Autor Wątek: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.  (Przeczytany 24920 razy)

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:51 PABLO »

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2672
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
Turysta: Krzyśku, wkleję Ci coś tutaj ;)

Uzupełnienie.

Przedstawione rozwiązanie dotyczyło roweru Author Ronin, który w fabrycznej konfiguracji posiada napęd szosowy Tiagra 4700 z kasetą 11-34 oraz korbą kompaktową 50/34.

Autorowi nie odpowiadało stopniowanie przełożeń, wobec czego zdecydował się na kasetę o ciaśniejszym zestopniowaniu CS-5700 12-27 oraz korbę MTB 38/24 XT.
Były obawy o kompatybilność przedniej przerzutki z korbą MTB (różnica linii łańcucha powyższych korb 5mm), co zostało rozwiązane poprzez przełożenie jednej z podkładek pod zewnętrzne miski suportu ze strony prawej na lewą.

Porównanie obu napędów znajduję się w kalkulatorze poniżej:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,26,30,34&UF=2230&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=24,38&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,24,27&UF2=2230

Administrację uprasza się o przyklejenie informacji na początek tematu.

-----------------

Dobrze wiedzieć. Sam szukam podobnego rozwiazania, choć w innym zakresie -  42lub44/30 i 11/36.
« Ostatnia zmiana: 9 Lut 2017, 15:44 Turysta »

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1805
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Ja to jednak jestem zwolennikiem niemodnej i nieco droższej koncepcji trzech blatów i ciasnej kasety.
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:51 PABLO »

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Główny cel w postaci ciasnego zestopniowania napędu przy zachowaniu bardzo szerokiego zakresu napędu został osiągnięty. Cały napęd jest teraz w zakresie mojego użycia.

Dodatkową zaletą będzie to, że pewnie będę sporo jeździł na najmniejszych koronkach, które są wymienne pojedynczo (oraz dobrze leżą w linii łańcucha) co powinno obniżyć koszty utrzymania napędu.

To jest słuszna koncepcja ;). Warto sobie dopasować przełożenia do stylu jazdy.
Ale nie liczyłbym na mniejsze koszty utrzymania napędu, jeżeli planujesz używać tylko małych koronek. Jakoś tak jest, że one szybko się zużywają (w porównaniu do "góry" kasety).
Dokupowanie pojedynczych, cena to 10% kasety (takiej lepszej/droższej),  poza tym inne (większe) też się zużywają. Nie wiem, czy ktoś stosuje taki system (dokupowania pojedynczych) w praktyce.
Staram się równomiernie używać całej kasety a i tak te najmniesze koronki padaja najwcześniej.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:50 PABLO »

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Przy małych koronkach (np. 11z) efektywnie działa 4-5 zębów, przy 30z (góra kasety)  to jest 15 zębów (i nawet opasanie jest większe).
Przy identycznym zużyciu łatwiej/szybciej będą przepuszczać te mniejsze koronki (taka moja teoria :)).

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:50 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Dzięki, bardzo cenne informacje i konkretna analiza porównawcza.
Jak widzę dałeś 2 podkładki z lewej strony zamiast z prawej i to zdaje się być kluczem do sukcesu. Różnica między liniami łańcucha tych korb to ok 5mm, zabieg z podkładkami ograniczył tą różnice do 2.5.
Jak wygląda precyzja zmiany młynek/blat i blat/młynek?
Jest różnica w porównaniu do oryginalnej korby?
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:50 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy



Czy Ty często korzystasz w Roninie z najmniejszych koronek kasety?

PABLO

Trzech ostatnich 11-13-15 używam od wielkiego dzwonu jedynie na zjazdach, więc bardzo rzadko. 17-19-21 tych używam najczęściej, jednak nie czuję aby brakowało mi stopniowania. Póki co nie zamierzam nic zmieniać. Zmiana korby na taką z mniejszym blatem wymusi używanie mniejszych koronek, gdzie stopniowanie jest fatalne. Właśnie te 3 najczęściej używane 17-19-21 są zestopniowane najciaśniej w całej kasecie 11-34.
To że 3 koronki leżą odłogiem nie specjalnie mnie boli.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:49 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Rozciągnąłeś zakres, ale dałeś droższą kasetę, więc koszty eksploatacji pewnie i tak będą porównywalne. Wymiana pojedynczych koronek to pewne ryzyko, że na niewymienionych nowy łańcuch się nie przyjmie.
Kaseta tiagry kosztuje około 100zł, raz na 2-3 lata(jak dla moich przebiegów) to niewiele. Pojedyncze koronki są drogie i słabo się to opłaca, szczególnie że jest ryzyko, że może być konieczna wymiana więcej niż dwóch.
Zdecydowanie jestem zwolennikiem nowej kasety, łańcucha i świętego spokoju.
Wrzuć fotkę, jeśli będziesz miał możliwość, ciekaw jestem jak samuraj wygląda po tej modyfikacji.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:49 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy



I to był główny cel.


Doskonale rozumiem. Bardzo podoba mi się twoja nowa konfiguracja, gdzie faktycznie osiągnąłeś rewelacyjne zestopniowanie.
Jak dla mnie to co jest w zupełności wystarcza szczególnie, że najwięcej frajdy sprawiają mi leśne szutry. W lesie nie wieje ;).
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:49 PABLO »

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2672
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
Wracam do Twojego Ronina, który z nowym napędem stał się zupełnie innym rowerem. Brak bardziej miękkich korb w gravelach, to rzeczywiście problem, zresztą podnoszony na różnych forach już od 2014 r. W USA, Japonii, Zachodniej Europie ... gdzie nie tylko dostępność, ale i relacja ceny/do zarobków wygląda nieco inaczej niż u nas, masa ludzi wskoczyła w rozwiązania choćby rodem z firmy Sugino. Sub-compactowe korby 46/30 czy 44/30 to częsty wybór jaki widziałem u wielu np. użytkowników AWOL-i. FSA w zeszłym roku zapowiedziała rozpoczęcie produkcji nowych korb do rowerów z półki adventure/gravel (pokazała je gdzieś pod koniec zeszłego roku), a z początkiem tego roku wypuściła na rynek korbę SL-K ADVENTURE 48/32T i 46/30 - na razie nie do dostania. Myślę, że dopiero w 2018 r. na rynku pojawi się szersza gama korb od różnych producentów. Tymczasem trzeba kombinować, głównie wstawiając korby mtb - całe szczęście, że nasze szosowe klamki wraz z szosową przednią przerzutką dają radę ;-) Pisałeś o koniecznym, co zrozumiałe ze względu na mniejszą średnicę blatu, obniżeniu zamocowania przedniej przerzutki. Szczęśliwie w Roninie masz inserty na bidon znacznie wyżej niż ja w AWOL-u. Ja nie mógłbym zejść aż tak nisko z przednią zmieniarką. A chętnie popełniłbym podobną zmianę do Twojej, choć tak jak pisałem, nie szedłbym w aż tak miękki jak Twój napęd (wybrałbym blat 44, ew. 42 zęby). Co do wew. zębatki to 30-ka w zupełności by mi wystarczyła. Na płaskim lub ew. lekko pofalowanym terenie, gdy nie wieje mając teraz korbę 48/34t i kasetę 11-36 w zasadzie jeżdżę na blacie, korzystając ze środka kasety. Jak nieco puchnę, zamieniam blat na tarczę 34 i trzymam się w linii łańcucha. Natomiast katastrofalnie mało opcji zostaje przy zmiennych warunkach, bocznym wietrze, albo wietrze w twarz, zwłaszcza jak dochodzi nieco mniejszych górek. Zaczyna się wachlowanie półbiegami, a na kasecie co rusz trafia się na "dziurę" - a to za miękko, a to ciut za twardo. W górach natomiast, zwłaszcza z sakwami przydałby się bardziej miękki napęd z przodu (np. kombinacja 30-36).

Na razie ze zmiany się wyleczyłem, ale rozważałem takie opcje jak (przy pozostaniu przy kasecie 11-36):
- korba SRAM X9 2x10, 42/28, 175 mm, która z bardzo szczelnym suportem GPX KPL jest do dostania za 500 zł (niestety wagowo to aż 890g z suportem)
- korba Aeorozine x-12 xf, 42/29, 175 mm (680 g z suportem) - 499 zł
- Shimano Deore M615, 40/28, 175 mm - 420 zł

Co do trwałości kasety, to ciągle mam w AWOLu oryginał (sram pg 10-30, 11-36). Łańcuch zmieniłem po ok. 7500 km (kmc X10.93 116 ogniw), kaseta przyjeła nowy łańcuch (10 rz. shimano) i obecnie ma na liczniku prawie 10 000 km (oznak jakiegoś kosmicznego zużycia na razie nie widzę ...). Mam zamiar zajechać tę kasetę do końca marca i na wiosnę ponownie wrócić do duetu sram-kmc. Korba trzyma się nad podziw dobrze... Myślę więc, że przy Twoim zestawie nie masz się co obawiać szybszego zużycia kasety - przekosów nie będzie wiele, poza tym szersza piasta z tyłu (135mm, mam tak w AWOL-u) sprawia, że montując już dość szeroką korbę mtb na podkładkach, łatwiej ustawić linię łańcucha.

Jak Cię najdzie wena/ochota zrób kilka fotek Ronina z nowym napędem ;-)


Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Przeglądając specyfikację Fuji Jari, zauważyłem tam korbę FSA omega adventure 46/30, więc pewnie kwestia czasu aż się pojawi w sklepach.
(Chyba wspominałem w wątku 'gravelowym'.)
Zdecydowanie więcej ode mnie jeździcie w górach, więc naturalnie pojawia się potrzeba miękkich przełożeń.

Co do piast, czy przypadkiem wszystkie szosy na tarczach nie mają 135mm?
#Steel is Real

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2672
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
..
Zdecydowanie więcej ode mnie jeździcie w górach, więc naturalnie pojawia się potrzeba miękkich przełożeń.

Co do piast, czy przypadkiem wszystkie szosy na tarczach nie mają 135mm?

W górach, zwłaszcza z sakwami tak pod 10 kg i na podjazdach >8-10%, to w moim przypadku koronka 36 rządzi :-p. W Rumunii jak zapiąłem młynek na takiej Transalpinie, to dopiero przy antenach TV i na dojeździe do msc. Ranca zmieniłem na coś twardszego :-) Na lekko to inna bajka - wówczas czuję braki stopniowania. I to chyba dowodzi temu, że obecne gravele/adventure b., które nie grzeszą przy tym lekkością (jak Awol), mają kiepskie napędy, tak jakby projektanci zajmując się geometrią ram zapomnieli o tym, że na te rowery wrzuca się jednak bagaż ...

A co do piasty tylnej i tarczy - tak, masz rację.

Offline Mężczyzna Viracocha

  • Wiadomości: 527
  • Miasto: Piemont
  • Na forum od: 11.04.2007
Ja trochę nie rozumiem tego, na siłę, pakowania do Awola dwóch rzędów z przodu, kiedy aż się prosi, żeby były trzy. Jeśli kupię ten "pordzewiały" frameset pakuję trójkę i będę se wjeżdżał gdzie będę miał ochotę :P.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy


tak jakby projektanci zajmując się geometrią ram zapomnieli o tym, że na te rowery wrzuca się jednak bagaż ...
Jest to pewna konsekwencja wielozadaniowości, ciężko znaleźć tutaj uniwersalny napęd, który sprawdzi się w szerokim użytkowaniu.

Gravel wyewoluował z szosówek endurance i przełajówek. Klamkomatetki i baranek wymusiły szosowe komponenty. Jednak jak widać rynek podobnie jak natura nie znosi próżni, więc podaż w końcu odpowie na pojawiający się popyt.
Nad 46/30 sam się zastanowię jak już się pojawią.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2672
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
Ja trochę nie rozumiem tego, na siłę, pakowania do Awola dwóch rzędów z przodu, kiedy aż się prosi, żeby były trzy. Jeśli kupię ten "pordzewiały" frameset pakuję trójkę i będę se wjeżdżał gdzie będę miał ochotę :P.

Są AWOL-e z trzema blatami w Twoich kolorach ;-)

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Ja trochę nie rozumiem tego, na siłę, pakowania do Awola dwóch rzędów z przodu, kiedy aż się prosi, żeby były trzy. Jeśli kupię ten "pordzewiały" frameset pakuję trójkę i będę se wjeżdżał gdzie będę miał ochotę :P.
Na obecną chwilę i ofertę to jest bardzo rozsądne rozwiązanie. Sam bym tak zrobił, gdybym tylko mieszkał bliżej gór.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Viracocha

  • Wiadomości: 527
  • Miasto: Piemont
  • Na forum od: 11.04.2007
Są AWOL-e z trzema blatami w Twoich kolorach ;-)
To to ja wiem, ale od Trumpa nie będę ściągał roweru ;). U nas, w Europie, są dostępni jedynie zieloni, biedniejsi bracia. Prawie kupiłem, ale osprzęt był trochę poniżej oczekiwań.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:48 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Dziękuje za zdjęcia. Samuraj wygląda 'zawodowo'. ;)

U mnie z racji większego rozmiaru ramy (56) oba mocowania koszyka są powyżej obejmy przerzutki.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:48 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Gdyby chodziło tylko o wygląd bez wahania zastosowałbym napęd 1x
Mi również wizualnie bardzo się podoba 1x, lecz użytkowo ma te same, a nawet większe problemy, które właśnie rozwiązałeś.

No to możesz eksperymentować.

do wycięcia: Akurat jest do kupienia SLX 38/24 w promocji za 269 zeta
Mam 29" na napędzie 2x10 z korbą 36/22, w sam raz do eksperymentowania. Jednak pewnie na eksperymencie się skończy, bo tak mały blat oznacza brak możliwości napędzania roweru powyżej 40km/h. Ja lubię na pagórach dokręcić na zjazdach do ponad 50km/h.

Noszę się z zamiarem podmiany kaset między Roninem, a 29-ką. W tej drugiej mam 11-36, przeszczepiając do Ronina zyskałbym dodatkowe 6% na najlżejszym przełożeniu. Chętnie zmieniłbym również najmniejszą koronkę z 11 na 12T, bo teraz nawet na zjazdach zmiana z 13 na 11 to jest skok aż o 18%, co powoduje drastyczny spadek kadencji.

EDIT: Może wala się komuś zużyta kaseta z ostatnią koronką 12T? Chętnie bym przyjął wraz z lock-ringiem.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:47 PABLO »

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 423
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
40T byłoby pewnie idealne. Gdybym nie miał akurat korby 38T to bym wszedł w 40T. Jedyny problem to brak korb 40T firmowo wyposażonych w młynek 24T (nawet 26T nie ma, pomimo, że większość przerzutek przednich MTB ma pojemność 14T).

To nie kwestia pojemności a zbyt dużego przeskoku/różnicy w średnicy między małą a dużą tarczą. Na upartego przy spokojnym wrzucaniu się uda ale ogólnie było by ciężko.
W temat płynnego przejścia między biegami z przodu wgryza się mocno kolega Uzurpator a efektem jest TRYBO (szukać trybo.pl). Sprzedaje sety po dwie tarcze przednie. Tu bardziej pasowała by 39/26. 13z różnicy i ileś tam punktów zaczepienia dla łańcucha podczas zmiany biegów.

Offline Mężczyzna Księgowy

  • .::Kolarska Patologia::.
  • Wiadomości: 3833
  • Miasto: Warszawa/Jabłonna
  • Na forum od: 30.12.2010
Ja swego czasu do szosowej kasety zamontowałem korbę trekingową z zębatkami 48x 32 x 22 też zakres daje spory.
Jadę tam gdzie znika horyzont.
MP 2014 - 500km 25h28`|MP 2015 - 300km 20h30`|MP 2017 - 300km 21h01`|MP 2018 (DNF)- 519km 27h30``|BBT 550km (DNF) | POM500 46h33`|PGR 550km - 80h04`

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:47 PABLO »

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 423
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
No ale sety 38-24 są. Czy 40-26 by się tak znacząco różniło?

Nie kojarzę?
Wiesz Pablo, że ja zatrzymałem się na 8s z tyłu a po jednej wyrypie w góry na 11s wiem, że to nie dla mnie ;)
Trzeba pamiętać, że jeszcze kilka lat temu wiodącym było 26" a teraz 29/27+ no i 27,5. Inna średnica koła wymusiła redukcję kół zębatych. Może stąd przy wszelkich dwubiegowych (opieram się na mtb shimano) max jest 38/28?
Tylko w wersji 3-tarczowej wypuszczają jeszcze 40 z przodu ale z tradycyjnym stopniowaniem co 10: 40/30/20

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:47 PABLO »

Offline Mężczyzna Qba

  • Wiadomości: 163
  • Miasto:
  • Na forum od: 04.02.2014
Przez ostatnie dwa lata w rowerze typu gravel/turystyczny przełaj korzystałem z napędu 3x10.
Napęd opart był na klamkomanetkach Shimano 4603, korbie 50x39x30 i kasecie 11-32. Do kompletu była jeszcze przerzutka z odwrotną sprężyną, co moim zdaniem sprawdzało się świetnie.
Jako, że rower miał być w zamyśle uniwersalny, przy wykorzystaniu jako szosa z oponami 32mm w zasadzie nie zrzucałem łańcucha z blatu, lecz na kasecie wykorzystywałem 3-4 zębatki. Tarcza 39 sprawdzała się przy jeździe z szerszymi oponami i sakwami, a młynek zostawał na podjazdy.

Aktualnie stoję przed kwestią wyboru napędu do nowego roweru, również gravel. Początkowo byłem pewien sensu stosowania 3x10, jednak doświadczenia PABLA skłaniają mnie do zastanowienia się nad czymś w stylu 40/28x11-28 lub 12-27.

Napęd dwurzędowy jest przyjemniejszy w eksploatacji, regulacja jest łatwiejsza, można śmiało przyjąć, że z obu tarcz dostępny jest cały zakres kasety,a wyniki kalkulatora są również zachęcające.

Obawiam się jedynie, czy tarcza 40t nie okaże się zbyt mała przy jeździe typowo szosowej.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 20:47 PABLO »

Offline Kobieta magda

  • Wiadomości: 3050
  • Miasto: Tröjmiasto
  • Na forum od: 19.12.2011
    • Przejażdżkowe zapiski
Tak się zastanawiałam po kij grzyb Pablo pisze w tym wątku skoro 'kasuje' swoje posty.
Żenua.
Gratuluję.
 :lol:
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 21:19 magda »


Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2672
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Już wcześniej PABLO usuwał. Zanim rozpoczął ten wątek. Widocznie taka moda teraz ;). Prawdziwych powodów czy motywacji nie znam.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 9106
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Używam korby 52x42x28 (na wyprawie 26), do tego zdaje sure kaseta 13-26t 8s. Do jazdy po płaskim zębatka 42 była idealna, blaty prawie nie używałem, najmniejszcej na podjazdach. Na wyprawie z sakwami nieco lepsza byłaby 39.

Dwa blaty są moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jeśli kaseta ma 9 lub więcej rzędów. Najważniejsze żeby dobrze przeliczyć jakie potrzebne nam przełożenia - każdy kręci trochę inaczej.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Qba

  • Wiadomości: 163
  • Miasto:
  • Na forum od: 04.02.2014
Wychodzi na to, że trzeba zacząć robić screeny każdego interesującego nas tematu, bo co rusz postów ubywa... ;)
Co do tematu, to waham się pomiędzy korbą 50/39/30 lub 40/28 do napędu 10s. W przypadku mtb napęd dwurzędowy sprawdzał się znakomicie, zaś nie jestem przekonany czy znajdzie się jakieś zalety korby dwurzędowej w przypadku gravela.

kuba
« Ostatnia zmiana: 4 Lut 2017, 22:00 Qba »

Offline Mężczyzna R_och

  • Wiadomości: 1261
  • Miasto: Rzeszów
  • Na forum od: 16.03.2015
Wychodzi na to, że trzeba zacząć robić screeny każdego interesującego nas tematu, bo co rusz postów ubywa... ;)
To prawda, a bacznie mu się przyglądałem
W życiu nie chodzi o to, by przeczekać burzę a o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu.
- Gandhi

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6867
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013

Wyjaśnij, proszę, PABLO.
Względem nas postępujesz nie fair.

Drwa (już) nie chcesz dorzucać do wspólnego ogniska - Twa decyzja, jednak nie wyciągaj tych, jakie już podłożyłeś - tak rozwalasz! Nam ono jest źródłem ciepła, inspiracji.

Najlepiej dłońmi potrzyj twarz, oczy i wracaj.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1805
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
@Quba: niewiele zmienisz zmieniając napęd a nie zmieniając okolicy :). To ukształtowanie terenu, po którym jeździsz, nawierzchnia i własne przyzwyczajenia/możliwości odnośnie kadencji będą dyktować ci przełożenie, a czy ono pochodzi z napędu 3x10 czy innego ma mniejsze już znaczenie. @Pablo m.in. (jak można było przeczytać) wykazywał niechęć do używania przedniej przerzutki. Ja mam zupełnie przeciwne doświadczenia i przednie przerzutki lubię i jakoś zawsze mi precyzyjnie działają. Kaseta zużywa mi się bardzo równomiernie co chyba jest zasługą zarówno trzyrzędowej korby jak i podgórskiego i górskiego terenu moich wyjazdów. 
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna Viracocha

  • Wiadomości: 527
  • Miasto: Piemont
  • Na forum od: 11.04.2007
Używam korby 52x42x28 (na wyprawie 26), do tego zdaje sure kaseta 13-26t 8s. Do jazdy po płaskim zębatka 42 była idealna, blaty prawie nie używałem, najmniejszcej na podjazdach. Na wyprawie z sakwami nieco lepsza byłaby 39.

Dwa blaty są moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jeśli kaseta ma 9 lub więcej rzędów. Najważniejsze żeby dobrze przeliczyć jakie potrzebne nam przełożenia - każdy kręci trochę inaczej.
Szkoda, że nie założyłeś blatu 55, żeby jeszcze lepiej poprzeć tezę o wyższości dwurzędowej korby :P. Tymczasem typowa korba trzyrzędowa do rowerów typu gravel/adventure to 50x39x30 i to często przy kasecie np. 12-36 (Awol). Odnosiłbym się raczej do takiego napędu, żeby porównywać zalety i wady z systemem dwurzędowym. Sam się zastanawiam nad idealnym napędem do Awola i ten zaproponowany przez Speca wydaje się całkiem sensowny, chociaż najbardziej pasowałby mi prawdopodobnie typowy napęd trekkingowy, czyli 48x38x26 w połączeniu z kasetą 11-32 (9 lub 10s). Niewątpliwą zaletą jest tutaj uniwersalność, a tę cechę uważam za najważniejszą w rowerze awolopodobnym.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Uzupełnienie.

Przedstawione rozwiązanie dotyczyło roweru Author Ronin, który w fabrycznej konfiguracji posiada napęd szosowy Tiagra 4700 z kasetą 11-34 oraz korbą kompaktową 50/34.

Autorowi nie odpowiadało stopniowanie przełożeń, wobec czego zdecydował się na kasetę o ciaśniejszym zestopniowaniu CS-5700 12-27 oraz korbę MTB 38/24 XT.
Były obawy o kompatybilność przedniej przerzutki z korbą MTB (różnica linii łańcucha powyższych korb 5mm), co zostało rozwiązane poprzez przełożenie jednej z podkładek pod zewnętrzne miski suportu ze strony prawej na lewą.

Porównanie obu napędów znajduję się w kalkulatorze poniżej:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,26,30,34&UF=2230&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=24,38&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,24,27&UF2=2230

Administrację uprasza się o przyklejenie informacji na początek tematu.

#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:45 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Poniżej kolejne rozwiązanie, w ramach dzielenia się doświadczeniami.

Napęd 9 rzędowy, na Sorze.
Korba na kwadrat Alivio FC-M411 z wymiennymi tarczami o rozstawie BCD 104. Generalnie można zastosować dowolną korbę z wymiennymi tarczami.
Korba w oryginale miała 48/38/28, 28 usunąłem, a dwa pozostałe blaty po wyliczeniu interesującego mnie stopniowania wymieniłem na 44 i 32. Suport dedykowany to 123mm, ten zastąpiłem typowo szosowym 110,5mm, pozwoliło to cofnąć linię łańcucha tak, aby szosowa przerzutka obsługiwała oba blaty.
Tutaj trzeba być ostrożnym, w doborze blatów i długości suportu, gdyż większe tarcze przy krótszym suporcie mogą spowodować kolizje z rurkami łańcuchowymi. Generalnie może być to zależne od samej ramy i jej konstrukcji. Identyczne rozwiązanie można zastosować dla Octalinku.

Korba:


Linia łańcucha wygląda tak:

Dla najczęściej używanych przełożeń w okolicy 30km/h linia jest idealnie prosto.

Rozkład przełożeń
Rozpiętość  400%

Zalety rozwiązania:
- duża dowolność w doborze tarcz, jedynym ograniczeniem jest dostępność tarcz pod dane BCD
- tanie w realizacji
- większa trwałość w porównaniu do łożysk zewnętrznych

Wady:
- większa waga w porównaniu do korb zintegrowanych
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Napędem 9 rzędowym dysponowałem z racji posiadania crossa, który był dawcą organów do przeszczepu.
Powiem szczerze, moim zdaniem przewaga 10 vs 9 jest marginalna. Jednak jak sam zauważyłeś wszystko sprowadza się do osobistych preferencji.

Zeszły tydzień jeździłem ubarankowanym crossem, na tych samych komponentach z korbą 26/36/48. Lewa klamkomanetka Sory w połączeniu z przednią zmieniarką Deore obsługiwała tylko 26/36. Jak zauważyłem, na szosie najczęściej jeździłem na przedostatniej koronce, na zjazdach nie było już z czego dokręcać.

Napęd w takiej konfiguracji (Korba 44/32 z kasetą 11-32) jest dla mnie idealny na moje okolice (dolina Brdy i Wisły) jest tu parę podjazdów 10-14% i 1:1 zupełnie wystarcza. 44/11 pozwala jeszcze dokręcić do 50km/h.

Wyjazd w góry z bagażem powiadasz?
Bardzo proste do ogarnięcia na tej samej korbie.
Zmiana suportu ze 110,5 na 123, zamiast 32/44 i założyć 22/36.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy

Ja bym dał 22/38 i zostawiłbym tak na stałe.

Tylko, że 22 w mojej okolicy jest całkowicie bezużyteczne. 32 zapewnia dodatkowe możliwości chociażby do jazdy pod wiatr.
#Steel is Real

Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Po dłuższym użytkowaniu, w ramach optymalizacji:
- zmieniłem tarczę blatu z 38T na 40T. Młynek pozostał bez zmian 24T. Przerzutka przednia Tiagra 4700 nadal ogarnia taką nietypową korbę (Deore XT FC-M785). Tym bardziej, że zmiany dokonuje się bardzo sporadycznie, w zasadzie tylko w górach, na bardzo stromych podjazdach (napęd używa się jak 1x10 z opcją młynka na bardzo strome podjazdy),
- zdecydowałem się jednak na kasetę 105 CS-5700 11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28). Ciasno zestopniowana w najczęściej użytkowanym przeze mnie zakresie.

Tutaj - porównanie napędu 50/34 x 11-36 i 40/24 x 11-28.

Offline Mężczyzna WujTom

  • Wiadomości: 1197
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 17.10.2016
    • Wuj Tom w podróży
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.

Aby nie dublować opisów to można poczytać tu: https://www.podrozerowerowe.info/index.php?topic=20827.msg428922#msg428922
Wolność kocham i rozumiem
Wolności oddać nie umiem ...


Offline PABLO

  • Wiadomości: 2796
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.

Stosowanie kaset o szerokim zakresie (+ adapter do haka przerzutki) jest znane.

Ja nie skorzystałem z tego rozwiązania bo chciałem mieć często przeze mnie używane, ciasno zestopniowane przełożenia szosowe (na wietrznych nizinach się przydaje), jednocześnie mając w rezerwie bardzo szeroki zakres miękkich przełożeń na bardzo strome podjazdy z bagażem.

BTW - teraz są dostępne korby gravelowe 46-30.
« Ostatnia zmiana: 19 Lip 2019, 13:36 PABLO »

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2306
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Myślę podobnie jak Pablo, jednak te adaptery mają sens, gdy w rowerze jest już korba szosowa. Można dołożyć do kasety 11-28 zębatkę 34, a zdjąć 11, lub nawet dodać 32 i 36, a zdjąć 11 i 12 (oraz zamienić 13 na startową). Szosa 34 -36 to już nawet po ścianach typu Odrodzenie śmiga z przyjemną kadencją.
Edit: no i oczywiście na 50-13 nadal można spokojnie przekroczyć 50 km/h, jeśli ktoś musi dokręcać na zjazdach).

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum