancerz wymaga smarowania to znaczy, że jest do wyrzucenia.
Jeżeli pancerze obsługują osprzęt z niskich grup, ostatecznie można się pobawić w czyszczenie, smarowanie.
Ale mając napęd z wyższych grup, bawienie się w czyszczenie i smarowanie to bezsens.
Tutaj tylko regularna wymiana na nowe, aby zachować wysoką kulturę pracy napędu.
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Niesmarowana linka szybko rdzewieje (jaka by nie była, w końcu rdzewieje, szczególnie zimą i na deszczu) i wtedy to nawet po 3 tysiącach może się wszystko nadawać do śmieci..
Cytuj
Jeżeli pancerz wymaga smarowania to znaczy, że jest do wyrzucenia.
Spoko. mój hamulcowy jak się wypłukał w zimę, to nie działał zbyt kolorowo. Na byle oliwce chodzi jak nowy, także swój możesz wyrzucać. Ja swój zostawiam na kolejne miesiące bezproblemowej jazdy ;)
Cytuj
mając napęd z wyższych grup, bawienie się w czyszczenie i smarowanie to bezsens.
O kurcze.. Po prawie każdym maratonie z ŚLR powinienem wyrzucić pół roweru do śmieci! Dobrze, że tego nie wiedziałem.

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1944
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Spoko Wikrap, nie ma za co.
Każda linka rdzewieje? Wiesz co to jest linka nierdzewna? Dobry zestaw pancerzy? Może uszczelniany czy zamknięty? Bo mam wrażenie, że piszemy różnych rzeczach.
Zestaw linek i pancerzy, to pół roweru? Co Ty masz za rower?
Człowiek uczy się całe życie, jeszcze wiele przed Tobą. :)
 A gdy wydaje mu się,  że już wszystko wie, wciąż jest głupi...
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum