Autor Wątek: Przeskakujący łańcuch na korbie. Co dalej?  (Przeczytany 15879 razy)

8850

  • Gość
Wymieniłem na nowy łańcuch (HG71) i kasetę (HG51), Jednak jak nacisnę mocno na pedały przeskakuje mi łańcuch na korbie tylko na 2 środkowej tarczy zębatej (z 3 dostępnych) przy wbitym biegu 2 z przodu i 3, 4 z tyłu. Z tyłu nic nie przeskakuje. Korba  Shimano Acera 48/38/28 lub inny katalog pokazuje Shimano M361, 42/32/22 .Nie wiem jaki przebieg.

1. Czy mogę ściąć zęby na 2 tarczy zębatej pilnikiem lub szlifierką kątową. To trudny zabieg (dostęp?) Jaki pilnik powinienem ew. kupić jeśli szlifierką nie podejdę.
2. Czy muszę wymieniać całą korbę, chyba że da się samą zębatkę?

Rower trekingowy Trek t300 navigator, z tyłu Alivio 8, przód Acera
.

..


« Ostatnia zmiana: 2 Sie 2019, 18:00 8850 »

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7365
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Kup zębatkę, są wymienne

My home is where my bike is.

8850

  • Gość
Drugą środkową z trzech zębatkę można wymienić bez ściągania korby od strony osłony łańcucha rozkręcając te widoczne śruby? Sam sobie poradzę czy muszę jechać do mechanika aby ściągał korbę? Jak nazywa się taka zębatką aby ją zamówić w sieci i jak jest polecana?



Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7365
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Ze ściągniętą korbą jest łatwiej zmienić. Czasem da radę bez ściągania (zależy od korby). Na allegro powinieneś dostać dokładnie tą samą zębatkę (model korby + liczba zębów)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10866
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Drugą środkową z trzech zębatkę można wymienić bez ściągania korby od strony osłony łańcucha rozkręcając te widoczne śruby? Sam sobie poradzę czy muszę jechać do mechanika aby ściągał korbę? Jak nazywa się taka zębatką aby ją zamówić w sieci i jak jest polecana?
Masz kupić taką: https://allegro.pl/oferta/zebatka-shimano-3x8-3x7-32t-32z-bdc-104-fc-m361-8350030678
Jak bym kupił ściągacz do korb, bo to wydatek rzędu kilkunastu złotych, ale to już nie moja decyzja.

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 148
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Nowy łańcuch na wyrobionych zębatkach będzie przeskakiwał ale jak się rozciągnie wraz z jeżdżeniem to powinien zminimalizować (nawet do zera) przeskakiwanie. Co nie zmienia faktu, że jak zęby są już mocno wytarte to i tak trzeba kupić i wymienić zębatkę. Taki wniosek kiedyś wyciągnąłem z czytania o łańcuchach, kasetach i zębatkach m. in. tutaj na forum. Łańcuch musi się dopasować do zębów. A ile to trwa? Wydaje mi się, że tak 1-2 tys km trzeba przejechać. Jeśli się mylę to mnie poprawcie.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
O czym Ty mówisz kolego - tam już w ogóle nie ma zębów. Takie próby mogą skończyć się co najwyżej szybkim zużyciem łańcucha, a tu kolega kupił droższy, niż zębatka. O ryzyku straty zębów własnych nie wspomną.

Zębatki bez problemu można wymienić bez zdejmowania korby, ale możesz potrzebować klucza do podtrzymania nakrętki (lub zrobić go z blaszki/płaskiego wkrętaka).

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 148
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Nie przyglądałem się tym zdjęciom. Pisałem tak ogólnie. Zaznaczając, że zębatka czasem nadaje się do wymiany. U mnie np. przeskakiwanie znikło po pewnym czasie.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7502
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Wymiana jest łatwa. Zmierz rozstaw śrub i ilość zębów. To najważniejsze parametry. Jeżeli blat będzie od korby innej generacji to mimo zgodnego rozstawu bywają problemy przy ramionach. Wtedy pilnik w dłoń, bo wiele zmian linii katalogowych korb służy tylko utrudnianiu życia i wymuszaniu kupna nowych. Piłowania zatem nie co się bać.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Ale po co kupować blaty od innych korb, skoro blat do korby którą się posiada jest najtańszy i łatwo dostępny?

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10866
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Bo rozwiązania najprostsze są zbyt trywialne.

8850

  • Gość
A gdzie to dostanę korbę w całości tańszą od 2 zębatek? Nidzie nie widziałem.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7502
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Jak masz możliwość dokupić blat dedykowany swojej korbie to sprawa prosta. Ja swe czasu kupowałem blat do korby już nieobsługiwanej. Trzeba było rzeźbić w materiale od innej linii.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Sedymen - jeżeli stara korba jest coś warta, to Gebhardt, TA Specialites i Stronglight mają blaty do wszystkiego, co wyprodukowano od wojny.

8850

  • Gość
Sprawdziłem dokładnie dzisiaj oznaczenie  na korbie i mam:
SIMANO ACERA FC-M341 i 42-32-22T
Czy te tarcze moje są kompatybilne z zębatkami  FC- M410/415 ?

Bo cięzko mi znaleść fc-M341

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10866
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Spokojnie, będzie pasować.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7502
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Sedymen - jeżeli stara korba jest coś warta, to Gebhardt, TA Specialites i Stronglight mają blaty do wszystkiego, co wyprodukowano od wojny.
Może i tak, ale ja nie znalazłem ich produktów i rzeźbiłem. Skutek był całkiem dobry i blat jeździ do dzisiaj.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Bo Panią Gebhardową należy odwiedzać osobiście w fabryce - to Czeska Szwajcaria.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7502
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Tak sobie nie wyobrażam co za korbę musiał bym mieć, żeby to miało sens? Na myśl przychodzi mi jedynie rekonstrukcja jakiegoś mega retro rowerku.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 3510
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Jak ma 32 zęby to raczej nie zejdzie bez ściągania korby. Najlepiej kup sobie ściągacz do korby i naucz nim posługiwać, bo to prosta i niedroga sprawa, a jedna-dwie wizyty w serwisie wyjdą tyle, co narzędzie.

Zębatkę szlifować można, trzeba przywrócić odpowiedni profil przywrócić i niektórzy tak robią.

http://rowery.zbooy.pl/szlif.html

Pilnik najlepiej okrągły, taki, który na średnicę wchodzi w niezużyty ząb wchodzi (mniejszy też może być, ale to więcej dłubania), ew. elektronarzędzia wedle warsztatu i umiejętności. Tylko korbę trzeba i tak rozebrać. Czy nakład wysiłku rekompensuje oszczędności to sobie sam oceń, ja kiedyś tak zużytą zębatkę w korbie odnowiłem, dzisiaj by mi się raczej nie chciało. Przy czym taka przeszlifowana będzie miała krótsze życie niż oryginalna i jedną zębatkę się podszlifuje max 1-2 razy.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10866
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Bo Panią Gebhardową należy odwiedzać osobiście w fabryce - to Czeska Szwajcaria.
Jeśli to nie jest szosówka, na której jeździł Eddy Merckx to taniej będzie kupić nowy rower.

8850

  • Gość
Znalazłem tarcze do mojej korby, niektóre są czarne, niektóre srebrne. Czy mogę kupić jedną czarną a drugą srebrną bo akurat takie ma jeden sprzedawca? Czy różnią się jakością i wykonaniem? Które warto brać?



Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10866
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Możesz. Kolor ma znaczenie estetyczne.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7502
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Czarne i srebrne nie maja znaczenia można stosować zamiennie. Czerwone są nieco szybsze, ale bardzo trudno je kupić.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

8850

  • Gość
A możę jeszcze z innej strony: Mam korbę FC-M341 z przełożeniami 42-32-22T w trekingu z  układem śrub 4x PCD 104mm tył  przrzutka 8 Alivio. Szukając zębatek na wymianę i dzwoniąc do sklepów dowiedziałem się że powinienem mieć tam blat standardowy jaki jest w trekingach czyli 48-36-26 a ten mniejszy. Nie wiem z jakiego powodu w moim rowerze znalazł się blat "od rórali". Czy warto wziąść większe blaty? Zazwyczaj jeżdżę na konfiguracji przerzutki przód 3 tył/6-8.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
W sensie ekonomicznym nie ma to sensu, bo komplet blatów zwykle jest droższy od całej korby.
W sensie technicznym - na górze zyskasz 14 % (o ile w ogóle są ci potrzebne, bo na 42/11 można kręcić grubo ponad 40 km/h), ale stracisz aż 18 % na dole, a w prrawdziwych górach z sakwami może tego bardzo brakować na wielodniowej wycieczce.
Na twoim miejscu wymieniłbym środkową i finał.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
... jeżeli stara korba jest coś warta, to Gebhardt, TA Specialites i Stronglight...

Trafne spostrzeżenie, ale ja tu jakoś nie widzę w forumowych rowerach korb Kooka, czy tam innego Tune, więc dyskusja raczej w w obrębie Shitmano.
Przedmiotowa korba jest niewiele warta, więc nie ma sensu w nią pompować kasę. Moim zdaniem, lepiej wypier...ić to kowadło i kupić za grosze (to ostatnie chwile) coś "retro", np. M569, która już jest na 104, a nie podskoczą jej jakościowo żadne współczesne produkcje.

Ale gdybyś chciał reanimować ten złom, to pewnie mam taka kompletna korbę w niezłym stanie. Mogę Ci podesłać, jeśli chcesz, ale odradzam.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum