Autor Wątek: Opona a amortyzacja.  (Przeczytany 2313 razy)

Offline Mężczyzna rmk

  • Wiadomości: 753
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 12.01.2013
Opona a amortyzacja.
« 27 Paź 2022, 14:31 »
Chyba dobry dział, jeśli to to niech dobra dusza przeniesie w odpowiednie miejsce.

Jako, że nie mam w tym temacie doświadczenia to pytam. Jaka szerokość opony realnie zastępuje nam przedni amor podczas jazdy turystycznej/rekreacyjnej? Czy 2.0 z odpowiednio dobranym ciśnieniem pozwala już odczuć różnicę, czy jednak szersze?
Nie odkładaj marzeń. Odkładaj na marzenia.

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 4557
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Opona a amortyzacja.
« 27 Paź 2022, 14:42 »
z moich doświadczeń zależy od opony. Tyle i aż tyle. Ciśnienie w niektórych modelach niczego nie zmienia, dalej są niekomfortowe, albo w ogóle nie jadą. Zaznaczam że piszę jeżdżąc  na dętkach i mleku. Na mleku tylko te wspomniane continentale.

Ja osobiście póki co mam trzy w miarę komfortowe modele: (w nawiasie piszę swoją opinię)
 - schwalbe land cruiser (dobre ale ciężkawe, gdyby nie masa prawie idealne),
- panaracer comet hardpack (bardzo dobre), 
- continental race king (średnie bardzo, ale wrażliwe na ciśnienie. Lepiej nieco jak dałem na mleku).

Opony o których piszę używam przy sztywnym widelcu.
Dla mnie osobiście opona która dobrze jedzie i amortyzuje do święty graal i niełatwo znaleźć dla siebie. Zwłaszcza, że dobrze jest jak jest również odporna na przebicia, dobrze trzyma się drogi, lekko jedzie albo też nie jest ciężka no i oczywiście ma jakąś żywotność dłuższą.

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6620
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 08:53 »
Przesiadłem się kiedyś z 1.4 na 2.0 i różnica była bardzo odczuwalna.

Offline Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 446
  • Miasto: Sosnowiec
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 09:06 »
z moich doświadczeń zależy od opony. Tyle i aż tyle. Ciśnienie w niektórych modelach niczego nie zmienia, dalej są niekomfortowe, albo w ogóle nie jadą.
...

Jeszcze dla dętkowych dochodzi kwestia opona drutowa czy zwijana. Odczułem ogromną różnicę przesiadając się z drutowych Schwalbe Mondial na zwijane, zupełnie inne opony.
"Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10159
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 10:52 »
Amortyzatora o dużym skoku nie da się zastąpić niczym.

W pewnym stopniu poza szerokością opon, brak amortyzatora może być zastępowany przez dużą średnicę kół i miękkie gripy. Małych kółek typu 18 cali nie ratuje nawet dosyć szeroka guma, bo mają zbyt duży kąt natarcia.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 4557
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 11:25 »
potwierdzam, zwijane czy druty też ma znaczenie. Nie wspomniałem bo wyleciało mi z głowy,
panaracery zwijane, 700x40
continentale zwijane 29x2,2
schwalbe land cruiser drut 26x2,0
schwalbe land crusier drut 28x1,75

pytanie było o komforcie opon, nie o amortyzatorach. Trudno to porównać, prawie jak wóz drabiniasty z wozem na resorach.

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 614
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 12:49 »
Dużo zależy też od ciśnienia. By w ogóle odczuć, że opona amortyzuje, musi być w niej małe ciśnienie. Wiem, że tak jeżdżą, ale ja czuję się wtedy, jakbym jechał na flaku. To zupełnie inny rodzaj amortyzacji niż normalny amortyzator. Do tego ciągłe obawy o złapanie gumy (jeżdżę na dętkach). W rezultacie pompuję opony do wysokich ciśnień i przestają amortyzować, a mi zaczyna się jeździć dobrze i pewnie.

Offline Mężczyzna ramzes

  • Wiadomości: 1243
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.06.2015
Odp: Opona a amortyzacja.
« 28 Paź 2022, 17:52 »
Moim zdaniem, podczas jazdy turystycznej / rekreacyjnej, amortyzator jest całkowicie zbędny.
Przesiadłem się w tym roku z "górala" z amorem, na gravela (bez amora), z kół 26/1,75 na 28/1,7.
W góralu waliłem zawsze 4 bary i początkowo tak też zrobiłem w gravelu.
Pierwsze wrażenia - leciutko się jedzie, ale też telepie na wertepach, że strach o plomby.
Po pierwsze - bez amora trzeba nauczyć się jeździć - teraz za amor robią mi ręce, a konkretnie staw łokciowy.
Po drugie - zacząłem eksperymentować z ciśnieniem i zszedłem nieco poniżej 2 ostatecznie.
Spostrzeżenia:
- ręce całkiem spoko sprawdzają się jako amortyzator, o ile już przywykniemy do nowej pozycji i pamiętaniu o jeździe na ugiętych rękach,
- ciśnienie w oponie czyni cuda i co ważne i czym jestem zaskoczony - nie jest tak, że na ciśnieniu 2 bary jedzie się ciężej niż na ciśnieniu 4 bary - ja nie odczuwam różnicy chyba żadnej w tej kwestii, ale odczuwam olbrzymią jeśli chodzi o substytut amortyzatora - na niskim ciśnieniu jeździ się bardzo wygodnie i to nie tylko po asfalcie, ale także po szutrze i niezbyt wymagającym terenie.
Wiadomo, że jak chcesz popierdzielać po wyboistych singlach w lesie, to już trochę Cię wytelepie, ale nie o taką jazdę pytałeś.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 18287
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Opona a amortyzacja.
« 29 Paź 2022, 18:44 »
Jeszcze dla dętkowych dochodzi kwestia opona drutowa czy zwijana. Odczułem ogromną różnicę przesiadając się z drutowych Schwalbe Mondial na zwijane, zupełnie inne opony.
To nie wynika z tego że opona jest zwijana tylko z faktu, że zwijana to wyższy model (z reguły ze 2 razy droższy), przede wszystkim z innej mieszanki gumy. Więc nadawanie tej samej nazwy jest trochę nie fair ze strony producentów (szczególnie Schwalbe w tym przoduje).

Opona nigdy amortyzatora nie zastąpi, bo to są trochę inne systemy walutowe. Opona może amortyzować drobne nierówności, szczególnie na drogach. Amortyzator natomiast służy do amortyzowania dużych nierówności, wystarczy sobie pojechać po lesie, gdzie jest trochę dołków, by różnicę zrozumieć (szczególnie parów do którego najpierw ostro zjezdzalismy, by zaraz podjeżdżać). Amortyzator pozwala na sporo wygodniejsze zjeżdżnie w terenie, gdzie są większe nierówności itd.

Tak więc wszystko zależy od zastosowań, a turystyka to bardzo szerokie pojęcie, dla wielu obejmujące typową jazdę w terenie

Offline Mężczyzna waldzio

  • Wiadomości: 14
  • Miasto: Leśna k k/Żywca
  • Na forum od: 02.10.2022
Odp: Opona a amortyzacja.
« 2 Lis 2022, 21:11 »
Zaliczam trasy trekkingowe, o różnej nawierzchni, tu amorek się faktycznie przydaje.
Ale i opony też mają znaczenie.
Korzystałem z Schwalbe Mondial do momentu, gdy musiałem je zmienić. Musisz u nich stosować wysokie ciśnienie > 4 atm. i musisz tego pilnować, poniżej tego ciśnienia grozi ci pęknięcie dętki, a co najgorsze, szybkie popękanie opony (wiem bo tego doświadczyłem).
Ale do rzeczy, gdy musiałem wymienić opony przeszedłem (za namową syna, który jeździ na gravelu) na opony CONTINENTAL Terra Speed, które charakteryzują się tym, że możesz jeździć już na ciśnieniu od 2 atm.  Na tylnym kole więc mam 2,5 do 3, a przód 2 do 2,5 atm. I powiem, że jest to bajka jeździć na tych oponach, a o Schwalbe do zapomnienia.
Przy tym ciśnieniu i oponach Terra, bezproblemowo jeździ się po żwirze, kamieniach, a po asfalcie ciąg też jest imponujący, dobrze się spisuje na mokrym.
Więc amorek + odpowiednie opony = przyjemność jazdy

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7236
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Opona a amortyzacja.
« 2 Lis 2022, 21:21 »
Na mondialu jeździłem i na jednej atmosferze na przodzie, przy piachu.
Jeden warunek, musi to być wersja zwijana.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna waldzio

  • Wiadomości: 14
  • Miasto: Leśna k k/Żywca
  • Na forum od: 02.10.2022
Odp: Opona a amortyzacja.
« 2 Lis 2022, 21:38 »
Dokładnie to były te:
SCHWALBE MARATHON MONDIAL EVOLUTION TYRE , 37-622 / 700x35C / 570 g / 4.0-6.0 bars
dla innych jest ciut mniejsze.

W każdym razie przeszedłem na Continental, nie żałuję.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1087
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Opona a amortyzacja.
« 3 Lis 2022, 10:30 »
Czym szerzej i niżej w ciśnieniem, tym lepiej. U mnie to najwięcej daje laczek  2.35-2.4 cala z ciśnieniem 1,2-2 bara, wtedy już Reba może być zablokowana  ;)

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum