Autor Wątek: Zmiana przedniego amortyzatora - pytania  (Przeczytany 597 razy)

Offline pagin

  • Wiadomości: 61
  • Miasto: Reda
  • Na forum od: 06.10.2008
Witam,

Amortyzator jak poniżej, rower jak na załączonym zdjęciu. Używany do wyjazdów z sakwami i przejażdżek po okolicy. Jeżdżę głownie po drogach asfaltowych ostatniej kategorii i drogach gruntowych. Po 13 latach przyszedł czas na zmianę przedniego amortyzatora. Obecnie jest to Suntour NCX-D RL, Remote Lockout z rura sterowa 1 1/8", o skoku 63mm, z piwotami, wymiar Axle-to-Crown: 475mm.
Szukam dobrego amortyzatora, który ma szanse przetrwać kolejne kilkanaście lat.
Amortyzatora z:
- rura sterowa 1 1/8"
- piwotami
- 3 punktami montażowymi na przedni błotnik (1 górnym i 2 dolnymi)
- o skoku 63mm (lub podobnym, o czym dalej)
- powietrze+olej
- manetka Remote Lockout
- ewentualnie innymi możliwościami regulacji.
- waga ok 1800 g
Dolne punkty montażowe na błotnik powinny być na końcu goleni (nie pośrodku długości) bym mógł zamontować low-ridera jak obecnie. Po przeglądnięciu dostępnych ofert mam wrażenie jest już ograniczona dostępność dobrych amortyzatorów z piwotami i rurą sterową 1/1/8". Zastanawiam się nad amortyzatorem RockShox Paragon Gold RL z piwotami. Amortyzator ma skok 50mm i wymiar Axle-to-Crown 462mm. Amortyzator nie ma manetki Remote Lockout w zestawie, ale można dokupić zestaw RockShox OneLoc Remote Upgrade Kit for Paragon Gold RL Fork i przerobić amortyzator.

I tu, po przydługim wstępie, pojawiają się moje zapytania:
Amortyzator RockShox Paragon jest niższy od obecnego o 13mm (475-462) co spowoduje zmianę geometrii roweru
Czy będzie to zmiana zauważalna i czym będzie się objawiać podczas jazdy?
Czy będzie to zmiana na gorsze?
Jakieś inne zmiany niezauważalne przeze mnie?

Uprzedzając ewentualne zapytania:
Nie, nie chce przechodzić na hamulce tarczowe
Nie, nie chce (na razie :-) ) amortyzatora z rura sterowa Tapered wraz ze zmianą dolnej miski sterów z 1 1/8" na 1,5"

Pozdrawiam


Offline pagin

  • Wiadomości: 61
  • Miasto: Reda
  • Na forum od: 06.10.2008
Ktos? Cos?  :icon_confused:

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6347
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Amortyzator RockShox Paragon jest niższy od obecnego o 13mm (475-462) co spowoduje zmianę geometrii roweru

Pewnie to zależy od konkretnej geometrii, ale pomiędzy dwoma widelcami, jakich używam jest ok 15mm różnicy i czuć jedynie obniżenie kierownicy, co oczywiście można wyregulować mostkiem. Poza tym nie czułem zmiany, jechało się tak samo.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9298
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Dużo tekstu, mało konkretów. Poza tym, jak miałbyś założyć widelec tapered..? Główka nie wygląda na kompatybilną ;)

Gdybyś dał link do geometrii roweru, to można by coś rzeczywiście doradzić. Jeśli chcesz iść zgodnie ze współczesnymi trendami, to daj wyższy, a nie niższy widelec.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline pagin

  • Wiadomości: 61
  • Miasto: Reda
  • Na forum od: 06.10.2008
Konkrety :-)

Geometria - obrazek poniżej

Sposób na widelec tapered w ramie w główka sterową 1 1/8", stery pół-zintegrowane:  https://piwnicarowerowa.pl/przekladka-amora-1-i-1-8-na-1-5-to-mozliwe-a-w-dodatku-za-darmo-tylko-w-piwnicy,26,5




Offline pagin

  • Wiadomości: 61
  • Miasto: Reda
  • Na forum od: 06.10.2008
Inne spojrzenie na problem mniejszej długości nowego amortyzatora

Można podnieść główkę ramy o 13mm przez wykorzystanie zewnętrznych dolnych sterów 1 1/8", np dolnych sterów Nukeproof EX44-30-B4 jak na obrazku poniżej
Poradnik i szczegóły doboru sterów Nukeproof są tutaj: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0438/3296/7322/files/Nukeproof_Headset_Technical_Manual.pdf?v=1600077088

Moje wątpliwości co do tego rozwiązania to:
- co z wytrzymałością na obciążenia i odpornością na zabrudzenie łożyska w porównaniu do wewnętrznych dolnych sterów
- czy górny kołnierz nie jest za wysoki (14,8mm) by w całości zmieścić się w główce ramy

Dyskusjo tocz się  ;)



Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9298
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Nie mam doświadczenia z adapterami. Ja bym wolał dłuższy widelec z większym skokiem (i hamulec tarczowy) - można sobie pozwolić na więcej na zjazdach. Z zamieszczonej geometrii wynika, że możesz sobie spokojnie pozwolić na wydłużenie.

Tutaj jest wzór na zmianę kąta widelca
https://www.sheldonbrown.com/rinard/forklengths.htm
Trzeba też pamiętać, że zmieni się również kąt podsiodłowki
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum