Autor Wątek: Hamulce tarczowe vs hamulce obręczowe  (Przeczytany 37803 razy)

Offline Kobieta amarantus

  • Wiadomości: 9
  • Miasto: Warszawa Ursynów
  • Na forum od: 08.04.2015
    • Nowy rower - nowoczesna strona o rowerach
Hamulce tarczowe vs hamulce obręczowe
« 22 Sie 2015, 00:37 »
Witajcie,
 
w poniższym wpisie poruszamy jeden z najważniejszych tematów w świecie rowerowym a mianowicie hamulce. Przestawiamy naszą opinię na temat zalet poszczególnych rozwiązań. A jak jest Wasza opinia? Które hamulce są lepsze?
 
Hamulce tarczowe vs hamulce obręczowe | Nowy rower

Offline Mężczyzna __

  • Wiadomości: 432
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.12.2013
W skrócie lepsze = hydrauliczne hamulce tarczowe.
Jednak na tym forum znajdziesz również zapaleńców planujących tak specyficzne i ekstremalne wyprawy rowerowe gdzie słabsze klasyczne hamulce będą się lepiej sprawdzać.

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Dyskusja o przewadze świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi, bądź na odwrót - bez urazy
To który typ hamulców sprawdzi się lepiej zależy od warunków ich użytkowania - każdy typ ma swoje zalety, ale też i wady - i właśnie te drugie, w korelacji z planowanymi warunkami powinny decydować o wyborze

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Tarcze hydrauliczne - na krótkie wypady, wyścigi, rejony mocno cywilizowane, gdyż serwis polowy jest trudny.
Duża siła, świetna modulacja.

Tarcze mechaniczne - Mniejsza siła od powyższych, ale łatwiejsza naprawialność i niższa cena.
-średnia siła
-duża modulacja

V-brake - Najtańsze, najlżejsze.
-Siła pomiędzy powyższymi
-Słaba modulacja i zależność od pogody.
-Słaba odporność cieplna (słabo nadaje się w góry z sakwami, ale daje się przejechać)

Osobiście używam mechanicznej tarczy z przodu i v-brake z tyłu.

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 944
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
W tegorocznej la Vuelcie UCI ugięła się naciskom producenta osprzętu i dopuściła hamulce tarczowe. Obecnie,  to jest faza testów przeprowadzanych przez grupę kolarską Trek Factory. Po wczorajszym etapie można było usłyszeć pierwsze komentarze na ten temat.
Jako plus uznano większa skuteczność hamulców tarczowych.
Minusy, to:
Waga (ale UCI ma także wydąć zgodę na obniżenie wagi rowerów)
Zagrożenia (na razie nieudowodnione) jakie mogą wynikną podczas kraks - chodzi o ostre krawędzie tarcz oraz ewentualny wyciek płynu. 

Ciekawą rzecz powiedział jeden z komentatorów Eurosportu (chyba Cancellara): Większość kraks w peletonie powodowanych jest przez nadmierne używanie hamulców. Kolarze powinni częściej omijać przeszkody.


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 944
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/pro-peloton-reacts-to-disc-brakes-at-eneco-tour-186954

Dzięki za link.
Ta wypowiedź mi się podoba

“The one thing that limits brake power is the tyre of the bike, it’s not the brake. With a rim brake I can brake as hard as the disc brake, because when the wheel jams, the wheel jams.


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Po jaką cholerę profesjonalnym kolarzom szosowym tarczówki?

Producenci sprzętu mają na oku zwykłych klientów, amatorów kolarstwa - i oto chyba chodzi.
Ta wypowiedź mi się podoba

“The one thing that limits brake power is the tyre of the bike, it’s not the brake. With a rim brake I can brake as hard as the disc brake, because when the wheel jams, the wheel jams.
Następnym etapem modernizacji rowerów będzie pewnie ABS :D

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14533
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 944
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
Zjedziesz sobie w deszczu 20km zjazdem na karbonowych obręczach - to szybko zrozumiesz.

Na zjeździe jesteś sam i sam sobie rzepkę skrobiesz, nie masz nikogo na kole.
Groźniejsze wypadki są w zwartym peletonie z udziałem kilku kolarzy. Sam leżałem w takich kraksach, po których nie można było rozczepić rowerów. Nie chciałbym trafić nogą w tarczę hamulcową.

P.S.
Mam wrażenie, że poziom techniki jazdy w zawodowym peletonie systematycznie się pogarsza. Czasami oglądam wyścigi z lat 90 - kolarze jeździli jak po sznurku bez "strzelania rybek" co kilkanaście metrów. Może obowiązek posiadania kasków i brak szacunku dla innych kolarzy źle wpływa na technikę jazdy w peletonie?


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Myślę (zresztą z  cytowanej wypowiedzi też to można wywnioskować), że szosowe hamulce są wystarczająco skuteczne, przynajmniej dla kolarzy.

Co do kosztów, to sądzę, że te manwery z taczówkami, zmniejszaniem wagi roweru, serwisem (było nie było, są bardziej skomplikowane od aktualnie używanych) i tak będą wysokie - pewnie będą tarcze z karbonu, lub innego drogiego materiału.

Mam wrażenie, że to producenci dyktują na czym się jeździ w peletonie - od teraz będziemy jeździć na tarczówkach - jak UCI pozwoli.
Oczywiście, życie przyniesie odpowiedź.

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14533
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 944
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
Kraksy w peletonie na finiszach..
Nie miałem na myśli kraks na finiszach. Tylko takich "z dupy" przez które odpadł Niemiec, Daniel Martin i Tejay van Garderen 

.. wyraźne polepszenie jakości hamowania.
Nie ulega wątpliwości

To jest akurat zmiana całkowicie naturalna - w kierunku hamulców lepszych i skuteczniejszych. Świat szosowy jest konserwatywny, więc szybko te zmiany nie wejdą, ale myślę że za 10 lat już tarczówki w szosie nikogo nie będą dziwić. A te zmiany wymuszają nie producenci - a zwykli ludzie. W ostatnich latach na szosę jest ogromny boom (także w Polsce), a to zwykłym ludziom lepsze hamulce dadzą najwięcej, oni zyskają najwięcej, zawodowcy są tu zupełnie niemiarodajną grupą i nie ma się co na niej koncentrować. Znam niejednego bardzo dużo jeżdżącego szosowca co widzi sens w tarczach na szosie, szczególnie dla cięższych osób hamulce szosowe są mocno niewystarczające; sam jakbym miał pieniądze na zmianę ramy i kół pod ten system - to bym w to wszedł, niestety póki co wybór ram i kół szosowych na tarcze jest niewielki, ale rośnie z roku na rok, więc i ceny tego będą spadać.

Lubię rower za jego prostotę, niezawodność i wydajność. Niestety, te zalety znikają.. Wracając do peletonu kolarskiego, to masz rację. Tarczówki wejdą, a za 10 lat będą obowiązywały elektroniczne przerzutki. Szef teamu podczas czasówki nie nie będzie musiał suflerować kolarzowi przełożeń tylko sam to zrobi ;)


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Lubię rower za jego prostotę, niezawodność i wydajność. Niestety, te zalety znikają..
Pod tym się podpisuję.

Jedyna zmiana w ostatnim czasie, która była rewolucyjna w konstrukcji rowerów, która wniosła nową jakość - to zastosowanie karbonu.
Wszelakie inne, to takie wprowadzanie innowacji na siłę - tarczówki to przecież import z motorów, samochodów - założono sobie cel, poprawę skuteczniości hamowania i osiągnięto go, tylko kosztem skomplikowania konstrukcji.
Myślę, ze można by to osiągnąć modyfikując, obecne układy hamulcowe.  Jednak drobne zmiany nie sa tak opłacalne dla producentów, więcej można zarobić na wprowadzeniu tarczówek - potrzebna inna  rama, klamki, przewody.
Oczywiście, dobrze że próbują, z tego bierze się postęp.

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Cytuj
Jedyna zmiana w ostatnim czasie, która była rewolucyjna w konstrukcji rowerów
Może dla tematyki tego forum niewiele to wnosi, ale amortyzacja też dużo wniosła w sportach terenowych. I w bezpieczeństwo i w komfort i w osiągi.

Cytuj
założono sobie cel, poprawę skuteczniości hamowania i osiągnięto go, tylko kosztem skomplikowania konstrukcji.
Konstrukcja tarczówek jest przecież prosta, jak budowa cepa. Co tu się skomplikowało? :P

Cytuj
można by to osiągnąć modyfikując obecne układy hamulcowe.
Z zasady - nie bardzo. Przewaga w modulacji tarczówek bierze się głównie z tego, że siła hamująca jest przykładana na mniejszym obwodzie, a siły hmm "trakcyjne" do opony na większym obwodzie. To z natury rzeczy musi poprawiać modulację i płynność hamowania, bo nawet w momencie chwilowego zablokowania koła siły "trakcyjne" mają łatwiej pokonać tarcie statyczne klocków o tarczę i przejść do tarcia dynamicznego.
Dodatkowo tarczowe mogą pracować w dużo wyższych temperaturach, niż obręczowe, ze względu na opony. Można by próbować stworzyć mieszankę gumy odporną na wysokie temperatury, ale czy to właśnie nie jest droga na około?

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 1969
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
założono sobie cel, poprawę skuteczniości hamowania i osiągnięto go, tylko kosztem skomplikowania konstrukcji.

Konstrukcja tarczówek jest przecież prosta, jak budowa cepa. Co tu się skomplikowało? :P

Pisałem, że tarczówki to import z innych pojazdów mechanicznych - skomplikowała się konstrukcja roweru, dodatkowe, wymagajace regulacji elementy, hydraulika, zmiana w konstrukcji kół, ramy.

Cytuj

    można by to osiągnąć modyfikując obecne układy hamulcowe.
Nie wiem, jak modyfikować - nie jestem konstruktorem rowerów ;)
Ale, gdyby się popracowało nad hamulcami obręczowymi (coś z materiałem na obręcze, były jakieś próby z ceramiką) można by polepszyć skuteczność.
Hamowanie na obręczy jest proste i naturalne - i tak musi być ta obręcz - więc konstruując rower, trzeba to wykorzystać.
Po co montować dwa koła (jedno do hamowania i jezdne), jak może być jedno.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum