Autor Wątek: Specialized chisel expert - MTB do zadań specjalnych  (Przeczytany 1935 razy)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
Witam,

Kupiłem drugi rower. Jakiś czas temu - postanowiłem wrócić do MTB -
i między wyprawami - pojeździć w trudnym terenie i w górach
(co sprawiało mi zawsze wielki fun), do tego może jakieś maratony XC w 2019 - czas pokaże .

Sprzęt zacny - rocznik 2018 z wyprzedaży. To jest dokładnie model
Specialized chisel expert 2x 2018 - w rozmiarze M .

To typowy hardtail "twenty-niner' ,napęd 2x11
rama alu stop M5 (najwyższy model alu - później już tylko karbon) 
osprzęt Shimano XC/SLX , reszta łącznie z kołami (sztywna oś) jest Speca 
- amor RockShox reba

Długo testowałem - sprawdzałem różne opcje , ostatecznie stanęło na specu - który dla mnie
bił wszystkich wykonaniem ALU (może poza Trekiem) - natomiast był bezkonkurencyjny w temacie
geometrii i ogólnie czucia podczas jazdy ..

Sprzęt już przetestowany - sprawuje się rewelacyjnie , jestem bardzo zadowolony z zakupu !


« Ostatnia zmiana: 8 Lis 2018, 16:53 remik »
###  p1rat  ###

Offline Mężczyzna Diver

  • Wiadomości: 537
  • Miasto: Błonie
  • Na forum od: 26.06.2013
Czyżby kolejny przedstawiciel klasy rowerów MTB bez otworów do przykręcania bagażnika ?
Nie rozumiem dlaczego wiele rowerów MTB hardtail z średniej półki nie ma tych otworów. Co one producentom szkodzą ?

Offline Snufkin

  • Wiadomości: 45
  • Miasto: ... tu i tam ...zalezy,gdzie sie doturlam...
  • Na forum od: 23.10.2018
 :icon_idea: Wydaje mi sie,ze moze chodzic o obnizenie kosztow produkcji.tzn nie musza juz projektowac tych otworow  w fazie rysowania ramy przez projektanta,za co firma musi zaplacic,za kazdy otwor czy tez "fancy" wygiecie ramy a potem,gdy juz rama jest wytwarzana oszczedza czas w procesie produkcyjnym,ustawianiniu na maszynach itd... maja mniej  zamarachy-ale to tylko moje skromne zdanie. ::)Oczywiscie ubolewam nad tym,bo jak sa otwory pod bagaznik jest lepiej-zawsze mozna sie zapakowac i bez kombinacji i problemow z zapakowaniem sie ,poleciec w trase.
Uwielbiam stan bycia w drodze...

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 653
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Może nie ma ich dlatego, że sakwy w jeździe terenowej to nie jest optymalne rozwiązanie na przewiezienie bagażu. Widzę, że osoby z forum, które jeżdżą w terenie, idą raczej w stronę bikepackingu.

Offline Snufkin

  • Wiadomości: 45
  • Miasto: ... tu i tam ...zalezy,gdzie sie doturlam...
  • Na forum od: 23.10.2018
Pewnie po czesci Kolega ma racje.Osobiscie mialbym chyba problem,zeby sie spakowac w tak male "torebki/plecaczki" z calym tym moim  talatajstwem i zarciem ;D .Z drugiej strony ceny tak malych torebek sa lekko chyba przesadzone. :-[
Uwielbiam stan bycia w drodze...

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Bikepacking nie wyklucza bagażnika

Mnie się udało kupić ramę 29 z taperowaną główką i z oczkami. Poprzednia też miała oczka. Mam wrażenie, że teraz znalezienie takiej ramy stało się łatwiejsze.

Fakt w większości przypadków oczka dalej są w nieco niższych modelach, co zawłaszcza trzy lata temu oznaczało mniej sportową geometrię.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 3486
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
ale i tak ładnie się prezentuje ten rower. Chłopaki nie tym się chwali kolega, tylko całym rowerem i się cieszy z niego! Wypijmy piwo za rower, niech służy.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Rower fajny nawet bez oczek. Sakw i tak nie ma sensu zakładać do takiego roweru.

Napęd to chyba jednak 2x11? :>
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna LXVII

  • Wiadomości: 91
  • Miasto: Kłodawa/Gorzów Wlkp.
  • Na forum od: 01.07.2015
2x11

mam toto samo w garazu :)

LXVII

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
ehhh, ale wykminiliście - dziurawić taką piękną ramę  ;D

Może i byłaby ciut lżejsza jeszcze - ale ona już tak lekka , że strach na niej lampkę led wieszać
- a sakwach nie wspominając  ;)

Napęd , tak- 2x11 - gdyby był w chisel expert 2019 zamiast sram 1x12 - to bym chyba nowszy model zamówił , czarny mat z białym napisem spec - wygląda obłędnie ..
###  p1rat  ###

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Na co komu tyle przełożeń... Niedawno naszła mnie refleksja, że w mtb mnie by chyba zadowolił już nawet napęd 1x10: korba 30t (lub 28t) + kaseta 11-42t.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
hihi. Jak wymyślą 1x16 - to jest szansa że wezmę - póki co od 1x12 odstraszyła mnie wizja notorycznej zmiany blatu . Ostatnio w Bieszczadach 3x8 nie starczało - ale tylko na podjazdach- źle zestawiona kaseta  - obecnie 2x11 jest idealnie . Jeśli ktoś się zadowala w MTB 10 biegami - to znaczy, że taki rower nie jest mu potrzebny  ;)
###  p1rat  ###

Offline Snufkin

  • Wiadomości: 45
  • Miasto: ... tu i tam ...zalezy,gdzie sie doturlam...
  • Na forum od: 23.10.2018
Szczera prawda Panowie,skupilismy sie na "dziurkach" :P a zapomnielismy pogratulowac Koledze fajnego bajka.Niechaj sluzy Ci dobrze i smiga wesolo ;) Jedyny sluszny kolor : Magiczny  CZARNY  ;D Super!!!
Uwielbiam stan bycia w drodze...

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Szukanie dziur w rowerze świadczy właśnie o tym, że nie ma się do czego przyczepić.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Jeszcze wrócę do napędu, chętnie bym się czegoś dowiedział

hihi. Jak wymyślą 1x16 - to jest szansa że wezmę - póki co od 1x12 odstraszyła mnie wizja notorycznej zmiany blatu.
Na aliexpress przednie zębatki kosztują w około $8, więc to raczej bardzo mało. Jak dla mnie na plus, że kupując ją i wymieniając z kasetą masz cały nowy napęd.

Ostatnio w Bieszczadach 3x8 nie starczało - ale tylko na podjazdach- źle zestawiona kaseta  - obecnie 2x11 jest idealnie . Jeśli ktoś się zadowala w MTB 10 biegami - to znaczy, że taki rower nie jest mu potrzebny  ;)
Ciekaw jestem jakich rzeczywiście przełożeń używasz. Moje rozważania na temat napędu 1x10 są bardziej teoretyczne, bo na mtb po górach jeszcze nie jeździłem - kiedyś tylko wypychałem po ciemku osakwioną szosówkę na szczyt ;D Z tego powodu chętnie poznałbym Twoje doświadczenia.

W mtb mam napęd 2x9, 32t z przodu i 11-32 z tyłu. Przednia zębatka jest dla mnie zbyt duża i kilku twardszych biegów nawet na płaskim asfalcie nie wykorzystuję. Ten sam użyteczny zakres dałaby mi kaseta 11-42. Ilość biegów ma wpływ właściwie wyłącznie na zestopniowanie, a to do jazdy w terenie nie musi być bardzo gęste.

Jaki zakres przełożeń rzeczywiście wykorzystujesz? Mam wrażenie, że przy korbie 36/26 nigdy bym nie wykorzystał połowy biegów korzystając z zębatki 36 (lubię miękko). Wydaje mi się, że ten sam efekt uzyskałbym jednym blatem (28 lub 30t) i ewentualnie nieco szerszą kasetą, np. 11-46. Fajnie gdybyś się odniósł i podzielił się jak to działa w rzeczywistości.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
Hej.

Też nie mogę się tutaj jednoznacznie wypowiadać , gdyż nie mam takiego doświadczenia w MTB .
U mnie wybór podyktowany był głównie tym, że w modelu 2019 zastosowano SRAM NX 1x - który niestety nie ma dobrej sławy . Sam chciałem iść w 1x - bo lubię prostotę , a dodatkowo uważałem
tak jak Ty - że 1x z szeroką kasetą spełni moje wymaganie .

Niestety w SRAM zdecydowanie polecono mi grupe GX która była poza moim zasięgiem .

Z drugiej strony miałem Shimano - na którym śmigam od lat , i uważałem taki mix XT/SLX - za coś co mi zdecydowanie wystarczy . Dodatkowo ja tez wywodzę się z "szosy" - i jeżdżę na wysokiej kadencji (wiem, że w mtb ciężko z tym, ale zawsze znajdą się takie fragmenty) - i tutaj uważam, że większa "granulacja" przełożeń działa na korzyść - a to daje system 2x - także ten argument brałem pod uwagę . Na pewnej grupie na FB - poznałem kolegę który testuje różne rowery - i zdecydowanie polecił mi ten właśnie model z systemem 2x , jako bardziej "uniwersalny" a kultura pracy sram nx 1x - mówiąc  łagodnie była średnia . Do tego głosy - że
w zestawieniu 1x - jednak na szybkich zjazdach - trochę brakuje i trzeba wtedy stosować sram 10-46 , czyli na dzień dobry modyfikacja napędu ...

Wydaje się, że gdybym miał budżet grubo powyżej 10k, rozważałbym rower na wysokiej grupie sram 1x - o ile przekonałbym sie do włókna węglowego w MTB  :)



###  p1rat  ###

Offline Mężczyzna Wigr

  • Wiadomości: 10
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 22.09.2018
Kilka słów o przerzutkach w MTB
Mam, używam i jestem zadowolony z przełożeń: przód 22x38, tył 11-36.
Oczywiście - zależy to od słly nóg=wieku - dla mnie jest idealny.
W lesie, po górkach - przód na stałe 22, cross country, asfalt - przód 38. :-)
Pozdr.
WG

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Jaki rozmiar kół?
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Wigr

  • Wiadomości: 10
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 22.09.2018
29", waga roweru 10 kg bez bagaży.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 707
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
W zabytkowej Miyacie mam 3×7 z korbą Sugino 20-32-44 i kasetą 14-16-18-21-24-28-32. Napęd jest zestopniowany rewelacyjnie,na 20-32 to już naprawdę nawet z sakwami na Odrodzenie leci się na komfortowej kadencji. Nic lepszego nie potrzebuję, ale blaty kosztują krocie, łańcuchy 8s zaliczyły zjazd jakościowy. W Konie Sutrze ltd fabrycznie było 1×11, ale przeskoki między biegami mnie irytowały, a napęd na szosie był bardzo głośny. Myślę, że w zastosowaniu wyścigowym polubiłbym się z napędem 1x12, ale w turystyce to lipa z chorymi cenami kaset od 10. Natomiast 2×10 jak najbardziej,jeżeli ktoś nie musi koniecznie doktęcać na zjazdach i pozwoli pracować grawitacji.
« Ostatnia zmiana: 15 Lis 2018, 21:58 MCsubi »

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 6553
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Przypomniało mi się, że kiedyś zdarzyło mi jeździć na kultowym pokraku po górach. Najlżejsze przełożenie 26t (chyba) przód i 34t tył było w zupełności wystarczające. Byłem w stanie jechać około 7 km/h. Koła 26". Na stromych ściankach i tak musiałem robić przerwy.

Korba 38/24 z kasetą 11-34t dawała bardzo dobry zakres przełożeń. W prawdziwym mtb mógłbym bez żalu pozbyć się kilku twardszych przełożeń.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 5657
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Przy kołach 26" to ja używam młynka 22T i kasety 11-32T. Bardziej problematyczne są 29", tam trzeba trochę zbić przełożenie.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna KMarcel

  • Wiadomości: 78
  • Miasto: Olsztyn
  • Na forum od: 13.06.2012
Korba 38/24 z kasetą 11-34t dawała bardzo dobry zakres przełożeń.

U mnie w MTB przy kole 26" mam korbę 38/26 z kasetą 11-36 (10 rz.). Wszystko podjeżdża. Na prostej też nie brakuje (jak na standardy MTB). Realnie używam 12-13 przełożeń. Więc w obecnych warunkach przejście na 12 rzędowy napęd w MTB nie powinno stanowić problemu, np. korba 34 z kasetą 11/50. 34/11 na prostej szosy nie pogoni, ale cały czas mówimy o MTB

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
U mnie jest przód  26/36 (korba Race Face) , tył - kaseta slx 11-42 . Mogę powiedzieć po tych kilkunastu treningach - że to bardzo optymalne rozwiązanie dla mnie. W trudnym terenie z przodu jadę cały czas na 26, natomiast na płaskim , szybsze dłuższe sekcje na 36 , to samo odcinki szutrowo/asfaltowe .   
###  p1rat  ###

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: PObiedziska
  • Na forum od: 01.01.2017
Taka ciekawostka - z racji tego że zostałem szczęśliwym posiadaczem kompa Wahoo elemnt bolt
- zapamiętuje nachylenie najtrudniejszych technicznie podjazdów na moich trasach (i sumy wzniesień na treningach)

I tak -  dwa najcieższe podjazdy jeden ok 22 % - jadę na 26-37 lub 42
drugi trudniejszy technicznie myślę powyżej 25% na 26-42 . Niestety pomiaru nie mogę dokończyć
ponieważ jeszcze technicznie nie udaje mi sie go pokonać bez wywrotki na tył/bok (średnio z czasem na wypięcie z bloków) -
ale myślę że to kwestia 2-3 miesięcy i będzie zdobyty na kołach  ;D
###  p1rat  ###

Tagi:
 




Organizujemy







Partnerzy

Patronat






Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum