Autor Wątek: Hultaj - czyli szosowa włóczęga - single speed  (Przeczytany 5194 razy)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Witajcie. W zeszłym roku mnie mocno naszło na zbudowanie road+ . Rower ma służyć jako treningówka do jazdy po szosie (jako przeciwwaga dla mtb - gdzie spędzam najwięcej czasu)  , pierwotnie miał być single-speed gravel - ale wyszło inaczej  :D

Inspiracją były projekty dla rowerów z ostrym i torowych, to co mi się podobało to przede wszystkim surowe alu i rurki ramy o profilu trójkątów . Dość szybko znalazłem ekipę która właśnie robi takie rowery - mała manufaktura i serwis z Wrocka "Hultaj bikes". Geometrie roweru trochę wyłagodziłem w kierunku endurance (wysoka i potężna główka ramy - dłuższy niż w projekcie 1.0 tylny widelec, krótsza za to rura pionowa)

I oto po kilku miesiącach jest, można powiedzieć dokładnie taki jakiego chciałem
Jest niesamowicie szybki , sztywny i jak na tak masywną ramę - stosunkowo lekki (8.8 kg) .

Specyfikacja:
- Rama alu Hultaj , kolor - raw silver trójkąty skierowane do środka + szlifowane spoiny
- Widelec karbonowy Aprebic
- mostek Deda Zero (aero)
- kierownica Ritchey WCS Evo Curve carbon (40 cm)
- owijka Deda Elementi PRESA
- sztyca Deda superzero RS carbon
- siodło Selle Italia Flite 1990
- hamulce szosowe Sram Rival 22
- klamki hamulcowe Sram Rival 1
- koła Miche Xpress (piasta Flip-flop)
- wolnobieg 1 - SHIMANO SF-1200 Single Speed Freewheel 18Tx1/8
- wolnobieg 2 - STURMEY ARCHER SFS30 20T 1/8 BSA
- łańcuch KMC Z1eHX
- korba Sturmey Archer FCT88BD 48/170mm
- opona przód: Pirelli P Zero Velo 700X25C
- opona tył:  Continental Grand Prix 4-Season 700x28C
- padały: Shimano PD-M8100 (XT)
- oświetlenie: Knog blinder dot mini / square
- torba Speedsleev Ranger S
- koszyk na bidon: LEZYNE CNC CAGE AL























« Ostatnia zmiana: 30 Cze 2021, 11:02 remik »

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 9119
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Niech daje radość!

A tak BTW co to znaczy "trójkąty skierowane do środka"?

Online Mężczyzna liftlodz

  • Wiadomości: 204
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 24.12.2020
Ładny rower, gładkie spawy.
Ja bym jeszcze wywalił łańcuch i założył pasek, ale to takie moje zboczenie.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
A tak BTW co to znaczy "trójkąty skierowane do środka"?

Tak to nazywają - a w skrócie , bardziej ostry kąt trójkąta jest skierowany do środka ramy.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2355
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Elegancko to wyszło! Brawo!

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2311
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Fajny!

Niesamowite jest to, że ten model siodła od dziesięcioleci pasuje do każdego roweru.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Dlaczego nie piszesz o kosztach tego projektu ?

Czy to jest obligatoryjne w tym dziale ?  :P

Ale skoro pytasz - to już odpowiadam - nie mam z tym najmniejszego problemu .

Na początku zakładałem kupno lekkiego gravela który po wsadzeniu szosowych kół byłby mocny na szosie i założyłem na to budżet 12-14k. Od czasu kiedy zmieniła się koncepcja na single-speeda postanowiłem że projekt będzie budżetowy, ale nie na tyle - aby osprzęt był z niższej póki, a raczej średnio-wyższej a całościowa kwota nie przekroczyła połowy zakładanej na początku (czyli max 7k)
Stąd warunek aby goły singiel bez siodełka , pedałów i opon zamknął się w kwocie 5k - i tak się stało. Po zmianie hamulców z Apex na Rival wyszło dokładnie 5200. Siodełko miałem wcześniej, doszła jednak genialna i bardzo droga kierownica Ritcheya, topowe opony , wymiana sztycy siodła na wyższy model bez offsetu (po bike-fittingu) - i zrobiło się zakładane 7k + kilka groszy  ;)

Rower niesamowicie cieszy i póki co nie żałuje żadnej złotówki  :)
 

Online Mężczyzna liftlodz

  • Wiadomości: 204
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 24.12.2020
No właśnie, super kierownica, chyba kupię i też wsadzę do mojego... Rowera (•‿•)

Offline Mężczyzna byczys

  • Wiadomości: 1225
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 30.09.2013
    • Moje relacje z ultramaratonów rowerowych
Ładny jest  :) ale spodziewałem się niższej wagi

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9235
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Bardzo ładnie wykonana rama, ale kosztów całego projektu nie jestem w stanie pojąć :icon_surprised:  :icon_surprised:  :icon_surprised:
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
To jest pełen "custom" i na ramie możesz sobie nawet wygrawerować 10 przykazań  ;)
Uzupełniam dokumentacje o geo po moich poprawkach.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 7046
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Napis "Hultaj" na myśl przywodzi inny - "Junak".

Czemu trójkątne rury? - już któryś raz patrzę, w relację wejść dążę, pytanie to we łbie mi szczurem kołacze.

Funu po kasku czubek! :)

tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 580
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Bardzo mi się podoba, gratulacje i dużo radości z jazdy.

Mamy w domu rower z podobnym zestawem napędowym ale z płaską kierownicą. Niestety słabym elementem napędu jest niska kultura pracy wolnobiegu wynikająca z bardzo kiepskiego uszczelnienia. Nie testowałem wolnobiegu shimano, mam nadzieję, że ten będzie lepszy. Kolejna rzecz to czasem upierdliwe jest ustawianie tylnego koła w poziomych hakach, w końcu dałem napinacze na oś, które to ułatwiły.
Tak mnie wkurzały te chrzęszczące po każdym deszczu wolnobiegi, że gdy składałem singla dla siebie wolałem klasyczną ramę ze zwykłą piastą, na którą po prostu założyłem jedną zębatkę (oczywiście trzeba było zastosować napinacz łańcucha).

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1619
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
....
Stąd warunek aby goły singiel bez siodełka , pedałów i opon zamknął się w kwocie 5k - i tak się stało. Po zmianie hamulców z Apex na Rival wyszło dokładnie 5200. Siodełko miałem wcześniej, doszła jednak genialna i bardzo droga kierownica Ritcheya, topowe opony , wymiana sztycy siodła na wyższy model bez offsetu (po bike-fittingu) - i zrobiło się zakładane 7k + kilka groszy  ;)

Rower niesamowicie cieszy i póki co nie żałuje żadnej złotówki  :)
Fajny projekt, nabrałem ochoty na customową ramę z aluminium 8) Jeśli to nie tajemnica handlowa jaki był koszt wytworzenia samej ramy + widelec?
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska

Tak mnie wkurzały te chrzęszczące po każdym deszczu wolnobiegi, że gdy składałem singla dla siebie wolałem klasyczną ramę ze zwykłą piastą, na którą po prostu założyłem jedną zębatkę (oczywiście trzeba było zastosować napinacz łańcucha).

Tak, u mnie tego problemu nie powinno być - jest cisza nawet na wolnobiegu SA.
90 % mojej jazdy to mtb, i hultaja zamierzam męczyć tylko w bezdeszczową pogodę.
Po ostatnich doświadczeniach nawet unikam wiatru większego niż 5 m/s  ;) bo strasznie ciężko mi utrzymać wtedy odpowiednią kadencje - a preferuję dosyć wysoką powyżej 97 bpm  ;)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Jeśli to nie tajemnica handlowa jaki był koszt wytworzenia samej ramy + widelec?

Taki widelec można kupić nawet w PL - koszt 500-600 zł , ceny ramy nie znam - pamiętaj że ja kupowałem cały projekt.

Całkowicie dziwią mnie też pytania o cenę usługi - przecież takiej pozycji nie ma w cenniku żadnego custom projektu ..

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Ale skąd mamy wiedzieć co jest w cennikach podobnych firm ?

Takie "firmy" a raczej manufaktury - rzadko mają jakiekolwiek cenniki , bo przecież ciężko wyceniać coś co za każdym razem ma być inne. Między innymi dlatego zrobiłem to z Hultajem a nie z Loca Bikes (jak planowałem pierwotnie), choć oczywiście tam także masz oprócz ramy pełną dowolność w doborze komponentów . Ale to było zanim zobaczyłem pewien projekt raw silver alu w "trójkąty"  ;)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Z racji że Hultaj daje ogromną frajdę (ale też potrafi nieźle dać w kość) postanowiłem go trochę dopieścić żeby cieszył jeszcze bardziej oczy , i tak zawitała sztyca - Deda Superleggero RS carbon.
Rower od razu szybciej jedzie, 80 gram robi różnicę  :P


Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6333
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Ciekawi mnie motywacja stojąca za jeżdżeniem na singlowej szosie. Jak dobierałeś przełożenie i czy nie jest tak, że albo będzie zbyt lekkie na starcie trasy, albo masakrujące kolana, kiedy człowiek ledwo toczy się zmęczony do domu? Mam też wrażenie, że nieprzychylny wiatr albo niespodziewane pagórki mogą skierować właściciela takiego napędu do najbliższej stacji PKP. Ale nie jeździłem na takim, więc może się mocno mylę.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 9119
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010


Ciekawi mnie motywacja stojąca za jeżdżeniem na singlowej szosie.
Też mnie to intryguje.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Ja jestem zakochany w tym napędzie. Jak pisałem wcześniej - "na co dzień" ujeżdżam mtb z napędem 2x11. Tutaj potrzebowałem czegoś mega prostego , niezawodnego o niskich kosztach eksploatacji , będącego odskocznią od mtb - udało się w 100% .  Mam tendencje do  wysokiej kadencji - kolana nie cierpią . Przełożenie obecne na którym latam to 48x20 , moja średnia kadencja
na treningach 1-2,5 godzinnych waha się w granicach 87-95 bpm. Ideałem jest 100-105 obrotów i to wychodzi przy prędkości 30-32 km/h (blisko mojej średniej)
Pod wiatr niestety jest walka i aero pozycja pomaga - wtedy staram się nie schodzić poniżej 80-85 bpm czyli tyle ile przysłowiowy "Kowalski" uzyskuje średnio  :P. Z wiatrem lub przy ciszy jest  to co lubię - prędkości 33-40 , przy kadencji 110-120 cały czas . Powyżej 40 km/h jest już 130 i ciężko tak dłużej jechać, więc odpuszczam (górny chwyt), to samo na zjazdach , powyżej 150 jest to już overkill i nie ma większego sensu. Unikam jak ognia jazdy w wietrzne dni - gdy aplikacja pokazuje powyżej 7 m/s - wtedy zawsze wybieram mtb  ;D

Podsumowując jest niesamowita zabawa, ale też nierzadko ciężki trening. Tempo i forma na mtb poszybowała w górę - z czego też przy okazji jestem b. zadowolony ..

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14808
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
To jest bardziej po prostu inna filozofia jazdy, trzeba się pogodzić z ograniczeniami takiego napędu, a nie oczekiwać, że będzie to ekwiwalentem normalnego roweru. Na takim sprzęcie nie ma "optymalnej kadencji", tylko kadencję ustala nam teren oraz warunki atmosferyczne.

Ja np. na ostatnim BBT musiałem jechać na singlu po awarii przerzutek ostatnie prawie 400km, w tym całe góry. Zostało mi przełożenie 50-25 i dałem radę wszystko wjechać, choć wcześniej nie wydawało mi się to możliwe, bardziej przeszkadzało, że ten bieg był za lekki na płaskim czy z małej górki, a jak się ma dużo w nogach to się już jedzie na niziutkiej kadencji.

A zupełnie rozwalił system Paweł Puławski, który na ostatnim MPP nie tylko na singlu, ale i na ostrym kole zajął wyśmienite 7 miejsce na ponad 100 startujących zawodników i to w większości zawodników bardzo mocnych. A ta trasa miała 1000km i ostre góry w końcówce, do tego Kaszuby na początku jazdy. A na ostrym kole nie da się nawet zjeżdżać normalnie, Paweł ma taki system, że jedzie w dół z nogami na ramie, a pedały sobie latają  :P


Tak więc jak ktoś jest przyzwyczajony do jazdy na takim sprzęcie - to nie aż tak wiele traci do klasycznego roweru jakby się mogło wydawać. A są i ewidentne bonusy - lżejszy rower, najsprawniejszy typ napędu, większa niezawodność itd.

Offline Mężczyzna poziom

  • Wiadomości: 765
  • Miasto: ELW
  • Na forum od: 11.12.2016
Z racji że Hultaj daje ogromną frajdę (ale też potrafi nieźle dać w kość) postanowiłem go trochę dopieścić żeby cieszył jeszcze bardziej oczy , i tak zawitała sztyca - Deda Superleggero RS carbon.
Rower od razu szybciej jedzie, 80 gram robi różnicę  :P

Gramów :p, chyba, że grasz, to przepraszam ;).
Żeby nie był OT - sztyca zacna!
"Never argue with idiots"

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
To prawda, trzeba się pogodzić z ograniczeniami , na pierwszych wyjazdach czasem szukałem manetek  :P , miałem też jeden wyjazd gdzie nie sprawdziłem podmuchów wiatru - które osiągały 12-13 m/s - i powrót pod wiatr był prawdziwym dramatem  :icon_twisted: Po krótkim jednak czasie klepki się przestawiają, sprawę ułatwiają niziny, bo u nas w wlkp to w zasadzie te niby większe wzniesienia to się robi prawie całe z rozpędu. Dobrze zrobiona/dobrana rama na zamówienie , mostek i kierownica zachęca do jazdy w dolnym chwycie - co pomaga podczas silniejszego wiatru.

Jestem tak zadowolony z maszyny - że już planuje zbudowanie jakiś karbonowych kół na stożku 5 cm - typu Evanlite .

Offline Mężczyzna ślimac

  • kiedyś młodzi gniewni - dziś starzy wkurwieni
  • Wiadomości: 110
  • Miasto: ***** ***
  • Na forum od: 25.09.2014
Ale karbonowa kierownica wciąż pasuje ?

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Kierownica jest owinięta , karbonu prawie nie widać. Za to chwyt , jej kształt - pasuje idealnie  ;D
Fota w wczoraj  :P


Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
A zupełnie rozwalił system Paweł Puławski, który na ostatnim MPP nie tylko na singlu, ale i na ostrym kole zajął wyśmienite 7 miejsce na ponad 100 startujących zawodników i to w większości zawodników bardzo mocnych.

Tak wracając - Paweł startuje pod koniec maja PatchRace właśnie na Hultaju .
Wyścig tym razem 640 km i 8000 przewyższenia , przełożenie 46x17 , naprawdę szanuje  :o :o

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 779
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Nie dosyć że przeprosiłem sztyce w karbonu - która wróciła , to jeszcze z tyłu trochę na próbę zawitało koło zbudowane na piaście torowej DT Swiss 370 (track) - i wysokim stożku - Evanlite 60mm Black. Z jednej strony zębatka 19T, z drugiej 18. Zobaczymy jak ten chińczyk zniesie jazdę po polskich drogach  :P Normalna dętka + opona CONTINENTAL Grand Prix 5000 w rozmiarze 25C .



« Ostatnia zmiana: 17 Lip 2021, 18:42 remik »

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum