Jeżdżę na grx 2x11 i nie jestem w pełni zadowolony ze stopniowania. Przeskok w korbie z 48 na 31 jest bardzo zauważalny, do tego kadencja miedzy poszczególnymi biegami może różnić się nawet o 10. To jest oczywiście koszt szerokiego zakresu, ale nie jest idealnie.
Tzn. nie robi korb 73mm. Z 1x nie ma problemu. W napędzie dwurzędowym sprawa się komplikuje - przerzutka GRX nie obskoczy korby MTB. Tu niestety widać, że ta linia jest robiona jako przedłużenie grup szosowych, podczas gdy SRAM ma całościową ofertę.
Ale jaki jest sens zakładania grupy gravelowej 2x do roweru z 73mm? To już jest niewielka róznica w zestawieniu z grupami MTB 2x. To już jest niemal to samo, tylko inaczej nazwane. Grupy GRX wtedy mają sens, gdy rower jest dość szybki i chcemy mieć spory zakres szybkich biegów - i takie rowery prawie zawsze są na 68mm. Natomiast rowery z 73mm to są już z reguły sprzęty pod szerokie opony, gdzie dużo istotniejszy jest zakres niskich biegów, czyli lepiej się sprawdzi grupa MTB.
Przeskok w korbie z 48 na 31 jest bardzo zauważalny, do tego kadencja miedzy poszczególnymi biegami może różnić się nawet o 10.
Ja zestawiłem sobie kiedyś taki napęd 2x10: korba 24/40, kaseta: 11-28 na płaskie i 11-36 na góry. W pełni wystarczający zakres i ciasne stopniowanie.
Rozchodzi się o kompatybilność z klamkomanetkami (są ramy pod baranka z mufą 73mm) i ewentualnie o możliwość pożenienia napędu z korbą MTB. Stąd SRAM ma w ofercie grupy pod 73mm.
Cytat: PABLO w 2 Wrz 2023, 14:03Ja zestawiłem sobie kiedyś taki napęd 2x10: korba 24/40, kaseta: 11-28 na płaskie i 11-36 na góry. W pełni wystarczający zakres i ciasne stopniowanie. Tylko wtedy znacznie częściej jeździsz na małych zębatkach kasety i je szybciej zajeżdżasz, do tego efektywność napędu jednak spada
Typowe Shimano:10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Lepiej porównywać przełożenie (ja liczę przód/tył).Przy jednorzędowych to nie ma takiego znaczenia, ale 2 rzędy to już jest inaczej.Jak się policzy (np. u mnie, korbę 32/48) różnicę w przełożenu dla 48/11 i 48/13 - (2 zęby kasety) to jest duży przeskok, czuć go bardzo mocno.A dla młynka, te same 2 zęby na 32 ( 32/11 i 32/13 ) to już znośnie jest.
Jak masz kilkanaście tysięcy kilometrów, i na ciężko, to ja bym się nie przejmował. Łyda już wyrobiona - przyzwyczaisz sie szybko.
W kwestii procentów/przeskoków.Lepiej porównywać przełożenie (ja liczę przód/tył).Przy jednorzędowych to nie ma takiego znaczenia, ale 2 rzędy to już jest inaczej.Jak się policzy (np. u mnie, korbę 32/48) różnicę w przełożenu dla 48/11 i 48/13 - (2 zęby kasety) to jest duży przeskok, czuć go bardzo mocno.A dla młynka, te same 2 zęby na 32 ( 32/11 i 32/13 ) to już znośnie jest.
/.../ skłaniać się ku 2x12 /.../ lepsze stopniowanie)
Słusznie.
za chwilę kończę 46 lat