Autor Wątek: Idealny napęd do gravela  (Przeczytany 27222 razy)

Offline Mężczyzna sombra

  • Lubię ciszę... więc kręcę głównie nocą.
  • Wiadomości: 363
  • Miasto: Skierniewice
  • Na forum od: 04.11.2016
    • blog
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 08:36 »
"Grzebać' to może nie, ale umyć go trzeba, odtłuścić, nasmarować, wyszmacić... Niektórym to sprawia przyjemność, innym mniej

Dokładnie o to mi chodziło.
Jak mawiał klasyk "jak jest zima to musi być zimno" - i na takiej samej zasadzie łańcuch musi być brudny  ;). A Ty to jak te swoje fotki roweru czasem wrzucasz - to rzeczywiście najczęściej wszystko wypucowane na wysoki połysk, w Gassach mógłbyś się pokazać bez żadnej siary (oczywiście po usunięciu Rohloffa  :lol:). Ale zdaj sobie sprawę, że to jednak nie jest podejście jakie mają wszyscy, dla mnie sprzęt jest do jeżdżenia, a nie podziwiania.

Ale co przeszkadza jedno drugiemu? Ja jeżdżę i mam czysty rower - bo lubię.
A co do ilości blatów z przodu to moim skromnym zdaniem powinny być dwa ;) - ale to jest fajne, że każdy może wybrać sobie wedle uznania.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1328
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 10:28 »
Ale ja na szosie jeżdżę na singlu, to jak w gravelu będę miał 1x12 - będę przeszczęśliwy  ;D :P

Offline Mężczyzna rufiano

  • Wiadomości: 2111
  • Miasto:
  • Na forum od: 03.02.2014
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 10:35 »
w takiej konfiguracji jaką mam obecnie..ruch który chce zrobić...
jest najtańszym i najsensowniejszym , żeby zwiększyć wachlarz...
jadąc w alpach..przy wielokilometrowych podjazdach ... przełożenia 36/42  były zdecydowanie za twarde jak dla mnie..

Jeżeli poza górami napęd 1x Ci wystarcza to ja bym zrobił taki myk:
- korba MTB (być może trzeba będzie zmienić suport na MTB - przy okazji można wybrać coś lepiej uszczelnionego)
- przerzutka przednia MTB side swing (nie wymaga mocowań pancerza w ramie, można zakładać/zdejmować z roweru cały komplet w zależności od rodzaju wyjazdu = np. zakładać to tylko na wyjazdy w wyższe góry)
- manetka MTB do tej przerzutki

Dodatkowa zaleta - możesz mieć tę samą korbę do napędu 2x i 1x (jak zechcesz zdemontować wydziełkę z przerzutką - po prostu ją odpinasz, na korbę przykręcasz tarczę N-W i jedziesz jak dotychczas - tarcze da się kupić w rozmiarze jak masz obecnie).

Tanio w kupnie (można kupić używki na OLX) i w eksploatacji (bez stosowania mało popularnych i drogich komponentów).

Jak jeździsz poza górami to zapominasz o tej przerzutce. Jak masz stromy podjazd to zrzucasz z blatu na młynek i masz lekkie biegi pod górkę. Niedogodność to dodatkowa manetka, ale możesz użyć "bar-end" gdyby wizualnie Ci to miało przeszkadzać. W końcu nie będziesz tego używać zbyt często.

edit.
mam jedną manetkę.

Chodziło mi o to, że czy sama klamka, czy klamkomanetka, w rowerze typu gravel i tak musi być, więc nie ma dodatkowego zysku na wadze i miejscu na kierownicy w przypadku braku lub użycia przedniej przerzutki (w MTB ewentualnie odpada manetka).

dzięki za sugestie...
ale zrobie myk...
tył kaseta 11/50 , przód mam dwa blaty  36 i 40 ..w zależności od trasy , bede zmieniał..
a jak zabraknie kupie 34..

Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 661
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 11:34 »
Szkoda że już masz kasetę 11 50. Gdybyś kupił taką zaczynającą się od 10z miałbyś z tarczą 36 już fajny zestaw nawet na płaskim.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7478
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 20:32 »
Takie podstawowe mycie napędu + smarowanie w 5 minut to uprawiam po każdej jeździe - czyli średnio 100-150km.
Mycie + smarowanie po każdej jeździe. Ja pierdziuśkam. Szacun wielki. 

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 3210
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 20:48 »
Ale zdaj sobie sprawę, że to jednak nie jest podejście jakie mają wszyscy, dla mnie sprzęt jest do jeżdżenia, a nie podziwiania.

Ale co innego czyścić co wyjazd napęd (bo trzeba), a co innego pucować cały rower (co robię raz na kilka miesięcy). Więc ramę od spodu mam uwaloną błotem póki samo nie skruszeje i nie odpadnie, ale kasetę, łańcuch, korbę i kółka przerzuwaczki umyć trzeba, by zachować sprawność napędu.
I dlatego piasty planetarne z paskiem tak kuszą  ::)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20423
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 21:56 »
Szkoda że już masz kasetę 11 50. Gdybyś kupił taką zaczynającą się od 10z miałbyś z tarczą 36 już fajny zestaw nawet na płaskim.

Ale to wymaga wymiany bębenka, a najpewniej całego koła, bo kasety zaczynające się od 10T nie pasują na typowe bębenki. Aczkolwiek dopiero wtedy mamy prawdziwy bonus z napędu 1X, bo i twarde i lekkie biegi są wystarczające, przy 11T to już trochę brakuje.

Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 661
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Odp: Idealny napęd do gravela
« 3 Sie 2022, 22:55 »
Oczywiście masz rację, bębenek albo xd albo micro spline.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1328
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Idealny napęd do gravela
« 4 Sie 2022, 14:09 »
Ale koszty takiego Eagle 11-50T jednak sporo niższe. Brakuje w sensie na zjazdach ?

Z mojego doświadczenia -   przy 42 lub 40 z przodu i 50T z tyłu na podjazdach powyżej 13 % nachylenia byłoby ciężko przy bikapackingu - z pełnym obciążeniem, i to jedyny minus.

Na prostej przy mojej preferowanej kadencji (ok 95-105) dochodzę do 48-51 kmh, więc nie widzę tu większego problemu ..

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3982
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Idealny napęd do gravela
« 5 Sie 2022, 10:22 »
tył kaseta 11/50

Te wielkie kasety, oprócz kiepskiego stopniowania, sporej masy i wysokiej ceny mają jeszcze jedną wadę. Duże koronki są zwykle z aluminium i szybko się zużywają.

Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 661
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Odp: Idealny napęd do gravela
« 5 Sie 2022, 10:36 »
Zaczynamy widzę wchodzić w obszar baśni i legend ;) Tarcza z przodu 50z w mojej szosie też jest aluminiowa i jakoś szybko się nie zużywa. Na aluminiowej zębatce 51 w moim mtb jeżdżę sporadycznie w przeciwieństwie do  tarczy 50 w szosie. Także ten...

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1328
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Idealny napęd do gravela
« 5 Sie 2022, 10:37 »
U mnie zużywają się najbardziej te na których najwięcej jeżdżę, i nigdy to nie było alu  :P

Offline Mężczyzna rufiano

  • Wiadomości: 2111
  • Miasto:
  • Na forum od: 03.02.2014
Odp: Idealny napęd do gravela
« 5 Sie 2022, 10:37 »
mimo tych wszystkich wad. ;).uważam ze to i tak lepsze i prostsze ( w moim przypadku) ..
rozwiazanie , niż rzeźba z przednią przerzutką :P

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3982
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Idealny napęd do gravela
« 5 Sie 2022, 10:42 »
Na aluminiowej zębatce 51 w moim mtb jeżdżę sporadycznie w przeciwieństwie do  tarczy 50 w szosie. Także ten...

U mnie w MTB kasety XT 11-46 zużywały się znacznie szybciej (właśnie te największe, aluminiowe koronki) niż wiele innych kaset wykorzystywanych przez całe lata. Warunki pracy bardzo podobne.

Być może, mając pod ręką młynek 22T w korbie 3x rzadziej korzysta się z największych koronek kasety (34 lub 36) niż w przypadku napędu 1x i znacznie większej tarczy na korbie co wymusza skorzystanie z największych koronek kasety (46 lub 50).

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1328
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Idealny napęd do gravela
« 11 Sie 2022, 14:42 »
Dajcie znać jak to wygląda w praktyce, kolega opowiada że długi wózek w grupach x12 to problem?
I łańcuch słabszy (że pęka)  , ma to jakieś pokrycie w faktach - skoro latacie na tym Ultra??  ;)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum