Autor Wątek: Ścieżki rowerowe na dawnych liniach kolejowych w Polsce.  (Przeczytany 49287 razy)

Offline Mężczyzna Waldic

  • Wiadomości: 674
  • Miasto: Elbląg
  • Na forum od: 23.01.2010

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 3388
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Grabownica - Gruszeczka   l=23km (szutrówka)

Dalszy odcinek, Gruszeczka-Książęca Wieś jest w budowie; częściowo już w płytach betonowych, częściowo wyrównany spychaczem i przygotowany do układania twardej nawierzchni, w miarę dobrze się jechało.

Z Książęcej Woli do Osieka jest asfalt i dalej idzie do Prusic.

Prusica - Żmigród   l=16,1km (asfalt)

Na pewno idzie do Żmigrodu? Z Prusic po ukończeniu będzie na pewno szła do Grabownicy przez Milicz, ale nie przez Żmigród i nie wydaje mi się, żeby stara linia na Żmigród odbijała.
« Ostatnia zmiana: 23 Mar 2021, 22:58 Iwo »

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
2 lata temu nią jechałem - do samego Żmigrodu, ale ścieżka kluczy po obu stronach drogi asfaltowej, więc na pewno nie jest poprowadzona po starych torach.

A tak na marginesie - jest jakaś mapka tych szlaków? Na tablicach jest jakaś dolnośląska kraina rowerowa, ale ta ich strona to nędza do kwadratu.

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Taka ciekawostka https://www.portel.pl/wiadomosci/kolej-nadzalewowa-sciezka-pieszo-rowerowa/122287

To byłaby piękna trasa rowerowa, ale miałbym kaca moralnego z powodu ostatecznego pogrzebania szansy na linię kolejową.

Pytanie, co przyniesie większy zysk regionowi? Turysta na rowerze (po odjęciu kosztów budowy trasy) czy lepsze połączenie mieszkańców ze światem (dodając koszty odnowienia trasy i kosztów utrzymania taboru).

A Ty? Jak na to patrzą lokalsi? :)

Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 782
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006


Taka ciekawostka https://www.portel.pl/wiadomosci/kolej-nadzalewowa-sciezka-pieszo-rowerowa/122287

To byłaby piękna trasa rowerowa, ale miałbym kaca moralnego z powodu ostatecznego pogrzebania szansy na linię kolejową.


Tyloma pokolejowymi ścieżkami jechałeś,, tyloma się zachwycałeś i jak dotąd takiego kaca nie miałeś. W zachodniopomorskim pogrzebano szansę na kolej na prawie wszystkich lokalnych połączeniach. I to na długo zanim ktokolwiek wpadł na pomysł zamiany ich na ścieżki.

Nie uratujemy kolei dopóki nie zaczniemy patrzeć na nią całościowo, a będziemy z każdego odcinka oczekiwać zysku. Niech i tam zbudują ścieżkę. Przynajmniej na coś się ta trasa przyda, a pociąg i tak już tam nie pojedzie.

Offline Mężczyzna Waldic

  • Wiadomości: 674
  • Miasto: Elbląg
  • Na forum od: 23.01.2010
A Ty? Jak na to patrzą lokalsi? :)
Jak patrzą lokalsi to można poczytać w komentarzach pod artykułem :)
Ta linia nigdy nie była dochodowa, nawet przed wojną. To była linia prywatna, nie DB.
Dla komunikacji z Braniewem lepiej by chyba było uruchomić dla ruchu pasażerskiego linię przez Młynary, przynajmniej nie trzeba budować infrastruktury od nowa, bo ruch towarowy tam jest. Linia nadzalewowa porasta drzewami od kilkunastu lat. Na jej uruchomienie trzeba wydać całkiem duże pieniądze. Nic ciężkiego tam nie pojedzie, tylko autobus szynowy, a ludzie przesiedli się do busów i aut. Szkoda jej, była to fajna, urokliwa trasa, ale już jej raczej nie wskrzeszą. Natomiast trasa rowerowa z prawdziwego zdarzenia byłaby hitem. W połączeniu z przeprawą promową Frombork - Krynica i drogą na Mierzei Wiślanej to hit do potęgi. Jakby ktoś jeszcze wpadł na pomysł wybudowania drogi wzdłuż Kanału Elbląskiego i połączenia jej z linią nadzalewową, GV i Mierzeją Wiślaną to już by było pełne szczęście :)

Offline Mężczyzna Rowerownik

  • Wiadomości: 573
  • Miasto: Okolice Wrocławia
  • Na forum od: 18.05.2014
Dwie krótkie propozycje - bardziej dla koneserów, ale tacy też tu są.
Jest pomysł na zrobienie drugiej listy dla miłośników dziczyzny :)
Ostatnio w www.bazakolejowa.pl trafiłem na taką fotę kolegi Opolanina. Ciekawa ścieżynka przy żnińskiej wąskotorówce w miejscowości Rydlewo.


Jastrzębie Zdrój - Karwina   l=30km (asfalt)   ŚLĄSKIE

Tego jest "tylko" około 15 kilometrów na głównym przebiegu Żelaznego Szlaku Rowerowym plus podobno jeszcze jakiś drobiazg z boku gdzieś koło Godowa. Ale na pewno nie trzydzieści i na pewno nie do Karwiny - wszystko co na poważnie zrobione jest w Polsce, Czesi nie kiwnęli palcem w bucie.


Pytanie do wirtualnych kartografów, w czym najlepiej było by narysować trasy ścieżek?

Żeby to było praktyczne i szybko eksportowalne, rysowałbym w Mapsource.

Szy.

Czyli dokąd jest ta piętnastokilometrowa ścieżka?

Dałbyś radę wystartować z pierwszą rozruchową trasą np gdzieś z Twojej okolicy?
Jedna osoba, szczególnie jak nie bawiła się z tym programem, zadziubie się na śmierć przy rysowaniu całej listy ścieżek. Może ktoś z forumowiczów też był by chętny do pomocy?


Prusica - Żmigród   l=16,1km (asfalt)

Na pewno idzie do Żmigrodu? Z Prusic po ukończeniu będzie na pewno szła do Grabownicy przez Milicz, ale nie przez Żmigród i nie wydaje mi się, żeby stara linia na Żmigród odbijała.
Tak tu jest lista stacji:
http://www.kleinbahn.pl/stacje.html

A tu można prześledzić trasę kolejki z roku 1943 (bardzo fajna podróż w czasie).
http://amzpbig.com/maps/025_TK25/4567_Trachenberg_2_1943.jpg
Z tego co widzę to w wiekszości tory pokrywają się ze współczesną ścieżką rowerową.  W aptekę też nie ma co się bawić, większość tras z listy ma lekkie rozbieżności szczególnie na terenie wsi i miast

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009

Taka ciekawostka https://www.portel.pl/wiadomosci/kolej-nadzalewowa-sciezka-pieszo-rowerowa/122287

To byłaby piękna trasa rowerowa, ale miałbym kaca moralnego z powodu ostatecznego pogrzebania szansy na linię kolejową.


Tyloma pokolejowymi ścieżkami jechałeś,, tyloma się zachwycałeś i jak dotąd takiego kaca nie miałeś. W zachodniopomorskim pogrzebano szansę na kolej na prawie wszystkich lokalnych połączeniach. I to na długo zanim ktokolwiek wpadł na pomysł zamiany ich na ścieżki.

Możesz mi wierzyć lub nie, ale zawsze patrzę w ten sposób na każdą pokolejową trasę rowerową. Zawsze staram się ocenić, czy dawna linia kolejowa miała jakieś realne perspektywy czy nie. Wychowałem się w pociągu, pociągi uwielbiam do dzisiaj i szczególnie w Niemczech widzę, jak ogromną zaletą jest transport kolejowy. Na tle Polski, gdzie wykluczenie transportowe postępuje w ogromnym tempie, widać to przecież szczególnie.

Więc nie mogę nie pomyśleć o trasie rowerowej nad Zalewem jak o przypieczętowaniu komunikacyjnego dramatu w dawnym Elbląskiem. Transport autobusem nigdy nie będzie tym samym co koleją, z wielu powodów. Wygoda, bezpieczeństwo, czas podróży, możliwość przewozu bagażu, w tym rowerów, itp.

Tak, miałbym wyrzuty sumienia, gdyby pojechały po tej linii rowery, a nie taka "elbląska PKM" z mieszkańcami Fromborka, Tolkmicka i Braniewa.

:( :)

Szy.
« Ostatnia zmiana: 26 Mar 2021, 11:25 szy »

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Czyli dokąd jest ta piętnastokilometrowa ścieżka?

Zebrzydowice-Godów. Jak przyjrzysz się mojemu śladowi z Żelaznego, widać dokładnie te końce.


Dałbyś radę wystartować z pierwszą rozruchową trasą np gdzieś z Twojej okolicy?
Jedna osoba, szczególnie jak nie bawiła się z tym programem, zadziubie się na śmierć przy rysowaniu całej listy ścieżek. Może ktoś z forumowiczów też był by chętny do pomocy?

Jeśli chcesz tworzyć to w sposób społecznościowy, to nie wiem czy rysowanie w MapSource będzie dobrym pomysłem. Co z synchronizowaniem prac różnych osób, różnym stylem rysowania?

Może lepiej koordynować to przez Ciebie - czyli zbierałbyś ślady od użytkowników, wklejał do Twojego bazowego pliku w Mapsource i samemu nanosił na mapę w jakimś serwisie trasowym? Wydaje mi się, że tak byłoby łatwiej, sprawniej dla samego Ciebie.

Szanuję inicjatywę! :)

Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Ta linia miałaby sens, gdyby przedłużyć na nią pociągi z Gdyni kończące bieg w Elblągu. Na to jednak nie będzie kasy, zbyt kosztowna modernizacja całej trasy.

To też nie jest takie oczywiste :), rzuć okiem na drugą stronę Zalewu - zamiast kopać dziurę w Mierzei dla nikogo, mogliby przywrócić kolej nad Zalewem.

Swoją drogą to ciekawe, jak się mają te koszty do siebie (przekop Mierzei Wiślanej vs. rewitalizacja linii Elbląg-Braniewo).

Szy.

(edycja - literówka)
« Ostatnia zmiana: 26 Mar 2021, 12:20 szy »

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna MARECKI

  • Wiadomości: 645
  • Miasto: Elbląg, Polska
  • Na forum od: 28.01.2016
    • Rowerowa strona Mareckiego

Swoją drogą to ciekawe, jak się mają te koszty do siebie (przekop Mierzei Wiślanej vs. rewitalizacji linii Elbląg-Braniewo).

Szy.
Doprowadzenie tej linii do prędkości 120 km/h miało kosztować kilkaset milionów złotych. Gdzieś to czytałem z 2 lata temu.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10573
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Swoją drogą to ciekawe, jak się mają te koszty do siebie (przekop Mierzei Wiślanej vs. rewitalizacji linii Elbląg-Braniewo).
Doprowadzenie tej linii do prędkości 120 km/h miało kosztować kilkaset milionów złotych. Gdzieś to czytałem z 2 lata temu.
Mówimy o linii przez Frombork czy o linii przez Młynary?
Bo jeśli o tej pierwszej to na cholerę tam 120km/h?

Elektryfikacja to podstawa.
Tak żeśmy się w Polsce nastawili na to że bez elektryfikacji to średniowiecze e faktycznie, teraz tylko elektryfikacja.
No, chyba że dzięki niej wyjdzie za drogo wtedy to co mamy na wielu lokalnych trasach, czyli nic ale za to można rozpocząć dyskusje o ścieżkach rowerowych trasami nieużywanych linii kolejowych.

Offline Mężczyzna MARECKI

  • Wiadomości: 645
  • Miasto: Elbląg, Polska
  • Na forum od: 28.01.2016
    • Rowerowa strona Mareckiego
O tej przez Frombork. Nadzalewowej. Prędkość taka, żeby była zachętą do pozostawienia samochodów i jazdy pociągami. Niższe prędkości i co za tym idzie dłuższe czasy przejazdu nie byłyby zachętą do przesiadki z samochodów. Tak to było tłumaczone.




Offline Mężczyzna MARECKI

  • Wiadomości: 645
  • Miasto: Elbląg, Polska
  • Na forum od: 28.01.2016
    • Rowerowa strona Mareckiego
Zgadza się. Zresztą, ta dyskusja jest mocno wirtualna. Samorządy, czy to gminne czy nawet wojewódzki takich pieniędzy nie mają, a PLK to ma inne priorytety.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10573
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
O tej przez Frombork. Nadzalewowej. Prędkość taka, żeby była zachętą do pozostawienia samochodów i jazdy pociągami. Niższe prędkości i co za tym idzie dłuższe czasy przejazdu nie byłyby zachętą do przesiadki z samochodów. Tak to było tłumaczone.
Tłumaczy to się tym co wygodniejsze dla tłumaczącego.
Bez przesady. Tam na trasie o długości ok. 45km masz (w każdym razie powinieneś mieć) z dziesięć przystanków, więc o wielkiej szybkości marszowej nie ma mowy. Jeśli już to ważniejsze jest sprawne przyśpieszanie i zwalnianie.

Ludzie nie lubią przesiadek, zwłaszcza jak pociąg, na który się przesiadasz, jedzie raz na 3-4 godziny. Kilka minut spóźnienia i gnijesz pół dnia na dworcu. Elektryfikacja umożliwi bezpośrednie kursy z Trójmiasta, które nawet na byle czym zawsze zrobi frekwencję.
Wiem, ale to jest jeden z efektów przyjętej zasady elektryfikacji wszystkiego i wszędzie. Po prostu nie  ma czym jeździć bo pojazdów innych niż czysto elektryczne jest jak na lekarstwo.
Gdyby było czym to można by spokojnie obsłużyć tę linię tak jak np linię z Łodzi do Opoczna. Jeździ sobie taki ode mnie spod domu bezpośrednio, mimo że od Tomaszowa do Opoczna trakcji elektrycznej nie ma.
W Czechach do wszystkich Pipidówek jeżdżą motoraki o prędkości maks. 80km/h i nikomu do głowy nie przychodzi żeby te linie elektryfikować bo koszty by ich zabiły. 
Takich (może być inny model, nie w tym rzecz) u nas brakuje:

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum