Autor Wątek: Miejski rower publiczny  (Przeczytany 11715 razy)

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 06:54 »
W Trójmieście system roweru publicznego będzie wdrażany w tym roku. Operatorem będzie firma Nextbike, która m.in. organizuje warszawskie Veturilo. Ciekaw jestem, jak się na takich wehikułach jeździ i jak te systemy sprawdzają się w innych miastach. Ciekawostką jest to, że powstający w Trójmieście system ma być oparty wyłącznie o rowery elektryczne. Ma ktoś jakieś doświadczenia z innych miast?
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2018, 06:59 maper »

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 07:28 »
Korzystałam z roweru miejskiego we Wrocławiu, w Toruniu i w Białymstoku. Generalnie świetna sprawa. Nie muszę mieć swojego roweru, w przypadku powyższych miast krótkie przejazdy (chyba do 20 minut) są bezpłatne, nie muszę czekać na komunikację ani szukać co gdzie jedzie. Rowery niestety pozostawiają wiele do życzenia, są zwyczajnie zaniedbane - często coś nie działa albo jest przekrzywione. Na krótkich trasach po mieście nie ma to jednak zbyt wielkiego znaczenia, jedzie się po prostu wolniej niż swoim rowerem.
Nieco więcej informacji o systemie Trójmiejskim - https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/40-mln-zl-za-65-roku-dzialania-Mevo-n124293.html
Dodam jeszcze, że w planie nie ma darmowego czasu przejazdu, za to ma być abonament miesięczny rzędu chyba 10 zł. Rowery mają mieć możliwość zostawiania gdziekolwiek, nie tylko na wyznaczonych stacjach.
Ja się nie mogę doczekać, szczególnie w kontekście przeprowadzki która mnie czeka pod koniec roku. Wtedy dojazd łączony PKM plus rower miejski będzie dla mnie idealny.


Offline Mężczyzna wiki

  • Nie spać! Jechać!
  • Wiadomości: 1123
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 28.01.2016
    • ekstremalna strona rowerowa
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 07:45 »
Pewnym problemem jest to, że w tym czasie i w tym miejscu w którym potrzebujemy rower akurat żadnego może nie być.
rowerem na księżyc (82,6%)

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 08:09 »
To akurat można sprawdzić wcześniej w aplikacji. Natomiast nawet jeśli rower jest, może być niesprawny.


Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 08:18 »
Problem ze stanem technicznym rowerów jest tak duży? Operator musi być przecież jakoś zobowiązany do utrzymywania ich w dobrym stanie.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 1922
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 08:20 »
Od prawie dwóch miesięcy system firmy Nextbike działa w Częstochowie.
Nie wiem co to za rowery, nie wiem w jakim są stanie (jeszcze wyglądają nieźle) i w ogóle o sprawie wiem bardzo niewiele (ale się dowiem :)), ale przy 20 stacjach i 185 rowerach tylko kilka razy widziałem puste stacje, chociaż ciągle widać te rowery w ruchu.
Darmowe jest pierwsze pół godziny. Średni czas użycia podobno wynosi u nas ok. 16 minut.

https://rower.czestochowa.pl/

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6842
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 09:18 »
Wszystkie rowery będą elektryczne. Nextbike będzie miał 12 godzin na naładowanie roweru od momentu gdy stan baterii spadnie poniżej 30%. Takie zużycie baterii można osiągnąć dość szybko. Istnieje więc zagrożenie, że rowery owszem będą (choć 4000 sztuk na całą aglomerację i ościenne gminy może być zbyt małą liczbą), ale nie naładowane. Biorąc pod uwagę Trójmiejskie przewyższenia (ja np mieszkam ponad 100 metrów wyżej w porównaniu do mojego miejsca pracy), ora to, że taki rower elektryczny waży ze 25 kg, a do tego gdzieś wyczytałem, że chyba nie musi być wyposażony w przerzutki, to uważam że idziemy na duże ryzyko w imię elektryczności.

Nie wiem czy nie lepiej byłoby wziąć więcej zwykłych rowerów.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 1922
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 09:22 »
Elektryki jako "rowery" miejskie? Głupota albo jakiś podejrzany interes.

Offline Mężczyzna michuss

  • Wiadomości: 329
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 28.02.2014
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Maj 2018, 09:26 »
W Szczecinie są na szczęście zwykłe, z 3 biegami. Pierwsze 20 minut za darmo i można się w tym limicie bez najmniejszych problemów zmieścić. Uszkodzonych egzemplarzy jest sporo, ale co bardziej "kumaci" użytkownicy przekręcają siodełka tyłem do przodu w stacjach i od razu widać, którego nie brać, a i obsługa ma łatwiej, bo wie który rower należy naprawić.

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2431
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 17:38 »
Rower miejski ma też powstać w 10 miastach woj łódzkiego.  Tylko w tylu, bo tyle ma połączenie kolejowe z m. Łódź. Ponoć w październiku już mają być rowery i stacje. Ponoć na początek po jednej stacji na miasto ;D by się ludzie obeznali.  Jak zakłady pracy dobudują (Zduńska Wola) po kilka stojaków, to wtedy jakoś to będzie działać. Na razie rozmieszczenie planowanych stacji jest  od czapy.
"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta

Offline Kobieta laczupakabra

  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Lublin
  • Na forum od: 13.11.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 17:54 »
W Lublinie korzystałam z rowerów miejskich jak były nowe i była zachwycona że istnieją. Niestety teraz ciężko trafić na rower w dobrym stanie, ludzie w ogóle ich nie szanują. Poza tym to co wyprawiają ich użytkownicy na DDRach i chodnikach jest nie do opisania. Może w innych miastach wygląda to inaczej, ale Lublin-miasto inspiracji... :P

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 14983
  • Miasto: Świnoujście - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 18:19 »
W Trójmieście zapewne dlatego elektryczne bo najbardziej górzysty ze wszystkich miast gdzie Nextbike ma rowery. Jednak zwykłe też powinny być.

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 19:13 »
W Trójmieście zapewne dlatego elektryczne bo najbardziej górzysty ze wszystkich miast gdzie Nextbike ma rowery. Jednak zwykłe też powinny być.

Założenia przetargu były, by elektryków było przynajmniej 10%.

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 21:26 »
Elektryki jako "rowery" miejskie? Głupota albo jakiś podejrzany interes.
Możesz rozwinąć tą mądrość?

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3948
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 22:00 »
Ponoć na początek po jednej stacji na miasto ;D by się ludzie obeznali.
Jakieś ploty powtarzasz. To jest program Urzędu Marszałkowskiego w ramach Łódzkiej kolei Aglomeracyjnej. W Pabianicach powstanie 14 stacji rowerowych i 122 rowery w sieci w ramach tego projektu. Minusem jest brak kompatybilności z siecią łódzkiego Nextbike .

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2431
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 22:56 »

Jakieś ploty powtarzasz. To jest program Urzędu Marszałkowskiego w ramach Łódzkiej kolei Aglomeracyjnej.

Jeśli ploty mówi zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego, to przepraszam:
www.nasze.fm/news,28710

"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3948
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 23:01 »
No w tym linku co dałeś jest w Zduni 12 stacji z 96 rowerami (czwartej generacji :) ). A pisałeś o jednej?

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 8287
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Maj 2018, 23:21 »


Minusem jest brak kompatybilności z siecią łódzkiego Nextbike .
To chyba takie założenie w Pabianicach, że wszystko musi być inaczej. Z opłatą za parkowanie samochodu jest tak samo. Mogę zapłacić tą samą aplikacją w Łodzi, Gdańsku czy Poznaniu, ale w Pabianicach już nie.

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2431
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Odp: Miejski rower publiczny
« 1 Cze 2018, 06:52 »
No w tym linku co dałeś jest w Zduni 12 stacji z 96 rowerami (czwartej generacji :) ). A pisałeś o jednej?

Pani dyrektor (w tym linku) mówi o jednej stacji na próbę.
taki czarny pasek do odtwarzania na dole pod tekstem

Ciekawe czy rower ze Zduńskiej będzie można oddać w sieradzewie, Łasku?
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2018, 06:58 hansglopke »
"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3948
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Miejski rower publiczny
« 1 Cze 2018, 07:08 »
To chyba takie założenie w Pabianicach, że wszystko musi być inaczej.
Bez przesady, że wszystko. Ruch jest prawostronny, przeważnie :)
Pani dyrektor (w tym linku) mówi o jednej stacji na próbę.
Mówi, mówi. I co z tego, że mówi. Napisane jest inaczej. Przetarg zresztą jest na budowę wszystkiego. Wiem, że oferty złożyły firmy EGIS i NEXTBIKE ale nie wiem jak się skończyło postępowanie. Generalnie te rowerki mają być z GPS, bez stacji dokujących.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4205
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Odp: Miejski rower publiczny
« 2 Cze 2018, 00:16 »
Wiecie może jak jest na Śląsku? Nie powstaje przypadkiem rower aglomeracyjny? W końcu wybrałbym się pozaliczać te gminy.

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 2719
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 2 Cze 2018, 15:17 »
Wiecie może jak jest na Śląsku?
Miejscowości na Śląsku są tak fajnie połączone drogami, że można własnym gminy pozaliczać ;)

Offline Mężczyzna Turysta

  • Kapituła MP-P 2017
  • Wiadomości: 5511
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 28 Paź 2019, 22:08 »
No i pierdykło, zanim się na dobre rozkręciło:

Cytuj
Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z NB Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analizą prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

https://www.metropoliagdansk.pl/metropolitalne-wiadomosci/rozwiazanie-umowy-na-mevo-oswiadczenie/

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2467
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 07:33 »
Fatalnie.

Naiwnie wierzyłem, że jednak uda się wprowadzić wszystkie rowery, że będzie ich wtedy na tyle dużo, by były dostępne, że wpływy wyprostuja sytuację finansową (choć oczywiście pojawiłyby się i większe koszty). Wychodzi na to, że rację mieli wszyscy ci, którzy od początku widzieli w tym nie do końca czystą grę NB.

Szkoda. Bardzo żałuję, że takie innowacyjne przedsięwzięcie na dało rady.

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Żelazny Szlak Rowerowy, Kanał Elbląski, Lipsk, Rudawy i Velo Czorsztyn

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6842
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 07:53 »
Sprawdziło się, że zamówienie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to duże ryzyko, które zakończy się albo spektakularnym sukcesem, albo totalną porażką.

Pytanie tylko czy plany były zbyt ambitne, czy środki zbyt małe, czy też może Nextbike dał totalnie ciała.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 08:19 »
I nawet się nie przejechałem. :(
Wiązałem z tym systemem pewne nadzieje, bo codziennie do pracy 1 km pokonuję pieszo. Liczyłem, że ten kawałek będzie można zawsze podjechać mevo. Ale rozmieszczenie stacji nie podpasowało, a w obliczu trudności z dostępnością rowerów odpuściłem.
Szkoda, że się wysypało, bo widać było, że te rowery cieszą się powodzeniem.

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 08:54 »
Czy w świetle tych wypowiedzi... niejasnych z punktu widzenia przeciętnego Kowalskiego nalezy rozumieć, że "Rower Metropolitalny" [RM] to coś innego niż "rower publiczny" [RP]? Czy to oznacza, że za RM uznaje się rowery elektryczne, a RP to zwykłe rowery? Czy też te sformułowania należy traktować zamiennie, a ich użycie w tekście wynika z reguł językowych?
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 09:03 »
Metropolitalny, bo system obejmował całe Trójmiasto i jeszcze kilka innych gmin ościennych.

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2467
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 09:41 »
Właścicielem Mevo jest Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, w skrócie nazywany w Trójmieście "Metropolią" - stąd nazwa własna "Rower Metropolitalny Mevo". To wciąż rower publiczny.

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Żelazny Szlak Rowerowy, Kanał Elbląski, Lipsk, Rudawy i Velo Czorsztyn

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 10:23 »
Ok, dzięki. Fajnie, że wyjasniliście, bo dla osoby postronnej to wcale nie jest jasne: pierwotnie to oświadczenie odebrałem, jako rezygnację z rowerów elektrycznych na rzecz zwykłych.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2467
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 10:40 »
Ok, dzięki. Fajnie, że wyjasniliście, bo dla osoby postronnej to wcale nie jest jasne: pierwotnie to oświadczenie odebrałem, jako rezygnację z rowerów elektrycznych na rzecz zwykłych.

Elektryczny a zwykły to jeden z kluczy tego całego zamieszania. Całe Trójmiasto leży na dwóch tarasach nad Zatoką Gdańską, z ogromną liczbą podjazdów, wzgórz i leżących na nich osiedlach. 100% rowerów elektrycznych miało zachęcić mieszkańców właśnie tych wzniesień do jazdy rowerem. I właśnie ta idea była dla mnie genialna, bo sam, mieszkając całe życie na jednym z tych wzgórz, wiem, jak bardzo to przeszkadza w popularyzacji roweru jako środka dojazdu.

Niestety, tysiące rowerów elektrycznych to także te same tysiące baterii do wymiany i rowery, które ze względu na dużo większą wagę są bardziej narażone na często nie zdarzające się awarie... :/

W Trójmieście jeszcze wyraźnie wskazuje się na sposób prowadzenia całej sprawy przez Nextbike. Otóż Nextbike zwykle rowery miejskie w wielu miastach prowadzi pod swoją nazwą, odpowiadając bezpośrednio prawnie i własną marką. Tutaj... powołano osobną spółkę z najniższym kapitałem, jakby od początku czując, że to może nie wypalić.

Mevo było pierwszym w Europie systemem tej wielkości, który składał się wyłącznie z elektryków :/

Szy.
« Ostatnia zmiana: 29 Paź 2019, 12:11 szy »

rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Żelazny Szlak Rowerowy, Kanał Elbląski, Lipsk, Rudawy i Velo Czorsztyn

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6842
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 13:02 »
I właśnie ta idea była dla mnie genialna, bo sam, mieszkając całe życie na jednym z tych wzgórz, wiem, jak bardzo to przeszkadza w popularyzacji roweru jako środka dojazdu.

Trochę się zgadzam, a trochę nie. To znaczy, zakładając, że zamawiający ma w pip kasy, a operator dostarcza najwyżej klasy sprzęt i aplikację to wówczas byłoby genialne. Tylko samorządy z reguły mają za mało kasy na wszystko, a jednak rower miejski nie należy do najbardziej priorytetowych spraw.

Dlatego z mojej perspektywy, znając ograniczenia, mimo wszystko wyżej ceniłbym niezawodność niż wspomaganie, które wydaje się być jednak gwoździem do trumny w tym przypadku. Wolałbym dobrej klasy rower bez silnika, taki który nie waży 20 kg, który sprawnie i fajnie działa.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 18:09 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa. O ile w Poznaniu czy w Warszawie (u nas zresztą chyba nie ma elektryków, w Warszawie są) korzystanie ze wspomagania jest mało istotne, o tyle tam pewnie tak.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 18:17 »
Mi to wspomaganie pomagało i zachęcało do jazdy. Plus nie musiałam jechać rano rowerem, a mogłam wrócić z pracy rowerem. Mam nadzieję że możliwie sprawnie mevo wróci na ulice. Zachęcona dobrym wrażeniem z jazdy ze wspomaganiem nawet zastanawiałam się nad zakupem własnego elektryka. Cena niestety odstrasza...


Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 2467
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 19:03 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa.

Mowa o lenistwie to chyba zbyt dużo ;), mogę przywołać przykład Oli. Zdecydowanie nie jest leniwa :), więcej - lubi rower. Nigdy jednak nie pojechała normalnym rowerem do swojej pracy (szkoły), ze względu na brak zadowalającej świeżości. Po prostu. Nie ma warunków w szkole, by się gruntownie odświeżyć, a podjechanie na jedno ze wzniesień Trójmiasta, gdzie pracuje, jest dość wymagające. Brak tego komfortu wystarczył, by Ola nigdy nie traktowała zwykłego roweru jako codziennego środka transportu. Z Mevo nie miała tego problemu.

Szy.

rowerowy blog podróżniczy, ostatnio m.in.:
Żelazny Szlak Rowerowy, Kanał Elbląski, Lipsk, Rudawy i Velo Czorsztyn

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 20:35 »
Trochę się zgadzam, a trochę nie. To znaczy, zakładając, że zamawiający ma w pip kasy, a operator dostarcza najwyżej klasy sprzęt i aplikację to wówczas byłoby genialne. Tylko samorządy z reguły mają za mało kasy na wszystko, a jednak rower miejski nie należy do najbardziej priorytetowych spraw.
Samorządy zarezerwowały na ten projekt 16 mln więcej, niż w ofercie oczekiwał Nextbike. Po zdobyciu kontraktu było jednak wiele problemów z wywiązaniem się z umowy. Założenia systemu, zwłaszcza rowery elektryczne, były bardzo trafionym rozwiązaniem, o czym świadczy rekordowa liczba wypożyczeń - 14 /rower dziennie. W innych polskich systemach trudno osiągnąć połowę tego wyniku.

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3807
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 20:56 »
u nas zresztą chyba nie ma elektryków
Jeśli myślisz o Poznaniu, to są, choć ilości raczej śladowe.

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 29 Paź 2019, 22:39 »
Tak, wiem, że są w Poznaniu elektryki, ale znikoma ilość.

Sorry, przesadziłem z tymi leniwymi - faktycznie masz rację.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Mężczyzna AWIK

  • Wiadomości: 149
  • Miasto: Juszkowo
  • Na forum od: 01.04.2008
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 14:03 »

Samorządy zarezerwowały na ten projekt 16 mln więcej, niż w ofercie oczekiwał Nextbike. Po zdobyciu kontraktu było jednak wiele problemów z wywiązaniem się z umowy. Założenia systemu, zwłaszcza rowery elektryczne, były bardzo trafionym rozwiązaniem, o czym świadczy rekordowa liczba wypożyczeń - 14 /rower dziennie. W innych polskich systemach trudno osiągnąć połowę tego wyniku.

Co planujecie z tym zrobić?

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 14:31 »
Ilość wypożyczeń wydaje mi się że wynikała z małej ilości dostępnych rowerów. Te 4000 które były planowane i tak wydawało się zbyt małą liczbą. Tak czy inaczej mam nadzieję że doczekamy się sprawnego systemu.


Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 6842
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 16:34 »
Ty tak, ale ludzie są jednak leniwi i korzystanie z roweru na podjazdach, które tam dla przeciętnego użytkownika stanowią problem to chyba faktycznie kwestia kluczowa.

Masz prawdę, ale ta prawda kończy się w momencie gdy zaczyna się podstawowa dysfunkcja Mevo, tj. brak możliwości wypożyczenia roweru, gdy bateria jest rozładowana. Choćbym nazywał się Rafał Majka i chciałbym na tym ciężkim rowerze powalczyć o KOMa na najbliższej górce, to się nie da.

Tego najbardziej nie rozumiem, bo w mojej ocenie toporny, ciężki ale jeżdżący rower jest lepszy od takiego, na którego mogę tylko popatrzeć, w dodatku mając świadomość, że właśnie spóźniłem się na pociąg, do pracy, etc. Zwłaszcza, że ja mieszkam 10 km od Śródmieścia, ale jadąc ulicą Kartuską mam cały czas delikatnie w dół. Podobnie byłoby gdybym chciał podjechać na stację PKM, na zakupy, na siłownię. Więc wcale nie kosztowałoby mnie to tak wiele wysiłku.

Jak do tego dodamy masę błędów i przewinień operatora typu: rezerwacja roweru, której nie da się zrealizować, błędne pokazywanie stopnia naładowania baterii, brak możliwości wypożyczenia roweru naładowanego, no to system ten jest zbyt zawodny bym próbował z niego skorzystać np. w drodze na dworzec PKP.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 18:11 »
No dobra, ale właśnie m.in. dlatego wypowiedziano umowę, prawda?

Mam nadzieję, że Trójmiasto nie poprzestanie i wróci do pomysłu. Faktycznie przyczyna, którą podał Szy. - dojazd do pracy np. bez konieczności ryzyka przepocenia stroju jest sporą zaletą. Kolejnym  elementem, który rowerowanie miejskie upowszechni. Sam zresztą przez moment rozważałem kupno elektryka właśnie dlatego.
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 18:54 »
Jak do tego dodamy masę błędów i przewinień operatora typu: rezerwacja roweru, której nie da się zrealizować, błędne pokazywanie stopnia naładowania baterii, brak możliwości wypożyczenia roweru naładowanego
Nie spotkałam się z takimi problemami. Owszem, był okres czasu gdy rezerwacje nie były możliwe, ale ostatnio działały dobrze. Problemem na pewno bywało wspomaganie, które się wyłączało. Nawet po płaskim było ciężko jechać jak silnik przestawał działać.


Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 21:24 »
Ilość wypożyczeń wydaje mi się że wynikała z małej ilości dostępnych rowerów. Te 4000 które były planowane i tak wydawało się zbyt małą liczbą. Tak czy inaczej mam nadzieję że doczekamy się sprawnego systemu.
Tylko częściowo. Inne systemy miały proporcjonalnie do wielkości miast zbliżoną liczbę rowerów, a wypożyczeń mniej. Duża liczba wypożyczeń wynikała z napędu elektrycznego i dużej liczby dedykowanych systemowi parkingów.
Co planujecie z tym zrobić?
Będzie nowy przetarg.

Offline Mężczyzna Turysta

  • Kapituła MP-P 2017
  • Wiadomości: 5511
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 21:27 »
Duża liczba wypożyczeń wynikała z napędu elektrycznego i dużej liczby dedykowanych systemowi parkingów.

Niska, wręcz symboliczna opłata też zrobiła swoje.

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 30 Paź 2019, 21:34 »
Niska, wręcz symboliczna opłata też zrobiła swoje.
Ja tam pamiętam, że na starcie systemu pewni aktywiści twierdzili, że tak wysokie opłaty spowodują brak zainteresowania systemem.

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 09:56 »
W takim razie pozostaje mi tylko trzymać kciuki by projekt w końcu zadziałał. Mi się podobają elektryki, sprawność rowerów była na raczej zadowalającym poziomie (mimo że czasem i 3 razy zmieniałam rower jadąc), jedynie dostępność była mocno niezadowalająca.


Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 12:38 »
jedynie dostępność była mocno niezadowalająca
I tu z pewnością duże znaczenie miało nie dostarczenie II etapu, czyli dodatkowych prawie 3 tys. rowerów.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8294
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 13:24 »
W takim razie pozostaje mi tylko trzymać kciuki by projekt w końcu zadziałał. Mi się podobają elektryki, sprawność rowerów była na raczej zadowalającym poziomie (mimo że czasem i 3 razy zmieniałam rower jadąc), jedynie dostępność była mocno niezadowalająca.
Czyli wiadomo skąd się bierze rekordowe 14 wypożyczeń dziennie ;)

Patrząc na cennik - 100 zł rocznie za rower lub 150 zł  za dwa - jakoś trudno sobie wyobrazić żeby przy tak niskich stawkach system był do utrzymania.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna podjazdy

  • niech tak się stanie
  • Wiadomości: 8800
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.02.2011
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 13:36 »
Problemem na pewno bywało wspomaganie, które się wyłączało. Nawet po płaskim było ciężko jechać jak silnik przestawał działać.
Po płaskim? W sensie tak duże opory samej przekładni/napędu? Bo masa większa o tyle, o ile po prostu rower z sakwami, a korzystniej rozłożona.
"Mogło być gorzej. Twój wróg mógł być twoim przyjacielem." Stanisław Jerzy Lec.

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 13:59 »
worek_foliowy sytuacje zmian rowerów zdarzały mi się sporadycznie. Fakt że trafiałam na niesprawne rowery seryjnie, ale pokreślam - były to sporadyczne przypadki.

podjazdy zapewne chodzi o opory przekładni/napędu, bo mam porównanie do roweru prawie rozładowanego i do takiego, w którym wspomaganie przestało nagle działać. Rozładowanym jechało się wolniej, jak coś nie działało jechało się bardzo ciężko.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6707
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 14:00 »
sprzęgła to tam raczej nie ma, więc działa to jak alternator w trybie bez poboru prądu. Musi zwalniać trochę

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8294
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 15:08 »
worek_foliowy sytuacje zmian rowerów zdarzały mi się sporadycznie. Fakt że trafiałam na niesprawne rowery seryjnie, ale pokreślam - były to sporadyczne przypadki.
Zabrzmiało trochę inaczej :P

Jeszcze wracając do kosztów. Optymistycznie licząc 20 gr za kilometr, oznacza to, że 100 zł abonamentu za osobę oznacza pokrycie 500 km przejazdów, jeśli być bardzo optymistycznym to 1000 km. To są wyłącznie koszty mechanicznego zużycia roweru, a trzeba je najpierw kupić, raz na jakiś czas wymieniać baterie, postawić stacje, przewozić, opłacić serwisantów itd. Przy tak niskiej cenie bardziej się opłaca jeździć wynajętym rowerem niż własnym.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 19:05 »
Patrząc na cennik - 100 zł rocznie za rower lub 150 zł  za dwa - jakoś trudno sobie wyobrazić żeby przy tak niskich stawkach system był do utrzymania.
Oprócz wpływów z opłat przychodem operatora było wynagrodzenie płatne przez zamawiającego (samorządy). Wysokość wynagrodzenia skalkulował operator w swojej ofercie.
Czyli wiadomo skąd się bierze rekordowe 14 wypożyczeń dziennie
To raczej błędny trop. Sztuczne nabijanie wypożyczeń występuje w systemach z darmoczasem, czyli w większości pozostałych systemów w Polsce. Aby uniknąć płacenia, użytkownicy zmieniają rower, gdy kończy się darmowe 20, czy 15 minut jazdy. W systemie Mevo w cenie abonamentu było 90 minut jazdy. Zmiana roweru nic nie dawała, bo limit dotyczył użytkownika, a nie roweru, jak w innych systemach.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8294
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 21:18 »
Oprócz wpływów z opłat przychodem operatora było wynagrodzenie płatne przez zamawiającego (samorządy). Wysokość wynagrodzenia skalkulował operator w swojej ofercie.
Pisałem o tym właśnie w tym kontekście, że przy takich cenach rowery nie są w stanie na siebie zapracować. Główną zachętą była dotacja, więc podejście było takie, że pieniądze weźmiemy a potem to już zobaczymy jak będzie. Pewnie gdyby rzeczywiście rowery mogły na siebie zarobić, to szansa na taką sytuację byłaby mniejsza.

To raczej błędny trop. Sztuczne nabijanie wypożyczeń występuje w systemach z darmoczasem, czyli w większości pozostałych systemów w Polsce. Aby uniknąć płacenia, użytkownicy zmieniają rower, gdy kończy się darmowe 20, czy 15 minut jazdy. W systemie Mevo w cenie abonamentu było 90 minut jazdy. Zmiana roweru nic nie dawała, bo limit dotyczył użytkownika, a nie roweru, jak w innych systemach.
Pisałem to tylko w kontekście rozładowanych baterii, ale magda już to wyjaśniła.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 12920
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 21:22 »
Pisałem o tym właśnie w tym kontekście, że przy takich cenach rowery nie są w stanie na siebie zapracować. Główną zachętą była dotacja, więc podejście było takie, że pieniądze weźmiemy a potem to już zobaczymy jak będzie. Pewnie gdyby rzeczywiście rowery mogły na siebie zarobić, to szansa na taką sytuację byłaby mniejsza.

Ale przecież ta firma mając dotację i zarobki z wypożyczeń zarabiała na tym, a nie dokładała do interesu. Wiadomo, że takie systemy roweru miejskiego nie będą funkcjonować na zasadach wolnorynkowych, taka rola miasta, że do tego dokłada by promować tę formę transportu.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8294
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Miejski rower publiczny
« 31 Paź 2019, 21:26 »
Nie ma takiej potrzeby żeby firma zarabiała.. Ważne żeby wypłacała pensje zarządowi, a potem może się zwinąć.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5703
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Absurdalny Eli

Hipek: "Żyjemy w dzikim kraju, ... w którym, co najważniejsze, jeśli nie wolno, ale bardzo się chce, to można."

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2055
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odp: Miejski rower publiczny
« 1 Lis 2019, 13:41 »
Pisałem o tym właśnie w tym kontekście, że przy takich cenach rowery nie są w stanie na siebie zapracować. Główną zachętą była dotacja, więc podejście było takie, że pieniądze weźmiemy a potem to już zobaczymy jak będzie. Pewnie gdyby rzeczywiście rowery mogły na siebie zarobić, to szansa na taką sytuację byłaby mniejsza.
Żadnej motywacji do posiadania klientów nie mają operatorzy w systemach z darmoczasem. Tam prawie wszystkie przejazdy mieszczą się w darmoczasie i przychody z opłat są marginalne. Operator kasuje ryczałt za trwanie systemu, a każdy klient tylko zwiększa jego zużycie, więc specjalnie potrzebny nie jest. W systemie Mevo oprócz zapłaty za dostawę, ryczałtu za trwanie systemu, wszystkie wpływy z abonamentów były przychodem operatora. Po kilku miesiącach funkcjonowania Mevo było ponad 170 tys. użytkowników. To oznacza, że miesięczny przychód z abonamentów mógł sięgać 1,7 mln zł miesięcznie, a to już spora suma w skali tego przedsięwzięcia.

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 1 Lis 2019, 19:23 »
A szacował ktoś, jakie mogły być koszty ładowania i wymiany baterii w tych rowerach? Bo to chyba był jeden z głównych problemów w tym systemie.

Offline yoshi

  • Wiadomości: 1
  • Miasto:
  • Na forum od: 24.10.2019
Odp: Miejski rower publiczny
« 9 Lis 2019, 10:56 »
Z pewnością niedoszacowali kosztów. No i rzucili się na zbyt duży obszar od początku, zamiast stopniowo to wprowadzać i potem upewnić się, ze mają wystarczająco dużo mocy przerobowej, żeby zajmować się serwisem rowerów. Zastanawiam się tylko, dlaczego, widząc, ze system jest bardzo zasobożerny, nadal w to brnęli i nic nie zmienili. Parodia westernu.
A miało być tak pięknie.

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2431
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta

Offline vooy.maciej

  • Wiadomości: 2535
  • Miasto: Pogórze Wielickie
  • Na forum od: 04.07.2008
Odp: Miejski rower publiczny
« 25 Lis 2019, 08:04 »
worek_foliowy sytuacje zmian rowerów zdarzały mi się sporadycznie. Fakt że trafiałam na niesprawne rowery seryjnie, ale pokreślam - były to sporadyczne przypadki.
Zabrzmiało trochę inaczej :P

Jeszcze wracając do kosztów. Optymistycznie licząc 20 gr za kilometr, oznacza to, że 100 zł abonamentu za osobę oznacza pokrycie 500 km przejazdów, jeśli być bardzo optymistycznym to 1000 km. To są wyłącznie koszty mechanicznego zużycia roweru, a trzeba je najpierw kupić, raz na jakiś czas wymieniać baterie, postawić stacje, przewozić, opłacić serwisantów itd. Przy tak niskiej cenie bardziej się opłaca jeździć wynajętym rowerem niż własnym.
Oczywiscie ze własny rower się mało opłaca.

Ja teraz czekam na śnieg i miałem znów przesiaśc sie na Wavelo, tylko...no własnie.

Mevo abonamenty miało na tej samej zasadzie co Wavelo i jak widać kupa.

Zaletą Wavelo było to że za te 20zł miesięcznie można było na luzie jeździć do pracy w śniegu i błocie, zimowy koszt był na pewno dużo mniejszy niż koszt wymiany napędu po zimie.

Minusem jazdy na takim rowerze jest prędkość - zasadniczo zakładajac ze do tramwaju mam 6min a do stacji rowerów 5min, a potem i z tramwaju i ze stajci wavelo ok 2min do pracy okazywało się że czas dotarcia był niemal identyczny.
Trudno tez polegać tylko na rowerze miejskim nie korzystajac z komunikacji, bo czasem rowerów nie ma w pobliżu itp więc optymalnie powinno byc to zintegrowane z biletem meisięcznym ;)


Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3009
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Odp: Miejski rower publiczny
« 25 Lis 2019, 08:53 »
Wysokość abonamentów Mevo nie miała wpływu na upadek systemu.


Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3948
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Miejski rower publiczny
« 25 Lis 2019, 22:43 »
W Walencji jest system stałego wypożyczenia roweru miejskiego. Płacisz pewną kwotę i korzystasz z roweru cały rok. Jest dostępny tylko dla Ciebie. Są to bardzo przyzwoite "normalne" rowery, niczym nie przypominające topornych modeli systemów otwartych. Bardzo tam jest to popularne, bo nie musisz kupować roweru.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1179
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Odp: Miejski rower publiczny
« 20 Maj 2020, 09:11 »
Nextbike, który wcześniej potknął się na Trójmieście, teraz wyłożył się na koronawirusie.
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Nextbike-Polska-zlozyl-wnioski-o-otwarcie-postepowania-ukladowego-i-ogloszenie-upadlosci-7887333.html

Offline Mężczyzna paweł.70

  • Marin
  • Wiadomości: 2673
  • Miasto: Świdnik
  • Na forum od: 28.11.2011


Liczy się podróż, a nie cel.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum