Autor Wątek: Hamulce tarczowe Tektro mechaniczne - problem w regulacji  (Przeczytany 8592 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8147
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Co to hamulce konkretnie i jaki widelec? Ewidentnie któryś z tych elementów jest źle wykonany.
Stawiałbym na widelec jeśli np z tyłu w ramie zacisk siada prawidłowo.

Zoom Xtech HB100. Z tyłu i w drugim rowerze "dobrze siada".

Widelec chiński carbon. Jeśli pominąć malowanie, wygląda tak jak ten


Z tym rozwiercaniem nitów to na poważnie? Będziesz to robił przy każdej wymianie tarczy?
Mam inne wyjście? Nie jeżdżę jakoś strasznie dużo. Wystarczyłoby przygotować sobie zapasową tarczę. Tak też się da od biedy jeździć, więc w razie nagłej konieczności można przecierpieć. Widelec mi akurat odpowiada, bo jest niski, ma otwór w koronie, a oś 9 mm umożliwia montaż adapterów do przykręcenia prętów błotnika.

Odnoszę wrażenie (niepoparte pomiarem), że tarcze Shimano są bardzo grube i jest szansa, że po wymianie piasty na normalną, problem przestałby występować.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna blondas

  • Wiadomości: 561
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 22.10.2011

Mam inne wyjście? Nie jeżdżę jakoś strasznie dużo. Wystarczyłoby przygotować sobie zapasową tarczę. Tak też się da od biedy jeździć, więc w razie nagłej konieczności można przecierpieć. Widelec mi akurat odpowiada, bo jest niski, ma otwór w koronie, a oś 9 mm umożliwia montaż adapterów do przykręcenia prętów błotnika.

Odnoszę wrażenie (niepoparte pomiarem), że tarcze Shimano są bardzo grube i jest szansa, że po wymianie piasty na normalną, problem przestałby występować.
Przy ilości rowerów jakie masz to pewnie ta jedna by wystarczyła  ;)
Teoretycznie piasty, tarcze itp to jednak jest standard więc chyba nie w tym jest przyczyna.
Dawno temu znajomy trafił na jedną z pierwszych ram carbonowych ninera i miał problem z suportem. Wtopy się zdarzają, nawet najlepszym.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8147
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Na tarczach mam dwa rowery. Akurat w różnych standardach montażu.

Tarcze Avida mają jakieś 0,15 mm grubości mniej niż te Shimano. Nawet wyczytałem kiedyś na jakimś forum, że te drugie są mniej podatne na gięcie.

Nie zdziwiłoby mnie gdy jednak drobne różnice między producentami istniały. Tutaj 0,15 mm na tarczy, trochę więcej na widelcu i piaście. Wszystko się nakłada i robi się problem.

Pytanie czym zgniatać takie nity pozostaje aktualne.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 373
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
Worku, pojadę kosztami ale kup adapter do centerlocka dla tarcz na sześć śrub i załóż tarczę avida.
Albo pomoże samo zejście z grubością tarczy avid vs shimano o jakiej wspominasz albo zdejmiesz sobie z grubości adaptera (co ułatwi kolejne zmiany tarcz w przyszłości choć to pewnie dłuuugo nie nastąpi).

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8147
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Mniej więcej coś takiego?

https://a.aliexpress.com/lePqkmFfz

Koszt niższy niż nitowania. Tarczę Avida mam w zapasie.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Sedymen

  • Wiadomości: 3856
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Walczyłęm kiedyś z podobnym przypadkiem, tyle, ze w mocowaniu na 6 śrub. Przy adapterze będziesz miał trochę wiecej możliwości bo ja pod śruby podłożyłem podkładki i rozwiązałem problem, w moim przypadku zbyt głęboko osadzonej tarczy.
A w obecnym układzie to osobiście uważam, ze najbezpieczniejsze jest rozszlifowanie oczek na śruby w zacisku. Tam "mięsa" jest najwięcej. Rozkuwanie i nitowanie tarczy brzmi słabo, tak pod kątem jej wytrzymałości jak i precyzji skucia. Tarcza przenosi największe obciążenia i najostrzej dostaje w D... w czasie kiedy łąpią ją klocki.Przekuwanie fabrycznych nitów, to bym się 2x zastanowił. Drugi element to centryczność osadzenia tarczy na pająku. Minimalny błąd w tym temacie i cały układ pójdzie w diabły.
Wygląda element prosto ale jest bardzo istotny dla bezpieczeństwa, szczególnie do pozostania w jednym kawałku jako część wirująca. Zatem zastanów się czy tędy droga.
« Ostatnia zmiana: 9 Sty 2020, 10:14 Sedymen »

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie! - L. Staff

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3708
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Ale serio, zacznij od dołożenia milimetrowej podkładki na oś od strony hamulca.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8147
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Zmiana tarczy na taką od śruby i modyfikowanie adaptera jest o tyle problematyczne, że trudno będzie to zrobić idealnie równo. Pewnie zamówię adaptery na zapas, ale raczej nic z tego nie będzie.
Ale serio, zacznij od dołożenia milimetrowej podkładki na oś od strony hamulca.
Widelec jest od piastę 100 mm, więc wolałbym nie próbować z piastą 101 mm. Włókno węglowe chyba jest mniej plastyczne niż stal :/ Będę kombinował, czy nie da się przesunąć piasty w prawą stronę o ten milimetr.

Dalej mam wrażenie, że przenitowanie tarczy dałoby najlepsze efekty.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2063
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Widelec jest od piastę 100 mm, więc wolałbym nie próbować z piastą 101 mm.
to spiłuj z drugiej strony konusa o milimetr

Offline Mężczyzna altharr

  • Wiadomości: 528
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Jeśli to piasta na konusach to nie są one przypadkiem źle ustawione, przesunięte zbyt mocno w jedną stronę?

Online Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 6653
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Przesunięcie osi na konusach nie ma wpływu na pozycję tarczy względem zacisku. Za to podkładki pod konusami już tak.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna anarchy

  • Wiadomości: 373
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 09.09.2015
Mniej więcej coś takiego?

https://a.aliexpress.com/lePqkmFfz


Nie, to jest element nakręcany (dobrze widzę gwint w środku?) a Ty potrzebujesz wersji na centerlock, mniej więcej takiej:


Ta akurat shimano ma jeszcze blaszkę którą zastosujesz (lub nie) uzyskując minimum wolnego.
A tak po za tym tak jak wszyscy piszą - nitowanie to najgorszy (i krótkowzroczny) sposób na modyfikację.
A milimetr podkładki NIC nie zrobi ani z widłem ani piastą ani kołem ani torem jazdy (pomimo przesunięcia osi koła o 0,5mm :D  )

Offline Mężczyzna altharr

  • Wiadomości: 528
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Przesunięcie osi na konusach nie ma wpływu na pozycję tarczy względem zacisku. Za to podkładki pod konusami już tak.
Z tego co pamiętam to dawno temu znajomy rozkręcił konusy/nakrętki po obu stronach i w efekcie złej regulacji przesunął korpus/oś koła w jedną stronę, to było jeszcze przed epoką tarczówek ale moze tu jest podobnie?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 8147
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Dzię za wszelkie rady. Wczoraj wreszcie miałem czas żeby zabrać się za rozwiązanie problemu. Udało się!

Rozkręciłem piastę, faktycznie nakrętki są asymetryczne i da się źle złożyć. Jednak piasta była złożona dobrze.. jeśli pominąć, że była fabrycznie zbyt mocno skręcona.

Nie podobał mi się pomysł dodawania podkładki, więc znalazłem piastę-dawcę, która miała węższą nakrętkę. Dzięki temu mogłem dodać podkładkę od strony tarczy bez poszerzania piasty. Niestety piasta za to zwęziła się o 0,5 mm (nie miałem podkładki o odpowiedniej grubości), więc do perfekcji trochę brakuje.

Pomysł z podkładką 1 mm jednak też byłyby wystarczająco dobry. Tylko chyba trudno dostać podkładkę o tej grubości.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 579
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Takie cienkie i twarde podkładki są np w rozrusznikach samochodowych

Tagi:
 




Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum