Autor Wątek: Przegub homokinetyczny zamiast łańcucha - kolejne podejście  (Przeczytany 4025 razy)

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3352
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Temat w sumie stary jak świat. Zastąpienie łańcucha rowerowego przegubem homokinetycznym (lub czymś na tej idei) Teraz w nowej odsłonie mechanicznej. Ciekawe, czy w końcu dojdzie do rewolucji. Wszak łańcuch to straszny anachronizm mechaniczny.
https://naszosie.pl/2019/09/11/czy-lancuch-moze-stac-sie-przezytkiem-rewolucyjny-naped-ceramicspeed-driven/

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Online Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 7313
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
No i w błocie łożyska polecą.
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
No i w błocie łożyska polecą.


Błota nie potrzeba. Na te malutkie łożyska to nawet pył wystarczy
... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1488
  • Miasto: Mons/Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
"Kaseta" wygląda jak tarka. Ciekawe co zostałoby z kolana po kontakcie z taką powierzchnią?
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 827
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
"Kaseta" wygląda jak tarka. Ciekawe co zostałoby z kolana po kontakcie z taką powierzchnią?

Ciężko przywalić kolanem w kasetę ;P Chyba

Za to szosowe korby wyglądają strasznie... Jakby ciosane siekierą za PRL'u.
Widzę jest też wersja MTB'owa, wcześniej jej nie pokazywali - jak zrobią test jazdy przez np. Afrykę północną i mechanizm przetrwa, znaczy się coś z neigo będzie  ;)

Online Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 7313
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
Nie trzeba Afryki, zapraszamy na Polesie wiosną. Albo w Beskidy w listopadzie, zanim śnieg spadnie :-)
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1488
  • Miasto: Mons/Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
"Kaseta" wygląda jak tarka. Ciekawe co zostałoby z kolana po kontakcie z taką powierzchnią?

Ciężko przywalić kolanem w kasetę ;P Chyba

....

Tak samo jak tarczę hamulcową, która swymi właściwościami "tnącymi" wzbudzała sporo emocji przy wprowadzaniu tego system do peletonu  :P
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 904
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
Raczej dojdzie do przeskoku technologicznego na rzecz zautomatyzowanych przekładni planetarnych napędzanych paskiem. Może nie w peletonie ale w powszechnym użyciu.


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 827
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
Raczej dojdzie do przeskoku technologicznego na rzecz zautomatyzowanych przekładni planetarnych napędzanych paskiem. Może nie w peletonie ale w powszechnym użyciu.

Pasek jest od dawna w sprzedaży, a rynku jakoś wciąż nie zawojował... tak samo Rohloff czy Pinion. Więc jakiż tego powód?

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1488
  • Miasto: Mons/Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 904
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
Miałem na myśli takie połączenie, w którym słaby zakres przełożeń tańszych piast niweluje silnik:
 
Silnik
         Shimano Steps E6002, Bateria E6010
Mechanizm korbowy:   
   Gates Carbon Drive Cdx, 55t
Manetki:   
   Shimano Steps E6010
Przerzutka tylna:   
   Shimano Alfine SG-S505 Di2 - elektroniczna automatyczna zmiana biegów - 8-biegowa
Łańcuch:   
   pasek Gates CARBON DRIVE CDX
Kaseta:   
   Gates Carbon Drive Cdx / 28t


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6226
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Pinion
Pinion nie jest przekładnią planetarną i to jego największa zaleta :D

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Największą wadą tego łańcucha, na który jedziecie, jest jego sprawność ;D w warunkach rowerowych - do dziś nie ma nic lepszego pod tym względem. A koszty produkcji, nawet cacka typu Record, nie przekraczają kilkunastu dolarów.

Offline Mężczyzna AWIK

  • Wiadomości: 133
  • Miasto: Juszkowo
  • Na forum od: 01.04.2008
Czy tego typu przekładnie nie są już od dawna stosowane w motocyklach?

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Czy tego typu przekładnie nie są już od dawna stosowane w motocyklach?


Wał napędowy tak. Także rowerach... np. w krakowskich rowerach miejskich. Przekładnia to już nie
... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Nawet Kross produkował w latach 90 rower z kardanem, w Holandii była tego masa. Wrażenia - jak jazda na kapciu, opory nieakceptowalne.

Offline Mężczyzna ramzes

  • Wiadomości: 904
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.06.2015
    • Mój rowerowy blog
Nie znam się, ale się wypowiem - IMO takie coś jest słabym rozwiązaniem, bo siła jaka jest przenoszona z wału na tą dziwną kasetę, przy założeniu takiego kształtu zębów jak ten, który widać, będzie powodowała odsuwanie się wzajemnie obu elementów, więc będzie to siła wyginająca kasetę (czy też tarczę... jak zwał, tak zwał).

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Jak na moje oko, to największy problem będą mieli z bardzo małym punktem styku - w łańcuchu nawet na najmniejszej zębatce mamy styk na 5-6 zębach, a tutaj mamy zawsze jeden ząbek. Co więcej dotyczy to wszystkich przełożeń więc nie można zrobić jak w kasetach, że większe zębatki są z lżejszych/słabszych materiałów (jak w 12-rzędowym XTR, największe z aluminium, środkowe z tytanu a małe ze stali).

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
W łańcuchu zawsze jest styk na 1 zębie, 2 i 3 są już obciążone szczątkowo i tylko w nowiutkim łańcuchu. Wątpiących odsyłam do podręczników PKM.

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Że obciążenie jest nierównomierne to wiem, ale z tym "szczątkowo" to przesada, pamiętam oszacowania (wiadomo zależne od różnych cech napędu), że obciążenie zębów rozkłada się w ciągu malejącym logarytmicznie zaczynającym się w okolicach 30%-40% (pierwszy ząb) i dalej następne odpowiednio mniej. Oczywiście zużycie łańcucha potęguje efekt (stąd właśnie zużycie nie pogłębia się liniowo).

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2221
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
obciążenie zębów rozkłada się w ciągu malejącym logarytmicznie zaczynającym się w okolicach 30%-40% (pierwszy ząb) i dalej następne odpowiednio mniej. Oczywiście zużycie łańcucha potęguje efekt (stąd właśnie zużycie nie pogłębia się liniowo).

No tak.  To wiele tłumaczy...

Masz na to wzòr?
Lepiej wygodnie siedzieć na rowerze i przerzucać biegi, niż przed telewizorem kanały.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013


Masz na to wzòr?


Tak wygląda przybliżony rozkład sił na zębach


... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2221
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Z tego rysunku  nie policzę jaka siła działa na 36 zębie.
Lepiej wygodnie siedzieć na rowerze i przerzucać biegi, niż przed telewizorem kanały.

Offline PiKa

  • Wiadomości: 556
  • Miasto:
  • Na forum od: 18.10.2017
„udoskonalenia aerodynamiczne zaobserwowane w przypadku układu napędowego Driven mogą wynosić nawet 8 sekund na 40 km”

Czy taki napęd ma w ogóle jakieś zalety dla zwykłego człowieka ?

Chociaż oni chyba tylko testowali aerodynamiczność samego napędu i te 8s wynika z samego kształtu napędu, bo "Obecne modele testowe są w stanie wytrzymać obciążenie pracy do ok. 200-250 watów"

Offline Mężczyzna marcin_g

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 04.06.2018
Z tego rysunku  nie policzę jaka siła działa na 36 zębie.

to nie jest trywialne, choćby ze względu na kształt zębów
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1021.5201&rep=rep1&type=pdf
http://ijera.com/papers/Vol6_issue9/Part-5/M060905066069.pdf

natomiast jak zaczniesz uwzględniać dynamikę to już w ogóle robi się trudno:
https://benthamopen.com/contents/pdf/TOMEJ/TOMEJ-7-121.pdf

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3352
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Czy zatem szybkość zarzynania koronek zależy jedynie od ilości czasu pracy łańcucha na nich? Przeważnie padają mniejsze koronki najszybciej i właśnie myślałem, ze to w efekcie zmniejszenia liczby pracujących zębów na nich.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1520
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Czy zatem szybkość zarzynania koronek zależy jedynie od ilości czasu pracy łańcucha na nich? Przeważnie padają mniejsze koronki najszybciej i właśnie myślałem, ze to w efekcie zmniejszenia liczby pracujących zębów na nich.


No i dobrze myślałeś. Doktoratu do tego, mam nadzieję, nie trzeba. :icon_question:  Największą siłę przenosi pierwszy ząb ale porównaj moc przenoszoną przez ten ząb dla zębatek 30T i 15T. Np. kręcisz stałe 200W to odpowiednio wyjdzie 6,6 W / ząb i 13,2 W / ząb w tej samej jednostce czasu :wink:
... i stałem się social-rowerzystą...

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 1068
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Niestety Panowie, małe koronki padają z powodu dużego nacisku, który jak wiadomo jest odwrotnie proporcjonalny do średnicy. Rolki wyciągającego się łańcucha zaczynają się obtaczać po koronkach i rozwalcowują lipny materiał. Ciekawostka - kasety Sram produkowane są dokładnie z tej samej blachy, z której produkuje sie nadwozia samochodów, więc o ten efekt łatwo. Kiedyś istniała firma Marchisio (ich kasety były sprzedawane także pod marka Mavic), która używała stali narzędziowej i te kasety naprawdę robiły grubo ponad 50 000 km.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum