Autor Wątek: Miejski rower publiczny  (Przeczytany 9154 razy)

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2359
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 10:40 »
Ok, dzięki. Fajnie, że wyjasniliście, bo dla osoby postronnej to wcale nie jest jasne: pierwotnie to oświadczenie odebrałem, jako rezygnację z rowerów elektrycznych na rzecz zwykłych.

Elektryczny a zwykły to jeden z kluczy tego całego zamieszania. Całe Trójmiasto leży na dwóch tarasach nad Zatoką Gdańską, z ogromną liczbą podjazdów, wzgórz i leżących na nich osiedlach. 100% rowerów elektrycznych miało zachęcić mieszkańców właśnie tych wzniesień do jazdy rowerem. I właśnie ta idea była dla mnie genialna, bo sam, mieszkając całe życie na jednym z tych wzgórz, wiem, jak bardzo to przeszkadza w popularyzacji roweru jako środka dojazdu.

Niestety, tysiące rowerów elektrycznych to także te same tysiące baterii do wymiany i rowery, które ze względu na dużo większą wagę są bardziej narażone na często nie zdarzające się awarie... :/

W Trójmieście jeszcze wyraźnie wskazuje się na sposób prowadzenia całej sprawy przez Nextbike. Otóż Nextbike zwykle rowery miejskie w wielu miastach prowadzi pod swoją nazwą, odpowiadając bezpośrednio prawnie i własną marką. Tutaj... powołano osobną spółkę z najniższym kapitałem, jakby od początku czując, że to może nie wypalić.

Mevo było pierwszym w Europie systemem tej wielkości, który składał się wyłącznie z elektryków :/

Szy.
« Ostatnia zmiana: 29 Paź 2019, 12:11 szy »

znajkraj. rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Południowy Tyrol, HolandiaAustria i Saksonia
www.znajkraj.pl

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6784
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 13:02 »
I właśnie ta idea była dla mnie genialna, bo sam, mieszkając całe życie na jednym z tych wzgórz, wiem, jak bardzo to przeszkadza w popularyzacji roweru jako środka dojazdu.

Trochę się zgadzam, a trochę nie. To znaczy, zakładając, że zamawiający ma w pip kasy, a operator dostarcza najwyżej klasy sprzęt i aplikację to wówczas byłoby genialne. Tylko samorządy z reguły mają za mało kasy na wszystko, a jednak rower miejski nie należy do najbardziej priorytetowych spraw.

Dlatego z mojej perspektywy, znając ograniczenia, mimo wszystko wyżej ceniłbym niezawodność niż wspomaganie, które wydaje się być jednak gwoździem do trumny w tym przypadku. Wolałbym dobrej klasy rower bez silnika, taki który nie waży 20 kg, który sprawnie i fajnie działa.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5609
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 18:09 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa. O ile w Poznaniu czy w Warszawie (u nas zresztą chyba nie ma elektryków, w Warszawie są) korzystanie ze wspomagania jest mało istotne, o tyle tam pewnie tak.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 2992
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 18:17 »
Mi to wspomaganie pomagało i zachęcało do jazdy. Plus nie musiałam jechać rano rowerem, a mogłam wrócić z pracy rowerem. Mam nadzieję że możliwie sprawnie mevo wróci na ulice. Zachęcona dobrym wrażeniem z jazdy ze wspomaganiem nawet zastanawiałam się nad zakupem własnego elektryka. Cena niestety odstrasza...


Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2359
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 19:03 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa.

Mowa o lenistwie to chyba zbyt dużo ;), mogę przywołać przykład Oli. Zdecydowanie nie jest leniwa :), więcej - lubi rower. Nigdy jednak nie pojechała normalnym rowerem do swojej pracy (szkoły), ze względu na brak zadowalającej świeżości. Po prostu. Nie ma warunków w szkole, by się gruntownie odświeżyć, a podjechanie na jedno ze wzniesień Trójmiasta, gdzie pracuje, jest dość wymagające. Brak tego komfortu wystarczył, by Ola nigdy nie traktowała zwykłego roweru jako codziennego środka transportu. Z Mevo nie miała tego problemu.

Szy.

znajkraj. rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Południowy Tyrol, HolandiaAustria i Saksonia
www.znajkraj.pl

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2040
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 20:35 »
Trochę się zgadzam, a trochę nie. To znaczy, zakładając, że zamawiający ma w pip kasy, a operator dostarcza najwyżej klasy sprzęt i aplikację to wówczas byłoby genialne. Tylko samorządy z reguły mają za mało kasy na wszystko, a jednak rower miejski nie należy do najbardziej priorytetowych spraw.
Samorządy zarezerwowały na ten projekt 16 mln więcej, niż w ofercie oczekiwał Nextbike. Po zdobyciu kontraktu było jednak wiele problemów z wywiązaniem się z umowy. Założenia systemu, zwłaszcza rowery elektryczne, były bardzo trafionym rozwiązaniem, o czym świadczy rekordowa liczba wypożyczeń - 14 /rower dziennie. W innych polskich systemach trudno osiągnąć połowę tego wyniku.

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3557
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 20:56 »
u nas zresztą chyba nie ma elektryków
Jeśli myślisz o Poznaniu, to są, choć ilości raczej śladowe.

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5609
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 22:39 »
Tak, wiem, że są w Poznaniu elektryki, ale znikoma ilość.

Sorry, przesadziłem z tymi leniwymi - faktycznie masz rację.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Mężczyzna AWIK

  • Wiadomości: 143
  • Miasto: Juszkowo
  • Na forum od: 01.04.2008
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 14:03 »

Samorządy zarezerwowały na ten projekt 16 mln więcej, niż w ofercie oczekiwał Nextbike. Po zdobyciu kontraktu było jednak wiele problemów z wywiązaniem się z umowy. Założenia systemu, zwłaszcza rowery elektryczne, były bardzo trafionym rozwiązaniem, o czym świadczy rekordowa liczba wypożyczeń - 14 /rower dziennie. W innych polskich systemach trudno osiągnąć połowę tego wyniku.

Co planujecie z tym zrobić?

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 2992
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 14:31 »
Ilość wypożyczeń wydaje mi się że wynikała z małej ilości dostępnych rowerów. Te 4000 które były planowane i tak wydawało się zbyt małą liczbą. Tak czy inaczej mam nadzieję że doczekamy się sprawnego systemu.


Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6784
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 16:34 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa.

Masz prawdę, ale ta prawda kończy się w momencie gdy zaczyna się podstawowa dysfunkcja Mevo, tj. brak możliwości wypożyczenia roweru, gdy bateria jest rozładowana. Choćbym nazywał się Rafał Majka i chciałbym na tym ciężkim rowerze powalczyć o KOMa na najbliższej górce, to się nie da.

Tego najbardziej nie rozumiem, bo w mojej ocenie toporny, ciężki ale jeżdżący rower jest lepszy od takiego, na którego mogę tylko popatrzeć, w dodatku mając świadomość, że właśnie spóźniłem się na pociąg, do pracy, etc. Zwłaszcza, że ja mieszkam 10 km od Śródmieścia, ale jadąc ulicą Kartuską mam cały czas delikatnie w dół. Podobnie byłoby gdybym chciał podjechać na stację PKM, na zakupy, na siłownię. Więc wcale nie kosztowałoby mnie to tak wiele wysiłku.

Jak do tego dodamy masę błędów i przewinień operatora typu: rezerwacja roweru, której nie da się zrealizować, błędne pokazywanie stopnia naładowania baterii, brak możliwości wypożyczenia roweru naładowanego, no to system ten jest zbyt zawodny bym próbował z niego skorzystać np. w drodze na dworzec PKP.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5609
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 18:11 »
No dobra, ale właśnie m.in. dlatego wypowiedziano umowę, prawda?

Mam nadzieję, że Trójmiasto nie poprzestanie i wróci do pomysłu. Faktycznie przyczyna, którą podał Szy. - dojazd do pracy np. bez konieczności ryzyka przepocenia stroju jest sporą zaletą. Kolejnym  elementem, który rowerowanie miejskie upowszechni. Sam zresztą przez moment rozważałem kupno elektryka właśnie dlatego.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 2992
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 18:54 »
Jak do tego dodamy masę błędów i przewinień operatora typu: rezerwacja roweru, której nie da się zrealizować, błędne pokazywanie stopnia naładowania baterii, brak możliwości wypożyczenia roweru naładowanego
Nie spotkałam się z takimi problemami. Owszem, był okres czasu gdy rezerwacje nie były możliwe, ale ostatnio działały dobrze. Problemem na pewno bywało wspomaganie, które się wyłączało. Nawet po płaskim było ciężko jechać jak silnik przestawał działać.


Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2040
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 21:24 »
Ilość wypożyczeń wydaje mi się że wynikała z małej ilości dostępnych rowerów. Te 4000 które były planowane i tak wydawało się zbyt małą liczbą. Tak czy inaczej mam nadzieję że doczekamy się sprawnego systemu.
Tylko częściowo. Inne systemy miały proporcjonalnie do wielkości miast zbliżoną liczbę rowerów, a wypożyczeń mniej. Duża liczba wypożyczeń wynikała z napędu elektrycznego i dużej liczby dedykowanych systemowi parkingów.
Co planujecie z tym zrobić?
Będzie nowy przetarg.

Offline Mężczyzna Turysta

  • Kapituła MP-P 2017
  • Wiadomości: 5491
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 21:27 »
Duża liczba wypożyczeń wynikała z napędu elektrycznego i dużej liczby dedykowanych systemowi parkingów.

Niska, wręcz symboliczna opłata też zrobiła swoje.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum