Autor Wątek: Problem z hamulcami po myciu  (Przeczytany 21685 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 00:10 »
Sam płyn nie ma aż takiej rozszerzalnosci cieplnej. Ale pęcherzyk powietrza wyjaśniałby sprawę. Próbowałbym odpowietrzyć, a nuż... problemy się rozwiążą.
Dwa razy udało mi się przegrzać hamulce podczas wyjazdu w góry - miałem prowizoryczny bagażnik, więc nie nie chciałem go przeciążać wstrząsami na zjazdach. Hamulce miały lekkie wspomaganie ;)

Próbując oczyszczać z tłuszczu jechałem kawałek z zaciśniętą klamką, więc mogło się grzać.

Tak jest w TRP z tym że nie sprawdzałem czy można wykonać jakieś ruchy śrubkami które by poprawiły działanie , przy okazji zmiany kiery na prostą założyłem slx i po temacie .;)


Moim zdaniem ewidentnie występuje analogiczna śrubka.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2169
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 00:47 »
Tu nie chodzi o śrubkę, ale o zbiorniczek wyrównawczy, który jest pod klapką po prawej. Dzieki niemu tłoczek zawsze cofa się całkowicie i nabiera sobie płynu na kompensację zużycia lub temperatury. W prawdziwych hamulcach zauważysz, że tłoczki wysuwają się wraz ze zuzyciem klocków, w samochodzie widać wręcz, jak dużo płynu ubywa w zbiorniczku wraz ze zużyciem klocków (lub odwrotnie - jak dużo go przybywa po montażu nowych). A jednak ani pedał nie wpada, ani nikt nie reguluje żadnych cięgien, śrubek itd.

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 3997
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 09:26 »
Moim zdaniem ewidentnie występuje analogiczna śrubka.

gdzie masz taką śrubkę?
Nic się nie reguluje, jedynie śruba od linki można dociągnąć jeśli linka by się rozciągnęła itp.
Inne śruby widoczne służą do demontażu/rozebrania całości, oraz uzupełnienia/wymiany płynu hamulcowego.
Wystająca z prawej najbardziej czarna to tylko blokada zacisku przy zdjętym kole, aby naciskając klamkę  hamulcową nie wywalić klocków z zacisku.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 09:50 »
Proszę
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 09:53 »
Tu jeszcze widok od boku.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 3997
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 10:30 »
a czemu producent o tym nie wspomina nawet w instrukcji? O tej śrubce konkretnie. Może to tylko do demontażu?

i patrz na  tym filmiku że ta śruba raczej tylko do demontażu służy, ale uprzedzam wydaje mi się.
« Ostatnia zmiana: 27 Lis 2020, 10:37 EASYRIDER77 »

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2169
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 11:01 »
Zgadza się.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1800
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 12:19 »
Proszę

Nie nazwałbym tego "śrubką" ale tłokiem pompy hamulcowej, która z dźwignią dociskową jest połączona gwintem. Jak pisze @MCsubi nie trzeba tego regulować bo jest zbiornik wyrównawczy z membraną. Te hamulce są, kolokwialnie określając, "samoregulujące się" :wink:
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14257
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 13:54 »
Patrzę na tą najwyższą klasę i widzę cenę rzędu 100 - 120PLN za parę hamulców. Sorki, ale za takie pieniądze nie da rady kupić nawet najwyższej klasy V-ek, a co dopiero mechaniczno-hydraulicznych tarczówek.

No i to jest źródło większości problemów sprzętowych Worka. Używa głównie "okazji" z Ali, jak zawiedzie to przerzuca się na kolejną okazję z OLX i tak to działa. A za porządny i w miarę niezawodny sprzęt trzeba wyłożyć trochę kasy, lepiej zapłacić raz a dobrze.
Ja akurat jestem hydraulikosceptykiem, nie do końca wierzę w to, że jakikolwiek sposób zaciskania klocków automatycznie gwarantuje większą moc hamowania

Z jakiegoś powodu we współczesnych samochodach nie stosuje się hamulców na linkę :P
To, że hydrauliki dają większą moc to obecnie oczywistość, hamulce na linkę stosuje się tylko w tanich rowerach, lub tam gdzie nie da się założyć tarcz (jak w szosówkach pod obręczowe hamulce). A wszystkie rowery wyższej klasy są już na hydraulikę. I ta hydraulika zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat, usprawniono te konstrukcje, coraz mniej to jest awaryjne, coraz mniej wymaga regulacji. Jak kupowałem rower górski to się z hydraulikami sporo bujałem, ale jak w zeszłym roku kupiłem hamulce wyższej klasy od Shimano - to są praktycznie bezobsługowe, a hamują świetnie, radiatory powodują, że się to mniej grzeje i klocki wolniej ścierają. Ale na to trzeba dać jednak parę złotych, jak się kupuje największy szajs z Aliexpress - to później trzeba zakładać takie wątki o problemach o których istnieniu użytkownicy dobrych hamulców nawet nie wiedzą  ;)

A Ty Worek tyle już kasy wydałeś na te gówna z Ali, że miałbyś za to bezawaryjny sprzęt całkiem dobrej klasy  :P
"Miałem krewnego, który studiował trygonometrię, aż mu wąsy odpadły, a kiedy już się wszystkiego nauczył, przyszła jakaś Buka i go zjadła. No i leżał potem w brzuchu Buki z całą tą swoją mądrością!"
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Online Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 262
  • Miasto: Sosnowiec
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 14:46 »
...
Ja akurat jestem hydraulikosceptykiem, nie do końca wierzę w to, że jakikolwiek sposób zaciskania klocków automatycznie gwarantuje większą moc hamowania.
..

Kolega humanista?
Fizyka, prawo Pascala, zasada działania prasy hydraulicznej. Np. tu:
http://www.fizyka.osw.pl/Portals/physicseducation/40.pdf

I raczej siłę niż moc :)
"Jest tylko cienka czerwona między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 14:48 »
nie trzeba tego regulować bo jest zbiornik wyrównawczy z membraną. Te hamulce są, kolokwialnie określając, "samoregulujące się" :wink:
Wygląda podobnie, ale działanie jest inne. Do niektórych zestawów Zoom dodaje malutki kluczyk do tej śrubki - dziś to zauważyłem.

No i to jest źródło większości problemów sprzętowych Worka. Używa głównie "okazji" z Ali, jak zawiedzie to przerzuca się na kolejną okazję z OLX i tak to działa. A za porządny i w miarę niezawodny sprzęt trzeba wyłożyć trochę kasy, lepiej zapłacić raz a dobrze.
Cały "problem" z tymi hamulcami sprowadza się do tego, że raz na 1000 - 1500 km normalnej jazdy należy dokręcić śrubkę. Ewentualnie trzeba będzie nieco częściej kupić klocki za 20 zł. Nie rozumiem całej dyskusji.

Jak wspomniano w 6 razy droższych TRP występuje konieczność przedwczesnej wymiany klocków.

To, że hydrauliki dają większą moc to obecnie oczywistość, hamulce na linkę stosuje się tylko w tanich rowerach, lub tam gdzie nie da się założyć tarcz (jak w szosówkach pod obręczowe hamulce).
Rower hamuje siłą palców.Hydraulika faktycznie daje mniejsze straty, ale dalej źle ustawiona hydraulika będzie gorsza od dobrych linek.

A Ty Worek tyle już kasy wydałeś na te gówna z Ali, że miałbyś za to bezawaryjny sprzęt całkiem dobrej klasy 
Dementuję, z AliExpress części rowerowych nie kupuję zbyt wiele.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9039
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 14:56 »


Fizyka, prawo Pascala, zasada działania prasy hydraulicznej. Np. tu:
http://www.fizyka.osw.pl/Portals/physicseducation/40.pdf

I raczej siłę niż moc :)
Prasa efektywnie przetwarza niższe ciśnienie z większej powierzchni na wyższe, ale na mniejszej. Co w związku z tym?
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Online Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 262
  • Miasto: Sosnowiec
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:04 »
...
Rower hamuje siłą palców.
...


To by była prawda gdyby średnica w całym układzie była jednakowa. Ale tak nie jest.
Najpierw mamy zmianę powierzchni z tłoka klamki na przekrój przewodu co powoduje zmniejszenie siły, dzięki czemu zresztą siły działające na przewód są małe i stąd ich niezawodność. Potem mamy zmianę średnicy z przewodu na tłok w hamulcu i tu następuje zwiększenie siły.
Efektywnie w przybliżeniu siła nacisku tłoka w hamulcu = siła nacisku na tłok klamki * (powierzchnia tłoka w zacisku / powierzchnia tłoka w klamce).
Tak na oko to jakieś 10-20 razy.
"Jest tylko cienka czerwona między rozsądkiem a szaleństwem"

Online Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 262
  • Miasto: Sosnowiec
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:07 »


Fizyka, prawo Pascala, zasada działania prasy hydraulicznej. Np. tu:
http://www.fizyka.osw.pl/Portals/physicseducation/40.pdf

I raczej siłę niż moc :)
Prasa efektywnie przetwarza niższe ciśnienie z większej powierzchni na wyższe, ale na mniejszej. Co w związku z tym?

Proponuję przeczytać ze zrozumieniem. Ciśnienie pozostaje stałe (literki p z indeksem, p1=p2). Siła rośnie, cytuję:

Działanie prasy hydraulicznej
polega na tym, że zwiększa ona
działającą siłę F2 tyle razy ile razy
powierzchnia s2 jest większa od
powierzchni s1.
"Jest tylko cienka czerwona między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1800
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:10 »
Cały "problem" z tymi hamulcami sprowadza się do tego, że raz na 1000 - 1500 km normalnej jazdy należy dokręcić śrubkę. Ewentualnie trzeba będzie nieco częściej kupić klocki za 20 zł. Nie rozumiem całej dyskusji.



Czyli to są hamulce dla świadomego użytkownika. :wink:  Tzn. takiego co ma czas i  umiejętności albo sporo pieniędzy na serwis. Albo też takiego co 1000-1500 km to robi w 3 lata :wink: Czyli Ty sobie poradzisz bo już umiesz. :)
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum