Autor Wątek: Shimano grx  (Przeczytany 13250 razy)

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Shimano grx
« 24 Sty 2020, 10:31 »

Dość sympatycznie to wygląda. A zwłaszcza korba 48/31.

https://mtb-xc.pl/2020/01/23/shimano-grx-przelajowy-test-gravelowej-grupy/
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 10:59 »
Pierwsza myśl - lepiej byłyby gdyby korba miała zębatki typu 42/26 lub 38/26.. a w recenzji:

Cytuj
Jazda na 48-zębowej koronce okazywała się za ciężka i niemożliwa, dlatego niemal cały wyścig musiałem przejechać na małej zębatce, gdzie znowu 31 zębów okazywało się zbyt małe i co chwilę trzeba było „wachlować” biegami żeby utrzymać przyzwoite tempo.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6081
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 11:29 »
No, ale ten napęd jest do graveli raczej... mnie układ 46/30 w korbie pasuje idealnie. Fakt, w konkretnych górach nim jeszcze nie byłem, ale np. na Jurze jeździło się na nim bardzo fajnie. Zamek Lipowiec robiłem takim napędem, z sakwami, jechało się świetnie. Z drugiej strony Olo jechał gravelem MPP i chyba miał w nim pojedynczy blat 40-zębowy, więc miał co robić za nami na płaskich odcinkach.
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 3262
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 15:03 »
Z tego co się orientowałem po premierze, to na plus da się wykorzystać tylko przeżuwacza ze sprzęgłem, względem napędów szosowych. Klamkomanetkę trzeba wsadzić od 105 5800/R7000 i będzie działać z 10 rzędowym napędem i ST-RX400.

No i niby większa pojemność, ale to chyba żadna nowość, gdyż na RD-R7000 też się da ogarnąć 42 zęby ;)

Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 15:10 »
A mnie tu się najbardziej podoba przednia przerzutka, z przesuniętą na zewnątrz linią łańcucha (de facto zakresem wychylenia).

Wydaje się, że powinna bez wydziełek ogarnąć korbę MTB przy współpracy z manetką szosową.

Zatem można będzie, bez tychże wydziełek, użyć sensowną korbę MTB (np. 40-28), z mniejszym młynkiem (24 zamiast 28 - bo pojemność przerzutki jest wystarczająca) i w efekcie mieć bardzo fajny napęd (np. 40-24 x 11-28).

BTW:
mnie układ 46/30 w korbie pasuje idealnie
[...]
Olo jechał gravelem MPP i chyba miał w nim pojedynczy blat 40-zębowy, więc miał co robić za nami na płaskich odcinkach.

Pomiędzy 46T i 40T na korbie, różnica jest minimalna.

11T na kasecie dla 40T na korbie, odpowiada mniej więcej "12 i trochę"T dla 46 na korbie. Ocena na oko bywa czasem bardzo nieprecyzyjna.
« Ostatnia zmiana: 24 Sty 2020, 15:47 PABLO »

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6081
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 16:30 »
Pablo. Może i tak. Ale jak obok idą szosy na 53 zęby to jakby robi się większa przepaść. Między 40 a 53..,
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 17:29 »
Pablo. Może i tak. Ale jak obok idą szosy na 53 zęby to jakby robi się większa przepaść. Między 40 a 53..,

Ale to ma znaczenie tylko jak jedziesz bardzo szybko. Przecież na 40/11 pojedziesz  koło 40km/h z normalną kadencją, szybciej na ultra to się nie jeździ, może tylko na dokręcanie na zjazdach potrzeba więcej. Minusem jest tylko gorsze stopniowanie.

46-30 to bardzo sensowny układ korby, nie tylko na gravela, ale i właśnie na ultra.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 18:38 »
Moim zdaniem najlepiej poczekać na napęd 12-rz, albo wybrać manetkę bar-end Microshift kompatybilną z górskim Shimano lub wersję pod SRAM Zakres i stopniowanie powinno być wystarczające przy jednej zębatce z przodu. Każdy daje zębatkę taką jak chce i po sprawie. Koszt wymiany to około 40 zł.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6081
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 19:25 »

46-30 to bardzo sensowny układ korby, nie tylko na gravela, ale i właśnie na ultra.

No, zastanawiałem się, czym jechać MPP.. ostatecznie wsiadłem na szosę, bo uznałem że 700 km po płaskim jest zdecydowanie przeważającym argumentem za napędem szosowym. No, nie było mi dane sprawdzić, czy miałem rację. Nie wiem, jak zrobię w tym roku.
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline Mężczyzna lordChaos

  • Wiadomości: 258
  • Miasto: skierniewice
  • Na forum od: 10.12.2017
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 19:29 »
46-30 to bardzo sensowny układ korby, nie tylko na gravela, ale i właśnie na ultra.
ciekawe spostrzeżenie... sporo racji, jeżeli mówimy o takim ultra parodniowym... ale pewno dobowe czy nawet taki BBT, to jednak jest tyrany w dużym tempie ... i tutaj jednak przewaga klasycznych układów ...

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 19:58 »
ciekawe spostrzeżenie... sporo racji, jeżeli mówimy o takim ultra parodniowym... ale pewno dobowe czy nawet taki BBT, to jednak jest tyrany w dużym tempie ... i tutaj jednak przewaga klasycznych układów ...

Jaką masz tę przewagę? Ile osób robi na takiej trasie średnie powyżej 30km/h? Może 10 najlepszych. 46/11 to Ci pozwoli jechać pod 50km/h na prostej, to po co cięższe przełożenia? Większe tarcze to mają sens na wyścigach krótkich czy ustawkach, gdzie średnie są i ponad 40km/h, tam to rzeczywiście może zabraknąć. Na ultra to 46 starczy spokojnie, więcej to się przydaje tylko z góry.

WuJekG

  • Gość
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 20:26 »
Pomiędzy 46T i 40T na korbie, różnica jest minimalna.

Cyferkowo, gdy zaczniemy przeliczać w kalkulatorze przełożeń -  tak, różnica minimalna. Ale różnica 'na szosie', gdy przeskoczy się na mniejszą zębatkę (zależne jest to, jak mniemam, też od stylu jazdy) jest znacząca.
Tak z doświadczenia.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 20:31 »
Pablo. Może i tak. Ale jak obok idą szosy na 53 zęby to jakby robi się większa przepaść. Między 40 a 53..,

No ale nie mów, że jechałeś całą trasę 53/11. Przy lżejszych przełożeniach (a na takich się raczej jedzie takie trasy przez zdecydowanie większą część) to nie ma znaczenia czy na korbie jest 40T czy 53T. Za to przy 40T efektywniej można dopasować kasetę.

Moim zdaniem najlepiej poczekać na napęd 12-rz

Po co Ci na szosie czy na żwirze 12 rzędów? Same problemy, ograniczenia i koszty. Dalsze zwiększanie dużej koronki kasety efektywnie bardzo niewiele daje. Pomiędzy 25 a 50 T jest tylko dwa razy tyle. Taki stosunek na korbie można osiągnąć o wiele taniej, prościej i przy mniejszej wadze. Poza tym, przy właściwie dobranych zakresach, nie potrzeba przełączać się pomiędzy blatem i młynkiem, poza bardzo specyficznymi sytuacjami. Za to kaseta może być ciaśniejsza i węższa. Przy 12 rzędach, przy normalnej jeździe, wytniesz jedną koronkę, a reszty prawie nie tkniesz. Dlatego zapewne na rynku jest tyle używek "w świetnym stanie".

Pomiędzy 46T i 40T na korbie, różnica jest minimalna.

Cyferkowo, gdy zaczniemy przeliczać w kalkulatorze przełożeń -  tak, różnica minimalna. Ale różnica 'na szosie', gdy przeskoczy się na mniejszą zębatkę (zależne jest to, jak mniemam, też od stylu jazdy) jest znacząca. Tak z doświadczenia.

Masz korbę 46-40? Bo przeskok 50-34 to trochę coś innego.




Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 20:56 »
Po co Ci na szosie czy na żwirze 12 rzędów?
Na szosie sporo daje, bo łatwiej jest dobrać optymalną kadencję. Zresztą w prawie każdym stylu jazdy więcej zębatek na kasecie sporo wnosi.

Cyferkowo, gdy zaczniemy przeliczać w kalkulatorze przełożeń -  tak, różnica minimalna. Ale różnica 'na szosie', gdy przeskoczy się na mniejszą zębatkę (zależne jest to, jak mniemam, też od stylu jazdy) jest znacząca.
Tak z doświadczenia.

Ty to jesteś przypadek specjalny, jak pamiętam to cały BBT z górami włącznie przejechałeś chyba na zębatce 56  ;)

Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:05 »
Po co Ci na szosie czy na żwirze 12 rzędów?
Na szosie sporo daje, bo łatwiej jest dobrać optymalną kadencję. Zresztą w prawie każdym stylu jazdy więcej zębatek na kasecie sporo wnosi.

Od dawna powtarzam, że na szosie ciasne zestopniowanie jest ważne.

Nie wspomnę, kto w opozycji pisał, że to drugorzędna sprawa ...

M.in. dlatego, uważam, że warto oszacować zakres napędu, który używa się "we własnym stylu jazdy", dopasować rozmiar tarczy na korbie i rozmiar kasety do tego zakresu, a następnie zastosować możliwie najciaśniejszą kasetę w tym zakresie. Wtedy czy to 10, czy 11 czy 12 rzędów, wiele nie zmienia, bo korzysta się ze wszystkich koronek, a nie tylko z kilku, jak to ma miejsce najczęściej w przypadku fabrycznych napędów.

W takiej konfiguracji wystarczyłby napęd 1x, chyba, że się czasem jeździ po górach, wtedy warto dodać mały młynek na strome podjazdy. Ale nie traktować tego jak napęd 2x, tylko jak 1x z "opcją podjazdową". Nie trzeba się przejmować zmianą na przodzie, bo robi się to sporadycznie, przed i po podjeździe. Na szosie nie jest to zbyt częste. A i tak, korzyści z ciasnego zestopniowania takiego napędu, wobec, z konieczności słabo zestopniowanego napędu 1x, są nieporównywalne.


Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:12 »
M.in. dlatego, uważam, że warto oszacować zakres napędu, który używa się "we własnym stylu jazdy", dopasować rozmiar tarczy na korbie i rozmiar kasety do tego zakresu, a następnie zastosować możliwie najciaśniejszą kasetę w tym zakresie. Wtedy czy to 10, czy 11 czy 12 rzędów, wiele nie zmienia, bo korzysta się ze wszystkich koronek, a nie tylko z kilku, jak to ma miejsce najczęściej w przypadku fabrycznych napędów.

Ale dobrze oszacować zakres napędu to możesz i przy 12 rzędach. I zawsze uzyskasz lepsze rezultaty niż przy np. 9 rzędach. Poza tym kultura pracy napędu 11rz jest zauważalnie wyższa niż 9rz.


Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:20 »
Ale dobrze oszacować zakres napędu to możesz i przy 12 rzędach. I zawsze uzyskasz lepsze rezultaty niż przy np. 9 rzędach.

Oczywista oczywistość.

BTW - ciekawe czy będą dostępne 12 rzędowe kasety, czysto szosowe. Tzn, żeby nie poszło to w szerokie zakresy (pod 1x), ale pod ciasne zestopniowanie. Bo na razie, to nawet z 11 rzędowymi, wybór pod tym względem nie jest taki znowu wielki. A przecież różnica funkcjonalna, względem nakładów, jest pomijalna.

Poza tym kultura pracy napędu 11rz jest zauważalnie wyższa niż 9rz.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby napęd 9s miał wysoką kulturę pracy. To tylko kwestia polityki produktowej producentów. Jakoś muszą zmusić klientów do wejścia w wyższe grupy. Wraz z wprowadzaniem wyższych grup, niższe robi się z gorszych materiałów i z mniejszą precyzją. Przecież jeszcze niedawno napędy 9 rzędowe wyższych grup, działały świetnie, a do tego były bardzo trwałe.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:29 »
BTW - ciekawe czy będą dostępne 12 rzędowe kasety, czysto szosowe. Tzn, żeby nie poszło to w szerokie zakresy (pod 1x), ale pod ciasne zestopniowanie. Bo na razie, to nawet z 11 rzędowymi, wybór pod tym względem nie jest taki znowu wielki. A przecież różnica funkcjonalna, względem nakładów, jest pomijalna.
Już są dostępne, tyle że za prawie 200 USD, ale z czasem zejdzie to do niższych grup:
https://www.sram.com/en/sram/models/cs-xg-1270-d1
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby napęd 9s miał wysoką kulturę pracy. To tylko kwestia polityki produktowej producentów. Jakoś muszą zmusić klientów do wejścia w wyższe grupy. Wraz z wprowadzaniem wyższych grup, niższe robi się z gorszych materiałów i z mniejszą precyzją. Przecież jeszcze niedawno napędy 9 rzędowe wyższych grup, działały świetnie, a do tego były bardzo trwałe.

Kultura pracy napędu jednak zależy od szerokości łańcucha. Używałem 9s w chwili gdy to był top na rynku i to nie była taka kultura jak teraz mam w 11s.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:35 »
https://www.sram.com/en/sram/models/cs-xg-1270-d1

No tak, ale te małe koronki: 10-11-12 ... dla amatorów są mało przydatne. Poza tym, jak by nawet zmniejszyć tarczę korby, to się znowu szybko wytną. No i cała korzyść idzie w ....

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 21:44 »
No tak, ale te małe koronki: 10-11-12 ... dla amatorów są mało przydatne. Poza tym, jak by nawet zmniejszyć tarczę korby, to się znowu szybko wytną. No i cała korzyść idzie w ....

Każde kasety szosowe są tak zbudowane, czy 12s czy 9s. Najlepsze stopniowanie na najcięższych biegach; ale przy 12s masz też i dobry zakres, bo przy 9s na szosowych kasetach to z zakresem było bardzo słabiutko.

Im więcej rzędów na kasecie - to jest większy komfort dla użytkownika, czy na szosie czy w MTB. Oczywiście w realnym świecie liczą się koszta, a wiadomo, że 12s jest póki co bardzo drogim rozwiązaniem, jakościowo lepszym, ale w stosunku jakość/koszta już niekoniecznie.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Shimano grx
« 24 Sty 2020, 22:19 »
Po co Ci na szosie czy na żwirze 12 rzędów? Same problemy, ograniczenia i koszty. Dalsze zwiększanie dużej koronki kasety efektywnie bardzo niewiele daje.
Do jazdy bardziej szosowej/turystycznej najfajniejszym rozwiązaniem mógłby być w tym momencie napęd 11-rz z kasetą 11-42 i korbą 2-rz. Kasety 12-rz są tylko bardzo szerokie.

Przy bardziej dynamicznej jeździe - terenowej - szeroka kaseta 12-rz jest fajna, bo można się już pozbyć przedniej przerzutki. Dla mnie to wybawienie, bo do roweru terenowego wszystkie korby 2-rz są zbyt twardę i optimum kadencji wypada dokładnie między dwiema zębatkami.

Zalety 12-rz?
- W porównaniu do 10-rz manetka ciągnie więcej linki, więc wzrasta odporność na zabrudzenia pancerzy i tylnej przerzutki.
- Można wygodnie zmieniać zębatkę w korbie razem z oponami (choć można to samo robić z całym pająkiem w nowych korbach SRAM itp.)
- zamiast wbijać sobie manetki bar-end w oba kolana, teraz będzie obrywać tylko prawe

Nie jest zawsze prawdą, że kaseta idzie na śmietnik po zużyciu jednej zębatki. Np. Kaseta VG jest podzielona na trzy segmenty, więc teoretycznie można będzie wymieniać tylko część. Kosztuje $35 dolarów, za to waży 600 g, co faktycznie nie jest dobrym wynikiem. Może za to będzie się dało mieszać różne kasety - np. używać dużych zębatek ze zużytych kaset wyższych grup.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7496
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 01:35 »
I tak producenci robią NAS w wała. Jeżeli tylko by chcieli, to daliby pełny zakres, kompatybilnych korb i blatów. Kady złożyłby to co chce. Potrzebny włoski strajk, aby przywołać ich do porządku.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6081
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 07:08 »
To co? Nie jeździmy?
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 3262
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 10:04 »
To co? Nie jeździmy?

Kupujemy na spółę wyżynarki CNC i robimy sami!

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7496
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 11:44 »
A pilnikiem się nie da?

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6081
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Shimano grx
« 25 Sty 2020, 13:02 »
Mam całkiem fajne pilniki do modelarstwa. Nadadzą się?

A tak całkiem serio - czekam, aż Sławek od nas, z KBR dostanie wreszcie tego Eskera na grxie. A ze jesteśmy podobnego wzrostu, to mu ukradnę czasowo i obadam, jak to chodzi.
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

WuJekG

  • Gość
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 13:49 »
Masz korbę 46-40? Bo przeskok 50-34 to trochę coś innego.

Ale dyskusja była w kontekście zamiany zębatki korby 1x i w tym duchu pisałem - gdy zamienia się jeden blat, zostawiając tę samą kasetę, to czuć ten przeskok. Głównie na zjazdach i odcinkach płaskich z wiatrem, jeździe w grupie nie wspominając.

Od dawna powtarzam, że na szosie ciasne zestopniowanie jest ważne.
Tak, ale głównie do jazdy w grupie czy peletonie, gdy musisz dostosować delikatnie zmiany kadencji do tempa grupy lub męczyć się na nieulubionej kadencji. Gdy jedzie się z przodu, dyktuje tempo lub jedzie solo (np na ultra), można jechać w swojej ulubionej i wtedy rozpiętość przełożeń wygrywa z ciasnym blokiem. I piszę to jako wieloletni użytkownik kasety 11-32T w szosie.

Ty to jesteś przypadek specjalny, jak pamiętam to cały BBT z górami włącznie przejechałeś chyba na zębatce 56  ;)

55T ;)  ale miałem kasetę 11-28T. Teraz bez 11-32T się  nie ruszam.
Przez lata miałem wiele, często dość ekstremalnych rozwiązań w szosie, od standardu aż po 54-34T z przodu (Sram FD ma dużą pojemność i nie było problemów), ale też szybko przeskoczyłem na kasetę o dość szerokim zakresie. Jestem z tych 'niskokadencyjnych', nie muszę mieć ciągle młynka pod nogami i w grupie ze zmianami tempa też sobie radzę.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 14:10 »
Tak, ale głównie do jazdy w grupie czy peletonie, gdy musisz dostosować delikatnie zmiany kadencji do tempa grupy lub męczyć się na nieulubionej kadencji. Gdy jedzie się z przodu, dyktuje tempo lub jedzie solo (np na ultra), można jechać w swojej ulubionej i wtedy rozpiętość przełożeń wygrywa z ciasnym blokiem. I piszę to jako wieloletni użytkownik kasety 11-32T w szosie.

Wszystko zależy od naszych potrzeb. Ja jeździłem trochę z chyba najlepiej zestopniowaną kasetą szosową, czyli 14-28. I fajne są te przeskoki co 1 ząbek. Ale fajne to było tylko na płaskim Mazowszu, jak pojechałem z tym na Podróżnika na Pomorze, gdzie wielkich gór nie ma, ale jest mnóstwo pagóreczków po 5-6% - to już była męka z tą kasetą, co górka to konieczność przeskoku przez całą kasetę lub zmiany z przodu, na szczycie przerzut w drugą stronę. Byle małe górki się trafią, byle właśnie jazda pod wiatr - to już ten skok co 1 ząbek wiele nie wnosi.

Kasety bardzo ciasno zestopniowane są dobre tylko na pewne typy tras i dla pewnych typów zawodników czy wyścigów. Właśnie na płaskim, albo w peletonie jadącym 40km/h i więcej. Wtedy się przydaje stopniowanie typowo szosowe, czyli co ząbek na najcięższym zakresie. Ale w ultra zdecydowanie dominują kasety o szerszym zakresie, najpopularniejsze jest 11-32, to jest najczęstszy typ kasety na takich wyścigach; mocniejsi chętniej używają 11-28, które daje zauważalnie lepsze stopniowanie.

I tak producenci robią NAS w wała. Jeżeli tylko by chcieli, to daliby pełny zakres, kompatybilnych korb i blatów. Kady złożyłby to co chce. Potrzebny włoski strajk, aby przywołać ich do porządku.

Jest w tym oczywiście trochę marketingu, ale dzięki temu mamy też ciekawsze rozwiązania. Przecież kto Ci broni zamiast szosowej korby 50-34 kupić tę GRX 30-46. Koszta będziesz miał takie same, a dzięki istnieniu takiej grupy masz pole wyboru. Też pewne rozwiązania techniczne tych przerzutek, trochę inne kształty podnoszą kulturę pracy napędu na szutrach, gdzie jest sporo więcej wibracji niż na szosie. Więc czemu nie? Dzięki temu mamy po prostu więcej możliwości przy konfiguracji napędu.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7496
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 14:47 »
Ciekawy jestem, czy rzeczywiście, jak twierdzi Shimano, grupa GRX wniesie coś nowego na tyle, że ludzie, nie testerzy, zauważą tą jakość.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline PABLO

  • Wiadomości: 4066
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Shimano grx
« 25 Sty 2020, 17:36 »
ludzie, nie testerzy, zauważą tą jakość

Nie wiem czy testerzy, czy reklamujący.

Ciekawe czy to przypadek, że podlinkowany na początku wątku test, pojawił się akurat w tym samym czasie, kiedy podzespoły grupy GRX pojawiły się wreszcie na polskim rynku. Od czasu ogłoszenia o wprowadzeniu tej nowej grupy monitoruję dostępność w PL i właśnie w ostatnich dniach zauważyłem, że sklepy w PL się w końcu zatowarowały (pomijam podzespoły demo, sporadycznie dostępne szczątkowo wcześniej).


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum