Autor Wątek: Smarowanie klamkomanetek szosowych  (Przeczytany 1238 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10365
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Smarowanie klamkomanetek szosowych
« 31 Paź 2023, 11:14 »
W ostatnim roku przewinęło mi się przez ręce sporo klamkomanetek. Czasem wymagały serwisu, stąd wypracowałem swoją metodę

Jeśli dobrze działa, to delikatnie przeczyścić. Ewentualnie wspomagając się Diperem. Oryginalny smar jest bardzo dobry i nie warto zmywać bez potrzeby.

Instrukcja:

0. Demontaż gum - wspomagam się izoproanolem w buteleczce z atomizerem. Gumy ześlizgują się bez ich rozciągania.

1A. Czyszczenie roztworem Dipera (do mycia plandek itp.). Środek zawiera prawdopodobnie sól, więc muszę nie być idealny

2. Opcjonalne suszenie suszarką do włosów dla przyspieszenia. Nie warto żeby klamkomanetki leżały długo wilgotne, więc warto jakoś zadbać o szybkiec schnięcie.

3. Czyszczenie WD40, żeby rozpuścić resztki starego smaru.

4. Smarowanie smarem stałym w spreju Motorex z dodatkiem PTFE (opcja nie do końca ekologiczna). Warto ruszać dźwigniami na boki, żeby trafić we wszelkie zakamarki.

5. Smarowanie płynnym smarem. Ja używam smary wazelinowego do maszyn do szycia - ważne żeby nie łapał syfu - pewnie może być czerwony Finish Line. Sam smar stały nie daje dobrego efektu.

6. Wyczyszczenie korpusu z płynnego smaru.

7. Montaż gum - znowu niemal konieczny jest  izopropanol i atomizer.

Może komuś instrukcja się przyda, a może ktoś ma ochotę zasugerować jakieś zmiany w procedurze :)
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna dodoelk

  • Wiadomości: 466
  • Miasto: Ełk
  • Na forum od: 14.01.2015
Odp: Smarowanie klamkomanetek szosowych
« 31 Paź 2023, 13:29 »
A wiesz może jaka jest przyczyna, że mała dźwignia, ta do zrzucania na mniejszą zębatkę czasem przepuszcza. Klamka to nowa Sora, z prowadzeniem linek pod owijką. Ruch jest bez reakcji, czyli bez kliku, wcześniej za drugim, trzecim razem łapało, teraz zdarza się i 10 razy zanim zadziała. Nie jest tak zawsze, czasem hula bez problemu.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10365
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Smarowanie klamkomanetek szosowych
« 31 Paź 2023, 19:00 »
Mowa oczywiście o Sorze R3000. To jest współczesna konstrukcja, działanie jest analogiczne do wszystkich nowych modeli.

Ruszając małą dźwignie powinien poruszać się również metalowy element (taka dźwigienka), który jest popychany przez dużą dźwignię (tę od wrzucania na większą zębatkę).

Do prawidłowej zmiany na biegu konieczne jest zachowanie odpowiedniej odległości między dźwigienkami. Prawdopodobnie uszkodzona jest sprężynka wewnątrz mechanizmu, więc dźwigienka nie podąża odpowiednio za małą dźwignią.

Da się ten problem rozwiązać doklejając płaskownik i dodając pętelkę z drutu - sam naprawiłem  w ten sposób klamkomanetkę Ultegra R8000 - w przypadku Sory, nie chciałby mi się już bawić, bo są zbyt tanie.

Zajęło mi to chyba okolo 1 - 1,5 godziny. Idea jest taka, że płaskownik na odsunąć tę luźną dźwigienkę, a haczyk / pętelka ma przytrzymać w odpowiednim punkcie.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna dodoelk

  • Wiadomości: 466
  • Miasto: Ełk
  • Na forum od: 14.01.2015
Odp: Smarowanie klamkomanetek szosowych
« 1 Lis 2023, 13:02 »
Ok, zdejmę gumę i przypatrzę się jak to działa.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum