Autor Wątek: Sztywna oś 9mm  (Przeczytany 4378 razy)

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 739
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 20:59 »
Daleki jestem od mentorskiego tonu. Za cienki w uszach jestem w sprawach rowerowych, by wypowiadać się, pozierając z góry. Jeżeli tak to odbierasz, to wybacz - niedostatki komunikacji pisanej.
Nie mam dowodu liczbowego na silniejsze dociągnięcie kluczem vs. dźwignia QR, ale to można policzyć - siła x ramię...

Co do sztywnej osi 9 mm, to owszem istnieje taki wynalazek:
https://katalog.bikeworld.pl/2016/web/produkt/czesci/piasty_przednie/novatec/33594/nt_d041sb_9

Ale ze względów przez Ciebie wyłuszczonych, nie będzie to miało żadnej przewagi nad klasyczną szpilką w ośce drążonej.

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 1000
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 21:19 »
No tak ale to jest zupełnie inna konstrukcja piasty, faktycznie można taką piastę zapiąć w otwarte haki widelca. Te 9 mm to szpilka i bardziej mi to wygląda na adaptację lub rozwiązanie pośrednie. W klasycznej piaście konusowej raczej niewykonalne, z łożyskami maszynowymi - można pokombinować ale to chyba musiałyby być igiełkowe żeby różnica średnic wewnętrznej i zewnętrznej była wystarczająco mała. Pasowanie w hakach chyba się w tym przypadku nie poprawia, może większa jest powierzchnia przylegania, bo nie ma gwintu. Ot, takie dywagacje na kolację, ja nie mam sztywnych osi a tylko jeden rower z przednią tarczą w niedokończonym projekcie. No offence ;)

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 429
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 21:32 »
Jendrzych ma w pełni rację z istnieniem takowej ośki/szpilki.
Od wielu lat funkcjonuje takie rozwiązanie i to całkiem dobrze, i bez żadnych łożysk igiełkowych itd
Bo tak samo działają (tez od lat) piasty DT na sztywne osie, jest tam miejsce na ośki 12mm to i na 10mm się znajdzie ;)
No ale to w może mało znanej, szwajcraskiej firmie ... DT, to można było nieznać.
https://allegro.pl/oferta/dt-swiss-zacisk-przod-thru-bolt-9-100mm-alu-7797714054?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria_sport_bicycles&ev_adgr=Rowery&gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hNg9OUv4Q2dSpYqrRDIDimRJK8oyMI-iSThJUByDwQ1OtiuAij8zlUaAupZEALw_wcB

Zdażały się takowe w rowerach speca, ich fulach z lat 90, poczatek millenium.
Miałem, jeździłem ale czy rzeczywiście mocno podniosło to sztywność koła nie dam sobie uciąć języka.
Z ciekawostek  -potem spec pokazał swoje piasty także na QR ale o podwyższonych kołnierzach (28mm jeśli dobrze pamiętam) dzięki czemu zwiększała sie powierzchnia styku piasty z widelcem - i to (tylko moje zdanie) było słusznym kierunkiem poszukiwań/


ps: aż z ciekawości poszukałem - końcówki piasty 28mm o dziwo można nadal kupić, voila:
https://www.bike24.com/p2183627.html

(niestey z racji iż producenci widelców mieli swoje wizje nie każdy wideł ma tyle powierzchni "płaskiej" by można było korzystać z dobrodziejstwa)

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 1000
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 22:19 »
W istnienie przecież uwierzyłem, zawsze się człowiek uczy. Ale to było do widelców z otwartymi hakami czy dedykowanych? Jak zrozumiałem - jendrzych poszukuje adaptacji do zwykłej piasty z osią 9 mm, o wymianie piasty nie wspomniał.

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 739
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 22:25 »
Cyt. z mojego postu wszczynającego niniejszą dyskusję: "Istnieje teoretyczna możliwość przeplecenia koła i założenia piasty przyjmującej sztywną oś 9 mm."
Rozważałem wymianę piasty.
Chyba mi przeszło.

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 1000
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 22:33 »
Ot, coraz trudniej czytać drobnym drukiem  :icon_redface: No ale sporo się przy tym nauczyłem; myślę o sztywnych osiach w wersji klasycznej tylko nie wiem, kiedy zajeżdżę wyprawówkę. Minusem posiadania kilku rowerów jest to, że szybciej się one starzeją moralnie niż funcjonalnie. Ktoś tu pokazywał takiego trochę dziwaka z Decathlonu, akurat pod moją wagę i nabrałem na niego smaka, dlatego w ogóle zacząłem to rozkminiać. Już spadam, dzięki.

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 429
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
Odp: Sztywna oś 9mm
« 14 Kwi 2021, 22:37 »
Pokazane piasty i ośki były dedykowane zwykłym hakom.
Zresztą gdyby Jendrzych miał piasty Dt to podejrzewam, że bez przeplatania udało by się wymienic same końcówki.

A co do pomysłu, entuzjazmu i powietrza które schodzi z balonika - miałem lata temu tak samo - frezując u dobrego znajomego kilka elementów zamiennych miałem wielką ochotę na te kapy o powiększonej średnicy.. ale po jakimś czasie mi przeszło, ustawiłem większy luz na klockach a koniec końców i tak zmieniłem wideł/piastę/rower ;)

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 739
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Sztywna oś 9mm
« 15 Kwi 2021, 10:56 »
Nah...
Upuszczę jeszcze oleju z układu i rozstawię szerzej okładziny i tak już zostanie. Maszyna mi odpowiada, tylko okazjonalny brzękot kładzie się cieniem na przyjemność jazdy.

Offline jendrzych

  • Pośledni sort.
  • Wiadomości: 739
  • Miasto: Wolsztyn
  • Na forum od: 11.11.2012
    • Hamakadabra!
Odp: Sztywna oś 9mm
« 15 Kwi 2021, 16:10 »
Słowo podsumowania:
- luzów na piaście nie ma;
- tłoczki mają poprawne rozwarcie;
- ośka jest bardzo przyzwoita;
- widelec pracuje, ale w zakresie nie mniejszym niż w pięciu innych, różnych, które sprawdziłem;
- tarcza jest delikatnie skrzywiona, ale w sposób, który wyklucza jakiekolwiek prostowanie - pająk-adapter centerlock, do którego sześciootworowa tarcza jest przynitowana, ma ramiona  delikatnie pozaginane, przez co całość tarczy nie trzyma płaszczyzny.  Rozwiązanie - olać i jeździć; tarczę zmienić w przyszłości lub zdjąć, rozwiercić nity i założyć porządny frezowany adapter, zamiast blaszanej plastali.

Dziękuję za uwagę i zaangażowanie.
« Ostatnia zmiana: 15 Kwi 2021, 16:16 jendrzych »

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum