Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt

Społeczność forum => Nasze rowery => : Mariobiker w 8 Gru 2019, 20:40

Tytuł: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 8 Gru 2019, 20:40
Mikołaj się "szarpnął" ;D i pojawiła się nowa zabawka  :D

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/64e0c5982caa4f594801f6b54ee7a346417a44c4.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/64e0c5982caa4f594801f6b54ee7a346417a44c4.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: vuki w 8 Gru 2019, 20:47
Znowu nowy rower? ;D
Lubię Spec!
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 8 Gru 2019, 20:55
Lubię Spec!

To mój pierwszy więc na razie się poznajemy  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 8 Gru 2019, 22:09
Gratulacje - klasa sprzęt 8)
Pewnie już przebierasz nogami za nowym sezonem? :)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 8 Gru 2019, 23:04
Piękna maszyna na ultramaratony!
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MARECKI w 9 Gru 2019, 08:15
Elegancko. To już pewnie koniec z sakwami na ultra?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 9 Gru 2019, 21:22
Gratulacje - klasa sprzęt 8)
Pewnie już przebierasz nogami za nowym sezonem? :)

Dzięki  :D Niestety leczę kontuzję i jeszcze trochę muszę poczekać  ;)

Piękna maszyna na ultramaratony!

Dzięki Michał  :) powinno być trochę łatwiej dojechać do mety  ;D

Elegancko. To już pewnie koniec z sakwami na ultra?

To prawda koniec z sakwami  ;)
Trzeba będzie pomyśleć o bikepakingu. Nie bardzo mi się to podoba i kompletnie się na tym nie znam  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: qbotcenko w 9 Gru 2019, 22:08
Rubaszny rower? ;P
Jakoś to malowanie czyni go starszym wizualnie, aniżeli jest w rzeczywistości  ::)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 9 Gru 2019, 22:17
Jakoś to malowanie czyni go starszym wizualnie, aniżeli jest w rzeczywistości  ::)

Podobno o gustach się nie dyskutuje ale czarny z czerwonym (w połysku) to klasyka  ;D nie to co (przez chwilę) modne maty  :P
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: vuki w 9 Gru 2019, 22:21
To prawda koniec z sakwami  ;)
Trzeba będzie pomyśleć o bikepakingu. Nie bardzo mi się to podoba i kompletnie się na tym nie znam  ;)

Do 1000 km to max 4 litry z tyłu pod siedzeniem i rurę poziomą 3 litry!
Mówi Ci to użytkownik tego Speca tylko 2 lata starszego :D
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: michuss w 9 Gru 2019, 22:52
Piękny połykacz kilometrów. Gratulacje, mam nadzieję obejrzeć go na żywo na którejś z przyszłorocznych imprez ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 9 Gru 2019, 23:27
Lubię Spec!

To mój pierwszy więc na razie się poznajemy  ;)

piękny!!
Miłej jazdy. Żałować nie będziesz. U mnie tylko Spec
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 10 Gru 2019, 08:37
Do 1000 km to max 4 litry z tyłu pod siedzeniem i rurę poziomą 3 litry!
Mówi Ci to użytkownik tego Speca tylko 2 lata starszego :D
Dzięki za podpowiedz  :)
Widzę że łatwo nie będzie  ;)
Do tej pory jeździłem z torbą na bagażnik Topeak MTX TrunkBag (12L) i zawsze brakowało mi miejsca na bagaż  ;D


Piękny połykacz kilometrów. Gratulacje, mam nadzieję obejrzeć go na żywo na którejś z przyszłorocznych imprez ;)
Dzieki  :)
Mam nadzieję że spotkamy się na Maratonie Podróżnika  ;D


Miłej jazdy. Żałować nie będziesz. U mnie tylko Spec
Dziękuję :) Mam nadzieję że to trafiony prezent  ;D
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 10 Gru 2019, 15:46
Dzięki za podpowiedz  :)
Widzę że łatwo nie będzie  ;)
Do tej pory jeździłem z torbą na bagażnik Topeak MTX TrunkBag (12L) i zawsze brakowało mi miejsca na bagaż  ;D

Duża podsiodłówka to 14l, tak więc nie zginiesz  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Raphael w 10 Gru 2019, 16:05
Mario gratuluję, świetny sprzęt.
A w taką podsiodłówkę naprawdę sporo wchodzi...

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/78a9e74f1382d5613d2905a0bde9d5aeebe81e4f.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/78a9e74f1382d5613d2905a0bde9d5aeebe81e4f.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 11 Gru 2019, 10:46
Duża podsiodłówka to 14l, tak więc nie zginiesz  ;)
14L to chyba faktycznie dużo  :D
Bardziej skłaniam się do rozbicia bagażu na torbę w trójkąt ramy i mniejszą podsiodłówkę.


Mario gratuluję, świetny sprzęt.
A w taką podsiodłówkę naprawdę sporo wchodzi...
Dzięki Mariusz  :D
Jest tak wielki wybór że nie jest to takie proste  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Raphael w 11 Gru 2019, 11:56
Mariusz, większą podsiodłówkę zawsze możesz zrolować, tej mniejszej w żaden sposób nie powiekszysz:-) Choć ja faktycznie ostatnio poszedłem w mniejszy tył,  i torba pod ramę. Te trzy torby nabyte u majfriendów kosztowały w sumie ok 150 PLN. Rhinowalk czy coś. Jakość całkiem ok.
(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/92b1ce7e55c701c42286af15b504ada8b04d822b.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/92b1ce7e55c701c42286af15b504ada8b04d822b.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: paweł.70 w 11 Gru 2019, 12:26
Duża podsiodłówka to 14l, tak więc nie zginiesz  ;)
14L to chyba faktycznie dużo  :D
Bardziej skłaniam się do rozbicia bagażu na torbę w trójkąt ramy i mniejszą podsiodłówkę.


Mario gratuluję, świetny sprzęt.
A w taką podsiodłówkę naprawdę sporo wchodzi...
Dzięki Mariusz  :D
Jest tak wielki wybór że nie jest to takie proste  ;)

Mario jeżeli decydujesz się na trójkąt w ramę to zamawiaj  na wymiar.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 11 Gru 2019, 14:52
Mario jeżeli decydujesz się na trójkąt w ramę to zamawiaj  na wymiar.

Myślałem raczej o czymś mniejszym (na drobiazgi) tak aby nadal móc korzystać z bidonów  :D
Ciekawe co jest wart nowy produkt od Crosso ?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/5016cf4e7b2eab24ed1e09a50924225b407e3e8d.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/5016cf4e7b2eab24ed1e09a50924225b407e3e8d.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Felek w 12 Gru 2019, 06:26
No kolor na pewno by pasował:) z resztą się nie wypowiem, z uwagi na potrzebę wożenia rzeczy dla moich trzech 'bombelków' preferuję sakwy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 12 Gru 2019, 10:01
@Felek ja również bardzo lubię tradycyjne sakwy  :D
Teraz przyszła pora na redukcję ekwipunku  ;)

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/1f9ff7459a832baf2512bea133cc8b5ce5db4ac9.JPG) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/1f9ff7459a832baf2512bea133cc8b5ce5db4ac9.JPG)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: szy w 12 Gru 2019, 13:34
@Felek ja również bardzo lubię tradycyjne sakwy  :D
Teraz przyszła pora na redukcję ekwipunku  ;)

I kolejnego tradycjonalistę mniej...

(https://image0.flaticon.com/icons/png/32/136/136366.png)

Szy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 12 Gru 2019, 14:24
Zamiast płakać to kupuj szosówkę, żeby wejść w nowy lepszy świat  :P

Pomyśl jakie by się przed Tobą otworzyło szerokie pole do blogowania, ilu nowych czytelników byś zyskał  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 12 Gru 2019, 14:26
A nie myślałeś o Tailfin? Masz i sakwy jak trzeba , i sam bagażnik jak na lżej chcesz jechać.(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/85e47ad1ea38499e9c6ba62d1b001b3b983acc93.jpeg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/85e47ad1ea38499e9c6ba62d1b001b3b983acc93.jpeg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 12 Gru 2019, 14:26
(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 12 Gru 2019, 14:35
Tailffin byłby bardzo fajną alternatywą, gdyby nie ta cena. Torba na tył zintegrowana z bagażnikiem pod 1700zł, komplet 2 sakw z aluminiowym bagażnikiem podobnie, z karbonowym jeszcze drożej. A komplet 2 sakw z górną torbą to już ze 2500zł
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 12 Gru 2019, 14:39
I kolejnego tradycjonalistę mniej...
Szy.
Mniej ?
Nie sądzę  ;)
Na wycieczki mam rower do którego mogę zamontować bagażnik i sakwy  :D

Zamiast płakać to kupuj szosówkę, żeby wejść w nowy lepszy świat  :P
Dobra rada  ;)

A nie myślałeś o Tailfin?
Spora cena  :o i kompletnie mi się to (wizualnie) nie podoba  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Felek w 13 Gru 2019, 07:06
(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg)

Nieźle, nawet fotelik dla dziecka jest uwzględniony... Nie ma to jak łączenie przyjemności z obowiązkami:)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 13 Gru 2019, 10:12
(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/90e4dead39ecc206e9b5d134d6fbf9621c1635ec.jpeg)
Czy to uchwyt na fotelik na karbonowej ramie? :) Mozna tak?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 13 Gru 2019, 12:26
tak fotelikowy
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 13 Gru 2019, 12:46
A konsultowałeś to ze specem? Bo ja miałem takie uchwyty w rowerach z alu i tam jest całkiem mocny moment sciskający a podobno carbon słabo to znosi...
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 13 Gru 2019, 13:00
Konsultowałem.
Pomijam, że tam nie ma momentu ściskającego.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Bubu w 13 Gru 2019, 13:12
No, chyba jakaś siła jest, bo inaczej zacisk by się nie zacisnął? Temat też interesuje mnie w kontekście ew. przewożenia roweru z ramą karbonową w klasycznym uchwycie za ramę na dachu samochodu. Z jednej strony rama jest tam ściskana, z drugiej strony, ten filmik (https://www.youtube.com/watch?v=SDVpRSNtcPQ) pokazuje, że nie taki karbon kruchy, jak się go przedstawia.
Więc w sumie, nie wiem, jak to jest?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 13 Gru 2019, 13:21
Siła ścinająca jak najbardziej jest, momentu nie ma, bo nie ma takiego pojęcia.
Wg obliczeń i informacji producenta dopuszczalna nośność Diverga carbonowego to 135kg.
Producent nie wypowiada się na temat mocnowania w ten sposób fotelików.
Wg obliczeń jakie zrobiliśmy na Politechnice w Krakowie rower powinien wytrzymać. I jak widać wytrzymał. Maluch na ten moment już ma swój rowerek więc zdjęcie traktować należy jako historię.

Carbon z tego co liczyliśmy i co jest robione na poilbudzie dość dobrze znosi przeciążenia. Na pewno nie lubi uderzeń. Obecne konstrukcje są dużo bardziej wytrzymalsze lub porównywalne niż klasyczne aluminiowe. Ale niestety nie da się wszystkiego przebadać (tudzież zniszczyć na ich potrzeby) a by się chciało ;-)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 13 Gru 2019, 13:26
część uchwytów np thule ma taką wstawkę specjalną na ramy carbonowe, która pracuje i mimo ściśnięcia roweru nie jest to na sztywno. zrobię zdjęcie swojego uchwytu to ci wyślę na prv
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 13 Gru 2019, 21:38
A konsultowałeś to ze specem? Bo ja miałem takie uchwyty w rowerach z alu i tam jest całkiem mocny moment sciskający a podobno carbon słabo to znosi...

Chyba bym nie zaryzykował takiego uchwytu w karbonowej ramie. Podejrzewam że przy jakimkolwiek pęknięciu Spec by się wypiął prostym argumentem - to nie jest rower do jeżdżenia z fotelikiem.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 13 Gru 2019, 22:46
Gdybym miał carbonowy rower, to chyba jednak wolałbym zrezygnować z dziecka. Nie ma co ryzykować zdrowia ramy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 13 Gru 2019, 23:14
Gdybym miał carbonowy rower, to chyba jednak wolałbym zrezygnować z dziecka.
Chyba z wożenia nim dziecka  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Gerwazy w 14 Gru 2019, 10:05
..Podejrzewam że przy jakimkolwiek pęknięciu Spec by się wypiął prostym argumentem - to nie jest rower do jeżdżenia z fotelikiem.

Z moich ostatnich doświadczeń że Specem (pęknięta rama w Sequoi) muszę powiedzieć, że serwis gwarancyjny jest na najwyższym poziomie- zero problemów z wymianą ramy na nową (pomimo tego, że ramę trzeba było ściągać że Stanów- przestali produkować ten model), czyli tak jak piszą ludzie na zagranicznych forach - płacisz więcej ale w przypadku awarii stoją frontem do klienta...co do ramy karbonowej to rzeczywiście trzeba byłoby sprawdzić, co mówi producent o tego typu mocowaniach...sam pare lat temu mialem karbonowego Diverga (już że sztywnym osiami) i wtedy Spec mnie  informował, że instalacja jakichkolwiek adapterów mocowanych do/na tylną ośkę powoduje natychmiastową utratę gwarancji - tłumaczyli to niewłaściwym rozkładem sił w tylnym trójkącie, chłopcy z Centrali Speca również sugerowali abym nie montować tylnego bagażnika-
 było to o tyle dziwne, że mój model miał fabryczne otwory montażowe w ramie do bagażnika...finalnie bagażnika nie zainstalowałem
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Bubu w 14 Gru 2019, 12:08
część uchwytów np thule ma taką wstawkę specjalną na ramy carbonowe, która pracuje i mimo ściśnięcia roweru nie jest to na sztywno. zrobię zdjęcie swojego uchwytu to ci wyślę na prv

Przypuszczam, że chodzi o to (https://www.thule.com/pl-pl/bike-rack/roof-bike-rack-accessories/thule-carbon-frame-protector-_-984000). Niestety, moje bagażniki to jakaś stara, podstawowa wersja Thule, w którym ramę ściska się uchwytem zaciskanym mimośrodowym wichajstrem. Wg informacji na stronie, to ten protektor się nie nadaje do tego typu uchwytów, ale może ktoś przetestował?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 14 Gru 2019, 13:40
nie nie takie, cyknę fotkę wieczorem. to taka harmonijka trochę w szczękach.  ale działanie takie samo. te co mam są grubsze i dedykowane do tego uchwytu. Ale świetnie działają. Jeszcze żadnej ramy nie uszkodziłem.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: łatośłętka w 14 Gru 2019, 18:12
Gdybym /.../

Lajk.

Ten Rubę '2o jest fajny.
(No ale ta dzidzia ...)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 14 Gru 2019, 21:56
Ten z fotelikiem to nie Roubaix'20. Raczej jakiś Diverge...
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: łatośłętka w 14 Gru 2019, 22:21

Tak, wiem. Na myśli miałem Roubaix '2o, jaki długo oglądałem w sklepie.
'18 -> '2o ogromny skok (przynajmniej wizualnie - nie jeździłem).
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 14 Gru 2019, 22:40
Tak, wiem. Na myśli miałem Roubaix '2o, jaki długo oglądałem w sklepie.
'18 -> '2o ogromny skok (przynajmniej wizualnie - nie jeździłem).
W cenie też ten skok widać  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 14 Gru 2019, 23:09
Model z '18 idealnie wkomponował się kolorystycznie do reszty moich rowerów. Pomijając cenę i osprzęt w '20 żadnego bym nie chciał bo są (dla mnie) poprostu brzydkie ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 14 Gru 2019, 23:19
Tak, wiem. Na myśli miałem Roubaix '2o, jaki długo oglądałem w sklepie.
'18 -> '2o ogromny skok (przynajmniej wizualnie - nie jeździłem).
W cenie też ten skok widać  ;)
Jest też skok w szerokości akceptowalnych opon z 31 na 33, czyli w praktyce z 28 na 32. Dla mnie to był duży argument żeby poczekać.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 14 Gru 2019, 23:44
Jest też skok w szerokości akceptowalnych opon z 31 na 33, czyli w praktyce z 28 na 32. Dla mnie to był duży argument żeby poczekać.
Ale to przecież już Roubaix sprzed 4-5 lat akceptował szersze. Czarek Urzyczyn na tym jechał Wisłę właśnie na 33mm jak pamiętam.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 15 Gru 2019, 10:30
Chyba nie. 2018 akceptował 31 i spec się strasznie spuszczał w marketingu nowego modelu, że poszerzyli. Czarek Wisłę przejechał chyba właśnie na 31...

Edit: To jest chyba rower sprzed 3 lat i był sprzedawany na oponach 26 mm. Wcześniejsze modele nie mają future shock, wiec to raczej na tym jechał.
https://www.specialized.com/pl/pl/roubaix-comp/p/115635
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 15 Gru 2019, 11:07
Specjalnie sprawdziłem, Czarek jechał Wisłę na oponach 33mm. Tak więc Spec po prostu kit wstawia  ;)

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/d6e07c6c30ccd70422e662ee395f287ad8a2b08c.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/d6e07c6c30ccd70422e662ee395f287ad8a2b08c.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: łatośłętka w 15 Gru 2019, 11:13
W cenie też ten skok widać  ;)

No tak - jednak przecież nie komuś prezent lecz sobie.
Tu spytam: słyszałem, rowery z metką w sklepie powyżej dziesięciu ma się kupować z ok. 2o% upustem. - Jeśli tak, Spec w cenie 14 kupujesz za 10,5.

Jest też skok w szerokości akceptowalnych opon z 31 na 33, czyli w praktyce z 28 na 32. Dla mnie to był duży argument żeby poczekać.

B. ważne (o czym nie wiedziałem - dzięki).

Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 15 Gru 2019, 12:15
Ten z fotelikiem to nie Roubaix'20. Raczej jakiś Diverge...
Diverge Comp
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Frugo w 15 Gru 2019, 12:18
W cenie też ten skok widać  ;)

No tak - jednak przecież nie komuś prezent lecz sobie.
Tu spytam: słyszałem, rowery z metką w sklepie powyżej dziesięciu ma się kupować z ok. 2o% upustem. - Jeśli tak, Spec w cenie 14 kupujesz za 10,5.

Jest też skok w szerokości akceptowalnych opon z 31 na 33, czyli w praktyce z 28 na 32. Dla mnie to był duży argument żeby poczekać.

B. ważne (o czym nie wiedziałem - dzięki).

Są dużo lepsze rabaty, a jeszcze lepsze przy zamówieniu na koniec sezonu z przyszłego sezonu.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 15 Gru 2019, 12:25

Specjalnie sprawdziłem, Czarek jechał Wisłę na oponach 33mm. Tak więc Spec po prostu kit wstawia  ;)
To jaka opona się mieści zależy od tego ile prześwitu chce się zachować. Producent jak widać podchodzi do sprawy ostrożniej. Nowszy model ma tego miejsca więcej o 2 mm i jest też droższy o 2 tys. zł. Myślę, że jest to uczciwe postawienie sprawy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 15 Gru 2019, 14:13
W modelu z 2018 roku w standardzie są opony w rozmiarze 700 x 28. Jest jeszcze trochę luzu ale ja nie zamierzam nim zjeżdżać z asfaltu więc kolejne opony będą pewnie w rozmiarze 700 x 25.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: łatośłętka w 15 Gru 2019, 15:07
Są dużo lepsze rabaty, /.../

No właśnie.

/.../ a jeszcze lepsze przy zamówieniu na koniec sezonu z przyszłego sezonu.

B. ważna info; dziękuję.

To jaka opona się mieści zależy od /.../

Z pewnością (od) widła w świetle, felgi, opony.

Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 15 Gru 2019, 21:44
nie zamierzam nim zjeżdżać z asfaltu więc kolejne opony będą pewnie w rozmiarze 700 x 25.
Zamiast wracać do 25 spróbuj jakieś sensowne 28, np. Conti gp5000. Te ze speca nie są najwyższych lotów więc odczucie spowolnienia może być mylne. Ja przesiadłem się z 25 na 32 i nie widzę utraty prędkości zupełnie, natomiast wzrost komfortu i przyczepności zdecydowany.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 15 Gru 2019, 21:52
Zysk prędkości przy węższych oponach wynika z mniejszego oporu powietrza. Szersze mają za to mniejsze opory toczenia.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 15 Gru 2019, 22:05
nie zamierzam nim zjeżdżać z asfaltu więc kolejne opony będą pewnie w rozmiarze 700 x 25.
Zamiast wracać do 25 spróbuj jakieś sensowne 28, np. Conti gp5000. Te ze speca nie są najwyższych lotów więc odczucie spowolnienia może być mylne. Ja przesiadłem się z 25 na 32 i nie widzę utraty prędkości zupełnie, natomiast wzrost komfortu i przyczepności zdecydowany.

Przez dłuższy czas w rowerze crossowym miałem opony speca 700 x 30 i było ok.
Natomiast w szosie to 25 lub max 28. Nie widzę potrzeby zakładania większych do jazdy po asfalcie.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 15 Gru 2019, 22:06
Zysk prędkości przy węższych oponach wynika z mniejszego oporu powietrza. Szersze mają za to mniejsze opory toczenia.
Zyski aero zaczynają się tak od 35-40 km/h. Może dlatego nie odczułem różnicy  ;D

EDIT:
Cytat: Mariobiker
Natomiast w szosie to 25 lub max 28. Nie widzę potrzeby zakładania większych do jazdy po asfalcie.
No to masz szczęście, ja na dłuższą metę cierpialem. Na nowym zrobiłem tylko ostatnie MPP i zero zniszczeń. Bez niedowładu w dłoniach, dupa okej. Dla mnie inna jakość życia.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 15 Gru 2019, 22:36
No to masz szczęście, ja na dłuższą metę cierpialem. Na nowym zrobiłem tylko ostatnie MPP i zero zniszczeń. Bez niedowładu w dłoniach, dupa okej. Dla mnie inna jakość życia.

W tym sezonie na gumach '25 - GMRD czy 1.5 kkm (Pribałtika) i nie było problemów na alu ramie więc na karbonie powinno być jeszcze wygodniej ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 15 Gru 2019, 23:04
No to masz szczęście, ja na dłuższą metę cierpialem. Na nowym zrobiłem tylko ostatnie MPP i zero zniszczeń. Bez niedowładu w dłoniach, dupa okej. Dla mnie inna jakość życia.

No ale to też na zupełnie innym rowerze jechałeś, więc to nie wiadomo czy akurat z szerszych opon wynikało. Nie sądzę, żeby na samej szerokości była aż taki przeskok, szersze opony sporo wnoszą na dziurawym asfalcie, na dobrym to nie ma większej różnicy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 16 Gru 2019, 07:28
Oczywiście, byłem także lepiej przygotowany itp. Ale to co napisałeś to clue sprawy. Na dobrym asfalcie to nie ma różnicy. Ja sobie chwalę w nowym rowerze głównie to jak jeździ po słabym.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 16 Gru 2019, 12:22
(...) na dobrym to nie ma większej różnicy.

Szersza opona jest bezpieczniejsza w zakrętach dzięki lepszej przyczepności.

Jan Heine - redaktor "Bicycle Quarterly", propagator długich dystansów, od dawna bada sprawę "na własnej skórze". Wyszło mu, że klasyczne koła z ery francuskich rowerów szosowych - 650b z oponami o szerokości 42mm są lepsze od obecnego standardu - który powoli i tak się poszerza.

Tu opis mitu dotyczącego szerokości opon: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/

Mariobiker - świetna ultra-szosówka i wątek robi się ultra ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 16 Gru 2019, 13:18
Mariobiker - świetna ultra-szosówka i wątek robi się ultra ;)

@Karbon dziękuję  :D
Po kilku latach jeżdżenia ultra dochodzę do wniosku że wśród uczestników "króluje" rozmiar 700x25 to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
Organizatorzy starają się o trasy z niezłą nawierzchnią więc nie ma co przesadzać z szerokością opon.
Tak jak kiedyś napisał Wilk ultra staje się bardzo popularne ze względu na brak czasu na długie sakwiarskie wyprawy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: EASYRIDER77 w 16 Gru 2019, 13:32
ciekawy artykuł. poza tym ciekawe tam wątki francuskiego świata rowerów są.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 16 Gru 2019, 14:11
Po kilku latach jeżdżenia ultra dochodzę do wniosku że wśród uczestników "króluje" rozmiar 700x25 to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
Często do rowerów szosowych nie dało się wsadzić nic więcej niż 25 mm, dawniej wręcz typową szerokością opony w rowerach szosowych było 23 mm. Dobór szerokości może bardziej wynikać z konieczności / przyzwyczajenia niż ze świadomego wyboru lepszego rozmiaru.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 16 Gru 2019, 14:23
ciekawy artykuł. poza tym ciekawe tam wątki francuskiego świata rowerów są.

Ciekawe, że na PBP, na którym do tej pory królowała szerokość 700c x 25-28mm nabita na twardo, coraz częściej pojawiają się koła 650b x 42mm nabite na miękko (supple tire - jak to określają w Stanach). Takie koło daje większy komfort i większą przyczepność (bezpieczeństwo) w zakrętach. Najbardziej zaskakujące jest, że koło 650b z oponą 42mm może być lżejsze niż koło 700c z oponą 25mm :o

Na rynku pojawiły się bardzo ciekawe opony szosowe na 650b - m.in. Rene Herse (to opony robione przez japońskiego Panarecera).

Spec na swojej stronie chwali się, że jego karbonowy Diverge jest gotowy do jazdy zarówno na 700c, jak i 650b, także "coś jest na rzeczy".
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: EASYRIDER77 w 16 Gru 2019, 14:26
Karbon,
nie wiem za bardzo jak mam odebrać co napisałeś?
nabijasz się z artykułu i logowaniem produktu w podanej stronie czy na prawdę ciekawi Cię koło 650b i jego zalety?

A jak wygląda przystosowany i nieprzystosowany rower do kół 700 i 650b?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 16 Gru 2019, 14:55
Karbon,
nie wiem za bardzo jak mam odebrać co napisałeś?
nabijasz się z artykułu i logowaniem produktu w podanej stronie czy na prawdę ciekawi Cię koło 650b i jego zalety?

A jak wygląda przystosowany i nieprzystosowany rower do kół 700 i 650b?

Jestem pod wrażeniem, nie nabijam się. Z zapałem obserwuję ten trend.
Lokowanie produktu to nie jest. Jan Heine zaczął produkować te opony z Panarecer kilka lat temu, ponieważ na rynku nie było opon 650b na szosę. Teraz wybór opon 650b całe szczęście jest.

Problemem w przystosowaniu ramy pod 650b może być np. osiągana finalnie wysokość suportu.
Przykładowy film: https://youtu.be/wTfNYnuvl7M


Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 16 Gru 2019, 15:01
Rozmawiałem z uczestnikami PBP na temat nawierzchni na tym ultra. Króluje tam "tarka" wiec wszyscy na oponach '23 mocno dostali w kość.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: EASYRIDER77 w 16 Gru 2019, 15:17
Jestem pod wrażeniem, nie nabijam się. Z zapałem obserwuję ten trend.Lokowanie produktu to nie jest. Jan Heine zaczął produkować te opony z Panarecer kilka lat temu, ponieważ na rynku nie było opon 650b na szosę. Teraz wybór opon 650b całe szczęście jest.Problemem w przystosowaniu ramy pod 650b może być np. osiągana finalnie wysokość suportu.Przykładowy film: https://youtu.be/wTfNYnuvl7M

Właśnie. Jakie musiałbym mieć opony 27,5 aby suportem nie walić w ziemię? Obecne to 700x37 i 700x44.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 16 Gru 2019, 15:59
Jan Heine - redaktor "Bicycle Quarterly", propagator długich dystansów, od dawna bada sprawę "na własnej skórze". Wyszło mu, że klasyczne koła z ery francuskich rowerów szosowych - 650b z oponami o szerokości 42mm są lepsze od obecnego standardu - który powoli i tak się poszerza.

Tu opis mitu dotyczącego szerokości opon: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/

Takie tam teorie. Były próby używania wśród zawodowców rowerów na 650 i zupełnie się nie przyjęły, a są regulaminowo dozwolone. Większe koło zawsze lepiej amortyzuje, stąd w MTB 26 to już się prawie nie produkuje.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 16 Gru 2019, 19:07
Takie tam teorie. Były próby używania wśród zawodowców rowerów na 650 i zupełnie się nie przyjęły, a są regulaminowo dozwolone. Większe koło zawsze lepiej amortyzuje, stąd w MTB 26 to już się prawie nie produkuje.

Poruszasz bardzo istotną sprawę. Prawa, jakie rządzą w świecie zawodowego kolarstwa bardzo często nie rządzą w kolarstwie "cywilnym", że tak je nazwę. Wiadomo, że aerodynamika wąskich opon ma duże znaczenie... w świecie zawodowców. Jako cywil nie tylko nie wykorzystam tego dobrostanu, co nawet będę cierpiał choćby nieprzyjemną twardość jazdy. To trochę jak mania zbijania każdego grama z roweru "cywilnego".

Nie chcę wyjść (bo trochę się wychyliłem przez przypadek) za znawcę, czy propagatora takich kół / opon. Po prostu temat objawił mi się z innej perspektywy i im więcej go drążę, tym bardziej wydaje się uzasadniony. Kto by nie chciał w ultra choć trochę więcej komfortu?

(...) Dobór szerokości może bardziej wynikać z konieczności / przyzwyczajenia niż ze świadomego wyboru lepszego rozmiaru.

Właśnie tak na to patrzę.

Rozmawiałem z uczestnikami PBP na temat nawierzchni na tym ultra. Króluje tam "tarka" wiec wszyscy na oponach '23 mocno dostali w kość.

O to właśnie chodzi. Jeśli można uzyskać mniejszy poziom zmęczenia dzięki bardziej miękkim (szerszym) oponom, nie tracąc jednocześnie średniej z jazdy, a nawet osiągając dzięki mniejszemu zmęczeniu lepszy wynik końcowy, to warto o tym wiedzieć.
Innymi słowy: Mario, nie zmieniaj w swoim nowym rumaku gum 28mm na 25mm ;)

Właśnie. Jakie musiałbym mieć opony 27,5 aby suportem nie walić w ziemię? Obecne to 700x37 i 700x44.

Zewnętrzny rozmiar koła 650b z oponą 42mm jest porównywany do koła 700c z oponą 23mm - tyle mi wiadomo.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 16 Gru 2019, 19:20
Poruszasz bardzo istotną sprawę. Prawa, jakie rządzą w świecie zawodowego kolarstwa bardzo często nie rządzą w kolarstwie "cywilnym", że tak je nazwę. Wiadomo, że aerodynamika wąskich opon ma duże znaczenie... w świecie zawodowców. Jako cywil nie tylko nie wykorzystam tego dobrostanu, co nawet będę cierpiał choćby nieprzyjemną twardość jazdy. To trochę jak mania zbijania każdego grama z roweru "cywilnego".

Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.

To jest niesłychanie wątpliwa teoria. testowali to na kiepskich drogach, a na ultra większość stanowią dobre drogi.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: vuki w 16 Gru 2019, 19:46
Pomijam opory toczenia takiej szerokiej gumy ale waga to prawie 1 kg.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 16 Gru 2019, 22:18
Witek Kania na MPP jechał na 32mm. Skoro da się na tym wygrać, to nie mogą spowalniać. Zakładam, że Brevet 400 kończył w grupie z Bogdanem Adamczykiem i Mateuszem Cukierskim tym samym rowerem, więc tempo było grube (średnia ruchu 34.9 km/h). A co do komfortu to akurat myślę, że nikt nie kwestionuje przewagi szerokich opon.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 16 Gru 2019, 22:25
Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.

To jest niesłychanie wątpliwa teoria. testowali to na kiepskich drogach, a na ultra większość stanowią dobre drogi.

Nie musimy nikomu wierzyć i nie takie były moje intencje. Zwróciłem uwagę, gdy Mario napisał, że w swoim Roubaix chce wrócić do rozmiaru 25mm. Jakiś czas temu trafiłem na serie artykułów poświęconych szerokości opon w kolarstwie zawodowym. O tym, że stają się coraz szersze i dlaczego tak się dzieje. Okazuje się, że opona 28mm daje możliwość używania niższego ciśnienia i to znacznie poprawia komfort i może przekładać się również na osiągi. Zacząłem się zastanawiać gdzie jest ta granica szerokości w oponach do szosowej jazdy ultra i trafiłem na pana Jana :) Może to ślepy zaułek, ale jak pisałem w tym wątku wcześniej, przyglądam się i jestem ciekawy dalszego rozwoju sprawy.

Tu przykładowo kolejny mit według pana Jana:
https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher-tire-pressure-is-faster/

Pomijam opory toczenia takiej szerokiej gumy ale waga to prawie 1 kg.

Opory ważna rzecz. Czytałeś artykuł "Myths in Cycling (1): Wider Tires Are Slower", który wcześniej linkowałem?

Opona 650B x 42mm Babyshoe Pass TC model Extralight waży 373g. I faktycznie nie jest to waga do sprintu, a do komfortu.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 16 Gru 2019, 23:29
Witek Kania na MPP jechał na 32mm. Skoro da się na tym wygrać, to nie mogą spowalniać. Zakładam, że Brevet 400 kończył w grupie z Bogdanem Adamczykiem i Mateuszem Cukierskim tym samym rowerem, więc tempo było grube (średnia ruchu 34.9 km/h). A co do komfortu to akurat myślę, że nikt nie kwestionuje przewagi szerokich opon.

No ale 32mm to nie 42mm. 28mm to się często spotyka na ultra, 32mm też się zdarza. Natomiast 42mm to jest opona której sporo gravelowych rowerów już nie łyknie i nie widzę większego sensu stosowania tak szerokiej opony na asfaltowych wyścigach.

A czy spowalniają czy nie - to zależy od wielu czynników. Dla szybkości większą różnicę niż szerokość robi na pewno model opony i ciśnienie jakie mamy. No i przede wszystkim nie są to znaczące różnice, na trasie 400km różnica pomiędzy szybką i wolniejszą oponą to może dać góra parę minut, jak nie mniej, a 7mm róznicy na oponie to jeszcze mniej. My tu trochę dzielimy włos na czworo, ale różnica pomiędzy 25 a 32mm to ma znacznie na wyścigach, gdzie decydują sekundy, nie godziny.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Gerwazy w 16 Gru 2019, 23:56
Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.

Wilku no kto jak kto ale Ty wiesz to, że to, że większość ludzi jeździ ultra na wąskich oponach wynika raczej z faktu, że jeżdżą na rowerach szosowych (które do niedawna) w większości miały ograniczenia  konstrukcyjne i nie można było założyć szerszych opon niż te 25mm. Sam jeżdżąc od 3 sezonów na rowerze wymienionym w tym wątku, jeżdżę na oponie 28mm (i przyznam się, że z chwilą kiedy Conti wypuścił 4seasons w szerszym rozmiarze -tj.700c32 zastanawiam się czy się na nie przesiąść czy nie) ale wiem z całą pewnością,  że do 25mm nie wrócę.  Inaczej się odczuwa te kilkaset km jadąc powiedzmy na 9-10 atmosfer a inaczej na 6,5-7,5 . Do tego ryzyko uszkodzenia koła też jest mniejsze (co nie gwarantuje, że i przy szerszej opone nie uszkodzimy  koła na dziurze- np. mój przypadek z ostatniego MP).
Odwoływanie się do zasad panujących w sporcie zawodowym (czy implementując stosowane tam rozwiązania jako te najbardziej trafne) IMO w przypadku amatorskiego ultra moze okazać się nie do końca udane - wystarczy choćby porównać wagę przeciętnego profesjonalnego zawodnika (rzadko kiedy to więcej niż 70kg a często jest to sporo mniej)  a przyjrzeć się amatorom gdzie ta waga często jest przynajmniej kilkanaście kg większa.
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Co do kół 650 na ultra to swego czasu - jakieś 3-4 sezony temu w Stanach sporo gravelowych ultra było wygrywane przez zawodników jeżdżących na rowerze Cannondale właśnie z kołami o rozmiarze 650 (rower ten miał jeszcze nowy amortyzator 'lefty' specjalnie  skonstruowany do yej szosy/gravela). Z takim rowerem albo ze Specem z futureShock'iem (Roubaix czy Diverge) i grubszą oponą inaczej podchodzisz do tematu np.:bruków na zachodniej ścianie  ;)


Edit:
O tym rowerze mówiłem

https://www.cannondalebikes.pl/o-marce/archiwum/2016-rowery-2016/szosowe/new-road/slate/slate-105
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 17 Gru 2019, 00:08
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Noga musi być ale i sprzęt swoje robi ;)
Mimo że ze mnie kiepski zawodnik to tegoroczny MP przejechałem w 12,5 h (na oponach 700x25).
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Gerwazy w 17 Gru 2019, 00:24
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Noga musi być ale i sprzęt swoje robi ;)
Mimo że ze mnie kiepski zawodnik to tegoroczny MP przejechałem w 12,5 h (na oponach 700x25).

Te prawie 570km w 12,5h? Wydawało mi się, że najlepsi - "grupa smierci" zrobiła to w 17h?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 17 Gru 2019, 06:02
To taki żarcik ;) ja jechałem 340 km
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 17 Gru 2019, 12:44
Odwoływanie się do zasad panujących w sporcie zawodowym (czy implementując stosowane tam rozwiązania jako te najbardziej trafne) IMO w przypadku amatorskiego ultra moze okazać się nie do końca udane - wystarczy choćby porównać wagę przeciętnego profesjonalnego zawodnika (rzadko kiedy to więcej niż 70kg a często jest to sporo mniej)  a przyjrzeć się amatorom gdzie ta waga często jest przynajmniej kilkanaście kg większa.

No i tu dochodzimy do sedna. Przy wyborze rozmiaru opon kluczową sprawą jest waga zawodnika. Przykładowo ja ważę porównywalnie do zawodowców, więc i nie widzę większego sensu stosowania opon powyżej 25mm, Ty chodzisz w innej kategorii wagowej, więc dla Ciebie robi to dużą różnicę. I to na pewno nie jest tak, że jak założysz szerokie opony to Cię nagle w cudowny sposób przestanie boleć tyłek. Szersza opona redukuje jedynie w pewnym zakresie ból pochodzący z wibracji. Ale wibracje to tylko mała część bólu siedzenia, kluczową sprawą jest pozycja na rowerze i dopasowanie tyłka zarówno do siodełka jak i całego roweru. Jeździłem długie dystanse i na fullu, gdzie mam opony 2.25 - i to w żadnym razie nie jest tak, że szeroka opona powoduje, że nie ma bólu siedzenia. Jest taki sam jak i na szosowym rowerze.

Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony. Ale cała trójka to są zawodnicy leciutcy. Poza tym realna szerokość opony zależy od szerokości obręczy.

A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

I ten wynik pokazuje dobrze skalę o jakiej mówimy. Jarek Lesiak to bardzo mocny zawodnik, więc można założyć, że jadąc na szosówce przyjechałby z pierwszą grupą. Miał czas 2,5h gorszy, z czego przynajmniej 1-1,5h to bonusy z jazdy w szybszej grupie. Więc na sprzęcie stracił może 1-1,5h. A tu mówimy o rozwiązaniu zupełnie skrajnym, czyli MTB na kołach 26, z klockowanymi oponami 2 cale; nie tylko straty na oponach, ale i na geometrii roweru. Różnica na jeździe pomiędzy 25mm i 32mm to już będzie kwestia góra 10min, czyli w realiach ultra pomijalne.


Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony. Ale cała trójka to są zawodnicy leciutcy. Poza tym realna szerokość opony zależy od szerokości obręczy
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Gerwazy w 17 Gru 2019, 19:28
...Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony....

Fakt, Fiona jest drobną dziewczyną, w którymś z wywiadów mówiła, że z uwagi na fakt, iż chciała po wakacjach zacząć szkolenie z zakresu chirurgii - chcąc ograniczyć ryzyko kontuzji nadgarstków - dla zwiększenia komfortu tuż przed wyścigiem kupiła sobie Canyon Endurace CF SL 8.0, a on w standardzie ma oponę 28mm, prawda?.
Nie zrozum mnie źle, nie chcę tutaj przerzucać się czy była to 25 czy 28mm i udowadniać na siłę, że szersze jest lepsze. Uważam tylko, że opona 28 czy 32 może dla części uczestników maratonów okazać się lepszym wyborem niż 23 czy 25. A popularność węższych opon IMO nie do końca wynika ze świadomej decyzji użytkownika ale raczej z wieloletniego przyzwyczajenia i/lub ograniczeń np. w sprzęcie. Dlatego - zamiast już na wstępie zakładać zmianę/powrót do "znanego/sprawdzonego" węższego rozmiaru (nawiązanie do deklaracji autora tego wątku  ;)) - może warto się nad tym trochę zastanowić i dać szansę nowości...może będzie się pozytywnie zaskoczonym, kto wie?

Potencjalne benefity z posiadania szerszej opony IMO nie dotyczą wyłącznie ludzi cięższych niż wspomniane przeze mnie 70kg. Na ostatnim Kórniku jadący przede mną uczestnik (przeciętnej postury kolarz) - ciemna noc była - wpadł w niewielkiej wielkości dziurę w drodze i zaliczył podwójnego snake'a - tzn. oba koła na raz - opony miał wąskie. Ten przykład  oczywiście niczego nie dowodzi, obrazuje jedynie, że w pewnych sytuacjach przy zastosowaniu szerszej opony masz zdecydowanie mniejsze szanse na tego typu awarię a i w przypadku kiedy nie uda Ci się uniknąć kapcia łatwiej jest dobić do 7 atm niż ćwiczyć mięśnie ramion starając się dopchnąć te 2-3 dodatkowe atmosfery.

Co do rozmiaru kół, o których wspominał Karbon..poniżej link do informacji o zwycięzcy Dirty Kanza 200 sprzed 2 lat, też go dziewczyna wygrała i to właśnie jadąc na rowerze o kołach 650 i szerokości opony 42 (czyli nie zawsze większe koło jest szybsze...tak wiem, że to wyścig na szutrze ale nie do rzadkości należą zawodnicy, którzy jadą tą trasę na oponach 28mm i 32mm).

https://bikerumor.com/2017/07/31/pro-readers-rides-dirty-kanza-200-cannondale-slate-winner-alison-tetrick/
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 17 Gru 2019, 22:18
Potencjalne benefity z posiadania szerszej opony IMO nie dotyczą wyłącznie ludzi cięższych niż wspomniane przeze mnie 70kg. Na ostatnim Kórniku jadący przede mną uczestnik (przeciętnej postury kolarz) - ciemna noc była - wpadł w niewielkiej wielkości dziurę w drodze i zaliczył podwójnego snake'a - tzn. oba koła na raz - opony miał wąskie. Ten przykład  oczywiście niczego nie dowodzi, obrazuje jedynie, że w pewnych sytuacjach przy zastosowaniu szerszej opony masz zdecydowanie mniejsze szanse na tego typu awarię a i w przypadku kiedy nie uda Ci się uniknąć kapcia łatwiej jest dobić do 7 atm niż ćwiczyć mięśnie ramion starając się dopchnąć te 2-3 dodatkowe atmosfery.
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem? Snejk to dobicie do obręczy, im niższe ciśnienie w oponie tym na to większa szansa, to najczęściej się zdarza w MTB. Rozumiem, że na wąskiej oponie tyłek na dziurze mocniej oberwie, że łatwiej ją przeciąć, ale akurat na snejka to szansa wcale nie jest większa. Najczęściej dziury od obręczy się łapie na niedompompowanej oponie, jak jedziesz na 8 atmosferach to złapać snejka to już spora sztuka.

Co do rozmiaru kół, o których wspominał Karbon..poniżej link do informacji o zwycięzcy Dirty Kanza 200 sprzed 2 lat, też go dziewczyna wygrała i to właśnie jadąc na rowerze o kołach 650 i szerokości opony 42 (czyli nie zawsze większe koło jest szybsze...tak wiem, że to wyścig na szutrze ale nie do rzadkości należą zawodnicy, którzy jadą tą trasę na oponach 28mm i 32mm).

Sam sobie odpowiedziałeś. Nie ma co porównywać wyścigu gravelowego z szosowym, na gravelowym opony 42mm nie są niczym niezwykłym, na szosowym natomiast trafiają się bardzo rzadko.

A co ma dawać koło 650b? Takie koła (tylko na triathlonowej szerokości 571mm) były testowane przez zawodowców na Tour de France z tego powodu, że rower jest niższy i daje mniejsze opory aero. Czyli jaki ma być z tego zysk na ultra, gdzie się nie jeździ z prędkościami, gdzie takie opory robią różnicę? Mniejsze koło gorzej amortyzuje, więc w tym przypadku jaki ma być z tego koła zysk, skoro i tak się nie korzysta z jego głównej zalety?

Uważam tylko, że opona 28 czy 32 może dla części uczestników maratonów okazać się lepszym wyborem niż 23 czy 25. A popularność węższych opon IMO nie do końca wynika ze świadomej decyzji użytkownika ale raczej z wieloletniego przyzwyczajenia i/lub ograniczeń np. w sprzęcie

Ale przecież ja nikomu nie narzucam swojej opinii, prezentuję jedynie swoje spojrzenie. Podstawa na ultra jest wygoda, a to bardzo indywidualna sprawa. Każdy może sobie ocenić co mu odpowiada. Natomiast szersze opony na pewno się przydają na wyścigach szosowych, gdzie są wrzucane szutrowe odcinki, a takich ostatnio przybywa. Tam to bez dwóch zdań szersze opony coś wnoszą.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 17 Gru 2019, 22:28
Szersza opona jest wyższa, można to przyrównać do amortyzatora o większym skoku - lepsza amortyzacja i trudniej dobić.

Szersza opona ma mniejsze opory toczenia, więc wygrywa z węższą tam gdzie mniej liczą się opory powietrza.

Z informacji znalezionych w google koło 650B jest lżejsze w przybliżeniu o 30g. Za to trochę cięższe są opony i dętki.

Co do "lepszej" amortyzacji większego koła, to moim zdaniem w MTB główną zaletą większego rozmiaru jest jednak kąt natarcia. Koła 26" podskakują na wybojach zamiast się przetaczać.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 17 Gru 2019, 22:35
W poprzednim rowerze rama alu widły karbon opony 700x25.
Po GMRD czy MPP brak dolegliwości (nadgarstki, siedzenie ;) ). Więc mogę stwierdzić że dla mnie poziom komfortu na zadawalającym poziomie  ;D
W Specu rama karbon + amortyzacja widelca więc powinno być tylko lepiej. Natomiast wielkość opon to sprawa otwarta. Na razie jeżdżę na "fabrycznych" '28 a potem się zobaczy  ;)
Szczypiorkiem też nie jestem  ;) (72 kg).
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: globalbus w 17 Gru 2019, 22:39
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?
Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy :)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 17 Gru 2019, 22:41
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?
Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy :)

Takie samo ciśnienie w 25 i 32 ?
Raczej wątpię  ;)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 17 Gru 2019, 22:48
Szersza opona jest wyższa, można to przyrównać do amortyzatora o większym skoku - lepsza amortyzacja i trudniej dobić.
Ale przy poprawnie napompowanej oponie szosowej problem dobicia praktycznie nie występuje.
Szersza opona ma mniejsze opory toczenia, więc wygrywa z węższą tam gdzie mniej liczą się opory powietrza.
Wcale nie.
Szersza opona ma mniejsze opory toczenia jedynie przy tym samym ciśnieniu. A w węższą oponę wbijesz większe ciśnienie. Poza tym przy tym samym modelu opony te różnice w oporach toczenia pomiędzy 23mm a 32mm są symboliczne, poniżej 1W, dla oporów toczenia sporo ważniejsza jest guma z jakiej jest opona.

Co do "lepszej" amortyzacji większego koła, to moim zdaniem w MTB główną zaletą większego rozmiaru jest jednak kąt natarcia. Koła 26" podskakują na wybojach zamiast się przetaczać.

Oczywiście to nie będzie wielka różnica, bo koło 584mm od 622mm aż tak wiele nie dzieli. Natomiast sporo mniejsze koła jak w poziomce to już znacznie pogarszają amortyzację na nierównej drodze. Tylko nie bardzo widzę co ma na szosie dawać koło mniejsze niż tradycyjne.

Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy :)

Ale przecież do 32mm nie dajesz tego samego ciśnienia co do 25mm. Z tego właśnie wynika większy komfort takich opon, że ciśnienie mają mniejsze. Ale akurat na snejki to wcale nie będą bardziej odporne niż nabita na kamień wąska opona. Jakbyś do opon 2.0 dał ciśnienie 8 atmosfer to by z wygodą trochę cienko się zrobiło ;)

I też pamiętajmy, że na realną wysokość opony (co ma znaczenie przy snejkach) wpływa szerokość obręczy. Przy nowszych, szerokich obręczach opona 28mm będzie często "niższa" niż opona 25mm w starszej obręczy np. 15mm. Natomiast szersze opony będą bardziej odporne na najczęstsze kapcie, czyli nacięcia opony z boku.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: globalbus w 17 Gru 2019, 22:58
I też pamiętajmy, że na realną wysokość opony (co ma znaczenie przy snejkach) wpływa szerokość obręczy.
Wysokość nie ma znaczenia, bo liczy się to, o jaką objętość musi się "ścieśnić" powietrze w oponie, zanim dojdzie do rantu. Jeśli na szerokiej oponie balon dętki jest szerszy, to tym lepiej (bo opona to tylko wycinek tego "toroidu").
Małe różnice w szerokości mogą być znaczące, bo powietrze ma nieliniową charakterystykę dla ściskania, każdy, kto bawił się strzykawką mógł to zaobserwować.
Ale przecież do 32mm nie dajesz tego samego ciśnienia co do 25mm
A kto ci broni, poza tym, że to bez sensu? To już ty się decydujesz na komfort kontra osiągi/wytrzymałość. Przy szerszej masz większe pole do manewru.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 17 Gru 2019, 23:07
Ale przy poprawnie napompowanej oponie szosowej problem dobicia praktycznie nie występuje.
Różne sytuacje się zdarzają. Mnie wystarczyła jedna dziura żeby złapać (chyba podwójnego) snejka i zniszczyć obie obręcze. Im szersza opona, tym prawdopodobieństwo takiego zdarzenia mniejsze.

Wcale nie.
Szersza opona ma mniejsze opory toczenia jedynie przy tym samym ciśnieniu. A w węższą oponę wbijesz większe ciśnienie. Poza tym przy tym samym modelu opony te różnice w oporach toczenia pomiędzy 23mm a 32mm są symboliczne, poniżej 1W
Tylko to jest bardziej złożone zagadnienie - jest tu wiele działających przeciwstawnie czynników. Wcale wyższe ciśnienie nie oznacza mniejszych oporów toczenia. Ciśnienie powinno być dobrane do wagi rowerzysty i rodzaju nawierzchni.

Zaletą szerszych opon jest to, że powietrze w sposób sprężysty amortyzuje wstrząsy przez co straty energii są mniejsze.

Podsumowując moje zdanie w temacie: optymalną oponą zdaje się być raczej szerokość 32 mm lub więcej (na tradycyjnej obręczy) niż klasyczne 25 mm. Nie uważam też żeby szersza opona była powodem do zmiany roweru.

Oczywiście to nie będzie wielka różnica, bo koło 584mm od 622mm aż tak wiele nie dzieli. Natomiast sporo mniejsze koła jak w poziomce to już znacznie pogarszają amortyzację na nierównej drodze. Tylko nie bardzo widzę co ma na szosie dawać koło mniejsze niż tradycyjne.
Koło jako całość nie musi być mniejsze, mniejsza jest tylko obręcz. Zaletą rozmiaru jest możliwość założonia opony, która normalnie się nie mieści.

I też pamiętajmy, że na realną wysokość opony (co ma znaczenie przy snejkach) wpływa szerokość obręczy. Przy nowszych, szerokich obręczach opona 28mm będzie często "niższa" niż opona 25mm w starszej obręczy np. 15mm.
Słuszna uwaga. Zakładając, że obręcz ma tę samą szerokość, to przy szerzej oponie robi się z niej "żarówka", co daje bardzo przyjemną amortyzację.

Opona o realnej szerokości 44-45 mm w nowym Romecie daje identyczną wysokość koła jak opona 53 mm w drugim.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: EASYRIDER77 w 18 Gru 2019, 08:02
Opona o realnej szerokości 44-45 mm w nowym Romecie daje identyczną wysokość koła jak opona 53 mm w drugim

to 53 mm to masz przy jakim kole?  Też 28?
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 18 Gru 2019, 10:48
W tym modelu producent nie przewidział szaleństw z szerokością opony  ;)

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/2864cfaf4ad4c039487f90a899660f2bcb985066.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/2864cfaf4ad4c039487f90a899660f2bcb985066.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Karbon w 18 Gru 2019, 12:05
Czytałem, że właściciele Twojego modelu / rocznika, którzy chcieli poszerzyć 28mm opony, jeździli bez problemu na jakimś modelu o szerokości 31mm.
Także nie jest źle - jest się nad czym głowić ;)

Swoją drogą jestem ciekaw Twoich przyszłych doświadczeń i opinii dotyczących różnej szerokości opon założonych w Roubaix. Ten model ma niezwykłe właściwości konstrukcyjne. Ciekawi mnie, czy różnice 25mm - 28mm - ew. szerzej, będą miały dla Ciebie znaczenie w ultra. Także miłych testów życzę 8)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: MaciekK w 18 Gru 2019, 13:33
W tym modelu producent nie przewidział szaleństw z szerokością opony  ;)
U mnie, w modelu '20 tyle miejsca jest po założeniu 32... więc mniej więcej materiały Speca mają odzwierciedlenie w praktyce.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 18 Gru 2019, 15:47
A kto ci broni, poza tym, że to bez sensu? To już ty się decydujesz na komfort kontra osiągi/wytrzymałość. Przy szerszej masz większe pole do manewru.

Opony mają maksymalne ciśnienia do jakich je wolno pompować, te szersze mają niższe dopuszczalne ciśnienia. U Continentala 32mm ma max 6,9 atm, podczas gdy 25mm 8,3 atm.

Czytałem, że właściciele Twojego modelu / rocznika, którzy chcieli poszerzyć 28mm opony, jeździli bez problemu na jakimś modelu o szerokości 31mm.
Także nie jest źle - jest się nad czym głowić ;)

Liczy się rzeczywista szerokość opony, nie nominalna. Jedna opona 28mm może mieć tę samą szerokość co inna 31mm. Przykładowo wiele opon Continentala 25mm w rzeczywistości ma koło 27mm.
U mnie, w modelu '20 tyle miejsca jest po założeniu 32... więc mniej więcej materiały Speca mają odzwierciedlenie w praktyce.

Ale u Czarka Urzyczyna weszła wyraźnie szersza opona niż ta na zdjęciu Mario, wrzucałem już to zdjęcie, rzeczywiście to wygląda na okolice 33mm:

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/d6e07c6c30ccd70422e662ee395f287ad8a2b08c.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/d6e07c6c30ccd70422e662ee395f287ad8a2b08c.jpg)
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 19 Gru 2019, 22:07
Opony mają maksymalne ciśnienia do jakich je wolno pompować, te szersze mają niższe dopuszczalne ciśnienia. U Continentala 32mm ma max 6,9 atm, podczas gdy 25mm 8,3 atm.
Nasuwa się pytanie: "i co z tego?". Pompowanie do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia nie ma sensu, bo skutkuje wyższymi oporami toczenia. Opony pompuje się pod masę użytkownika, dokładnie tak samo jak amortyzator. Założenie, że szersza opona musi mieć niższe ciśnienie jest bezzasadne.

Opona o realnej szerokości 44-45 mm w nowym Romecie daje identyczną wysokość koła jak opona 53 mm w drugim

to 53 mm to masz przy jakim kole?  Też 28?
Mowa o kołach na obręczach 622 mm.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 19 Gru 2019, 22:37
Nasuwa się pytanie: "i co z tego?". Pompowanie do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia nie ma sensu, bo skutkuje wyższymi oporami toczenia.

Opory toczenia są zawsze mniejsze wraz ze wzrostem ciśnienia. Natomiast jak nabijemy na kamień oponę to mocno spada jej przyczepność, szczególnie na gorszych nawierzchniach czy przy złej pogodzie i z tego powodu może spaść prędkość, a nie z powodu większych oporów toczenia. Jak opona fruwa w powietrzu na wybojach to część mocy wkładana w korby idzie w próżnię. Ale na dobre drogi zdecydowana większość ludzi na szosie ładuje maksa.

Tu masz rozmowę z zawodowcami przed słonecznym etapem, poniżej 8 nikt nie schodzi, a paru jedzie nawet na 10 atmosferach. To jest jedna z zalet szytek, że pozwalają na wyższe ciśnienie niż opony. A w ich wyścigach decydują sekundy, więc na pewno nie wybraliby wolniejszej opcji.



Na ultra oczywiście zupełnie inaczej to wygląda, bo sekundy nie mają znaczenia i to komfort jest kluczową sprawą, niewiele dadzą sekundowe zyski, jak oberwie tyłek czy ręce. Ale tam gdzie absolutnym priorytetem jest szybkość ładuje się w opony maksa. Szczególnie dotyczy to czasówek, gdzie jedzie się zaledwie godzinę w trupa, tam opory toczenia są kluczową sprawą, tam wielu zawodników ma nawet powyżej 10 atmosfer.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 19 Gru 2019, 22:56


Opory toczenia są zawsze mniejsze wraz ze wzrostem ciśnienia.
Nie są. Dla pewnego ciśnienia istnieje minimum, poniżej i powyżej opory są większe.

Tu można poczytać na ten temat i pooglądać wykresy:
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Tire_Pressure_and_Rolling_Resistance_7406.html

Tu masz rozmowę z zawodowcami przed słonecznym etapem, poniżej 8 nikt nie schodzi, a paru jedzie nawet na 10 atmosferach. To jest jedna z zalet szytek, że pozwalają na wyższe ciśnienie niż opony. A w ich wyścigach decydują sekundy, więc na pewno nie wybraliby wolniejszej opcji.
1. Wyścigi są przeprowadzane na drogach dobrej jakości
2. Szytki są bardziej elastyczne niż opony z dętkami, więc optymalne ciśnienie może być wyższe. Gdyby rzeczywiście wyższe ciśnienie było korzystne, to przecież byłyby dostępne opony/szytki pozwalające pompować do 20 atmosfer - nie produkuje, bo nie ma to sensu.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 19 Gru 2019, 23:22
Tu można poczytać na ten temat i pooglądać wykresy:
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Tire_Pressure_and_Rolling_Resistance_7406.html
Nie ma tu żadnych poważnych danych, nie podają danych do tych wykresów.
Jak się wczytasz to mówią nie o oporach toczenia (bo te zawsze z ciśnieniem maleją, to wynika z fizyki), a o "rolling efficiency", a to jest zupełnie inne pojęcie. Czyli w skrócie to co napisałem; jak opona nabita na kamień skacze na wybojach to sumarycznie często jedzie się wolniej, niż opona generująca większe opory toczenia, ale mająca lepszą przyczepność i pozwalająca skuteczniej przenosić moc.

1. Wyścigi są przeprowadzane na drogach dobrej jakości
Wyścigi szosowców są przeprowadzane po takich samych drogach jak wyścigi ultra. Wielokrotnie są spotykane odcinki kiepskich asfaltów, kostek itd.

Gdyby rzeczywiście wyższe ciśnienie było korzystne, to przecież byłyby dostępne opony/szytki pozwalające pompować do 20 atmosfer - nie produkuje, bo nie ma to sensu.

Bo 20 atmosfer nie jest optymalnym ciśnieniem, poza tym to wymagałoby bardziej wytrzymałych kół, bo obręcze też mają maksymalne dopuszczalne ciśnienia. Ale przedział 7-9bar (a to są maksy większości dostępnych opon) już często jest optymalnym ciśnieniem. Tak jeżdżą zawodowcy, a dla nich ważniejsza jest szybkość od komfortu. Te 5-6h mogą się przemęczyć na twardych oponach by zyskiwać kluczowe sekundy.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 19 Gru 2019, 23:37
Nie ma tu żadnych poważnych danych, nie podają danych do tych wykresów.
Jak się wczytasz to mówią nie o oporach toczenia (bo te zawsze z ciśnieniem maleją, to wynika z fizyki), a o "rolling efficiency", a to jest zupełnie inne pojęcie. Czyli w skrócie to co napisałem; jak opona nabita na kamień skacze na wybojach to sumarycznie często jedzie się wolniej, niż opona generująca mniejsze opory toczenia, ale mająca lepszą przyczepność i pozwalająca skuteczniej przenosić moc.
Realnie nie istnieje coś takiego jak opory toczenia, więc trudno i o tym dyskutować.

Upraszczając jeśli są nierówności i jedziesz na idealnie sprężystych kołach, to całość energii jest oddawana. Jeśli nie są całkiem sprężyste, to gdzieś powstaje strata energii - wydziela się ciepło. Drugi przypadek jest mniej efektywny.

Bo 20 atmosfer nie jest optymalnym ciśnieniem, poza tym to wymagałoby bardziej wytrzymałych kół, bo obręcze też mają maksymalne dopuszczalne ciśnienia.
Co za problem zrobić obręcze, które wytrzymują 20 atmosfer. Waga ma stosunkowo niewielki wpływ na wyniki.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 19 Gru 2019, 23:49
Upraszczając jeśli są nierówności i jedziesz na idealnie sprężystych kołach, to całość energii jest oddawana. Jeśli nie są całkiem sprężyste, to gdzieś powstaje strata energii - wydziela się ciepło. Drugi przypadek jest mniej efektywny.

Nie chce mi się dalej toczyć jałowej dyskusji. Mylisz opory toczenia opony z efektywnością całości przekazywania mocy na koła.

Twierdziłeś:
Pompowanie do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia nie ma sensu, bo skutkuje wyższymi oporami toczenia.

A to jest bajka.
Wykazałem Ci czarno na białym, że tam gdzie absolutnym priorytetem jest szybkość pompuje się opony do bardzo wysokich ciśnień, właśnie bliskich maksom. W przeciwieństwie do Ciebie jeżdżę wyścigi ultra i wiem jakie ciśnienia ludzie dają do opon, 7-8bar (czyli blisko maksa) to jest norma. Choćby dlatego, że ciśnienie na trasie 2-3 dniowej schodzi, a nikomu się nie chce dopompowywać ręczną pompką takich ciśnień.


Co za problem zrobić obręcze, które wytrzymują 20 atmosfer. Waga ma stosunkowo niewielki wpływ na wyniki.

A znasz się tak na technologii produkcji obręczy rowerowych by takie zdania wypowiadać? Bo dla mnie to wątpliwa argumentacja.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 19 Gru 2019, 23:57
Cytuj
Inflation pressure versus rolling resistance

Lower tire pressure means fewer pounds of pressure on each square inch of the tire. Since the tire supports the same load at lower pressure, the contact patch will be larger. For example, Wheel Energy measured the footprint area of a 700 X 23mm tire inflated to 112 psi with 50kg of weight on it to be 75mm long and 15mm wide. The footprint of the same tire with the same weight on it, but inflated to 84 psi, became 82mm long and 14mm wide. The longer contact patch means that the tire deflection will be deeper, resulting in more internal friction and hysteresis within the tire’s layers. That makes the case that higher pressure reduces rolling resistance.

On rough surfaces, however, a tire at lower pressure is able to absorb more of the bumps than a tire at higher pressure, with less deflection of the bike and its rider. This is the same “sprung vs. un-sprung weight” argument that demonstrates why suspension makes a bicycle faster on rough terrain — it takes less energy to keep the bike rolling if only a small amount of weight is lifted (like a small section of the tire) than if the entire bike and rider is lifted by the bump.

If the bike were rolling on smooth glass, it’s clear that higher pressure would be faster. The question is, what is the ideal pressure for the surface you’ll be riding on?

For mountain bikes and cyclocross bikes, this is a lot more clear and shows why top riders tend to run quite low tire pressures on rough courses or where traction on sidehills is needed. On the road, there will be a point with every surface where, above a certain pressure, rolling resistance will increase.

Bardzo dobry artykuł, jest też w nim opisane czemu szersze opony dają mniejszy opór. Całość tutaj:
https://www.velonews.com/2014/12/bikes-and-tech/resistance-futile-tire-pressure-width-affect-rolling-resistance_355085
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 20 Gru 2019, 00:06
On rough surfaces, however, a tire at lower pressure is able to absorb more of the bumps than a tire at higher pressure, with less deflection of the bike and its rider. This is the same “sprung vs. un-sprung weight” argument that demonstrates why suspension makes a bicycle faster on rough terrain — it takes less energy to keep the bike rolling if only a small amount of weight is lifted (like a small section of the tire) than if the entire bike and rider is lifted by the bump.

Ale to tylko potwierdza co napisałem. Zgadzam się z tym, że powyżej pewnego poziomu ciśnienia  będzie się jechać wolniej. Ale nie wynika to z faktu, że opona nabita na kamień generuje większe opory toczenia, a z faktu że odbijanie opony od nierówności generuje straty mocy. I pomimo mniejszych oporów toczenia samej opony cały układ wygeneruje więcej strat.

A dyskusja zaczęła się od tego, ze stwierdziłeś, że opona z wyższym ciśnieniem generuje da większe opory toczenia, a to nie jest prawda. Sama opona będzie miała mniejsze opory toczenia, ale cały układ już te opory zrobi większe. Dlatego jest granica opłacalności wysokich ciśnień, granica która zależy od rozmaitych czynników - jakości dróg, pogody, wagi rowerzysty itd.

Dyskusja jest czysto akademicka, bo jadącego niewiele obchodzi jaki typ oporów mu przeszkadza, liczy się całokształt.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: worek_foliowy w 20 Gru 2019, 00:17
Gdyby toczyć samo koło, to opory też powyżej pewnego ciśnienia by rosły ;) Pojęcie oporu toczenia w takim kontekście sugeruje wykorzystanie pewnego układu mechanicznego i traktowanie go jako całości.

Wychodzi na to, że nie ma nawet o czym dyskutować ;]
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Wilk w 20 Gru 2019, 00:28
Czym innym jest opór toczenia samej opony (o tym była mowa), czym innym całego układu.

Tu są wyniki badań zamykające tę dyskusję.
Badania oporów opon przeprowadzone na bębnach imitujących gładką i chropowatą drogę, a także w realnym świecie na odcinku 10 mil, z watomierzem, starając się wyeliminować wpływ oporów aero. Niezależnie od jakości dróg wyniki są takie jak pisałem - im wyższe ciśnienie, tym mniejsze opory:
https://www.bikeradar.com/features/10-of-the-best-performance-road-tires-lab-tested/


Ale trzeba sobie zdawać sprawę, że to się na realny świat przekłada średnio. Co nam po oponie z super niskimi oporami, jak złapiemy na niej kapcia i starty czasowe będą dużo większe niż na oponie ciężkiej i wolnej, ale wytrzymałej. To ma znaczenie dla zawodowców tnących się na sekundy, szczególnie na czasówkach opony odgrywają ważną rolę.

Tak więc do takich testów trzeba mieć dużą rezerwę i kierować się własnym doświadczeniem. Przykładowo Kosma wygrywając MRDP jechał na pancernych oponach, bo niezawodność była dla niego kluczowa, a nie fakt, że na szybszych oponach może by urwał z godzinę na całej trasie, ale ryzykując stratę większego czasu na ewentualne awarie opony.

Na moje doświadczenie - na dobre drogi 7-8 atmosfer jest akurat, na słabsze można zejść do 5-6bar. To dotyczy opon 25mm z dętkami, na szerszych oponach z 1-2bar niżej, także i system bezdętkowy wiele zmienia.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Felek w 20 Gru 2019, 05:52
On rough surfaces, however, a tire at lower pressure is able to absorb more of the bumps than a tire at higher pressure, with less deflection of the bike and its rider. This is the same “sprung vs. un-sprung weight” argument that demonstrates why suspension makes a bicycle faster on rough terrain — it takes less energy to keep the bike rolling if only a small amount of weight is lifted (like a small section of the tire) than if the entire bike and rider is lifted by the bump.

Ale to tylko potwierdza co napisałem. Zgadzam się z tym, że powyżej pewnego poziomu ciśnienia  będzie się jechać wolniej. Ale nie wynika to z faktu, że opona nabita na kamień generuje większe opory toczenia, a z faktu że odbijanie opony od nierówności generuje straty mocy. I pomimo mniejszych oporów toczenia samej opony cały układ wygeneruje więcej strat.

A dyskusja zaczęła się od tego, ze stwierdziłeś, że opona z wyższym ciśnieniem generuje da większe opory toczenia, a to nie jest prawda. Sama opona będzie miała mniejsze opory toczenia, ale cały układ już te opory zrobi większe. Dlatego jest granica opłacalności wysokich ciśnień, granica która zależy od rozmaitych czynników - jakości dróg, pogody, wagi rowerzysty itd.

Dyskusja jest czysto akademicka, bo jadącego niewiele obchodzi jaki typ oporów mu przeszkadza, liczy się całokształt.

Ten angielskojęzyczny tekst opisuje sytuację na przykładzie jazdy w terenie, jeżeli jedziesz po nierównej drodze gdzie znajduja się też przeszkody typu kamienie itp, to logiczne że lepiej mieć mniejsze ciścienie w oponach, a także pewien rodzaj amortyzacji mechanicznej co pozwoli gładko przejeżdżać przez nierówności. W przeciwnym wypadku, na dużym ciśnieniu koło skakałoby na nierównościach jak mocno napompowana piłka.

Jeżeli jednak jedziemy po asfalcie, to niższe ciśnienie sprawi, że większa część  opony będzie przylegać do asfaltu przez co zwiększy tarcie a tym samym opory toczenia.

Podsumowujac, dobór ciśnienia powinien zależeć od rodzaju jazdy, od terenu w jakim się poruszamy. Przy głatkim asfalcie ciśnienie większe, w terenie mniejsze.
Tytuł: Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
: Mariobiker w 20 Gru 2019, 09:17
Panowie widzę że dyskusja się mocno rozwinęła ;)
Z czystej ciekawości założyłem opony 700 x 30. Miejsca zostało bardzo niewiele podejrzewam że rozmiar 700 x 32 byłby na granicy. Jeśli ktoś miałby ochotę model z '18 przerabiać na gravela to producent nie przewidział takiej możliwości  :D

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/ba6c00644c964386768a6091b78705b4cec433e5.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/ba6c00644c964386768a6091b78705b4cec433e5.jpg)