Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
Sprzęt, ekwipunek i odzież => Ekwipunek => Sakwy, torby i worki => : wiecho w 15 Lut 2016, 15:34
-
Mam do was pytanie . Kupiłem bagażnik na tył. Do tego jestem nowym posiadaczem sakw crosso ekspert. W moim góralu mam w tylnim widelcu otwory do mocowania bagażnika M5. Trochę się boję, że mogą to być za cienkie śruby. Mieliście już jakieś przypadki, że takie mocowanie nie wytrzymało. Jazda np. trochę terenowa, z rozsądkiem oczywiście. Zastanawiam się, czy nie przegwintować na M6.
-
Nie obawiaj się, prędzej uszkodzi się bagażnik :)
Nie dokręcaj tylko zbyt mocno, bo zerwiesz gwint i wtedy będziesz musiał gwintować na M6.
-
M5 to chyba standard, nie masz się czego obawiać ;-)
-
Ja mam M5 w trekingu i od kilku lat nic się nie dzieje.
-
U mnie po kilku latach śruba strzeliła... teraz mam z jednej strony M6 ;-)
-
Jak się boisz to kup śruby z lepszego materiału. Rozmiar to tylko jeden z parametrów wpływających na wytrzymałość śruby.
-
Trochę mnie uspokoiliście. :) Nie dopowiedziałem, że mam hamulce tarczowe i bagażnik mocuję przez tuleję około 2 cm, jest przez całość przegwintowana, także mocuję ją jedną długą śrubą. Miałem już zamontowany bagażnik z jedną torbą Arsena, także ciężar nieporównywalnie mniejszy niż sakwy.
-
U mnie po kilku latach śruba strzeliła... teraz mam z jednej strony M6 ;-)
Sruba czy gwint w ramie ?
-
Wiadomość usunięta.
-
Co znaczy skoszona? ścięta?
Ja też musiałem użyć nakrętki, ale spowodowane to było uszkodzeniem gwintu.
W serwisie zbyt mocno dokręcił śrubę i osłabił gwint.
Ja nie potrafię pakować się na lekko, bagaż wożę spory i w drodze śruba się wyrwała.
Na forum zauważyłem że większość zrywa gwinty o ścięciu śrub pierwsze czytam Wasze informacje.
-
Wiadomość usunięta.
-
Przez tuleję może skosić śrubę, mi skosiło :( za to bez tulei nie ma obawy.
-
Bez tulei też mi skosiło śrubę... Nic niezwykłego. Gorsze jest wygrzebywanie resztek śruby z ramy. Na szczęście kiedyś robili po dwa otwory przy osi koła, więc wstawiłem bagażnik pod drugi zestaw otworów.
-
Często wystarczy używać lepszych śrubek :) Śrubka M5 z wysokogatunkowej stali z warunku na ścinanie tętniące (takie występuje przy jeździe na rowerze) wytrzyma spokojnie 50kg obciążenia, zwykła stal to już 2x mniejsze obciążenie. Pomijalna jest tutaj długość śruby, stosowanie różnorakich tulejek zmienia smukłość śruby i jej odporność na wyboczenie (tu - zbyt mocne dokręcanie, o ile nie zniszczy po prostu gwintu), co dodatkowo przekłada się na obniżenie wytrzymałości takiej śruby, a efekty są jakie są. Zawsze lepiej kupić śrubę z dobrego materiału, co nas będzie kosztowało powiedzmy za komplet na dół max 1zł, niż kombinować np. z wydłubywaniem ściętej śruby z nakrętki ;)
-
Sruba czy gwint w ramie ?
Śruba w taki sposób że fragment został w gwincie.
Były próby nawiercenia i wykręcenia, a potem całkowitego rozwiercenia utkwionego fragmentu ale się okazało że połączył się z gwintem.
Nie mam jednak pojęcia jakiej klasy była to śruba bo wybrana w serwisie na zasadzie wyciągnięcia z pudełka śruby o odpowiedniej długości ;-)
W każdym razie jeśli taka awaryjna sytuacja wystąpi na trasie to nie jest to tragedia kończąca wyprawę. W zasadzie bez problemu można jechać dalej bez jednej śruby.
-
Zawsze lepiej kupić śrubę z dobrego materiału
Tzn. jakiego? O co pytać w sklepie, jak odróżnić? Jak idę na stanowisko śrubkarskie w takiej np. Castoramie to znajdę?
-
W dowolnym sklepie ze śrubkami każda będzie lepsza od tych co dają w zestawach. Jak będzie miała na łepku jakieś cyferki to już w ogóle wypas, poza tym ma się nie błyszczeć. ;)
(http://i91.twenga.com/ogrod-i-majsterkowanie/sruba-imbusowa/sruba-stalowa-imbusowa-m2-tp_6501880092098964915f.jpg)
-
http://www.pkm.edu.pl/index.php/waly/416-07000304
Oznaczenia na łbach śrub.
Klasa 8.8 to średnia klasa, warto kupić coś lepszego.
Dobrym rozwiązaniem są śruby z nierdzewki.
-
poza tym ma się nie błyszczeć.
Też dziwny wyznacznik. Wykończenie powierzchni nie zależy od materiału. Mam śruby z nierdzewki A2, błyszczą się :P
-
W marketach poznasz po tym, że są przeważnie są pakowane po kilka sztuk a nie na wagę.
Mogą być nierdzewne lub ocynkowane - srebrne i błyszczące. :)
Klasy wytrzymałości śrub ze stali niestopowej, są opisane dwiema cyframi, np 5.6, 8.8, 12.9 i podobne. Pierwsza cyfra to minimalna wytrzymałość na rozciąganie. Druga cyfra to stosunek granicy plastyczności.
Małe śruby oraz śruby z innymi kształtami łbów znaczy się wg systemu zegarowego 12 godzinnego, oznaczenia kreskowe na łbie.
Natomiast ze stali nierdzewnej oznacza się np A2 i klasą wytrzymałości np 50,70 oraz 80.
-
Wiadomość usunięta.
-
Wczoraj wybrałem się z tą śrubą do chyba najlepszego w Warszawie sklepu metalowego z ogromnym wyborem śrub - i dupa blada, nawet tam tego nie mieli, a sprzedawca z uśmiechem życzył mi powodzenia w szukaniu ;). Jakieś nieprawdopodobne cudo, ze znacznie gęstszym niż normalne uzwojeniem, więc musiałem wymienić cały zacisk.
Jak widzę już rozwiązałeś problem, ale jako ciekawostka podrzucę, że bardzo duży wybór śrub itp jest w firmie Asmet.
-
Niestety w Canyonach jest mnóstwo takich pochrzanionych rozwiązań, nietypowe stery na jakiegoś mini-torxa, a widelec o średnicy 1 i 1/4 cala, na którą to średnicę wybór mostków jest praktycznie zerowy.
Musze zapamiętać :D
-
Jakby ktoś podlinkował dobre śruby takie jak do rowerów standardowe ;) to byłabym wdzięczna i może w końcu bym wymieniła wszystkie na jednakowe. Chodzi mi o zakup przez net raczej.
-
Hm. Po tym co piszecie, ta ja chyba od razu przegwintuję otwór na M6 i dorobię wspornik, żeby mocowanie było bez tulei od razu na styk z widelcem. Będzie mniejsza siła wyginania i wyrywania gwintu.
-
Twoja wola Twój rower :D
-
Jako ciekawostka - na Wyprawce Kulinarnej padła mi śruba do zacisku sztycy, razem z Podjazdami i Jacunem próbowaliśmy ją wymienić, ale w ich przepastnych zbiorach śrub wszelakich takiego modelu nie było. Wczoraj wybrałem się z tą śrubą do chyba najlepszego w Warszawie sklepu metalowego z ogromnym wyborem śrub - i dupa blada, nawet tam tego nie mieli, a sprzedawca z uśmiechem życzył mi powodzenia w szukaniu ;). Jakieś nieprawdopodobne cudo, ze znacznie gęstszym niż normalne uzwojeniem, więc musiałem wymienić cały zacisk.
Pewnie jakiś gwint calowy. Dość często występują w częściach rowerowych.
-
" Jakieś nieprawdopodobne cudo, ze znacznie gęstszym niż normalne uzwojeniem"
Gwint na pewno normalny. Calowy , metryczny, drobnozwojny.... to są normalne gwinty.
Kiepski ten sklep "specjalistyczny", jeżeli nie miał możliwości określić jaki gwint jest w okazanej przez Ciebie śrubki, żeby sprowadzić odpowiedni wymiar.
A uśmiech sprzedawcy świadczy o jego bezradności, niewiedzy a może był krawcem.
-
...Wczoraj wybrałem się z tą śrubą do chyba najlepszego w Warszawie sklepu metalowego...
Możesz podać namiary na ten sklep? Też mam parę nietypowych śrub do kupienia...
-
Może spodoba ci się ten (uprzedzam, nie korzystałem, ale zawartość strony mi się spodobała):
http://www.hurtmet.pl/index.html
-
Wiadomość usunięta.
-
Podepnę się pod temat. Zastanawiam się nad wyborem ramy, niestety większość rozważanych nie posiada oczek do montażu bagażnika. Chętnie poszedłbym w oś 12 mm, ale tu jest właśnie problem. Pod oś 9 mm można sobie założyć adapter Sport Arsenal lub Tubusa. Przy osi 142x12 jest ten problem, że z jednej strony gwint jest w ramie (i tak byłby problem bo długość jest dopasowana) i nie bardzo da się wkładać podkładki.
Ktoś spotkał się / zna jakieś rozwiązanie?
-
https://www.thule.com/pl-pl/pl/products/sport-and-travel-bags/bike-bags-and-racks/racks/bagaznik-thule-pack-n-pedal-tour-rack-_-pp_100016
https://www.thule.com/pl-pl/pl/products/sport-and-travel-bags/bike-bags-and-racks/racks/stelaz-boczny-thule-pack-n-pedal-_-pp_100017
W wersji budżetowej obejmy na tylny trójkąt i zwykły bagażnik, tylko problem jest z geometrią - bagaż przesuwa się w kierunku siodełka.
-
Nie wiesz jak było - to nie twórz relatywnej rzeczywistości
Sorry wilku, ale Jurek napisał jak gość, który coś wie o gwintach. A ta "relatywna rzeczywistość" wynikała wprost z Twojego opisu.