Autor Wątek: Jaka korba 1x z łatwo wymiennym blatem  (Przeczytany 534 razy)

Offline Mężczyzna Diver

  • Wiadomości: 1613
  • Miasto:
  • Na forum od: 26.06.2013
Jaka korba 1x z łatwo wymiennym blatem
« 13 Maj 2025, 18:27 »
Witam
Są różne rozwiązania stosowane w korbach 1x jeżeli chodzi o mocowanie zębatki. Jako, że przymierzam się do kupna gravela to chodzi mi po głowie taka koncepcja.
Jak jestem na nizinach i jeżdżę na 1 dniowe wycieczki to potrzebuję jednej zębatki, ale jak mam sakwy i jadę w góry to jednak pewnie wolałbym mniejszą.
Które rozwiązania korb pozwalają bez ściągania korby czy wymiany korby łatwo odkręcić z zewnątrz zębatkę i przykręcić mniejszą ?

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2977
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Najprościej, zamontować korbą dwurzędową i przykręcić 2 zębatki.
Będąc w górach, po prostu zrzucisz łańcuch na małą (nawet stopą to można zrobić).
Proste :)

Większa waga?
Nie więcej niż 40g.

Można też przerzutkę zastosować, ale to już znacznie większa waga ;)



Online Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 5024
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
Większa waga?
Nie więcej niż 40g.
Jakim cudem?
https://www.centrumrowerowe.pl/zebatka-rowerowa-sram-eagle-x-sync-2-direct-mount-pd21268/

142 g waży taka zębatka. Do tego dolicz jeszcze śruby, chyba, że masz mocowanie dwóch zębatek z obu stron ramienia na ten sam zestaw śrub.

Wersja aluminiowa, niemal 5 razy droższa, waży nadal dość sporo, bo 80 g. Nie wiem, czy warto dopłacać 262 złote za 60 g masy, ale na pewno warto odkręcić niepotrzebne 142 g  ;D

W moim przypadku zębatka 30T pozwala na płaskim na normalną jazdę z prędkością około 25 km/h, więc jeśli chcesz szybciej, to niewątpliwie 34T. Do różnych korb i systemów są różne rozmiary zębatek, więc ja bym też patrzył nie tylko na mocowanie, ale o wybór tarcz. Co po fajnej korbie, jak będą do niej za małe lub za duże tarcze?

Ja mam na stałe zamontowane 30T bo to full do jazdy po górach i terenie, szos nawet w Wielkopolsce mało używam. Pytanie, czy zmiana zębatki przy zużytym łańcuchu nie objawi się jakimiś problemami, bo zakładam, że na co dzień będzie jeżdżona ta większa, a w góry założona zostanie ta mniejsza nówka sztuka na zużyty łańcuch i co? chainsuck co chwilę?
« Ostatnia zmiana: 13 Maj 2025, 20:06 podjazdy »
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 9103
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Najprościej, zamontować korbą dwurzędową i przykręcić 2 zębatki.
/.../

Nie rozumię, czemu 2 szt. z przodu mają nie być seksi.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2977
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Jakim cudem?
https://www.centrumrowerowe.pl/zebatka-rowerowa-sram-eagle-x-sync-2-direct-mount-pd21268/

142 g waży taka zębatka. Do tego dolicz jeszcze śruby, chyba, że masz mocowanie dwóch zębatek z obu stron ramienia na ten sam zestaw śrub.

No to ja nie wiem ;)
42T, biopace, na której sporo jeździłem ważyla coś 40g.
Jak 3 rzędowej używałem, to mała (młynek) 28T poniżej 30g miała.

A śruby?
Przecież jakieś muszą być (albo nity). 
2 rzędy =  4(5) śrub na 2 tarcze.
To jest optymalne rozwiązanie w takiej sytuacji.

W góry, to ja widzę (dla jednorzędowców) 30- 34T. 
Myślę, że 50g to już maksimum dodatkowej wagi.
Klasyczna korba 2-rzędowa jest pewno cięższa (jako cały zestaw) - ale wygrywa uniwersalnością i wagą zębatek.




« Ostatnia zmiana: 13 Maj 2025, 21:18 sinuche »

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1343
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Witam
Są różne rozwiązania stosowane w korbach 1x jeżeli chodzi o mocowanie zębatki. Jako, że przymierzam się do kupna gravela to chodzi mi po głowie taka koncepcja.
Jak jestem na nizinach i jeżdżę na 1 dniowe wycieczki to potrzebuję jednej zębatki, ale jak mam sakwy i jadę w góry to jednak pewnie wolałbym mniejszą.

Ale przy napędzie 1x12 np. Shimano - to już nie będziesz musiał tak kombinować, wszędzie pojedzie z blatem 40t i kasetą do 51. Co do wymiany samego blaty z przodu przy 1x11, to nie jest tak że wszędzie w locie to da się zrobić? U mnie przy 1x11 i prymitywnym FSA Omega właśnie jest..

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20555
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Ale przy napędzie 1x12 np. Shimano - to już nie będziesz musiał tak kombinować, wszędzie pojedzie z blatem 40t i kasetą do 51.
To już zależy jaki rower i gdzie się nim jeździ. W MTB to zębatkę 40T to może zawodowcy montują, bo standard to zakres 30-34T

Co do wymiany samego blaty z przodu przy 1x11, to nie jest tak że wszędzie w locie to da się zrobić? U mnie przy 1x11 i prymitywnym FSA Omega właśnie jest..

Większość nowych korb MTB nie ma blatów na śruby, tylko na wielowpusty. Wymiana zębatki wymaga zdjęcia korby (ale to jest 5min) i posiadania klucza do wielowpustu. Poza tym same zyski, o wiele pewniejsze rozwiązanie niż śruby, które potrafią się zjechać czy zapiec.

Online Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 5024
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
wszędzie pojedzie z blatem 40t i kasetą do 51
Tak? Zacznij od podjazdu na Stóg Izerski z Czerniawy, który będzie grany na najbliższym RTP. Jak uciągniesz 27% nachylenia na układzie 40T i 51T z bagażem na kilka dni, to szacun  :icon_twisted:
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Online Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 5024
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
Większość nowych korb MTB nie ma blatów na śruby, tylko na wielowpusty. Wymiana zębatki wymaga zdjęcia korby (ale to jest 5min) i posiadania klucza do wielowpustu.

Korby są na wielowypust, ale zębatki normalnie na śruby. Są one na imbus lub na torx (gwiazdkę), ale nadal mają gwint i działają tak samo jak śruby i tak samo się mogą zapiec. Tyle, że torxa trudniej zerwać, ale z kolei trzeba mieć dobry klucz (dobrze dopasowany).
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20555
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Korby są na wielowypust, ale zębatki normalnie na śruby. Są one na imbus lub na torx (gwiazdkę), ale nadal mają gwint i działają tak samo jak śruby i tak samo się mogą zapiec. Tyle, że torxa trudniej zerwać, ale z kolei trzeba mieć dobry klucz (dobrze dopasowany).

Nie mówię o mocowaniu korby na wielowpust, a właśnie o mocowaniu zębatki do korby. Jak system DirectDrive w Shimano i jemu podobne. I to właśnie eliminuje problemy z tym, że można zajechać śrubę.


Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1343
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Oki, ale kolega pytał o gravela a nie mtb - w grx nawet 820 widzę standardowe rozwiązanie na śruby.
Napęd mtb to inny temat , tam mam 36t, więc tym bardziej nie widzę sensu zmieniać blatu..

Offline Mężczyzna michal.je

  • Wiadomości: 199
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 24.10.2024
A ja Ci odpowiem jeszcze inaczej. Jeździsz z prędkościami powyżej 30-35 km/h po płaskim? Bo jeśli nie, to nie potrzebujesz 2 zębatek. Wystarczy jedna 34-38T (zależy od Twojej siły właśnie na terenie górskim). Ja kiedyś tak myślałem jak Ty. Teraz wiem, że to nie prawda w moim wypadku.

Inna rada. Skoro dopiero kupujesz gravela to pewnie dostaniesz zębatkę 40T (jeśli napęd 1 na) standardowo, prościej będzie Ci wymienić całą korbę np. na NX (jeśli w rowerze będziesz miał SRAM), przy okazji wyczyścisz suport, który i tak się syfi. W shimano będzie gorzej, bo tam są różne szerokości, tu prościej samą zębatkę bo w GRX masz standardowe śruby o niestandardowym rozkładzie (da się na spokojnie dostać).

Wymiana zębatki to zawsze trochę rozkręcania, do tego jeśli tam się dostanie syf i go nie wyczyścisz DOKŁADNIE to będzie pięknie strzelać... Korba to prosta sprawa, tyle że trochę drożej.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum