Autor Wątek: Fotografia - problemy ze światłem  (Przeczytany 6582 razy)

Offline Mężczyzna Elizium

  • Kapituła MP-P 2019
  • Wiadomości: 5052
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
UV to strata kasy. Zajmuje miejsce, powoduje winietowanie (zwłaszcza, jak się na toto nakręci kolejny filtr). Antypolaryzacyjny? Szczerze powiedziawszy - dość specyficzna nazwa :D

Poczytałem komentarze w sieci - bo nie mam takiego aparatu, więc sprawdzić nie mogę - ale wynika z nich, że przede wszystkim słabo chodzi w nim program automatyczny (czyli używany przez Księgowego [P]). Ludzie twierdzą, że w tych samych warunkach oświetleniowych - wybierając automatykę przysłony lub automatykę czasu - dostaje się zupełnie różne wskazania aparatu. Popróbuj Księgowy tak, jak napisałem wcześniej. Zrób zdjęcie tego samego obiektu na programie tematycznym (krajobraz), na programie automatycznym (P), na priorytecie przysłony (A) i priorytecie czasu (S). Zobaczysz co wyjdzie. Warto też porównać, czy nastawy wychodzą takie same. Jeśli np. ustawiasz priorytet przysłony (wybierasz przysłonę, na np f8) i automat dobiera ci czas (załóżmy, że będzie to 1/60s), to jak przestawisz na Priorytet Czasu (S) i zaczniesz dobierać czas (ustaw dla kontroli taki czas, jak pokazał automat przy stosowaniu Priorytetu Przysłony - w moim przykładzie 1/60s), to automatyka powinna pokazać ci przysłonę taką samą, jak poprzednio nastawiłeś (w moim przykładzie  f8). Jak nie pokaże, to źle. Bardzo źle.

Nie wiem, czy trochę nie zapętliłem ci, jakby co - pytaj.
Absurdalny Eli

Offline Mężczyzna lunatyk

  • Wiadomości: 643
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.03.2012
Jak już ktoś pisał wcześniej rozwiązania są następujące:

1. filtr połówkowy szary (może być to filtr 1/3 z łagodnym przejściem gradientowym lub ostrą krawędzią, albo filtr typu cokin - w którym możesz ustawić na dowolnej wysokości linię gradientu - to taki prostokątny filtr w oprawce)  rozwiązanie wydaje się o tyle fajne, że ogranicza późniejszą obróbkę w programach, za to kosztowne jeśli nie chcemy tracić jakości kupując filtr "byle jaki".
Tu garstka informacji: http://www.dfv.pl/szkola-podstawy-fotografia.html?id=110

2. Korekcja EV i zrobić zdjęcie ciemniejsze i wyciągać je w programie - można imitować odwrotność powyższego filtru, rozjaśniając też po gradiencie. W gruncie rzeczy czasem lepiej jak zdjęcie jest ciemniejsze niż mamy za dużo białego nieba. Plus - mniej kosztowne, jeśli skorzystasz z darmowego softu, Minus - więcej roboty.

3. Zrobić 2-3 zdjęcia o różnej jasności (może masz funkcje bracketingu) i później nałożyć je w programie i możesz "maskować" zdjęcie na zdjęciu (tzn. zostawić ciemne niebo z ciemniejszego zdjęcia i zostawić jaśniejszy "dół" ze zdjęcia z przepalonym niebem) Plusy i minusy jak wyżej.

(Co do przekadrowania zdjęcia przy wciśniętym do połowy spuście migawki trzeba uważać, czy aparat faktycznie blokuje ekspozycję i ostrość czy tylko ostrość - spotkałem się z takim ustawieniem w aparacie kolegi)

4. Unikać takich kadrów, jak jest nudne niebo, bez chmur, to pokazać go jak najmniej albo wcale.

I oczywiście traktować zdjęcia pamiątkowo. Starać się robić zdjęcia wcześnie rano i popołudniu kiedy słońce nie pali, a książkowe artystyczne kadry zostawić "łowcom światła", którzy czekają godzinami a nawet miesiącami na odpowiednie światło w danym miejscu jak np pan Joe Cornish [urlhttp://www.joecornishgallery.co.uk/gallery[/url]

Jeśli się gdzieś pomyliłem proszę o wyrozumiałość, uczę się ;)
Better days are coming
They are called Saturday and Sunday

Offline Mężczyzna dziobolek

  • Wiadomości: 169
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 12.02.2013
Ufff... przeczytałem wszystkie porady i... myślałem, że wiem coś niecoś na temat fotografii,
ale jak widać jeszcze sporo można się "nauczyć"  :o

Natomiast co do fotek...




Lokalizacja   Dodaj lokalizację
Data zrobienia    03.06.2013, 00:16
Wymiary    2048 x 1536
Nazwa pliku    DSCF7934.JPG
Aparat    FinePix HS25EXR
Ogniskowa    4.2 mm
Ekspozycja    1/170
Apertura (wartość F)    f/2.8
ISO    100
Marka aparatu    FUJIFILM
Lampa błyskowa    Bez lampy
Korekta ekspozycji    0.67 EV
Wyświetlenia    367




Lokalizacja   Dodaj lokalizację
Data zrobienia    02.06.2013, 19:51
Wymiary    2048 x 1536
Nazwa pliku    DSCF7849.JPG
Aparat    FinePix HS25EXR
Ogniskowa    10.5 mm
Ekspozycja    1/220
Apertura (wartość F)    f/3.6
ISO    100
Marka aparatu    FUJIFILM
Lampa błyskowa    Bez lampy
Korekta ekspozycji    -
Wyświetlenia    403

Z tego co widzę, to automat niepotrzebnie zbyt mocno otwiera tu przysłonę,
i w tym IMHO dopatrywał bym się problemów na powyższych fotkach.

Proponuję przestawić się z pełnego automatu na program priorytetu przysłony (A),
aby trzymać ten dość ważny parametr w ryzach i własnoręcznie sprawować nad nim kontrolę.

Ewentualnie poeksperymentować z trybami pomiaru światła:
• Matrycowy
• Punktowy
• Uśredniony

Natomiast, jeśli koniecznie chcesz zostać przy automacie, to polecam zaopatrzyć się
w dobrej jakości filtr polaryzacyjny i/lub filtr szary ND.

Może pomóc - nie musi ;)

UV to strata kasy.

Zgadzam się - niektórzy stosują jako zabezpieczenie przedniej (zewnętrznej) soczewki obiektywu.
I jest to IMHO jedyne sensowne zastosowanie takiego "kawałka szkła".
« Ostatnia zmiana: 13 Lip 2013, 12:29 dziobolek »

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3070
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
RAW :)
Może lekka korekcja ekspozycji na plus?
A jeśli nie i jeśli używasz windowsa lub macos - Dx0 Esential - darmowy ze sporą dozą automatyzacji - https://support.dxo.com/hc/en-us/categories/203275007-DxO-OpticsPro-11#

Offline Mężczyzna vuki

  • Wiadomości: 859
  • Miasto: Rawicz
  • Na forum od: 16.04.2014
Canon dostarcza do aparatów DPP czyli Digital Photo Professional i robi to co trzeba. Nie ma wersji PL ale jest prosty i przejrzysty.
Co za aparat używasz?
MiRowerDajePower

Offline gocu

  • Wiadomości: 46
  • Miasto:
  • Na forum od: 04.04.2013
Również polecam DPP - jeśli ma Canona. Innych RAWów nie odczyta.

Aha - i to polecam niższą wersję - 3.xx - mała, szybka i banalna w obsłudze. Wersja 4.xx jest zupełnie przerobiona, daje więcej możliwości, ale jednocześnie jest trudniejsza w obsłudze.

Offline Mężczyzna alex62

  • Wiadomości: 47
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 11.01.2015
Lubię ułatwiać sobie życie , więc jak robię fotki w JPG to w 3 strzałach w serii / większość aparatów coś takiego ma / niedoświetlony , normalny i prześwietlony . Któryś będzie w miarę dobry .  Jak lepszy efekt to tylko filtr połówkowy . Matryce cyfrowe mają małą rozpiętość tonalną / tak to chyba się zwie / i  stąd problemy .

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3070
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Nawet z małej matrycy, jak w kompaktach olympusa, da się coś uratować:
https://www.zonerama.com/wuen/Album/4709500?secret=RFR8K209myLx5V45AsxjNwPD6

Offline Mężczyzna kinioo

  • Wiadomości: 93
  • Miasto: Stevenage
  • Na forum od: 28.08.2018
Nawet z małej matrycy, jak w kompaktach olympusa, da się coś uratować:
https://www.zonerama.com/wuen/Album/4709500?secret=RFR8K209myLx5V45AsxjNwPD6

W tę stronę tak, gorzej jak się ma przepalone zdjęcie...
Sorki za brak polskich znakow...

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Cytuj
Matryce cyfrowe mają małą rozpiętość tonalną / tak to chyba się zwie / i  stąd problemy .

Matryce cyfrowe potrafia miec ogromna, to JPEG ma bardzo mala.

Tagi:
 




Organizujemy








Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum