Autor Wątek: Łapy Campagnolo a przerzutka przednia  (Przeczytany 1315 razy)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Jeśli chcesz mieć górski napęd i klamkomanetki, to w obu systemach masz cyrk. Głównie z przednią przerzutką. Problematyczne stały się roczniki campy od 2011 w górę (powershift właśnie) oraz niektóre starsze wersje (tzw escape). Pod stare klamkomanetki campy podłączysz każdą przerzutkę przednią, mtb/szosa, dowolnego producenta. Stąd obecnie mam 2 komplety "dobrych" w zapasie.
Z systemem 11 jest jeszcze zabawniej, bo campa stwierdziła, że "3 tarcze są dla lamerów" i przednie klamki 11-tek przestały być kompatybilne z 3 tarczami. Potem wprowadzono grupę athena 3x11 i tylko ona umożliwia 3 tarcze.

To już raczej dla entuzjastów, którym wybitnie pasują akurat manetki tej firmy, albo je przypadkiem tanio dorwali - bo inne realne przesłanki to raczej nie występują, tylko dorabianie sobie problemów.
Powodów jest wiele. Manetki są lżejsze i prostsze konstrukcyjnie. Wszystkie klamkomanetki campy mają wewnętrzne prowadzenie linek, od początku istnienia (co parę lat temu nie było dla shimano oczywiste). Są też mniej wrażliwe na zasyfienie (ciągną więcej linki). Cenowo wypadają ok, bo w komplecie fabrycznym jest zestaw pancerzy i linek wysokiej klasy.

nawet bębenki inne, przez co np. kaset MTB na koła Campy się bez przeróbek albo grubej kasy nie założy
Jest ku temu powód. Aluminiowe bębny campy mają głębsze wpusty, więc zębatki nie żłobią ich tak, jak w systemie shimano. Owszem są drogie, dlatego ja mam napęd shimano ;)

Z resztą, jedni lubią rybki, drudzy lubią grzybki ;) Używam mieszanki bez żadnych awarii od 25 tys km i jestem zadowolony. Jedyne co czasem wnerwia, że zdarza mi się zerwać linkę prawej manetki, częściej niż interwał serwisowy określony przez campagnolo ;) (20 tys vs ok 15 tys) Kiepskie linki?

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14688
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Nie masz cyrku, zakładasz manetki szosowe na 3 biegi, przerzutkę szosową na 3 - i obsłuży to trzyrzędowy mechanizm, jeździłem tak sporo z tarczą 26-42-52, typowe MTB pewnie też by dało radę, bo zakres mniejszy, choć nie próbowałem.
Korba górska różni się od szosowej. Szosowa przerzutka ma problemy z "wysięgiem" na zewnątrz, przez inną linię łańcucha. Owszem, twoja kombinacja działa, ale inne już niekoniecznie. 46 wrzucam od wielkiego dzwonu (głównie na lekko), a 52 to nie wiem gdzie bym użył :)
Kompatybilność w shimano kończy się na 9 rzędach, przez wprowadzenie dynasys. Trzeba używać przerzutek 9 rzędowych mtb, przy 10 rzędowej kasecie mtb, by obsłużyć napęd 10'tkę z klamkomanetek, co pewnie uznajesz za niekoszerne ;)
No, albo zostać przy szosowym napędzie o szerszym zakresie.

kasety Shimano przerzutka Campy w nowych szosowych systemach zdaje się nie obsłuży.
Nie takie rzeczy ludzie mieszali. Da radę przy 10tce, o ile tylna przerzutka to stara Campa (sprzed 2001).

Powiem tylko, czemu ja zdecydowałem się na Campę. Chciałem dwie rzeczy, mieć stary napęd na 8'mkę, klamkomanetki i brak wiszących kabli, by zamontować torbę na kierownicy. Warunki spełniała tylko Campa. Poczytałem więc trochę, kupiłem nowe Veloce w wersji z 2010, podłączyłem do przerzutki SLX typu shadow i tadam, działa! A przednią Campę mam wyłącznie dlatego, że tanio się trafiła (choć według Campy jest ona niekompatybilna, bullshit).
A jak mi się odwidzi 8-mka, to 9-tkę zamontuje przez zmianę zaczepu linki, bez żadnych zmian poza kasetą i łańcuchem.
« Ostatnia zmiana: 30 Mar 2015, 00:42 globalbus »

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14688
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Zresztą myślę, że i 10s z długim wózkiem by mogły łyknąć 11-32, bo 28T używałem na 10s z krótkim wózkiem i jeszcze był mały zapas.
Owszem, ale wbrew pozorom maksymalny tryb z tyłu jest uzależniony od korby. Używałem tylnej tiagry 9tki z kasetą 11-32 i latała na luzie, ale tylko przy najmniejszej zębatce z przodu 28. Za to po wstawieniu mniejszego młynka próba wbicia przełożenia 24-32 nie udawała się, napęd jęczał i trzeszczał. Także "może", ale w tej zabawie jest sporo zmiennych.
I do tego obecne 11s szosowe są kompatybilne z przerzutkami MTB Dyna-sys
To akurat dobrze wiedzieć, choć do testowania drogich napędów mnie nie ciągnie na razie :)

No sam widzisz jak z tą Campą jest, na kombinacje z mniej typowym napędem Shimano jest sporo lepszym wyborem, znacznie mniej problematycznym niż Campa.
Trzeba mieć rozeznanie najpierw. Ja np nie kupiłbym powershifta (Campa 2011 i nowsze), wolałbym używkę lepiej nadającą się do tej zabawy. Choć nie bardzo wierzę, że "niedasię" jakoś tego pożenić. Przód to dość prymitywny mechanizm.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 6927
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Łatoś dobrze prawi, jest super rozwiązanie na wyciągnięcie ręki z ok 9 stówkami  ;)

Możliwości jest wiele, również budżetowe - np. zwykły przełącznik biegów mocowany na końcu baranka (rozwiązanie stosowane b. często).

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=rohloff+shifter+%2B+roaddrop&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&hl=pl&sa=X&oi=image_result_group&ei=bwgZVZ-JD8j3auyWgLAL&ved=0CBUQsAQ&tbm=isch

http://cyclingabout.com/rohloff-hubs-with-drop-handlebars/


B. dobre, sprawdzone rozwiązanie:
http://www.meilenweit.net/shop/product_info.php?products_id=99949


tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Zawsze gdy składam jakiś rower dla siebie, na drodze staje mi cały szereg niekompatybilności. Byłem pewien że już wszystko przerabiałem a tu proszę...

Na klamkomanetki Campagnolo zdecydowałem się z kilku powodów:
- wszystkie linki pod owijką, brak kolizji z torbą na kierownicę
- łatwość zmiany napędu z 8 Shimano na 9 Shimano
- niska waga (nie jest dla mnie priorytetowa ale też istotna)
- wyprodukowano w Europie
- ergonomia (mi w ręce leżą bardzo dobrze)
- trochę też ciekawość, Campy jeszcze nie miałem
Argumentem ZA miała być też łatwość połączenia z każdą przerzutką przednią ale nie przewidziałem że nowa Campa nie ma już microindeksu z 10 skokami...

Niby zostało juz tylko zdobycie odpowiedniej przerzutki przedniej i wyczarowanie prowadzenia linki dołem lub jakiegoś odwrócenia ciągu ale troche sie już zniechęciłem i zaczynam rozważać zupełnie inną wizję nowego roweru.
Pobawię sie jeszcze z mocowaniem linki przes jakies adaptery-przedłużacze a jak to nie przyniesie efektu to zmodyfikuję plany.

Globalbus, dzięki za rzeczową pomoc! Gdybyś kiedyś chciał sprzedać te stare Campy 3x10 to jestem pierwszy w kolejce po nie ;)

Łatoś dobrze prawi, jest super rozwiązanie na wyciągnięcie ręki z ok 9 stówkami  ;)
A co to za rozwiązanie?
Żadne z widzianych do tej pory nie ma wiele wspólnego z ergonomią...



"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Pobawię sie jeszcze z mocowaniem linki przes jakies adaptery-przedłużacze a jak to nie przyniesie efektu to zmodyfikuję plany.
Sorry, że trochę pogmatwałem, "skracacze". Ludzie montowali przedłużacze, by mieć międzybiegi w 2 rzędach. Na niepokrycie zakresu to już sztuczki z mocowaniem linki i jak najkrótsza dźwignia.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna blondas

  • Wiadomości: 571
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 22.10.2011
A co to za rozwiązanie?
Żadne z widzianych do tej pory nie ma wiele wspólnego z ergonomią...
mam na myśli manetkę do rohloffa którą można założyć na baranka i to takiego z oversize.
Robi to co-motion, ale jest dosyć drogie. Czy jest ergonomiczne? Zależy jak kto trzyma tego baranka.
Moim zdaniem jest bardzo przyzwoicie. Na zawody pewnie średnio się nadaje, ale do turystyki jak najbardziej.
Jeszcze odnośnie przerzutki. Największy zakres działania jest w szosowej 3 rzędowej. Spokojnie obsługuje korby 3 rzędowe MTB.
A do jakiej ramy (średnica) potrzebujesz przerzutki i z jaką korbą ma to działać?

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14688
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11079
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Przymierzałem się ostatnio do jakichś nowożytnych (2 letnich?) klamkomanetek Campagnolo Veloce, i jak dla mnie ich ergonomia w porównaniu do Shimano (nawet staruchnej 105'ki, nie mówiąc o nowszych) totalnie leży. Niewygodnie się zmienia biegi, klamki dziwnie chodzą, niewysoki 'wyrostek' który słabo rękę zatrzymuje. Zawsze mnie zastanawia czemu oni są drożsi ;) To tak jak z Applem?
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Cytuj
To tak jak z Applem

Dokladnie tak to widze :)

Offline Wilk

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 14688
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tego typu sprawy - to już jest rzeźba, która się będzie odbijać na jakości przerzucania. To odwracanie ciągu jest w niektórych przełajach z górnym prowadzeniem i szosową przerzutką - i marnie to się sprawdza, biegi ciężej się zmienia i ciężej się przerzutkę ustawia, będzie bardziej podatna na rozregulowanie.
Zgadzam się, odwracanie ciągu to słaba opcja.
Zdecydowanie lepiej wykombinować jakiś opór pancerza na skośną rurę i zamontować ślizg pod suport.

W moim przypadku uznałem jednak że zakładanie wyszukanej przerzutki jest zaprzeczeniem pierwotnej idei czyli wielu opcjom kompatybilności i swobodzie doboru osprzętu. Wobec powyższego jedyną słuszną opcja wydaje się zakup starych klamkomanetek Campy. Ale to już może do kolejnej wyprawówki...
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6987
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Zawsze mnie zastanawia czemu oni są drożsi  To tak jak z Applem?
Sęk w tym, że nie są?  ;) Przynajmniej klamkomanetki.

Ergonomia - imho tylko z do kierownicy typu compact pasuje, do gięcia typu ergo jest słabo. Na moje łapy jest ok :P

My home is where my bike is.

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum