Autor Wątek: Przegub homokinetyczny zamiast łańcucha - kolejne podejście  (Przeczytany 4024 razy)

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Nawet Kross produkował w latach 90 rower z kardanem, w Holandii była tego masa. Wrażenia - jak jazda na kapciu, opory nieakceptowalne.

Offline Mężczyzna ramzes

  • Wiadomości: 904
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.06.2015
    • Mój rowerowy blog
Nie znam się, ale się wypowiem - IMO takie coś jest słabym rozwiązaniem, bo siła jaka jest przenoszona z wału na tą dziwną kasetę, przy założeniu takiego kształtu zębów jak ten, który widać, będzie powodowała odsuwanie się wzajemnie obu elementów, więc będzie to siła wyginająca kasetę (czy też tarczę... jak zwał, tak zwał).

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Jak na moje oko, to największy problem będą mieli z bardzo małym punktem styku - w łańcuchu nawet na najmniejszej zębatce mamy styk na 5-6 zębach, a tutaj mamy zawsze jeden ząbek. Co więcej dotyczy to wszystkich przełożeń więc nie można zrobić jak w kasetach, że większe zębatki są z lżejszych/słabszych materiałów (jak w 12-rzędowym XTR, największe z aluminium, środkowe z tytanu a małe ze stali).

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
W łańcuchu zawsze jest styk na 1 zębie, 2 i 3 są już obciążone szczątkowo i tylko w nowiutkim łańcuchu. Wątpiących odsyłam do podręczników PKM.

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Że obciążenie jest nierównomierne to wiem, ale z tym "szczątkowo" to przesada, pamiętam oszacowania (wiadomo zależne od różnych cech napędu), że obciążenie zębów rozkłada się w ciągu malejącym logarytmicznie zaczynającym się w okolicach 30%-40% (pierwszy ząb) i dalej następne odpowiednio mniej. Oczywiście zużycie łańcucha potęguje efekt (stąd właśnie zużycie nie pogłębia się liniowo).

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2221
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
obciążenie zębów rozkłada się w ciągu malejącym logarytmicznie zaczynającym się w okolicach 30%-40% (pierwszy ząb) i dalej następne odpowiednio mniej. Oczywiście zużycie łańcucha potęguje efekt (stąd właśnie zużycie nie pogłębia się liniowo).

No tak.  To wiele tłumaczy...

Masz na to wzòr?
Lepiej wygodnie siedzieć na rowerze i przerzucać biegi, niż przed telewizorem kanały.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013


Masz na to wzòr?


Tak wygląda przybliżony rozkład sił na zębach


... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2221
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Z tego rysunku  nie policzę jaka siła działa na 36 zębie.
Lepiej wygodnie siedzieć na rowerze i przerzucać biegi, niż przed telewizorem kanały.

Offline PiKa

  • Wiadomości: 556
  • Miasto:
  • Na forum od: 18.10.2017
„udoskonalenia aerodynamiczne zaobserwowane w przypadku układu napędowego Driven mogą wynosić nawet 8 sekund na 40 km”

Czy taki napęd ma w ogóle jakieś zalety dla zwykłego człowieka ?

Chociaż oni chyba tylko testowali aerodynamiczność samego napędu i te 8s wynika z samego kształtu napędu, bo "Obecne modele testowe są w stanie wytrzymać obciążenie pracy do ok. 200-250 watów"

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Z tego rysunku  nie policzę jaka siła działa na 36 zębie.

to nie jest trywialne, choćby ze względu na kształt zębów
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1021.5201&rep=rep1&type=pdf
http://ijera.com/papers/Vol6_issue9/Part-5/M060905066069.pdf

natomiast jak zaczniesz uwzględniać dynamikę to już w ogóle robi się trudno:
https://benthamopen.com/contents/pdf/TOMEJ/TOMEJ-7-121.pdf

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3352
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Czy zatem szybkość zarzynania koronek zależy jedynie od ilości czasu pracy łańcucha na nich? Przeważnie padają mniejsze koronki najszybciej i właśnie myślałem, ze to w efekcie zmniejszenia liczby pracujących zębów na nich.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Czy zatem szybkość zarzynania koronek zależy jedynie od ilości czasu pracy łańcucha na nich? Przeważnie padają mniejsze koronki najszybciej i właśnie myślałem, ze to w efekcie zmniejszenia liczby pracujących zębów na nich.


No i dobrze myślałeś. Doktoratu do tego, mam nadzieję, nie trzeba. :icon_question:  Największą siłę przenosi pierwszy ząb ale porównaj moc przenoszoną przez ten ząb dla zębatek 30T i 15T. Np. kręcisz stałe 200W to odpowiednio wyjdzie 6,6 W / ząb i 13,2 W / ząb w tej samej jednostce czasu :wink:
... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Niestety Panowie, małe koronki padają z powodu dużego nacisku, który jak wiadomo jest odwrotnie proporcjonalny do średnicy. Rolki wyciągającego się łańcucha zaczynają się obtaczać po koronkach i rozwalcowują lipny materiał. Ciekawostka - kasety Sram produkowane są dokładnie z tej samej blachy, z której produkuje sie nadwozia samochodów, więc o ten efekt łatwo. Kiedyś istniała firma Marchisio (ich kasety były sprzedawane także pod marka Mavic), która używała stali narzędziowej i te kasety naprawdę robiły grubo ponad 50 000 km.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum