Autor Wątek: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.  (Przeczytany 24899 razy)

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Uzupełnienie.

Przedstawione rozwiązanie dotyczyło roweru Author Ronin, który w fabrycznej konfiguracji posiada napęd szosowy Tiagra 4700 z kasetą 11-34 oraz korbą kompaktową 50/34.

Autorowi nie odpowiadało stopniowanie przełożeń, wobec czego zdecydował się na kasetę o ciaśniejszym zestopniowaniu CS-5700 12-27 oraz korbę MTB 38/24 XT.
Były obawy o kompatybilność przedniej przerzutki z korbą MTB (różnica linii łańcucha powyższych korb 5mm), co zostało rozwiązane poprzez przełożenie jednej z podkładek pod zewnętrzne miski suportu ze strony prawej na lewą.

Porównanie obu napędów znajduję się w kalkulatorze poniżej:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,26,30,34&UF=2230&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=24,38&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,24,27&UF2=2230

Administrację uprasza się o przyklejenie informacji na początek tematu.

#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2795
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:45 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Poniżej kolejne rozwiązanie, w ramach dzielenia się doświadczeniami.

Napęd 9 rzędowy, na Sorze.
Korba na kwadrat Alivio FC-M411 z wymiennymi tarczami o rozstawie BCD 104. Generalnie można zastosować dowolną korbę z wymiennymi tarczami.
Korba w oryginale miała 48/38/28, 28 usunąłem, a dwa pozostałe blaty po wyliczeniu interesującego mnie stopniowania wymieniłem na 44 i 32. Suport dedykowany to 123mm, ten zastąpiłem typowo szosowym 110,5mm, pozwoliło to cofnąć linię łańcucha tak, aby szosowa przerzutka obsługiwała oba blaty.
Tutaj trzeba być ostrożnym, w doborze blatów i długości suportu, gdyż większe tarcze przy krótszym suporcie mogą spowodować kolizje z rurkami łańcuchowymi. Generalnie może być to zależne od samej ramy i jej konstrukcji. Identyczne rozwiązanie można zastosować dla Octalinku.

Korba:


Linia łańcucha wygląda tak:

Dla najczęściej używanych przełożeń w okolicy 30km/h linia jest idealnie prosto.

Rozkład przełożeń
Rozpiętość  400%

Zalety rozwiązania:
- duża dowolność w doborze tarcz, jedynym ograniczeniem jest dostępność tarcz pod dane BCD
- tanie w realizacji
- większa trwałość w porównaniu do łożysk zewnętrznych

Wady:
- większa waga w porównaniu do korb zintegrowanych
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2795
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Napędem 9 rzędowym dysponowałem z racji posiadania crossa, który był dawcą organów do przeszczepu.
Powiem szczerze, moim zdaniem przewaga 10 vs 9 jest marginalna. Jednak jak sam zauważyłeś wszystko sprowadza się do osobistych preferencji.

Zeszły tydzień jeździłem ubarankowanym crossem, na tych samych komponentach z korbą 26/36/48. Lewa klamkomanetka Sory w połączeniu z przednią zmieniarką Deore obsługiwała tylko 26/36. Jak zauważyłem, na szosie najczęściej jeździłem na przedostatniej koronce, na zjazdach nie było już z czego dokręcać.

Napęd w takiej konfiguracji (Korba 44/32 z kasetą 11-32) jest dla mnie idealny na moje okolice (dolina Brdy i Wisły) jest tu parę podjazdów 10-14% i 1:1 zupełnie wystarcza. 44/11 pozwala jeszcze dokręcić do 50km/h.

Wyjazd w góry z bagażem powiadasz?
Bardzo proste do ogarnięcia na tej samej korbie.
Zmiana suportu ze 110,5 na 123, zamiast 32/44 i założyć 22/36.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2795
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy

Ja bym dał 22/38 i zostawiłbym tak na stałe.

Tylko, że 22 w mojej okolicy jest całkowicie bezużyteczne. 32 zapewnia dodatkowe możliwości chociażby do jazdy pod wiatr.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2795
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Po dłuższym użytkowaniu, w ramach optymalizacji:
- zmieniłem tarczę blatu z 38T na 40T. Młynek pozostał bez zmian 24T. Przerzutka przednia Tiagra 4700 nadal ogarnia taką nietypową korbę (Deore XT FC-M785). Tym bardziej, że zmiany dokonuje się bardzo sporadycznie, w zasadzie tylko w górach, na bardzo stromych podjazdach (napęd używa się jak 1x10 z opcją młynka na bardzo strome podjazdy),
- zdecydowałem się jednak na kasetę 105 CS-5700 11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28). Ciasno zestopniowana w najczęściej użytkowanym przeze mnie zakresie.

Tutaj - porównanie napędu 50/34 x 11-36 i 40/24 x 11-28.

Offline Mężczyzna WujTom

  • Wiadomości: 1195
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 17.10.2016
    • Wuj Tom w podróży
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.

Aby nie dublować opisów to można poczytać tu: https://www.podrozerowerowe.info/index.php?topic=20827.msg428922#msg428922
Wolność kocham i rozumiem
Wolności oddać nie umiem ...


Offline PABLO

  • Wiadomości: 2795
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.

Stosowanie kaset o szerokim zakresie (+ adapter do haka przerzutki) jest znane.

Ja nie skorzystałem z tego rozwiązania bo chciałem mieć często przeze mnie używane, ciasno zestopniowane przełożenia szosowe (na wietrznych nizinach się przydaje), jednocześnie mając w rezerwie bardzo szeroki zakres miękkich przełożeń na bardzo strome podjazdy z bagażem.

BTW - teraz są dostępne korby gravelowe 46-30.
« Ostatnia zmiana: 19 Lip 2019, 13:36 PABLO »

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2305
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Myślę podobnie jak Pablo, jednak te adaptery mają sens, gdy w rowerze jest już korba szosowa. Można dołożyć do kasety 11-28 zębatkę 34, a zdjąć 11, lub nawet dodać 32 i 36, a zdjąć 11 i 12 (oraz zamienić 13 na startową). Szosa 34 -36 to już nawet po ścianach typu Odrodzenie śmiga z przyjemną kadencją.
Edit: no i oczywiście na 50-13 nadal można spokojnie przekroczyć 50 km/h, jeśli ktoś musi dokręcać na zjazdach).

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum