Autor Wątek: [napęd] problem ze zmianą przełożeń  (Przeczytany 38491 razy)

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Mam problem ze zmianą przełożeń. Wrzucając wyżej muszę podciągnąć manetką o jakieś 1,5 indeksu. Przy normalnym podciągnięciu do zaskoczenia kolejnego przełożenia na manetce wózek ledwo drgnie. Skrajne przełożenia chodzą OK dzieje się tak z 4 najczęściej używanymi w połowie kasety
Napęd to Deore 9rz. CS-HG50-9 manetka M590. Linka i pancerz Jagwire z przebiegiem 3.5tyś km.

Zastanawiam się czy to może manetka? Może miał ktoś podobny problem?

Z góry dzięki
#Steel is Real

Offline Mężczyzna menel

  • Wiadomości: 3311
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2012
wymień linke i pancerze

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Sprawdź hak czy jest prosty, zobacz czy łańcuch znajduje się równo pod koronką, przetrzyj i przesmaruj łańcuch, przesmaruj ruchome części przerzutki - może nie pomóc, ale na pewno nie zaszkodzi. Moim zdaniem 3,5 tys. dla linki i pancerzy to znowu nie tak wiele.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Dzięki za podpowiedzi. Jutro przyjrzę się bliżej.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna routen

  • Wiadomości: 199
  • Miasto: Dolina Złudzeń
  • Na forum od: 10.02.2014
Trudno coś diagnozować na odległość.Może wystarczy wyregulować naciąg linki tylnej przerzutki?
Albo ząbki w manetce nie sprostały zadaniu swemu.

Offline Ciosna

  • Poszukiwacz
  • Wiadomości: 235
  • Miasto: Sam nie wiem gdzie
  • Na forum od: 04.11.2009
    • http://adlaczegonierowerem.blogspot.com/
Mam podobnie w rowerze i niestety w moim wypadku okazał się wygięty hak przerzutki  :(. Ale tak jak worek foliowy mówi zacząłbym od wyczyszczenia i przesmarowania

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Zgięty hak to nie jest wielki problem. Wystarczy wykręcić, położyć na płasko i potraktować młotkiem.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Ciosna

  • Poszukiwacz
  • Wiadomości: 235
  • Miasto: Sam nie wiem gdzie
  • Na forum od: 04.11.2009
    • http://adlaczegonierowerem.blogspot.com/
Zgadza się, ale w moim stalowym rowerku nie ma czegoś takiego jak wykręcany hak.

Ratowałem się osią z tylnego koła. Jest taki sam gwint i zawsze to lepsza dźwignia do prostowania. Idealnie ciężko to wyprowadzić, no i trzeba uważać żeby nie przegiąć  :icon_confused:

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Zgięty hak to nie jest wielki problem. Wystarczy wykręcić, położyć na płasko i potraktować młotkiem.
Mając jedynie to na  uwadze, że hak nie zawsze jest i powinien być płaski!
Prostowanie haka to nie jest taka prosta sprawa jak wydaje się na pierwszy rzut oka.
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Mógłbyś to rozwinąć? Z tego co widziałem wymienne haki są raczej płaskie. W ramach stalowych może być nieco inaczej, zwłaszcza w przypadku gdy korzysta się z piast o różnej szerokości..

Całkiem proste nie jest, teoretycznie należałoby mieć odpowiednie narzędzie:

Ale takiego nie posiadają nawet serwisy rowerowe. Cena zaporowa, więc kupno do samodzielnej naprawy odpada.

Efekt jaki chcemy uzyskać jest oczywisty i weryfikacja prosta:
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
W zasadzie sam sobie odpowiedziałeś jak się prostuje hak, trzeba to było tylko zrobić w pierwszym poście.
W domowych warunkach ów przyrząd zastąpić może np  poziomica, drewniana prosta listwa, itp.
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Linka i pancerze wymienione, myślałem że się poprawiło, ale chyba to była siła autosugestii, bo po paru tygodniach jest to samo. Wrzucanie na 3 najczęściej używane koronki dalej jest liche. Z 1 na 2 wszystko OK, z 3 na 4 i 5 trzeba podciągnąć manetką dalej, 6-7-8-9 OK.

Widać po ruchu wózka, że zaskoczenie przełożenia na manetce (click) dla przełożeń 3-4-5 powoduje tylko lekki ruch  wózka w górę, dopiero dodatkowe podciągnięcie manetką w kierunku kolejnego przełożenia powoduje dalszy ruch wózka we właściwe położenie. Wygląda jakby manetka zbyt szybko zaskakiwała.

Nowa manetka w drodze ... potwierdzę  jeszcze po wymianie manetki, że to było źródłem problemu.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna menel

  • Wiadomości: 3311
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2012
Nowa manetka w drodze ... potwierdzę  jeszcze po wymianie manetki, że to było źródłem problemu.
Wkładasz linkę w manetkę i naciągasz ręką. Prztykasz w jedną i drugą stronę. Powinno chodzić leciutko a linka powinna się wyraźnie poruszać ze stałym skokiem. Jeżeli nie to wina manetki.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Wymieniłem przedwczoraj manetkę i to właśnie tutaj tkwiło źródło problemu.
Wszystko działa w końcu jak należy bez podciągania kombinowania itd.
Teraz mogę powiedzieć, że manetka działa za muśnięciem cyngla ;-)



#Steel is Real

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Nie chciałem zakładać nowego tematu, więc się tutaj podepnę. Wymieniłem linki i pancerze w góralu i mam problem z manetką przedniej przerzutki. Manetka alivio.  Biegi chodzą OK, zmieniają się jak trzeba, no może wrzucanie biegu wyżej wymaga trochę zbyt dużej siły. Natomiast wskaźnik na manetce ani nie drgnie. Ciągle wskazuje blat. Jest na to jakiś sposób?
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7356
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Powiedz w jakiej manetce (model). Prawdopodobnie źle założony wskaźnik w monitorku, który już się złamał i blokuje ruch. To cienki kawałek plastiku. Jak się złamał, to go wywal.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
W sumie to nie alivio, a deore, ale konkretnego modelu nie znajdę. Dwa zdjęcia, nie wygląda mi nic na ułamane.

Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7356
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
W sumie to nie alivio, a deore, ale konkretnego modelu nie znajdę
Spoko, mam taką samą. Uwaliłem wskaźnik przy zakładaniu pierwszej linki ;)
W tym czerwonym powinien być występ, który zahacza o to białe okrągłe w manetce. Jeśli go nie ma, cóż, pewnie jest już gdzieś w środku manetki albo na podłodze.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
No to całe szczęście, że tylnej manetki nie zepsułem :P Tzn trochę zepsułem, bo wskaźnik nie dochodzi do końca :P
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
W sumie to człowiek się uczy całe życie, nie trzeba było tej klapki odkręcać, a tym samym cokolwiek urywać :P Przecież od boku jest zaślepka do przeciągnięcia linki :P

edycja: no i ten biały wihajster odnalazł się przy sprzątaniu, podobnie jak tajemnicza sprężynka :D W każdym bądź razie działa, temat nieaktualny.
« Ostatnia zmiana: 6 Lut 2016, 16:30 olo »
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Jednak jeszcze będę drążyć temat. Wymieniłem linki, pancerze, wszystko działa fajnie, jest tylko jedno "ale". Zmiana przełożeń na wyższe w lewej manetce wymaga sporej siły, takiej, że do tej pory czuję kciuk. Manewry ze śrubą baryłkową przy manetce wiele w tym zakresie nie dają. Linka jest mocno naciągnięta, kombinerkami ciągnąłem ile się dało, nie wiem jak mógłbym to zrobić lepiej. Jeżeli już miałbym się czegoś przyczepić, to tego, że może pancerz odchodzący bezpośrednio z manetki jest trochę za długi. Bez linki manetka działa leciutko i przyjemnie, więc to raczej kwestia regulacji. Tylko co ruszyć i w którą stronę?
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


blondas

  • Gość
może sprawdź samą przerzutkę? Długość linki nie ma znaczenia.

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Linka przedniej przerzutki, przy ustawieniu na najmniejszym biegu, powinna być leciutko luźna. Jeśli jest napięta, to od wrzucania na blat kciuk ci się spoci ;)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7356
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
sprawdź czy przez wszystkie pancerze linka porusza się swobodnie, może któryś zgniotłeś przy obcinaniu.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Pancerze są idealne, obcinane obcinakiem do pancerzy w serwisie na wymiar (no, z tym jeden trochę przesadzili i za długi dali), linka chodzi luźno i bez oporów. Na dzisiaj kombinacji dosyć, rower już w schowku, ale jutro jeszcze na świeżo do tego przysiądę ;-)
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna wiecho

  • Wiadomości: 250
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 01.01.2016
Pewnie masz przerzutkę down swing. Są jeszcze top swing, które działają leciutko i można je przerzucać małym palcem. ;) Mają jednak wadę, że jeżdżąc po terenie błotnym itp.(a zauważyłem, że próbujesz sił w maratonach na orientację) zawalają się błotem i całym ziemskim g.... :( Mówią, ze jeszcze szybko dostają luzy. Ja mam taką, może jakieś luzy ma, ale według mnie nie ma to znaczenia. Jak już nie chce przerzucać, to patykiem odgarnę błoto i jest OK. Na przerzutce masz ograniczniki, które ustawiasz, najpierw na małej później na blacie, linki w pancerzach muszą chodzić leciutko i sama przerzutka bez żadnych ograniczeń. Ale to już chyba wiesz... :D
Rower... to dla mnie już obowiązek... stał się pasją...i chyba filozofią życia...

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Mam Down Swing, ale nie chce się wdawać w dyskusje nad wyższością jednego modelu nad innym. Jak ostatni raz wymieniałem linki i pancerze (chyba 2 lata temu) to pamiętam, że chodziło w porządku. Co więcej, jeszcze wczoraj na starych linkach chodziło sporo lżej. Teraz to po prostu kciuk boli  ;) Więc wydaje mi się, że to kwestia jakiegoś błędu w regulacji, linka, śruba, etc. tylko muszę to znaleźć.
« Ostatnia zmiana: 6 Lut 2016, 22:04 olo »
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Wilk

  • Wiadomości: 20585
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna memorek

  • Wiadomości: 2693
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 12.05.2007
W sumie, to dość oczywiste, na przerzutce zwykle jest rowek na linkę... Ja w zeszłym roku miałem podobny objaw. W serwisie powiedzieli mi, że zamocowałem linkę po złej stronie śruby mocującej. Wyśmiałem ich, ale w domu po cichu zmieniłem i ... mieli rację.

Marek

Offline Mężczyzna oszej

  • Niejeżdżący teoretyk - forumowy mędrek
  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.01.2011
Też obstawiam odwrotne mocowanie linki :)

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Mam Wam za złe, że traktujecie mnie jak idiotę  ;D No ale sprawdziłem i różne naciągnięcia linki, zastosowałem też odwrotne mocowanie linki. Ała, wtedy to dopiero palec boli. Obejrzałem pięć filmików w necie, majstrowałem godzinę. I kiedy już zacząłem rzucać bluzgami na lewo i prawo, przypomniałem sobie, że:

no i ten biały wihajster odnalazł się przy sprzątaniu, podobnie jak tajemnicza sprężynka

sprężynka! to nie meble z ikei, że coś zawsze zostanie. Popatrzyłem, kurde i w manetce jest sprężynka. Czyli rozwiązanie nie jest takie proste. Skąd się u czorta wzięła? Popatrzyłem dalej i zwróciłem uwagę, że sprężynkę w baryłce lewej manetki widać, a prawej nie. Popatrzyłem na baryłkę przy tylnej przerzutce i już wiem skąd się wzięła sprężynka! Coś mi jednak nie pasowało. Dalej już po nitce do kłębka. Okazało się, że zarówno w tylnej przerzutce, jak i w lewej manetce źle zamocowałem zestaw baryłka, sprężynka, śruba. Po prostu ze złej strony umieściłem sprężynkę, a w tylnej przerzutce nawet w ogóle. Nie wiem w ogóle po cholere je odczepiałem. Zamontowałem nowe kable, poprawnie sprężynki, baryłki, regulacja zajęła minutę. Działa! :D

Ale ze mnie zdolniacha. Dwa dni wymieniać linki  ;D No ale odnalazłem błąd, więc może jeszcze będą ze mnie ludzie.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7356
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
No ale odnalazłem błąd, więc może jeszcze będą ze mnie ludzie.
Debugging ;)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna memorek

  • Wiadomości: 2693
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 12.05.2007
Mam Wam za złe, że traktujecie mnie jak idiotę
Ależ skąd. Tylko mierzyliśmy swoją własną miarą :-)

Gratulacje. Dzięki temu doświadczeniu, za jakiś czas będzie mógł komuś odpowiedzieć: "Też tak kiedyś miałem. Okazało się, że..."

Marek

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15546
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
On odpowie: "masz mnie z idiotę, przecież wszystko złożyłem... aaa mam linkę po złej stronie śrubki." ;)

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Heh, ja to jestem wybitnym przypadkiem, bo co nie dotknę przedniej przerzutki, to efektem jest ból kciuka. Nagrzebałem się już dużo, ale w rezultacie... przypakowałem kciuka i jakoś działa ;)
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna ehwj

  • Wiadomości: 329
  • Miasto: Krościenko Wyżne
  • Na forum od: 21.03.2010
Żeby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj. Czy przednia przerzutka kompatybilna z napędami 9-cio rzędowymi będzie pasować do starego napędu 7 rzędowego? Czy będzie problem z jej regulacją ?

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Będzie
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Lancuchy pod 7/8 biegów sa szersze niz pod 9. Będzie nieco trudniej z regulacją, możesz mieć mniejszy zakres pokrycia przerzutek bez tarcia.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
W ostateczności można ratować się rozgięciem wózka.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10858
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Dialog:
Czy (...) będzie pasować do starego napędu 7 rzędowego? Czy będzie problem z jej regulacją ?
Będzie

Znaczy będzie pasować, czy będzie problem?  ;)



Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Nie będzie problemów z regulacją, będzie pasować. :)

Ważne!
Przednia szosowa przerzutka - tylko manetki szosowe!
Przednia przerzutka z grup MTB - tylko manetki MTB (z wyjątkiem modeli gdzie można linkę zamocować np. z drugiej strony śruby mocującej, skracając przy tym ciąg linki potrzebny do zmiany biegu)


W ostateczności można ratować się rozgięciem wózka.


Lancuchy pod 7/8 biegów sa szersze niz pod 9. Będzie nieco trudniej z regulacją, możesz mieć mniejszy zakres pokrycia przerzutek bez tarcia.


Szanowni Panowie,  nie dezinformujcie! Kasety 8,9 i 10-rzędowe mają taką samą szerokość i są szersze od 7 rzędowej. Żadnego rozginania nie będzie, a wózki przerzutek  kompatybilnych z 8, 9 i więcej bywają nawet szersze niż w starszych przerzutkach pod 6 czy 7 rzędów.


« Ostatnia zmiana: 9 Maj 2016, 17:06 kawerna »
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Cytuj
Szanowni Panowie,  nie dezinformujcie! Kasety 8,9 i 10-rzędowe mają taką samą szerokość i są szersze od 7 rzędowej.

Szanowny Panie, doczytaj.

Łańcuch 7s jest szerszy niż łańcuch 9s.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2989
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Szerokość wózka raczej dobiera się (rozszerza przy kasetach 8,9,10) do szerokości kasety, aby na skrajnych zębatkach kasety (przekosach) łańcuch nie obcierał o wózek.
Ale to tak teroretycznie ;)

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Różni
Cytuj
Szanowni Panowie,  nie dezinformujcie! Kasety 8,9 i 10-rzędowe mają taką samą szerokość i są szersze od 7 rzędowej.

Szanowny Panie, doczytaj.

Łańcuch 7s jest szerszy niż łańcuch 9s.


Owszem łańcuch 7 jest szerszy (kilka dziesiątych części milimetra) ale kaseta 9-ka jest szersza od 7-ki o dobre kilka mm, tym samym przerzutka kompatybilna z 9 rzędami musi obsłużyć szerszy kąt łańcucha. Więc różnica szerokości łańcuchów nie stanowi problemu. Tyle teorii. W praktyce  także nie ma żadnych problemów. Nawet łańcuch 9 rz. będzie działał na kasetach 7 i 8 rzędowych także. Używałem, sprawdziłem.






... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Wiecie co, możecie mieć rację przy przedniej przerzutce. Jednak jesli chodzi o tylną, to np. nie pchałbym łańcucha z ósemki w 10-biegową ...

W drugą stronę za to używałem z powodzeniem - wózek 8 biegów chodził lepiej niż oryginalny 10 biegowy 105... :)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012

Ważne!
Przednia szosowa przerzutka - tylko manetki szosowe!
Przednia przerzutka z grup MTB - tylko manetki MTB (z wyjątkiem modeli gdzie można linkę zamocować np. z drugiej strony śruby mocującej, skracając przy tym ciąg linki potrzebny do zmiany biegu)
Mógłbyś rozwinąć temat klamkomanetek szosowych i przerzutki mtb? Jaka konkretnie nadałaby się do tej kombinacji?

Mam klamkomanetki 3rz, korba będzie 2rz. W jakimś artykule czytałem o ciągu manetek i wychodziło, że się akurat dogada (3 kliknięcia szosowe = 2 mtb). Więc rozważam też tę opcję.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013

Mógłbyś rozwinąć temat klamkomanetek szosowych i przerzutki mtb? Jaka konkretnie nadałaby się do tej kombinacji?

Mam klamkomanetki 3rz, korba będzie 2rz. W jakimś artykule czytałem o ciągu manetek i wychodziło, że się akurat dogada (3 kliknięcia szosowe = 2 mtb). Więc rozważam też tę opcję.



Osobiście sprawdziłem to na dwóch modelach. Deore lx fd-m566 i stx fd-mc31 obie z dolnym ciągiem. Generalnie chodzi o taką konstrukcję przerzutki, w której umocowanie linki po "niewłaściwej stronie" śruby skróci promień obrotu a tym samym skompensuje różnicę w ciągu manetki szosowej i mtb.
Tak to wygląda w naturze. Dodam, że wszystko chodzi bardzo coolturalnie, nawet nie ma potrzeby używania mikroindeksowania manetki.


Poprawnie dla manetek mtb linka powinna być puszczona jak na załączniku nabazgrałem na czerwono.
 
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10370
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Dzięki :) Zasada działania jasna. Miałem jednak nadzieję na przetestowane rozwiązanie z przerzutką pod górny ciąg - odwracać nie chcę.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Dzięki :) Zasada działania jasna. Miałem jednak nadzieję na przetestowane rozwiązanie z przerzutką pod górny ciąg - odwracać nie chcę.



Wydaje mi się, że jeśli zmiana mocowania linki zapewni skrócenie promienia obrotu to także powinno zadziałać z przerzutkami mtb o górnym ciągu. W końcu robione są pod ten sam indeks. W sieci widziałem zdjęcie gdzie ktoś dla skrócenia promienia obrotu przewiercił otwór obok śrubki i tamtędy przepuścił linkę. Ale wyglądało to cokolwiek "druciarsko".
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna ehwj

  • Wiadomości: 329
  • Miasto: Krościenko Wyżne
  • Na forum od: 21.03.2010
Dzięki za jaki
Owszem łańcuch 7 jest szerszy (kilka dziesiątych części milimetra) ale kaseta 9-ka jest szersza od 7-ki o dobre kilka mm, tym samym przerzutka kompatybilna z 9 rzędami musi obsłużyć szerszy kąt łańcucha. Więc różnica szerokości łańcuchów nie stanowi problemu. Tyle teorii. W praktyce  także nie ma żadnych problemów. Nawet łańcuch 9 rz. będzie działał na kasetach 7 i 8 rzędowych także. Używałem, sprawdziłem.

Mam nadzieję, że u mnie też nie będzie problemów  :)

A tak od początku to w rower posiadał korbę 42-34-24 i przerzutkę najzwyklejszą shimanowską SIS z przodu, napęd 7 rzędów. W serwisie wymienili wolnobieg, łańcuch oraz support i korbę na 44-32-22 i tak rower wrócił z serwisu (nie ja go odbierałem) i okazało się że nie można wrzucić na największą tarczę 44. Następnie w serwisie powiedzieli że da się to wyregulować (wcześniej nie regulowali bo ponoć to nie było ustalone  >:(). Po sprawdzeniu jakby było ok można jeździć na dużej 44 i najmniejszej 22 (być może się udało), ale za kilka dni pojawił się problem po wyjeździe w górki, że nie można wrzucić ze średniej na najmniejszą tarczę korby. Wskakuje raz na kilka prób a w czasie podjazdów pod górę w zasadzie nie można przełączyć na najmniejszą tarczę.

Może zmiana przerzutki rozwiąże problem, ale przeglądając kompatybilności napędów shimano okazuję się, że do korby z tarczami 44 są przerzutki, które obsługują tylko 9 rzędowe napędy, 7/8 rzędowe to tylko do korb 42 lub 48.  Człowiek ciągle uczy się czegoś nowego  :D

Rower zawiozę jeszcze raz do tego serwisu i niech albo zmieniają przerzutkę albo niech wymieniają korbę z zakresem jaki był co pewnie niechętnie będą chcieli zrobić. W każdym razie więcej nie skorzystam z usług tego serwisu.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2989
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Korba raczej nie stwarza tutaj problemów.
Raczej przerzutka, może być już słaba sprężyna i luzy. Linka w pancerzu ma opory i takie sa efekty, jak piszesz - może wymienić tylko linkę i pancerz.


Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
W każdym razie więcej nie skorzystam z usług tego serwisu.

I to jest złota myśl.  Wymienić korbę i nie wyregulować przerzutki :o ?

Idź za radą sinuche i najpierw linka i pancerz. Jeśli nadal będą problemy myśl o przerzutce.
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna ehwj

  • Wiadomości: 329
  • Miasto: Krościenko Wyżne
  • Na forum od: 21.03.2010
Wymienić korbę i nie wyregulować przerzutki  ?

No właśnie rower miał być gotowy do jazdy a wyszło, że się prawie nie nadaje. Zmienianie przełożeń jest bardziej irytujące niż przed wymianą napędu.

Dzięki za rady. Najpierw zacznę od linki i pancerza  :)

Jeśli trzeba będzie wymienić przerzutkę to myślę o takiej
https://www.rowertour.com/p/19515/shimano-fd-m371-altus-przednia-przerzutka-3rz.-mtb-down-swing

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Cytuj
Czy istnieje opcja że klamkomanetka tylna "wybiera za mało" linki z każdym wrzuceniem biegu? objawia się to tym, że nie jestem w stanie wrzucić 2 ostatnich biegów mimo że linka jest naciągnięta.
mam:
Klamkomanetka Alivio ST-T4000
Przerzutka tylna Deore RD-M610 SGS
Kaseta Alivio CS-HG400
Jakieś pomysły? Wszystko nówki z pancerzami i linkami włącznie.
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Srubka L na przerzutce sprawdzona, czy nie blokuje 2 ostatnich biegów? Da się przesunąć ją, pociągając linkę palcem bądź ruszając całą przerzutką, do prawidłowej pozycji?

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Da się.
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
No to problem po stronie manetki zatem.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1941
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Nieoceniony kolega @worek mi to kiedyś wynalazł.


Artykuł


Przerzutka MTB 10 rz. i manetka MTB 9 rz. są niekompatybilne ze sobą
Ta przerzutka potrzebuje więcej "cable pull" niż daje manetka



... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2562
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
A może 3 na manetce to dopiero 1 na kasecie?

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Dzięki.
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Podpinam się pod temat. Zawsze regulacja przerzutek szła mi jak z płatka, aż się zaciąłem. Wydaje mi się, że robię gdzieś dość prosty błąd, więc może pomożecie.

Szosówka, przednia przerzutka. Podłączam linkę, naciągam, wrzucam manetkę na drugi bieg i idzie to bardzo, bardzo trudno, trzeba dużej siły. Mimo tego wózek przerzutki w zasadzie nie porusza się wcale.

Bez linka przerzutka "manualnie" zmienia biegi. Manetka z luźną linką też chodzi gładko. Może źle podłączam linkę do przerzutki, a może problemem jest po prostu brak śruby baryłkowej przy manetce do wyregulowania naprężenia linki? Pancerz i linka nowe, linka siedzi dobrze w przelotkach.

Poniżej zdjęcie podłączenia. Przerzutka nie była ruszana, jest w tym samym miejscu co zawsze.

Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Piotrek333

  • Wiadomości: 11
  • Miasto:
  • Na forum od: 03.07.2017
Jeśli dobrze widzę, to obok śruby masz taki ząbek. Spróbuj puścić linkę po jego drugiej stronie.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7091
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
No i temat do zamknięcia. Bardzo Ci dziękuję :)
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum