Autor Wątek: TRP Spyre - słaba siła hamowania, gdzie problem?  (Przeczytany 77421 razy)

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Polując po wyprzedażach noszę się z zamiarem zakupu szosówki, w jednym z upatrzonych modeli są wspomniane hamulce TRP Spyre, pożenione z klamkomanetkami Tiagra 4700. Po jeździe testowej byłem nimi bardzo zaskoczony na minus. Siła hamowania po prostu żałosna, dużo gorsza niż na jakimkolwiek szosowym hamulcu obręczowym. Do tego klamki hamulcowe w odczuciu kompletnie gumowate. Zdaje sobie sprawę, że regulacja w sklepie pewnie pozostawiała wiele do życzenia, ale mimo wszystko nie spodziewałem się, że będzie aż tak źle.

Kilku z forumowiczów ma te hamulce w swoich rowerach, jak znajdziecie czas, byłbym wdzięczny za odpowiedzi na pytania:

1. Czytałem opinie, że sam zacisk jest ok, ale fabryczne tarcze i klocki to syf. Na ile to prawda?
2. Czy po dotarciu klocków hamulcowych jest lepiej?
3. Spotkałem się z opiniami, że przy tych hamulcach praktycznie musem jest stosowanie specjalnych, nieściśliwych pancerzy hamulcowych, które są drogie i ciężko dostępne - prawda to?
4. Podobno śrubki dosuwające klocki do tarczy (te na imbus 3mm) potrafią się same wykręcać - prawda to?
5. Podobno dużo zależy od klamkomanetek, z jakimi te hamulce współpracują - jakie macie u siebie?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10365
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
nie używałem Spyre, ale:
2. Nowe metaliczne klocki potrafią prawie nie działać
5. różnica potrafi być ogromna, najpierw przepal
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna poziom

  • Wiadomości: 848
  • Miasto: ELW
  • Na forum od: 11.12.2016
Mam rower na TRP Spyre. Przejechałem nim dopiero ~1500 km ale:

1. Mam cały czas "firmowe" i jest OK.
2. Cały czas było i jest dobrze, z tym, że rower kupowałem w necie i sam go musiałem złożyć i wyregulować.
3. ??? - pierwsze słyszę
4. po 1500 km -  nie zdarzyło mi się.
5. Tego nie wiem, mam Shimano 105.

Generalnie mam poza tym rowerem MTB z tarczówkami hydraulicznymi Alivio i, możesz wierzyć lub nie, nie widzę znaczącej różnicy. Zresztą te mechaniki są uważane przez portal, któremu ufam za jedne z lepszych tarcz do szosówek w ogóle (http://road.cc/content/review/90569-trp-spyre-mechanical-disc-brake).

Ja jestem zadowolony i trochę zdziwiony Twoimi doświadczeniami ale może być też tak, że moje wymagania są niskie ;)
"Never argue with idiots"

Offline Mężczyzna Włod

  • Wiadomości: 758
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 04.04.2011
Sam tez poluje na awol-a (ze spowalniaczami trp) i raczej powinno być ok z tymi hamulcami. Z oferty mechanicznych to jedne z drożyszych a klocki lub tarcze można wymienić za jakiś czas.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7351
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
3. Spotkałem się z opiniami, że przy tych hamulcach praktycznie musem jest stosowanie specjalnych, nieściśliwych pancerzy hamulcowych, które są drogie i ciężko dostępne - prawda to?
Jeśli odczuwasz dużą różnicę pomiędzy gumowatością przodu i tyłu, to tak. Przy czym niekoniecznie trzeba te najdroższe, przy gównianych pancerzach "tak po prostu jest".

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014


3. Spotkałem się z opiniami, że przy tych hamulcach praktycznie musem jest stosowanie specjalnych, nieściśliwych pancerzy hamulcowych, które są drogie i ciężko dostępne - prawda to?
Miałem zwykłe, założyłem Jagwire KEB-SL. Delikatną różnicę da się wyczuć jednak ważne jest też poprawne ułożenie pancerza - bez zbytnich naddatków, obfitych pętli itp.
Te pancerze w komplecie z końcówkami masz dostępne od ręki za 16EUR na bike-components.

5. Podobno dużo zależy od klamkomanetek, z jakimi te hamulce współpracują - jakie macie u siebie?
Spotkałem się z sytuacją, że klamki miały regulację odległości od kierownicy i były ustawione jak najbliżej jej (czyli dla małej dłoni). Takie ustawienie zmniejsza uciąg linki i ma wpływ na działanie hamulca - po prostu trochę brakuje żeby mocniej zaciągnąć, zblokować.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
A propos 3. Warto sprawdzić jak są ucięte pancerze i jak współpracują ze skuwkami. Tam też można poprawić twardość. Ważne żeby cięcie pancerza było prostopadłe i precyzyjne, bo tam może dochodzić do "sprężynowania".  Jako, że moje ucinaki do pancerzy dokonały żywota, do cięcia używam dremela i cienkiej tarczy tnącej (z doskonałym efektem zresztą)
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Mam Spyre w Roninie i na początku byłem bardzo rozczarowany skutecznością hamowania, której daleko było do V-Brake, jednak z czasem doszedłem do pewnych wniosków i poczyniłem skuteczne modyfikacje.

Cytuj
1. Czytałem opinie, że sam zacisk jest ok, ale fabryczne tarcze i klocki to syf. Na ile to prawda?
Ewidentnie coś w tym jest, bo moje doświadczenia zdają się to potwierdzać.
Fabryczne klocki są półmetalowe. Pierwsze zmiany jakich dokonałem to zmiana klocków na metalowe-spiekane. Niby coś się odrobinę poprawiło, lecz jak pojechałem w góry z sakwami to na zjazdach hamulce na metalkach wyły potępieńczo, przegrzewały się i traciły skuteczność (fading). Jeszcze podczas wyjazdu szybko zmieniłem na oryginalne pół-metaliki.
Oryginalne klocki hamowały dobrze na długich zjazdach, ale ciągle brakowało mi skuteczności w pierwszej fazie hamowania.
Późnym latem wpadły mi ręce klocki organiczne-żywiczne (fabryczne z Tektro Gemini). Założyłem aby się przekonać czy cokolwiek to zmienia. Zauważyłem znaczną poprawę w pierwszej fazie hamowania, czy zimne czy ciepłe hamowanie w pełni zaczęło mnie zadowalać i dorównywać V-brake.
Niestety jak się okazało jesienią, organiczne klocki hamowały świetnie tylko jak było sucho i ciepło. Gdy było mokro, czy nawet zimno i wilgotno były hałaśliwe i wyraźnie traciły na skuteczności.
Szczęśliwie rozwiązanie przyszło samo.
Zakupiłem nowe koła, które wyposażyłem w nowe tarcze SM-RT66. Wiedziałem, że jesienią organiki nie wystarczą, więc założyłem to co mi zostało.
Na przód dałem pół-metalika na tył metalika, innych nie miałem.
Po tygodniu klocki dotarły się z nowymi tarczami i skuteczność hamowania jest jak dla mnie na poziomie V-Brake i jak najbardziej zadowalająca.
Zauważyłem, że taka kombinacja pół-metalik/metalik świetnie uzupełnia się, gdy np. zacznie padać to metalik ciągle jest skuteczny, natomiast gdy jest sucho pół-metalik zapewnia, że hamulec hamuje od razu (metalik musi się lekko rozgrzać, aby osiągnąć pełną skuteczność).

Wracając do pytania. Z perspektywy doświadczeń w nowym rowerze na pewno od razu zmieniłbym tarcze, klocki niekoniecznie.

Cytuj
2. Czy po dotarciu klocków hamulcowych jest lepiej?
Ja docierałem miesiąc, wobec braku wyraźnej poprawy zacząłem kombinować z klockami.
Cytuj
3. Spotkałem się z opiniami, że przy tych hamulcach praktycznie musem jest stosowanie specjalnych, nieściśliwych pancerzy hamulcowych, które są drogie i ciężko dostępne - prawda to?
Mam takowe fabrycznie, więc porównania do innych nie mam.
Cytuj
4. Podobno śrubki dosuwające klocki do tarczy (te na imbus 3mm) potrafią się same wykręcać - prawda to?
Te śrubki mają powleczone gwinty niebieskim preparatem zapobiegającym samo-odkręcaniu, przypuszczam, że po iluś regulacjach się on wytrze i trzeba będzie posmarować nim na nowo. Póki co po 5700km przejechanych problemu nie stanowi.
Cytuj
5. Podobno dużo zależy od klamkomanetek, z jakimi te hamulce współpracują - jakie macie u siebie?
Tiagra 4700, z której jestem bardzo zadowolony.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Tiagra 4700, z której jestem bardzo zadowolony.
I tu mnie właśnie zmartwiłeś, bo trafiłem na opinie, że właśnie z Tiagrą 4700 te hamulce działają słabo, a już ze 105 5800 o wiele lepiej ze względu na inny uciąg linki. A w Meridzie Ride Disc 300, na którą szczerzę zęby właśnie jest Tiagra 4700 :/

Offline Mężczyzna poziom

  • Wiadomości: 848
  • Miasto: ELW
  • Na forum od: 11.12.2016
To by się nawet mogło pokrywać z moimi odmiennymi znacznie odczuciami, a mam klamki Sh 105 5800...hmm
"Never argue with idiots"

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
I tu mnie właśnie zmartwiłeś, bo trafiłem na opinie, że właśnie z Tiagrą 4700 te hamulce działają słabo, a już ze 105 5800 o wiele lepiej ze względu na inny uciąg linki. A w Meridzie Ride Disc 300, na którą szczerzę zęby właśnie jest Tiagra 4700 :/
Ciężko mi dać temu wiarę.
Inny uciąg linki jest, ale w indeksacji biegów, 10rz 4700 ma większy 'cable-pull' niż 11rz 5800, ale to mimo wszystko jest z korzyścią raczej dla Tiagry.
Natomiast co do hamulców to nie wiem co miałoby to zmieniać? Że wyżej lub niżej zaciskać będzie się klamka? Na masz wpływ ustawiając klocki bliżej/dalej tarczy.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Hamulce w 105 to dual pivot z jakąś niby nową technologią "linear response", Tiagry to typowe hamulce single pivot. I możliwe, że faktycznie uciąg linki jest delikatnie różny i stąd taki efekt, bo podobnie jest przy założeniu v-brake do klamek pod cantilevery: gumowata klamka, którą bez problemu można pociągnąć aż do kierownicy i przez to brak siły hamującej, bo brakuje zakresu ruchu.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Niestety nie mam odniesienia do tego jak to może hamować na 5800. Mnie w tym momencie obecny zestaw w pełni zadowala.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2894
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Hamulce w 105 to dual pivot z jakąś niby nową technologią "linear response", Tiagry to typowe hamulce single pivot
Tiagra  też jest dual pivot, od dawna szosowe hamulce są tylko dual piwot. Możliwe jednak, że w 105 pokombinowali z uciągiem linki w klamce (aby dostosować do tego "linear response").
W każdym bądź razie, do 105 (5700) podają w specyfikacji:
"Brake lever pivots have been positioned to increase power and improve ergonomics when riding on the hoods"

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Technologia dotyczy klamek czy zacisków szosowych?

http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/road/Tiagra4700/br-4700.html
"30% greater braking power modulation with Linear brake operation"
#Steel is Real

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum