Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
Sprzęt, ekwipunek i odzież => Rower => : salek w 17 Lis 2011, 20:06
-
Decyzja zapadła - składam rower od zera. W tym wątku będą pojawiały się zdjęcia, opisy, ceny i wszelkie pytania jakie mi się nasuną. Liczę na Waszą pomoc drodzy forumowicze.
Podjąłem decyzję o składaniu roweru z co najmniej 2 powodów:
1. Nie mam teraz gotówki na zakup "gotowca", więc będę dokupywał części w miarę możliwości finansowych.
2. Chcę się przy okazji nauczyć serwisowania roweru od A do Z. Plan jest taki, że w kwietniu 2012 rower będzie już jeździł ;) (a ja będę ekspertem w zakresie serwisowania mojego roweru). Mam już o tym trochę pojęcia, ale nie tyle ile bym chciał - jestem już w posiadaniu ksiązki "Zinn i sztuka serwisowania..."
Niektórzy zauważyli, że w dziale Oferty Allegro itd. szukałem wcześniej rowerów na ramie cro-mo, wiekowych, "kultowych" itd., ale jednak doszedłem do wniosku, że rower będzie na ramie accenta. Duża w tym zasługa Cimana i wpisu na jego stronie nt. tej ramy. Miał być Nordkapp, ale w sumie nie ma tak wielkiej różnicy między tymi ramami, żeby dokładać 200 zł.
No więc zaczynamy.
Rama zakupiona w kolorze czarny mat. Koszt 307 zł (z przesyłką). Wyglądać ma tak jak w załączniku. Jak przyjedzie to się pochwalę ;)
-
Dlaczego taka różnica w cenie? Ja składam dla żony na Nordkapp i zapłaciłem 400 zł za ramę. Dzisiaj ma być kurier.
-
no to w niezłej cenie znalazłeś :) to tak czy siak różnica 100 zł, co przy ograniczonym budżecie nie jest małą kwotą. Zdecydowałem się na Shannona, bo na najbliższe 30 kkm mi wystarczy, a i tarczówek nie planuję. "Zaoszczędzoną" stówkę chcę włożyć w jak najlepsze koła.
-
Ja mam trochę części z innego roweru w tym tarczówki, ale obręcze biorę i pod v-breki może się przyda.
http://sporti.pl/product-pol-6701-Obrecz-ALEXRIMS-ACE-18-28-36-otw-czarna.html (http://sporti.pl/product-pol-6701-Obrecz-ALEXRIMS-ACE-18-28-36-otw-czarna.html)
Planowałem wykorzystać większość części z tamtego roweru niestety już widzę że trzeba będzie dołożyć trochę części.
-
Wstawiaj zdjęcia z postępu pracy może mi coś podpowiesz.
-
dzisiaj powinna przyjechać rama, ja w międzyczasie szperam po allegro i sklepach internetowych. Zastanawiam się nad tymi kołami:
http://rowerek.pl/index.php?products=product&prod_id=873 (http://rowerek.pl/index.php?products=product&prod_id=873)
no i właśnie, co o nich myślicie? 32 szprychy to nie za mało jak na sakwowy rower? Może ktoś coś polecić?
-
28" są słabsze (dłuższe szprychy itd) od 26", do tego 32 szprychy... na pewno bezpieczniej byłoby na 36 :wink:
-
Ktoś, kiedyś, pisał że da się żyć mając 32 szprychy, ale tak jak pisze Wax, bezpieczniej mieć więcej ;)
Poza tym w specyfikacji tego koła nie ma nic o szprychach, a to bardzo ważny element.
-
no to Ci kibicować będę Salek, będę się przyglądał i na bieżąco robił oooooooo!
Miłego i owocnego składania roweru.
-
ok to będę się rozglądał, za 36 szprychowymi. Generalnie jestem nastawiony na 28'' Alexrimsy (najlepiej czarnawe), z jakąś "lepszą" piastą na 9 rzędów i szprychami DT Swiss.
-
a jaki planujesz kupić widelec, sztywny czy amor?
-
Najprawdopodobniej amor z blokadą skoku.
-
pytam, bo myślę nad przerzuceniem klamotów z mojej aktualnej ramy na jakąś bardziej nadającą się pod trekking, i na razie głównym kandydatem jest właśnie shannon; planuję w związku z tym wymianę widelca na sztywny (jakiś cromo), i zastanawiam się jaki konkretny model widelca byłby odpowiedni dla tej ramy. Myślałem o surlym, ale te widelce mogą być za krótkie do tej ramy (tym bardziej do crossowej ramy authora o której też myślę).
Nie mam żadnych doświadczeń w tym temacie i mogę się mylić.
-
ja do meridy w miejsce amora wsadziłem surly karate monkey - specjalny na takie okazje
-
Składałem w marcu rower na shannonie. Dałem za ramę 265zł (z przesyłką) na zimowej wyprzedaży w jakimś allegrowym sklepie. Kolor im pewnie nie schodził (pomarańczowo-czarny) lub rozmiar (18"), dlatego przecenili ;) Brałem pod uwagę nordkappa, ale była dużo droższa, około 500zł albo coś powyżej. Myślę, że 400zł za nordapa to dobra cena. Ciężko mi jednak powiedzieć skąd się bierze katalogowa cena tej ramy, bo shannon jest dość lekką ramą (1.87kg) a po sezonie jeżdzenia nie zauważyłem u niego jakichś wad. Odnośnie szprych to polecam 36 i mam tyle w obu kołach. Pewniejsze rozwiązanie przy obciążonym sakwami rowerze.
EDIT: Wrzuciłem opis+foto w Nasze rowery
-
Tak jak już gdzieś pisałem: Nordkapp ma możliwość zamontowania tarczówek od wewnątrz ramy, co ułatwia montaż sakw (eliminuje problem montażu sakw). Do tego jest lekko ładniejsza / ładniejsze rurki. Nie znam innych różnic.
-
Ramka już jest w lokalnym magazynie kuriera, więc dziś dojedzie do mnie. Teraz czekam na spłynięcie gotówki i zobaczę co pójdzie w następnym rzucie ;) (zależnie od ilości gotówki spłyniętej)
-
W shannonie mocowanie tarczówki przeszkadza w przypadku bagażnika crosso. Mam go wkręconego w otwory błotników, jest przez to nieco niżej. Na szczęście w użytkowaniu nie większego wpływu.
-
Rama dojechała i spełnia moje oczekiwania. Wygląda na dość starannie wykonaną.
-
Czekam na efekty, myślę, że następny rower też poskładam sam :) To chyba trochę tak jakby samemu wychowywać dziecko od kołyski :P
-
Czekam na efekty, myślę, że następny rower też poskładam sam :) To chyba trochę tak jakby samemu wychowywać dziecko od kołyski :P
No coś w tym jest ;) Już czuję się z tym "projektem" emocjonalnie związany :D
-
ja do meridy w miejsce amora wsadziłem surly karate monkey - specjalny na takie okazje
Mam dwa pytania:
- ten amor który wymieniłeś jaką miał długość?
- używasz low-ridera? jeśli tak, to w jaki sposób przymocowałeś go do widelca Surly?
-
Mam pytanie odnośnie osprzętu. Zastanawiam się nad zakupem kompletu osprzętu Deore M590 3x9 + V-brake na bikestacji i jest tam wybór:
Kaseta: 11-32T czy 11-34T
Przerzytka przednia: down czy top swing?
Przerzutka tylnna: M591 czy M592 Shadow ?
Rozmiar zębatek: 44-32-22T czy 48-36-26T ?
Suport: na gwint czy na wcisk?
Jakie są wasze preferencje?
Moje przemyślenia:
Przerzutka tył - 591 ma opinię, że jest bardziej trekingowa, natomiast 592 bardziej do mtb, ale za to ma lepsze prowadzenie linki i trudniej ją czymkolwiek "zahaczyć". I tu mam gwoździa...
Przerzutka przód: down swing podobno trwalszy, ale może powodować problemy z mocowaniem drugiego bidonu - co nie zmienia faktu, że raczej wybiorę down swing.
Kaseta i zębatki korby - trochę się już w tym potraciłem... Oczekiwany jest jak najbardziej uniwersalny zestaw, który po płaskim będzie sobie sprawnie jechał a i da mi sensowne przełożenie w przypadku sporego podjazdu... czyli 11-34T + 44-32-22T ?
Z suportem mam również gwoździa... czy suport na gwint będzie "trwalszy"? Czy w ogóle ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o trwałość suportu?
-
Z suportem mam również gwoździa... czy suport na gwint będzie "trwalszy"? Czy w ogóle ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o trwałość suportu?
Jeszcze nie widziałem, żeby w dzisiejszych czasach stosowano suporty "na wcisk".
Przerzytka przednia: down czy top swing?
Mocowanie bidonu w tej ramie jest dość nisko, więc żeby nie zawadzał to raczej top swing.
-
Jeszcze nie widziałem, żeby w dzisiejszych czasach stosowano suporty "na wcisk".
Może dlatego nie potrafiłem znaleźć o tym żadnej przydatnej informacji, dzięki ;)
Mocowanie bidonu w tej ramie jest dość nisko, więc żeby nie zawadzał to raczej top swing.
No tak, ale zaś top swing jest "niby mniej trwały"... Przy down swingu możnaby pokombinować z koszykiem+podkładki czy coś i jakoś to rozwiązać... Tylko czy warto - jakie macie doświadczenia z top swingami?
-
1) Kaseta - jeżdżę na 11-34, i 34 stosuję jako awaryjny bieg na naprawdę stromych podjazdach z bagażem, więc przez większość czasu nie używam tej zębatki. Ale wolę to i gorsze stopniowanie kasety niż brak tego biegu.
2) Jeździłem i na top i down swing. Top deore xt padł mi po mniej więcej 15 000 km i 3 latach. Różnicy w działaniu nie widzę. Co do mocowania koszyka, po prostu sprawdź ile masz tam miejsca, bo drugi koszyk się przydaje.
3) Korba - zależy z jakich biegów korzystasz najczęściej, dla mnie najważniejszą zębatką jest 36, na której robię pewnie 90% przebiegu. Mam korbę trekkingową z wymienioną najmniejszą zębatką, czyli 48-36-22 i taką bym polecał, choć łańcuch potrafi spaść przy zrzucaniu na najmniejszą.
4) Support - na wcisk to tak zwany press fit (i jego różne mutacje), stosuje się w ramach do tego przystosowanych, ale Twoja rama tego nie ma, więc na gwint. Poza tym ten na gwint powinien być w zestawie z korbą, jeśli kupujesz typu HTII. Gwint
5) W działaniu między shadow, a zwykłą nie widzę wielkiej różnicy, jeśli już to na plus dla zwykłej, dodatkowo łatwiej mi się je reguluje, więc brałbym 591. Świetną przerzutką jest deore lx, na deorce nie jeździłem, pewnie wielkiej różnicy nie ma.
-
Dzięki za informacje. Trochę mi to rozjaśniło sprawę. Sprawdzę jeszcze te mocowania bidonów...
-
Zwróć uwagę, że często przerzutki tylne występują w wersji ze sprężyną normalną i odwrotną. I jak zwykle - nie ma bezwzględnie lepszej opcji.
-
Ja mam 48/36/26 i 11/32 i czasem brakuje mi miękkich przełożeń (a nie jechałem jeszcze z sakwami w górach), a na zębatce 48 nie jeżdżę w ogóle. Tak więc teraz poszedłbym w kierunku jaki proponuje Daniel.
-
Też mam 48x36x26 z przodu i 11-32 na tyle, gdybym teraz wybierał sobie napęd to wybrałbym tak jak ma Daniel, przód bym zostawił, tył 11-34. Czasami z sakwami jest na prawdę ciężko pod górę, człowiek chce zredukować a tu już koniec ;)
Przedniego 48 używam rzadko, staram się jeździć z większą kadencją, ale na zjeździe albo długiej prostej przydatna sprawa :)
-
Mam 44-32-22 z tyłu 11-32 (9 biegów). W zasadzie cały czas bez sakw jeżdżę na 44. Brakuje mi lepszego stopniowania kasety, poszukałbym jakiejś inne drogi, np. kaseta szosowa. 22 chyba ani razu nie użyłem, nawet w górach z sakwami.
Pomyśl na jakich przełożeniach najczęściej jeździsz. Zapisz sobie, poszukaj kalkulatora przełożeń w internecie i pomyśl jakie zębatki dobrać. Od razu możesz tak kombinować żeby na tych na których najczęściej jeździsz były najmniejsze skosy łańcucha - wolniej będzie się zużywał.
-
A ja np na wyprawce w Rudawach podjeżdżałem na miejsce noclegu na przełożeniu 22-34 i za lżejszym się nie rozglądałem. Podobnie było jeszcze na 2 czy 3 podjazdach, przy czym w ogonie grupy na tych podjazdach się nie wlokłem.
-
jakie macie doświadczenia z top swingami?
musiałbym brzydkie słowo napisać, a nie wypada IMO downswing
Co do przełożeń zgadzam się z tym, żebyś dobrał je pod siebie a nie słuchał podpowiedzi ja na przykład na przełożeniu 22/34 bym się zamęczył, za to 48 z przodu mnie nie przeraża ani trochę :P
-
Przerzutka tylnna: M591 czy M592 Shadow ?
Zwykła M591 - jeżdżę, działa nieźle (choć ostatnio nie mogę jej wyregulować :P ), dodatkowo jest tańsza, a zaoszczędzona kasę możesz dorzucić np. do koła.
Rozmiar zębatek: 44-32-22T czy 48-36-26T ?
ja mam pierwszą konfigurację i ostatnio większość jeżdżę na 44, z drugiej strony zębatki 22 bym nie oddał ;)
-
Kastea: 11-34. z sakwami zestopniowanie nie jest takie potrzebne, a miękkie przełożenie pod górkę zawsze się przyda...
Przerzutka: a rama pozwala na oba? w sumie to obojętne... brałbym top. pierwsze słyszę żeby był problem z bidonem...
Przerzutka tylna: trochę przesadzasz chyba :P bierz na którą Cię stać :wink:
Korba: 26/38/52 :wink: ma tak Wilk, Aard i jest to chyba najlepsze rozwiązanie. ew 22/36/48 choć chyba będzie ciężej znaleźć takie zębatki.
kiedyś miałem 22/32/42 to praktycznie ciągle na 42 jeździłem :/
Suport: gwint.
-
Przerzutka: a rama pozwala na oba? w sumie to obojętne... brałbym top. pierwsze słyszę żeby był problem z bidonem...
Oceniając po zdjęciu to otwory od koszyka na podsiodłowej są dość nisko, stąd warto by pomierzyć, czy nie będzie kolidować.
-
aard ma 48/36/22.
-
ja mam 48X38X28 znajomy mi polecił. Myślę, że to dobra konfiguracja ;)
-
No i jak z podjazdami sobie radzisz, nie brakuje przełożeń?
-
ja mam 48X38X28
Mam tak samo i sobie chwalę. Tarcza 42, jaką miałem wcześniej, była dla mnie zdecydowanie zbyt mała.
Z tyłu 11-32 i jak na razie jeszcze nigdy biegu nie zabrakło.
-
Kaseta: 11-32T czy 11-34T
Zdecydowanie 34. Zyskujesz zasięg, a nie tracisz nic
Przerzutka przednia: down czy top swing?
Raczej down. Miałem top swinga i faktycznie szybko złapał luzy. Z bidonem może być kiepsko, ale czy naprawdę potrzebujesz dwa koszyki w wyprawówce? Ja picie wożę w sakwie, a tylko podręczne w (jednym) bidonie.
Przerzutka tylnna: M591 czy M592 Shadow ?
Nie shadow. Shadow są delikatniejsze i trudniejsze w regulacji
Rozmiar zębatek: 44-32-22T czy 48-36-26T ?
Zależy z jaką jeździsz kadencją. "Spory podjazd" to też pojęcie względne. Większość podjazdów alpejskich pokonasz na zestawie 26-34, natomiast na mało którym zjeździe przyda Ci się zestaw 44-11. Wniosek, raczej 26-36-48, a w razie czego mozna dokupić koronkę 22 i podmienić (ja tak zrobiłem, przerzutka XT down swing obsługuje bez problemu)
Suport: na gwint czy na wcisk?
Jesli pytasz o to, czy Octalink czy Hollowtech II, to tutaj nie ma mądrych. Za HTII przemawia to, że to nowszy standard i dłużej będą dostępne części. Za octalinkiem ponoć trwałość. HTII jest ponoć sztywniejszy i lżejszy. Nie twierdze, ze nie, ale nigdy tego nie byłem w stanie zauważyć. Octalink jest (chyba?) tańszy, ale trudniejszy w obsłudze (musisz mieć ściągacz).
Witaj ponownie w krainie dylematów! :wink:
-
No i jak z podjazdami sobie radzisz, nie brakuje przełożeń?
niestety nie miałem jeszcze okazji testować na podjazdach. poleciał mi znajomy, który od dobrych kilku lat jeździ na takiej konfiguracji i sobie chwali ;)
-
poleciał mi znajomy, który od dobrych kilku lat jeździ na takiej konfiguracji i sobie chwali :wink:
A że jeździ również wyłącznie po płaskim... :wink:
-
dzięki za wszelkie informacje. Już mam pewien ogląd w sytuacji. Teraz tylko czekam na spływ gotówki i będą kolejne zakupy.
-
Na razie dojechały części: Amortyzator Suntour z blokadą skoku, przednia "przeciepka" LX i na tył XT. Dziś zamówiłem kolejny zestaw (koła, opony, kaseta, łańcuch) Niebawem wrzucę jakieś zdjęcia z postępu prac.
-
Mam sprawę do doświadczonych ;) Mianowicie: jak już wcześniej napisałem, kupiłem amortyzator Suntour - używany, ale w bdb stanie. Niestety nie przemyślałem do końca sprawy i się okazało, że amortyzator ma gwintowaną rurę. Niby nic wielkiego, ale chciałbym na to założyć stery ahead - czy się da? No i czy przy tych sterach nie będę musiał skracać rury amortyzatora? Rura ma ok. 170-180mm, a "otwór w ramie" (ma to jakąś nazwę?) 120 mm.
Rura amortyzatora ma średnicę zewnętrzną 28,5 mm, co wskazywałoby na 1 i 1/8 cala.
Ma ktoś doświadczenie z takim przypadkiem?
-
a "otwór w ramie" (ma to jakąś nazwę?) 120 mm.
Główka ramy.
Albo kupisz komplet pod skręcane albo zamienisz amor, zakładam, że w twoim samej rury sterowej nie da się "od tak" wymienić.
-
Generalnie taniej wyjdzie jednak zrobić to na sterach skręcanych, niż zmieniać amortyzator.
Więc kupiłbym sobie np. stery takie jak te: http://allegro.pl/stery-stalowe-gwint-1-1-8-standard-nowe-i1994012010.html
i do tego wspornik kierownicy (rozumiem, że do powyższych sterów wspornik powinien być 25,4mm?) taki jak np. ten: http://allegro.pl/wspornik-kierownicy-25-4-mm-zoom-regulowany-mostek-i2007592232.html
dobrze rozumuję?
-
Dobrze, ale jakoś nie miałbym zaufania do sterów za 14zł :)
Mostek, koniecznie chcesz regulowany? To też ma swoje wady, m.in. wagę i potrafi wydawać nieprzyjemne dźwięki.
-
Są ludzie którzy jeżdżą ze sterami ahead i widelcami gwintowanymi chociaż to nie jest zalecane. Najlepiej byłoby sprzedać tego amorka i kupić z niegwintowaną rurą ale jeśli się już nie da to nie jest jeszcze przesądzone, że musisz inwestować w stery gwintowane ;)
-
globalbus:
Stery i mostek podałem jako przykład, głównie chodziło mi o cale i milimetry ;) Oczywiście, że sterów poszukam porządniejszych, a mostek w sumie taki by mi pasował, bo daje możliwość "jakiejśtam" regulacji, mam obawy, że jak kupię stały, to coś mi nie spasuje. Wiem, że może trzeszczeć, ale regulowany mostek w viperze od dziewczyny na razie daje radę i to daje mi podstawy do pozytywnego myślenia ;)
chmurat:
Chyba na razie nie będę kombinował, założę ten amorek ze sterami skręcanymi - sezon przejeżdżę na pewno na tym, a jak mi to nie będzie pasowało, to po sezonie sobie zmienię :)
-
Nie bardzo widzę na zdjęciach, ale jeśli montowałbyś takie stery do jakich dałeś link, to rama musi mieć główkę pod stery klasyczne (czyli bez żadnych rozszerzeń na końcach).